Mijn hond wordt steeds aangevallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwi64

Mijn hond wordt steeds aangevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 10:35

Hallo!
Het wordt een lang verhaal maar laat ik bij het begin beginnen. Ik heb een Fox Terriër reutje van 7 jaar oud. Hij is erg lief maar vrij onzeker/schrikachtig. Ik heb enkele gehoorzaamheidscursussen met hem gevolgd en dit vindt hij erg leuk om te doen, hij luistert ook heel goed (vooral voor een eigenwijze terriër).

Toen hij puppy was vond hij andere jonge honden al niet zo leuk, oudere honden ging juist heel goed. Met puppycursus mochten regelmatig alle puppy's spelen in een ren, hier vond hij niks aan en probeerde dan ook te ontsnappen in plaats van mee te spelen.

Toen hij ging puberen werd hij erg dominant, thuis eiste hij zijn eigen plekje op en als je daar bijvoorbeeld wou gaan zitten begon hij enorm te grommen. Hier reageerden wij op door hem streng te corrigeren en meteen van zijn plekje af op de grond te zetten. Dit had geen tot weinig effect en we besloten hem te castreren. Na zijn castratie verbeterde zijn gedrag aanzienlijk.

Op een dag werd hij gebeten door een Duitse herder. Deze hond liep altijd los en vloog vaker op andere honden af. Sindsdien vindt hij herders heel erg eng, dit is met de tijd erger geworden en nu blijft hij stokstijf zitten als hij ergens een herder ziet lopen. Een paar maanden later werd hij nog een keer gebeten, dit keer door een Ridgeback.
Ook liep er een grote hond in de buurt welke als we elkaar tegen kwamen heel opdringerig naar hem toe bleef gaan, met zijn rugharen overeind, terwijl mijn hond duidelijk onderdanig zijn staart en hoofd naar beneden deed en weg probeerde te lopen, als hij het echt heel eng vond worden piepte hij nog wel eens. Toch bleef de andere hond doorgaan. Precies hetzelfde gebeurde laatst weer met een andere herder, ze liepen toen allebei los.

Sinds een paar jaar gromt hij bijna altijd als we een andere hond tegen komen (als hij aangelijnd is). Ik heb sterk het idee dat hij dit doet omdat hij ze eng vindt. Als hij los loopt en hij ziet een andere hond, gaat hij meestal zitten of liggen en de kat uit de boom kijken.

Pas geleden werd hij weer gebeten door twee honden tegelijk. We proberen andere honden nu zo veel mogelijk te ontlopen, maar als we een hond tegenkomen waar hij het wel goed mee kan vinden kan hij er zo leuk mee spelen dus ik zou het zo jammer als dat niet meer gaat. Het zijn ook altijd grote honden die hem willen aanvallen, juist waar hij onzeker/onderdanig tegen doet, over kleinere honden is hij vaak juist wat dominanter, vooral reutjes, maar dat gaat bijna altijd goed als we hem corrigeren wanneer hij probeert te rijen o.i.d.

Ik zou zo graag willen dat hij gewoon normaal met andere honden om kan gaan, ik denk namelijk dat het probleem bij hem zelf ligt (of misschien bij ons?) maar ik weet niet wat we er nog aan kunnen doen. Het lijkt alsof hij het op de een of andere manier toch uitlokt, ook al zie ik op zulke momenten geen dominantie bij hem. Mijn moeder heeft eerder honden gehad, en ik zelf heb jaren honden van andere mensen uitgelaten en nog nooit een soortgelijk probleem/situatie meegemaakt. Mij leek het een idee om hem mee te nemen naar de hondenspeeltuin en hem daar los tussen andere honden te laten spelen, misschien leert hij daar beter de hondentaal, maar mijn moeder is bang dat dat fout gaat.

Ik hoop dat er mensen zijn die nog ideeën hebben of misschien ervaring in een soortgelijke situatie en ons tips kunnen geven hoe we dit kunnen oplossen of in ieder geval verbeteren.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:34

Contacteer eens een gedragstherapeut. Iemand die jullie en jullie hondje en ook jullie probleem 1 Op 1 benadert en mee oplost?

Misschien (waarschijnlijk) mis je ergens wat signalen waarop kunt anticiperen. Je schrijft dat hij altijd gromt als je andere honden tegenkomt. En dat hij achter je wegkruipt.

Ik moet zeggen.. dat zou ik al niet willen.. bang oké, maar niet mij als grom schild inzetten..

Ik weet in de omgeving van Breda (Noord Brabant) een heel fijne kundige therapeut.

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 08:41

Akshay schreef:
Contacteer eens een gedragstherapeut. Iemand die jullie en jullie hondje en ook jullie probleem 1 Op 1 benadert en mee oplost?

Misschien (waarschijnlijk) mis je ergens wat signalen waarop kunt anticiperen. Je schrijft dat hij altijd gromt als je andere honden tegenkomt. En dat hij achter je wegkruipt.

Ik moet zeggen.. dat zou ik al niet willen.. bang oké, maar niet mij als grom schild inzetten..

Ik weet in de omgeving van Breda (Noord Brabant) een heel fijne kundige therapeut.

Bedankt voor je reactie. Een gedragstherapeut hebben we het inmiddels ook al over gehad, hier gaan we toch maar contact mee opnemen. Achter me wegkruipen doet hij niet, wanneer hij begint te grommen (dit doet hij meestal als we dichtbij komen of er echt langs moeten lopen) wil hij er wel naartoe gaan en staat hij tussen mij en de hond in.
Als hij los loopt zoekt hij mij wel echt op als het te eng wordt, daarom loop ik een beetje door zodat hij het idee heeft dat hij weg kan van die andere hond.

petitparis

Re: Mijn hond wordt steeds aangevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:13

Idd best met een gedragtherapeut aan de slag.

Het enige wat ik je kan meegeven is, dat onze (intacte) reuen heel anders reageren op gecastreerde exemplaren (tot zelfs smoor verliefd) en dat onzekere reuen die gecastreerd worden makkelijker gedrag vertonen dat "agressie" en dominantie bij andere reuen uitlokt. Het hoe en waarom kan ik niet uitleggen, maar dat is wat ik regelmatig zie als we met onze roedel (vnl intacte reuen) op pad zijn.