Een konijn alleen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Een konijn alleen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 19:27

Dat hoort natuurlijk niet, maar wat dan wel?

Mijn gecastreerde ram van bijna 9 is twee maanden geleden zijn voedster van 7 verloren. Hij heeft een kamer inclusief konijnvriendelijke inrichting voor zichzelf, zit dus nooit opgesloten in het hok (is dat ook niet gewend) en ligt vaak lekker te suffen op zijn matrasje. Hartstikke prima, maar nu dus wel alléén.

Hij is zowel in gezondheid als in gedrag al wat ouder, heeft last van een chronische verkoudheid (de ene keer erger dan de ander, na meerdere behandelingen zijn we daarmee gestopt) en is van karakter wat knorrig, slaapt redelijk veel, maar was altijd wel gehecht aan zijn meisje.

Wat is wijsheid? Eigenlijk wil ik uiteindelijk stoppen met het houden van konijnen. Dat heeft geen haast, zo lang mijn dieren er zijn, wil ik het beste voor ze. Maar wat is nu het beste voor Stamper? Een vriendinnetje zoeken? Maar wat voor een dan, een jong konijn lijkt me te veel van het goede... En gaat het koppelen op deze leeftijd nog wel lukken, of is de kans groot van niet? Zit hij wel te wachten op die heisa?

Hopelijk zijn er bokkers die even willen meedenken! :D

Najoveh

Re: Een konijn alleen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:34

Ik zou terug proberen te koppelen ja. Niet met een jong konijn maar ook eerder met een oudje. Er zijn veel opvangen die helpen bij de koppeling, dan kan je ram zelf zijn dame uitkiezen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:40

Ik heb een konijn gekregen,
Ze is nu 8 en zit overdag in ze hok binnen.
Zodra er iemand thuis is gaat het hok open.
Dan speelt ze met de katten en rent lekker rond.
Ik zelf neem er geen konijn bij.
Ze mag hier blijven tot ze op is.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:42

Ik had een half jaar geleden precies hetzelfde probleem. Veel opvangcentra en asielen in Nederland hebben een regeling dat je het andere konijn terug kunt brengen stel die van jou overlijdt. Dat is wel zo fijn als je wilt stoppen met houden van konijnen.

Mijn oude konijn heeft even alleen gezeten en ging snel achteruit waardoor we dachten dat hij niet lang meer zou leven.Het duurde wel lang waardoor ik heb besloten toch een vriendinnetje voor hem te zoeken. Sindsdien is hij met het nieuwe konijntje er bij weer helemaal opgeknapt en hij ziet er weer als jong uit, zelfs beter dan met het konijn waarbij hij eerst zat, terwijl hij over 7 daagjes al weer 10 wordt. Het koppelen ging ongelofelijk makkelijk. Ze gingen naast elkaar zitten en alles is altijd goed geweest, ze zijn zo hecht samen! Niet een keer achter elkaar aan gerend, op elkaar gereden of gebeten. Gezien mijn ervaring zal ik zeker weer proberen te koppelen. :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:43

In de opvang blijven de oudjes juist zitten. Zou er echt daar eentje vandaan halen

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:44

Ik zou hem met een ouder konijntje koppelen via een opvang. Met een opvang kan je ook afspreken dat het dametje naar hun terug kan als jouw konijntje overlijd.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:48

Als je niet merkt dat hij eenzaam is..

Ik wou mijn oude dame ook proberen te koppelen... uiteindelijk ik janken omdat hij weer terug naar asiel moest en mevrouw leefde helemaal op weer en is nu 100x gelukkiger dan met mannetje erbij.. in de regel horen ze samen..

Ik zou ook nadenken of je nog zo'n oude heer nog wel stress van koppelen wil geven..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:08

Mijn moeder is overleden vorig jaar en haar konijn was al 8 en alleen en nu bij ons. Ben niet voor een konijn alleen houden. Maar hij is niet meer zo gezond en castreren heeft de dierenarts afgeraden. Dus hij blijft alleen en krijgt veel aandacht van ons. Soms moet je ook een keuze maken die je normaal anders zou maken in andere omstandigheden.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:14

Tja, wat merk je aan jouw konijn?
De mijne ga ik never nooit meer koppelen.
Ze is heel dominant en valt alles aan behalve de baas.
Vroeger mij ook, maar ben toen consequent geweest en nu is het met een mak lammetje.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 16:07

Een lastig verhaal, ik merk dat ik mezelf in elke reactie herken, terwijl ze elkaar ook tegenspreken.

Zo op het oog merk ik niks aan mijn konijn, behalve dan dat ik hem nooit meer zie knuffelen en kriebelen. Logisch, want zonder maatje gaat dat natuurlijk lastig. Of hij daar behoefte aan heeft, is denk ik onmogelijk te zeggen.

Vanmiddag heb ik contact gehad met een konijnenopvang waar ze er behoorlijk wat hebben zitten, ook oudere exemplaren. Voor die opvang is een konijn alleen het ergste wat er is. Ze zeggen ook dat ze nog nooit een konijn hebben gehad dat niet te koppelen was. Het koppelen geeft in de regel stress, maar bij oudere konijnen schijnt het 9 van de 10 keer niet veel voor te stellen. Of dat in ons geval ook zo zou zijn, blijft de vraag...

De mogelijkheid is er dat ik daar met mijn konijn kom, zodat ze hem kunnen zien en we de opties kunnen bespreken. Ter plekke vindt de koppeling dan plaats en als dat goed verloopt, kan ik ze een aantal uren later samen mee terugnemen. Als mijn eigen konijn daarna overlijdt, kan ik het opvangkonijn weer terugbrengen als ik dat wil. Een soort logé dus.

Mijn vriend zei al meteen dat hij al zeker wist dat ik ook een opvangkonijn nooit zou terugbrengen. Daar heeft hij misschien wel gelijk in, dus op die manier zou ik nooit kunnen stoppen met de hobby.

Moeilijk, moeilijk...

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:12

Ons konijn is 11 jaar oud en heeft altijd alleen gezeten , ze mag als het mooi weer is buiten lekker los in de tuin lopen en normaal zit ze in de schuur bij de paarden in een grote ruimte van 2 bij 2 voor haar zelf . De kat vind het konijn geweldig en ze spelen ook samen. Ze heeft nog nooit wat gehad en ik hoop dat ze nog even mee mag gaan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:21

Mijn konijn is ook met 9 jaar opnieuw succesvol gekoppeld aan een dame van 6 uit mn hoofd. Zij hebben samen nog 3 mooie jaren gehad.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:32

Goh, ik had jouw verhaal zelf geschreven kunnen hebben.

Mijn mannetje is bijna 10 en zijn vriendinnetje is dood gegaan.
Ook hij is al zijn hele leven verkouden, geen enkel middel hielp, dus de dierenarts is met behandelen ervan gestopt.

Hij is een beetje grumpy en slaapt veel, maar zo is hij altijd al geweest.
Samen met zijn vrouwtje zag ik hem inderdaad veel wassen en tegen elkaar aan liggen en ik denk dat hij dat wel mist.
Ik had de opvang gebeld, daar zeiden ze dat het het best was hem even te laten rouwen en dan samen met hem voor een nieuwe voedster te komen kijken.
Ook ik wil hierna geen konijnen meer en had hetzelfde probleem. Ik ga zo'n diertje echt niet meer terugbrengen na een paar jaar.
Ook had ze op dat moment geen echt oudere konijnen, alleen eentje van 4, die was het oudst.

Omdat het koppelen aan zijn eerste vriendin ook met nogal wat geweld gepaard ging, heb ik besloten om hem alleen te houden en goed in de gaten te houden of hij niet wegkwijnt.

Ik ben heel veel thuis en werk van huis uit, maar ik kan natuurlijk geen konijnen vriendin vervangen.

Hij heeft een knuffeldier gekregen en vermoord :+

Ook speel ik spelletjes met hem en heb hem kunstjes geleerd.
Het is niet ideaal, maar ik heb het idee dat hij het wel prima vindt alleen.
Eindelijk is hij weer eigen baas en kan liggen waar hij wil...
De andere was nogal dominant :D

Toch vind ik het lastig... Een konijn hoort niet alleen... maar sommige zijn misschien wel blij met een beetje rust in de tent...