Duifjes 2 keer over aangevallen door roofvogel.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

matedor

Duifjes 2 keer over aangevallen door roofvogel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 18:19

Hoii,

Ik heb van mijn opa 4 jaar geleden 2 tortelduifjes gekregen. Deze hebben na een jaar 2 eitjes gehad en daaruit zijn nog 2 tortelduifjes ontstaan :D Een halfjaar later is de vader duif uit het hok gevlogen (gebeurt vaker, ze maken een ommetje en komen dan weer terug vliegen) Alleen is hij net voor het hok gegrepen door een roofvogel en weg was mijn duif ;( Hierna hebben we heel lang geen roofvogel meer gehad tot een paar maanden terug. Er zat af en toe een roofvogel op het hek maar verder gebeurde er weinig. De roofvogel werd brutaler en begon aan de voliere te hangen...

De roofvogel komt nu elke dag langs en wacht tot hij zijn prooi kan pakken. Dit kan niet want ze zitten achter gaas. Het is nu zo extreem geworden dat hij met zijn klauw net door het gaas kan en grijpt 1 van mijn duiven bij zijn snavel. Wij zijn naar buiten gerend en toen vloog hij weg. De arme duif heeft een heel stuk van zijn snaveltje af, even gekeken of ze verder in orde waren en zijn veren schoongemaakt van het bloed. Zijn snavel droogde goed op alleen hij was nogal in shock. :(:)

Maar nu komt het vandaag zat hij er weer... en weer opnieuw de zelfde duif gegrepen nu is zijn snavel nog verder open hij heeft ook nog een ander gegrepen maar die is er mindere erg aan toe.

Wij zien het telkens gebeuren die roofvogel hangt echt aan het gaas en duwt zijn klauw er doorheen. het is een voliere met echt voliere gaas ongeveer 1 bij 1 cm. Mijn duiven zijn zo tam en niuwschierig dat ze naar het gaas toe gaan als er aan de andere kant een andere vogel zit. Ze zijn niet bang tot dat er iets gebeurd en dan zijn ze in blinde paniek. Mijn konijn zit een stukje van de voliere af in een grote open ren aan zijn hok vast. Ik durf de duiven en het konijn niet meer gerust in de ren of in de voiliere laten omdat die roofvogel echt elke dag komt en steeds brutaler word...

Ik heb de duiven in het binnenhok gedaan en het konijn even in het hok. vandaag waren ze helemaal in shock en ik heb geen foto gemaakt om ze even rust te geven maar ze eten gelukkig allemaal wel weer iets (sinds gister niet gedaan)

Als je niet goed tegen bloed kan sla de foto's even over.
de foto's zijn van gister.
http://i68.tinypic.com/312yc82.jpg
http://i67.tinypic.com/23st8pt.jpg

Vandaag was het dus een stuk erger en bij de andere duif was het iets minder als dit. Mijn vraag is hierbij of iemand een manier weet om roofvogels af te schrikken. Ik ben bang van niet maar misschien heeft iemand het zelfde meegemaakt. ik woon trouwens midden in een dorp dus niet bij de bossen. Ik vind niet dat ik de dieren de hele tijd kan opsluiten in hun hokken maar ik ga ook niet wachten tot ze gepakt worden... En weet iemand of deze snaveltjes weer aangroeien?

Brand los, Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-16 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet

troi

Re: Duifjes 2 keer over aangevallen door roofvogel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:21

Een kat lenen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:26

Wat voor voliere is het? Heb je de mogelijkheid om voorzetramen te plaatsen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:26

Op 10 cm afstand nog een stukje gaas spannen?

Misschien is dat genoeg dat hij begrijpt geen kans te maken zodat je het later weer weg kunt halen?

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:27

een roofvogel kan een kat flink verwonden niet doen dus! Misschien dat spiegels helpen om hem af te schrikken.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:28

Sowieso voor de veiligheid een extra laag gaas erbij, met een centimeter of 10 tussenruimte? Dan kan de roofvogel in elk geval niet bij je dieren komen. Van snavels heb ik geen verstand, het ziet er wel heel naar uit! Hopelijk knappen je duifjes weer op.

Edit: misschien is dit iets voor je?
https://www.macrovet.nl/hawk-eyes-vogel ... ikker.html
Laatst bijgewerkt door cissi op 02-03-16 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Rebel_Jits

Misschien wat plastic zakken ophangen? Of een draadje spannen ~~}> (wel zorgen dat je voliere niet onder stroom komt te staan)

tess_84

Zo'n schapendraad waar je stroom kan opzetten over je volière spannen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:29

De boven kant van je voilere helemaal dichtmaken met bv hout of plexiglas.

Of iets van kippengaas erboven en daar een beetje stroom op.

Ik denk dat een kat ook geen zin heeft, ze hebben vaak wel respect voor zo'n grote vogel en blijven uit de buurt. En idd heb je daarnaast de kans dat de kat flink gewond raakt...wil je ook niet zo'n hoge rekening van de DA

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 18:31

een kat word het zobizo niet want dat gaat nooit goed met het konijn.

zouden spiegels helpen? wil het best proberen. bij reigers werkt het wel

voorzetramen weet ik zo niet. het zijn van die ijzeren voiere panelen.
een stukje gaas spannen kan ik proberen ik heb alleen geen idee hoe ik dat vast kan maken...

de bovenkant van de voliere is helemaal overdekt met panelen.

ik ben beg dat als ik met stroom ga werken dat het dan niet goed gaat met mijn eigen duiven

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:33

Heb je een foto van je volière?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:34

Rebel_Jits schreef:
Misschien wat plastic zakken ophangen? Of een draadje spannen ~~}> (wel zorgen dat je voliere niet onder stroom komt te staan)

Hoe wil je dan dat de vogel een schok krijgt ? Zolang de roofvogel geen aarde aanraakt kan hij ook geen schok krijgen als ie aan de draad zit. Of zijn er andere manieren van schokdraad ? :o

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 18:35

ja ik heb wel een foto
Afbeelding

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:37

Okee dat is best lastig om daar nog een laag gaas op te maken. Dan zou je in je muur moeten gaan boren.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:46

kan je geen net op het dak vastmaken en zo naar beneden spannen? (weg van de zijkanten uiteraard)
Dat is een redelijk makkelijke oplossing en dan moet hij al eerst in het net vliegen voor hij effectief aan de voliere is.
Hang er nog wat belletjes aan en je duifjes zullen miss ook een schrikreactie krijgen waardoor ze naar achteren kruipen.

Arme duifjes... ;(
Laatst bijgewerkt door tessyke op 02-03-16 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:48

aalstreep schreef:
een roofvogel kan een kat flink verwonden niet doen dus! Misschien dat spiegels helpen om hem af te schrikken.

Dat is ook waar ik aan dacht, bah, wat naar TS!

Misschien de vogel een aantal keer hard laten schrikken.
Klappend en schreeuwen naar buiten rennen oid?

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:53

Wat verschrikkelijk voor jou en je duifjes.. :n Snaveltjes groeien niet meer aan..

Misschien er tijdelijk een net voorlangs hangen?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:58

Wat voor een vogel gaat het om? Mn opa had er wel maniertjes voor maar die durf ik hier niet te plaatsen, dan komt meneer roofvogel er niet bijzonder goed vanaf.. Vogel misschien toch vangen en ergens anders loslaten oid? Gaas spannen er om heen wordt het niet mooier van denk ik. Een waakse hond? Ligt er natuurlijk ook aan wat voor vogel t is.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:00

Misschien niet zo leuk voor de roofvogel, maar dierenambulance bellen? Vogeltje kan denk niet genoeg eten vinden want beestje hoort niet thuis in een dorp waar geen bos in de buurt is. De dierenambulance kan hem dan meenemen en in het bos weer uitzetten. Hopelijk is voedsel daar makkelijker te vangen en komt ie niet meer jou duifjes pesten.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 19:06

Bandabkt voor alle reacties. Mijn buurman is jager misschien kan hij helpen om te vangen om hem ergens anders los te laten. Hij is waarschijnlijk ontzettend hongerig ja.
Hond word hem niet want mijn moeder kan daar niet tegen...

Ik ga anders proberen met een net over het dak zoals tessyke zij.

De roofvogel laten schrikken heb ik al geprobeerd. Telkens als ik hem zie ren ik als eem blinde kip schreeuwend op hem af... Helpt niet hij blijft ook nog lang zitten pas 2 meter voordat je er bent vliegt hij weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:18

Als hij zó tam is naar mensen toe dan zou het heel goed kunnen dat het helemaal geen wilde roofvogel is, maar een tamme die gedumpt is toen hij iets meer werk werd dan zijn 'baasjes' leuk vonden...
Zo'n roofvogel zal inderdaad naar mensen trekken en zich vooral bezighouden met huisdieren omdat hij andere dieren mogelijk nooit (als prooi) heeft gezien.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:19

xyzutu2 schreef:
Als hij zó tam is naar mensen toe dan zou het heel goed kunnen dat het helemaal geen wilde roofvogel is, maar een tamme die gedumpt is toen hij iets meer werk werd dan zijn 'baasjes' leuk vonden...
Zo'n roofvogel zal inderdaad naar mensen trekken en zich vooral bezighouden met huisdieren omdat hij andere dieren mogelijk nooit (als prooi) heeft gezien.

Dat denk ik inderdaad ook ja... De roofvogels die hier zitten, blijven echt niet wachten tot je zo kort bij bent hoor. Dan zou ik zeker de dierenambulance bellen, want die vogel weet waarschijnlijk niet hoe hij moet jagen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:23

matedor schreef:
Bandabkt voor alle reacties. Mijn buurman is jager misschien kan hij helpen om te vangen om hem ergens anders los te laten. Hij is waarschijnlijk ontzettend hongerig ja.
Hond word hem niet want mijn moeder kan daar niet tegen...

Ik ga anders proberen met een net over het dak zoals tessyke zij.

De roofvogel laten schrikken heb ik al geprobeerd. Telkens als ik hem zie ren ik als eem blinde kip schreeuwend op hem af... Helpt niet hij blijft ook nog lang zitten pas 2 meter voordat je er bent vliegt hij weg

Niet zomaar vangen en ergens anders loslaten, als je niet weet welke roofvogel het is. Quasi alle roofvogels zijn beschermt en mag je dus niet vangen...

Zo sneu voor je duifje :(:) Misschien een valkenier contacteren, die kan misschien inschatten of dit een ontsnapte vogel is? Kan je er een foto van maken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:44

mvdende schreef:
Misschien niet zo leuk voor de roofvogel, maar dierenambulance bellen? Vogeltje kan denk niet genoeg eten vinden want beestje hoort niet thuis in een dorp waar geen bos in de buurt is. De dierenambulance kan hem dan meenemen en in het bos weer uitzetten. Hopelijk is voedsel daar makkelijker te vangen en komt ie niet meer jou duifjes pesten.

Dat ligt er maar net aan wat voor roofvogel het is. Bijv sperwers kom je veel in de stad tegen...
Roofvogels zijn over het algemeen slimme profiteurs. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Heb je enig idee wat voor vogel het is? Is ie mogelijk geringd?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:47

Ze er van die afstand isolatoren op en schrikdraad .
Je duifjes hebben er dan geen last van , en die roofvogel bedenkt zich wel een keer na een schok