Advies voor extreem nerveuze kater

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kenzo

Advies voor extreem nerveuze kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 07:53

Waar ga ik beginnen? Een lang verhaal kort samengevat.

We hebben een hele lieve rode kater Sem. Sem is nu 8 jaar oud en is altijd een nerveuze kat geweest. De deurbel die hij hoort geeft paniek, een vallend voorwerp is paniek, vreemde mensen op visite is paniek en onze zoon van twee is de grootste paniek. Hij kan maar niet wennen aan ons zoontje. Of hij nou rustig zit te spelen of door het huis loopt zoals wij, paniek voor Sem! Dit zorgt ervoor dat hij veel op zolder ligt wat prima is maar als hij buiten is en het regent komt hij niet binnen als wij in de woonkamer zijn.
Nu gaan wij het einde van het jaar verhuizen en komt er van de zomer een tweede kindje bij. Sem kan al niet wennen aan een kind in huis laat staan twee en dan ook nog eens een nieuw huis straks. Hij krijgt de mogelijkheid niet om te wennen aan de nieuwe woning.

Nu krijgt Sem van de stress blaasontstekingen waar hij speciaal voer voor krijgt om dat te voorkomen. Veel meer kunnen we inmiddels niet meer voor hem doen. Ik heb gekozen voor een dier en wil dat graag voor het hele leven van het dier maar zie nu even geen oplossing meer om hem een fijn leven te geven. Moeten we opzoek naar een ander baasje waar hij uiteraard ook heel nerveus zal zijn in het begin om moeten we het gewoon proberen met telkens pilletjes voor de blaastest? Zijn er hier mensen met een tip of eerlijke mening?

Ik hoor graag van jullie!

KimD

Re: Advies voor extreem nerveuze kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 08:05

Een eerlijke mening, zoek een ander gezin voor hem. Ergens waar geen kinderen zijn en waar hij nog tien jaar rustig en stressloos kan leven.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 08:08

Ik zou ook een ander huis voor hem zoeken. Ergens bij een ouder iemand lijkt me ideaal voor hem.
Veel asielen bemiddelen ook voor katten die op dat moment nog bij de eigenaar wonen. Dat scheelt een verhuizing.
Succes en sterkte!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:05

toen mijn zoontje ruim 4 jaar geleden geboren werd, raakte 1 van mijn katten ook in de stress. Dit leidde tot onzindelijkheid, blaasontstekingen en onder de bank leven... De andere 2 katten vonden het geweldig, lagen in de box naast mijn zoontje te slapen, enz.
na een paar maanden proberen of ze aan mijn zoontje kon wennen (wat niet lukte), is ze naar vrienden van me gegaan (met volwassen kinderen) en daar woont ze nog steeds naar volle tevredenheid. Voor haar was dit de beste keuze

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:00

KimD schreef:
Een eerlijke mening, zoek een ander gezin voor hem. Ergens waar geen kinderen zijn en waar hij nog tien jaar rustig en stressloos kan leven.

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.
Kennelijk is het een gevoelig dier en als hij ziek wordt van de stress zou ik een huisje voor hem zoeken waar hij geen stress ervaart.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 17:06

Bedankt voor jullie reacties!
Ons eerste gevoel was ook een nieuw huis maar we hebben daarbij een hele grote angst of hij daar wel kan wennen aan de nieuwe eigenaar. Dat maakt de keuze voor ons heel moelijk. Niemand kan ons garanderen dat hij dan wel rust heeft. Bij mij en mijn vriend komt hij altijd graag liggen en knuffelen en ik gun hem dat eigenlijk de hele dag maar door mijn zoontje overheerst de angst bij hem. We gaan er nog eens goed overnadenken en eens contact opnemen met asiels die daarin kunnen begeleiden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:26

Ik zou rechtstreeks een nieuw huisje voor hem zoeken, niet via een asiel. Oproep op Facebook doet wonderen en vaak kent iemand wel iemand. Zo hebben wij al twee poesjes herplaatst (moeder & dochter, gevonden) en hebben we zelf twee dieren in huis genomen.

Het is echt niet makkelijk voor jullie gevoel, maar aan de hand van jou OP lijkt me dat wel de beste en eerlijkste keuze voor jullie kater. Zeker als er ook nog een tweede kindje bij komt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:32

Ik zou er eerst een gedragstherapeut bij halen. Hoe extreem dit ook lijkt, er bestaat nog een kans dat je dit kan oplossen. Als ze in een staat van chronische stress komen, waar je verhaal erg op lijkt, dan flippen ze van alles (of worden apathisch). Als je het probleem bij de oorzaak kan oplossen, kan hij hier weer uit komen. Kost tijd en moeite, waarschijnlijk van beide heel veel. Maar als je het graag wil, is er imo dus nog een stap voor herplaatsing.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:49

Zwerte schreef:
Ik zou er eerst een gedragstherapeut bij halen. Hoe extreem dit ook lijkt, er bestaat nog een kans dat je dit kan oplossen. Als ze in een staat van chronische stress komen, waar je verhaal erg op lijkt, dan flippen ze van alles (of worden apathisch). Als je het probleem bij de oorzaak kan oplossen, kan hij hier weer uit komen. Kost tijd en moeite, waarschijnlijk van beide heel veel. Maar als je het graag wil, is er imo dus nog een stap voor herplaatsing.

Dit inderdaad. Gecombineerd met ondersteunende middeltjes. Qua voer bijvoorbeeld Royal Canin Veterinary Calm (zit tryptofaan in, een voorloper van serotonine). En je kunt Bach bloesems proberen in het drinkwater, of Zylkène (een natuurlijk maar over het algemeen goedwerkend middel tegen stress, verkrijgbaar bij DA).

Als deze zaken geen verbetering geven zou ik pas kijken naar herplaatsing.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:52

Catnip schreef:
Zwerte schreef:

Dit inderdaad. Gecombineerd met ondersteunende middeltjes. Qua voer bijvoorbeeld Royal Canin Veterinary Calm (zit tryptofaan in, een voorloper van serotonine). En je kunt Bach bloesems proberen in het drinkwater, of Zylkène (een natuurlijk maar over het algemeen goedwerkend middel tegen stress, verkrijgbaar bij DA).

Als deze zaken geen verbetering geven zou ik pas kijken naar herplaatsing.

Kan idd helpen. Ik wil er wel nadrukkelijk bij zeggen dat dit idd ondersteunend is zoals je zegt. Vooral in zulke heftige situaties gaan deze middeltjes het niet oplossen, de oorzaak moet gevonden worden en op te lossen zijn. En bij dat oplossen kunnen deze middelen goed helpen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:07

Ben ik helemaal met je eens :j dit is enkel ter ondersteuning terwijl je de oorzaak aanpakt, mbv een goede gedragstherapeut.

Mocht je toch voor herplaatsing kiezen TS, kun je deze ondersteunende middeltjes ook aanraden aan de nieuwe eigenaar om de verhuizing wat soepeler te laten verlopen.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 19:50

Royal Canin Veterinary Calm krijgt hij net zoals de zylkene die we in huis hebben. Dit heeft hem misschien een heel klein beetje geholpen maar dat zien we denk ik alleen maar heel graag.

Probleem oplossen door middel van een gedragsdeskundige geloof ik niet in als ik heel eerlijk ben. Helaas door ervaringen van verschillende deskundigen van vrienden die hulp nodig hadden. Dit probleem heeft hij helaas al vanaf dag 1 dat wij hem hebben en om een oorzaak dan te achterhalen is haast onmogelijk (denk ik). Daarbij moet een gedragsdeskundige het dier zien en Sem flipt wanneer hij een vreemde alleen al ruikt. Dit is voor hem genoeg om dan weer aan de medicijnen te moeten voor een blaasontsteking. Is dat eerlijk naar hem toe?

We hoopten natuurlijk dat hij tijd nodig had om te wennen aan de geluiden etc. maar na twee jaar lukt het hem niet om ons zoontje te accepteren. In principe gaat het in dit huis nog prima en kunnen we rekening houden met hem waardoor hij op de meeste momenten zich goed voelt. Nu helemaal met de lente die er aan komt. Hij huppelt door het huis van gekkigheid.

We zouden het fijn vinden om hem mee te nemen maar hebben geen idee hoe hij moet wennen aan een nieuw huis als er ook twee kindjes rondlopen en je in de nacht en als je weg bent alarminstallatie hebt waardoor hij niet beneden de boel kan verkennen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:00

Ik kan je geen advies geven. Ik kan alleen vertellen wat wij hebben gehad met 1 van onze katten.
Earley was een witte (waarschijnlijk dove ) poezebeest. Bang voor allesen iedereen. Alleen savonds kwam ze wel eens op de bank liggen als het rustig was. Kwam er visite was ze weg, net als met alle andere geluiden/ dingen. Toen wij dus 20 jaar geleden van het westen naar hier in het noorden gingen verhuizen.. was Earley de eerste poezel die naar buiten ging op onderzoek uit. Voorheen nooit naar buiten, nooit verder dan de keukendeur. Nu als eerste naar buiten.. Ze is volledig bij getrokken. Ze was zelfs een voor haar doen sociale poezel. Ging niet op schoot bij een vreemde, maar ging niet meer achter de bank of kachel zoals bij ons oude huis.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:06

Heb je een feliway verdamper? Dat lijkt bij onze kat wel goed te werken. Maar het klinkt wel alsof een ander huisje geen slecht idee zou zijn. Op facebook zijn een aantal groepen voor katten herplaatsen, daar heb ik laatst voor iemand een kat herplaatst en een heel fijn huisje voor gevonden.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 20:17

Wat fijn dat het voor jullie poes zo goed is gegaan Pipo. Het zou heel fijn zijn als het nieuwe huis Sem ook meer rust zou geven. Hij is graag buiten maar maakt veel ruzie met andere katten helaas. Bij het nieuwe huis geeft dat misschien ook wel rust, andere katten.

Feliway hebben we een tijd door het hele huis gehad. Op een plek is niet genoeg aangezien hij door het hele huis loopt en ligt. Helaas hielp dit ook niet.

Het voer lijkt het meeste te helpen maar niet genoeg. Zou zo graag willen dat hij tegen mijn zoontje net zo is als bij ons. Een gekke lieve kroelkat.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 06:49

Moeilijk is dit hè? Onze poes was ook zo. Met 2 jaar uit het asiel gehaald, na 3 weken onder het bed gelegen te hebben, kwam als eerste haar zus tevoorschijn. De dag erna zij ook. Maar ze kwam alleen naar mij. 3 jaar (!) later kon mijn (toen nog) vriend haar pas aaien. En we zijn nu 14 jaar verder, haar zusje is vorig jaar doodgegaan, we hebben 2 kinderen gekregen, ze lag alleen maar op onze slaapkamer, als ik overdag naar haar toe liep, vluchtte ze weg onder het bed. Alleen 's avonds als alles rustig was, kwam ze naast me liggen op de bank. Op die momenten was ze zo lief. Maar verder was alles STRESS!! Ik heb van alles geprobeerd maar bij haar hielp niets, geen enkel middeltje maakte dat ze zich beter ging voelen. En toen kreeg ze ook nog eens diabetes... behandelen was bij haar niet mogelijk gezien de stress dus vorige week hebben we haar laten inslapen. Ik weet niet goed wat ik wil zeggen net dit verhaal. Misschien dit: in ons geval is het niet gelukt om onze poes zich goed te laten voelen. Bij sommige dieren komt het ook gewoon niet meer goed. Achteraf hadden we haar misschien toen ze jonger was, naar een andere eigenaar moeten doen. Maar ook daar twijfel ik aan. Ik wens je veel sterkte met wat je ook besluit te doen. Maar: wat je ook besluit, je bent een goede eigenaar, die het beste wil voor haar dier!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 06:54

TS als je kat al flipt bij het ruiken van een vreemde hoe wil je het dier dan ooit herplaatsen?

Mijn advies is ook een goede gedragstherapeut want hem zomaar de deur uit doen zpnder alles geprobeerd te hebben vind ik persoonlijk ook niet eerlijk.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:11

Ik heb mijn poes geherplaatst en dat was het beste wat ik voor haar kon doen ooit!
Ik denk als je iemand kan vinden die de kat met rust kan laten en het contact vanuit de kat uit kam laten gaan het de nu eenmalige dikke stress waard is op de rest van zijn poezenleven. Ik zou dan iemand kiezen zonder kinderen of andere huisdieren.
Supermoeilijk om uiteindelijk de beslissing te maken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:52

Mijn kater is ook angstig en vooral naar kleine kinderen. Dit is ook de reden waarom hij bij zijn vorige eigenaar weg moest. Hij had het oudste kindje in het gezicht geklauwd. Dus dat kon echt niet langer. Nu zit hij bij mij, ik ben alleen en hij is dolgelukkig.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 17:11

Dank je wel voor je verhaal JackenJill. Keuze is inderdaad heel moeilijk. We hebben nog even voordat we gaan verhuizen en hoeven geen overhaaste beslissingen te maken. We willen voor hem het beste.

Amandavd, ik denk niet dat je me goed begrijpt en dingen anders leest dan ze er staan. Ik wil het beste voor Sem. Heb nergens gezegd dat ik hem definitief ga herplaatsen maar heb aangegeven me daar in te verdiepen door contact op te nemen met instanties. Een gedragsdeskundige gaan we niet bij hem laten om redenen die in een eerdere post van mij staan. Waarom blijven mensen dit herhalen als je aangeeft dat niet te gaan doen?
Herplaatsen heeft de meeste kans denken we. We hebben hem wel eens eerder weggebracht bij familie als we een grote reis gingen maken en lange tijd van huis waren. Dan kwam hij naar een aantal weken van zijn verstopplek om gekroelt te worden etc. Als hij de kans krijgt om rustig te wennen lukt hem dat ook maar dan moet het wel rustig zijn en een dreumes is onvoorspelbaar waar hij niet tegen kan. Maar nogmaals, we gaan niet over een nacht ijs.

Enjoy en cookies, jullie ervaring met het herplaatsen van een stresskat is dus goed gelukt! Fijn om dat te weten en bedankt voor deze reacties!