Wooof hondenbrokken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Wooof hondenbrokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 19:25

Ik kwam per toeval op www.wooof.xyz
Brokken op basis van rund en mais en gevogelte, ze hebben ook een variant met zalm, er zit geen tarwe in. Ze vergelijken zichzelf met Farmfood, Marcus Muhle en Cavom.
Ik ben wel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft? Is het wat?

KletsKoekje

Re: Wooof hondenbrokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:41

Ik ben wel benieuwd, voer zelf Farmfood. Ben er erg tevreden over.
Maïs is jammer, is vulmiddel, maar zal eens uitzoeken hoeveelprocent maïs er in zit en hoeveel procent vlees, vind dat wel belangrijk. Is een stuk goedkoper dan farmfood en heb zo op het eerste oog het idee dat dat redenen ervoor kunnen zijn. Maar ga zo na het eten eens even goed bekijken :)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:34

Zoals vast duidelijk was uit mijn bovenstaande bericht heb ik er geen ervaring mee, maar heb net contact met Wooofs gehad en het is vrijwel gelijk of minimaal verschil qua percentages. Farmfood heeft 21% vleesgehalte en wooofs 26% en qua maïs is het gelijk. En de rest allemaal ongeveer gelijk. Dus voor mij wellicht de moeite waard om te proberen. Ga toch maar een zak bestellen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 00:12

Hoe heb je contact gehad? De percentages staan niet op de site. Vraag me af waar de lage prijs vandaan komt. Maïs is wat mij betreft niet veel beter dan tarwe maar natuurlijk wel fijn als je een gevoelige hond hebt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 01:05

KletsKoekje schreef:
Maïs is jammer, is vulmiddel

Nee, mais is géén vulmiddel, net als tarwe of rijst is het een leverancier van zetmeel. Dit kan (ondanks veel geleuter van niet) prima door honden verteerd worden en is dus een energiebron. Je wil er natuurlijk niet te veel van in je voer hebben, maar als ingredient is er niets op tegen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 08:39

Zij of hij reageert heel snel via FB privé berichtje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:19

Kuggur schreef:
KletsKoekje schreef:
Maïs is jammer, is vulmiddel

Nee, mais is géén vulmiddel, net als tarwe of rijst is het een leverancier van zetmeel. Dit kan (ondanks veel geleuter van niet) prima door honden verteerd worden en is dus een energiebron. Je wil er natuurlijk niet te veel van in je voer hebben, maar als ingredient is er niets op tegen.

Mais kan alleen goed verteerd worden als het goed ontsloten is, en aangezien het een persbrok is
wordt het in ieder geval niet ontsloten door het maken van de brok (maar ook in een geëxpandeerde brok wordt het maar deels ontsloten door dat proces) en ontsloten maismeel is duur, waardoor ik wel mijn twijfels heb of hier volledig ontsloten of zelfs maar deels ontsloten maismeel gebruikt is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 12:26

Op de website staat ontsloten maïs.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:05

Ik ben nieuwsgierig in hoeverre het ontsloten is. Maar ik zie het nu staan inderdaad. Ik vind de ingrediëntenlijst raar, ik pak de regular. Niet vanwege de ingrediënten an sich, maar wel de dat er een stevige spelfout in zit en een stevige vormfout of een bizar ingrediënt.

Rund/(dierlijk eiwit)-ontsloten mais, Gevolgtevet, Gevogelte vleesmeel, lijnzaad, Zalmolie, L-Carnitine, Taurine.

Rund/(dierlijk eiwit)-ontsloten mais is geschreven als één ingrediënt. Het zijn er 2 of 3 of het is een zeer raar mixingrediënt waardoor rund en dierlijk eiwit naar voren gehaald kan worden. Bij 2 ingrediënten, gaat het hier om vers rund, rundermeel of rundereiwit? Sowieso klopt de volgorde niet, zowel bij 2 als bij 3 ingrediënten niet.

Het geheel bevat 11% vet. Daarin moet dus gevolgtevet (ik ga er vanuit dat dat gevogeltevet moet zijn), lijnzaad (43% vet) en zalmolie mee samengesteld worden, minus het eventuele vet in rund/(dierlijk eiwit) (laten we daar 25% vet voor nemen, om het zo gunstig mogelijk te stellen). Gevogeltevet moet meer zijn dan lijnzaad, dus om zo veel mogelijk dierlijk product (26% volgens Kletskoekje) over te houden voor het eerste ingrediënt, moet het dan gaan om zo'n 3,5% gevogeltevet, dan 2% vleesmeel, 2% lijnzaad, 2% zalmolie. Dat betekent dat het eerste ingrediënt maximaal 18.5% kan zijn om op die 26% dierlijk product uit te komen.

18.5% Rund/(dierlijk eiwit)
18.5% ontsloten mais
3.5% Gevolgtevet
2% gevogelte vleesmeel
2% lijnzaad
2% zalmolie
2% L-carnitine
2% taurine
Totaal: 50.5%. Oftewel, slechts de helft van de ingrediënten worden verklaard als je Rund/(dierlijk eiwit)-ontsloten mais als twee ingrediënten ziet. Dat betekent in mijn ogen dat hier aan misleiding wordt gedaan en het dus blijkbaar één ingrediënt is, een mix van rund, dierlijk eiwit en ontsloten mais waarbij de hoeveelheid rund en dierlijk eiwit veel kleiner is dan de hoeveelheid mais. De hoeveelheid mais ligt waarschijnlijk boven de 65% en dan is nog maar de vraag of rundermeel gebruikt is of "vers" rund, want om vers rund om te rekenen naar meel moet je het ongeveer gedeeld door 3 doen, zoveel vocht zit er in vlees namelijk. Dan wordt het percentage mais nog groter.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:18

Het is jammer dat er geen procenten staan bij de ingrediënten, het kan van alles zijn.
Ik vind de ingrediënten ook wat summier, dus het zou niet mijn eerste keus zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 16:51

Ik vind wel dat je heel bijzondere conclusies trekt mizora, of heb je die percentages opgevraagd bij de fabrikant?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:09

De ingredienten horen op volgorde te staan, degene die met het hoogste percentage als eerste. Dat is de reden dat mensen zeggen dat vlees het eerste ingredient moet zijn. Kletskoekje had gevraagd hoeveel dierlijk product gebruikt was en dat was 26%. 11% vet komt uit de analyse en de aangegeven volgorde heb ik van hun website. Uitgaande dat de gegevens op de site klopt, kom je dan hierop uit (of op nog meer mais). Waar zit volgens jou een kink in mijn conclusie?

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:02

Als percentage maïs gaf ze 40 tot 45% aan. Ik vind het jammer dat het niet allemaal in procenten staat, en vind het wat sumier. Ik vraag me ook af, op basis van de gegevens die ze doorgaf -die bijna gelijk is aan Farmfood wat ik nu voer- waar die prijsverschil nou in (kan) zit (ten) ? Zal toch niet alleen in (merk)naam en verpakking zitten?
Jammer vind ik dat de verpakking -in mijn ogen- zo amateuristisch/goedkoop oogt. Ik ben persoonlijk iemand die daar wel op 'valt', of het er goed uit ziet en goed en professioneel overkomt. Kan het nu even moeilijk uitleggen met mijn migraine maar jullie snappen vast wat ik bedoel? Dit komt echt al B merk over op mij. Al is verpakking natuurlijk lang niet zo belangrijk als de kwaliteit van het voer hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 21:58

Een mooie verpakking kost ook geld, persoonlijk betaal ik daar liever zo min mogelijk voor maar als jij dat wel belangrijk vind kun je misschien zoeken naar een brok die zichzelf wat exclusiever presenteerd.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:07

Nee ik vind het niet belangrijk, dat zeg ik nog op het eind van het berichtje. Ik bedoel meer, dat ik niet zo goed snap hoe het kan dat deze brok zoveel goedkoper is en dat ik denk dat het toch niet alleen aan naam en verpakking kan liggen. En zo kwam ik eigenlijk ook op besef dat ik persoonlijk dus ook naar verpakking kijk, het geeft me een gevoel van kwaliteit. Terwijl dat natuurlijk niet belangrijk is. Het is voor mij meer totaalplaatje. Sumier over ingredienten (percentage) , verpakking, kost niet veel.
Gisteren dacht ik nog een zak te bestellen en uit te proberen maar heb er niet zoveel verstand van. Kijk zelf gewoon ; ik wil geperste brok, hoeveel vlees erin zit en hoeveel maïs e.d.

Als ik dan weer berichtje van mizora lees slaan de twijfels weer toe..
Ik lees nog gewoon even mee of er mensen zijn met ervaring en kennis

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 22:32

Wat er allemaal over gezegd wordt is ook niet zaligmakend. Ik heb ook een lange periode farmfood gevoerd maar beviel helemaal niet, heb meermalen contact gehad met klanten service en het lang geprobeerd. Voer nu cavom, wat qua ingrediënten de mindere van de 2 zou moeten zijn en ook een goedkopere verpakking heeft maar daar doet hij het toch echt beter op. Maar nog niet optimaal, dus ben wel bereid andere brokken te proberen.

Maar wat hier op de website staat aan ingrediënten is te summier, lijkt me niet dat dat alles is wat erin zit. Zo wel verklaart dat wellicht ook waarom het goedkoop is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:36

Voer wat voor bijna de helft uit mais bestaat. Ja dat is wel goedkoop. Is zo ongeveer een frkandel,voor mensen, kan sporen van vlees bevatten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 23:25

Dat zegt toch niets, er zijn heel dure brokken waar minder vlees in zit. Vlees als grondstof is niet persé een duur ingrediënt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:57

Vlees an sich hoeft geen duur ingredient te zijn, maar als je kwaliteitsvlees wilt (lees, meer dan vliezen, pezen en andere lastig verteerbare delen, laat staan met hoeven/veren/huid die niet goed voorbewerkt zijn), dan is het voer al snel prijziger dan dit bij 26%.

Er zijn zeker duurdere brokken waar minder vlees in zit, van RC is ook nog steeds niet duidelijk hoeveel vlees er exact in zit maar teruggerekend naar vers vlees zou het zo maar eens ruim die 26% kunnen zijn. Daarom ligt de kracht van RC ook in het beschikbaar stellen van alle ingrediënten. Zij hebben in een bepaald voer veren, normaal onverteerbaar, dusdanig voorbewerkt dat het nu goed beschikbare eiwitten zijn. Ook daarin zitten veel kosten.

Uiteraard is het produceren van een persbrok alleen al een flinke kostenbesparing t.o.v. de geëxtrudeerde brok, nog los van de verdere voor- en nadelen. Daarom zijn nieuwe brokken vrijwel altijd persbrokken (ik voer zowel persbrok als geëxtrudeerde brok).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:34

Dat bedoelde ik ook. Echt vlees, geen afvalrestjes van restjes van restjes en daar het overschot van.

In vergelijk moet de lagere prijs ergens vandaan komen en mais is goedkoop.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 12:45

Dat is niet waar hoor, er is vlees genoeg te krijgen voor een lage prijs met een prima kwaliteit en zeker als het zo groot ingekocht wordt.
En het eindeloos voorbewerken van ingredienten heeft ook niet de voorkeur, je kunt wel RC heten en veren (??) eindeloos voorbewerken tot het bruikbaar is, maar maakt dat het een goede brok?
Ik denk dat een goede brok niet perse duur hoeft te zijn, dus dat het goedkoper is zegt me niets.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:45

Ik voer aan mijn terrier al een tijdje de zalm variant naar grote tevredenheid. Mijn hondje ziet er perfect uit. Mooi op gewicht, ze glimt je tegemoed en heeft altijd goede ontlasting (1x per dag maximaal).

Mijn grote reu staat nu nog op farmfood maar ik ga bij de volgende zaken mixen (is beide persbrok) en zien wat hij erop doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:46

Onze honden eten Wooof geperst zalm. Doen het er erg goed op en zijn de enige brokken die ze opeten.

Daarnaast krijgen ze elke dag rauw vlees en af en toe wat magere yoghurt of blikvoer er door heen. Laika krijgt een vitamine d pilletje erdoorheen af en toe ivm slappe spieren en gewrichten.