Een andere manier van dieren houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Een andere manier van dieren houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 16:31

Hallo bokkers,

na aanleiding van dit topic [BB] Een andere manier van hamsters houden is er een soort gezellig topic ontstaan over het maken van hokken voor hamster, ratten, muizen etc... Hierbij kan je denken aan het zelf maken van huisjes van karton en fleece, het maken van glazen bakken, graaf mogelijkheden etc....

Ik zou zeggen, brand los!

YOURLOVER

Re: Een andere manier van dieren houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:34

Je kunt zoeken naar PaddockParadise huisvestingen hier op bokt. Ik weet niet welke dierenrichting je op wilt met dit topic?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:00

YOURLOVER schreef:
Je kunt zoeken naar PaddockParadise huisvestingen hier op bokt. Ik weet niet welke dierenrichting je op wilt met dit topic?

Het is gewoon een gezellig klets topic, voor ideeën.

Zoals ts zei: hamsters, ratten en muizen.

Ikzelf heb samen met mijn vader een kooi gemaakt. 100x40x50

Voorkant is van 3 cm dik plexiglas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij elkaar kostte het zo'n 80 euro.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:10

Ik meld mij hier ook weer!
Afbeelding
Kosten:
2 gratis volglas terra marktplaats
Drinkflesje €5,-
Radje €5,50
Afval hout(rest stukken van onze zelfbouw terra's)
Kartonnen doosjes van bijv supermarkt, dolce gusto, pringles
Xl theelichthouders ikea. €3,-(voor kattenbrokjes of meelwormen.
Muizen zitten op vlas(€5,10 per baal) en krijgen een flinke pluk hooi.
Wilgentakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:13

Leuk topic :j , een paddock paradise voor de de konijnen zou vet zijn haha.

Nieuwe ren is rond de 7 meter bij 2 meter straks , minimaal 1 graafplek. Water bij het hek en voer strooi ik bij mooi weer anders in de 2 hokjes strooien.

Afbeelding

Beetje donker maar zo zitten ze er nu bij :P

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:13

@kiwiwitje, merk je niet dat je muizen meer willen graven?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:18

Nee juist eigenlijk niet. Had er eerst een flinke laag zaagsel in zitten, maar ze gingen alleen maar met het hooi vervelen. Van Hooi zie je ze holletjes maken, Maar het zaagsel veranderde niet. Dus heb ik er ook geen flinke laag meer in liggen. Wel krijgen ze nieuw hooi bij als ze van zo'n pluk nestjes gebouwd hebben. Merkte dat voordat ik er allemaal doosjes in had gezet(met gaatjes uiteraard) dar ze wel deden graven. Maar sinds de huisjes en een flinke pluk hooi, zie ik ze alleen mar daarin. Nesten worden 9 vd 10 keren ook in de huisjes geworpen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:22

kiwiwitje schreef:
Nee juist eigenlijk niet. Had er eerst een flinke laag zaagsel in zitten, maar ze gingen alleen maar met het hooi vervelen. Van Hooi zie je ze holletjes maken, Maar het zaagsel veranderde niet. Dus heb ik er ook geen flinke laag meer in liggen. Wel krijgen ze nieuw hooi bij als ze van zo'n pluk nestjes gebouwd hebben. Merkte dat voordat ik er allemaal doosjes in had gezet(met gaatjes uiteraard) dar ze wel deden graven. Maar sinds de huisjes en een flinke pluk hooi, zie ik ze alleen mar daarin. Nesten worden 9 vd 10 keren ook in de huisjes geworpen.

Die van mij graven allebei in zaagsel onder iets. Bruggetjes, voerbakken.. :P

Zijn echt heel erg leuk om naar te kijken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:24

Edit: oh, dit is alleen voor knaagdieren? Hoewel mijn vogels ook met plezier aan alles knagen, is mijn post dus niet van toepassing, sorry! :')

Pfff, ik weet niet of mijn volieres hier ook onder vallen?
De meeste hobbykwekers van vogels kweken in kweekkooien of kweekvolieres.
Daarbij zitten de vogels met z'n 2en in kleine kooien en kunnen niets anders dan hun instinct volgen en voor kleintjes zorgen.

Dat ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Of in zulke vluchten: (uiteraard wel met dak en voorfront, maar dit is voor het idee :P )
Afbeelding

Mijn vogels leven in kolonies en kunnen dus natuurlijk gedrag vertonen (voor zoverre dat uiteraard kan in een voliere) en desnoods hun eigen partner uitkiezen.

Afbeelding

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:25

Prachtig Cayenne!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:26

Van mij mag je ook ook mee doen hoor Cayenne!

Volg je Goeie eitjes, Slechte eitjes ook dus ik ken ze inmiddels welxP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:27

Jeetje Cayenne wat een martelhokjes die eerste foto :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:28

Dank jullie!

Nou, op zich snap ik het idee achter die hokjes wel. Dat word meestal gebruikt door kwekers die vogels echt willen dwingen om samen eitjes te leggen. Maar ze hebben dan natuurlijk absoluut geen bewegingsruimte en er is wetenschappelijk aangetoond dat vogels (en eigenlijk meer diersoorten) die hun eigen partner kunnen kiezen, ook vaak beter voor hun kroost zorgen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:29

AlwaysH schreef:
kiwiwitje schreef:

Die van mij graven allebei in zaagsel onder iets. Bruggetjes, voerbakken.. :P

Zijn echt heel erg leuk om naar te kijken.

Ik vind ze ook super leuk om naar te kijken! En mijn katertje ook! Die gaat dan heel trots voor de bak op zijn krukje zitten kijken.
Zoals ik in het vorige topic ook aan gaf, ze zijn bij mij om voor baby's te zorgen. Waarvan een aantal als eten dienen voor mijn beesten, en de rest weer groot mag worden en het zelf ook baby's mogen krijgen. Zo nu en dan haal ik ''nieuw'' bloed binnen. Dus van verschillende plekken.Ik vind dat juist als ze voor voer moeten dienen, ze echt dierwaardig moeten zitten en niet met 30 in een labbak.

Gaaf Cayenne! Mooi gedaan!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:31

Die van mij zijn ook voedermuizen, belanden over zo'n zes weken bij de slangen. Ook voor de babbies :)

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:54

Ik heb samen met mijn vader een ren onder de 2 konijnenhokken gemaakt die we al hadden.
Hier een foto met mijn 2 vorige konijnen:
Afbeelding
Zelf zou ik hem graag nog wat groter zien, maar dat hebben mijn ouders liever niet :P Pas als de ren verrot is willen mijn ouders een nieuwe maken. Dan mag hij misschien wat groter en gaan zeker de poten van de hokken eraf. Verder zitten mijn 2 konijntjes in de zomer overdag in een grote ren op het gras met een zandbak zodat ze niet in het gras gaan graven :)

Waar ze dankbaar gebruik van maken :) Zo leuk om te zien hoe druk ze daar altijd mee bezig zijn. De ene graaft erin en de andere rent vooral hele snelle rondjes erin.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:01

Evn wat beters van huidige ren :

Afbeelding

Hek naar de eerste paal van de schutting, dan zover mogelijk doortrekken naar achter uh richting mijn huisje

Mogelijkheden genoeg..

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:33

Mooie rennen zitten erbij zeg!

Er staat nu op het verharde deel een hooiruif, en in het zand ligt nog een grote wilgen tak.
Afbeelding
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:57

Ik heb ook allerlei grote kooien, vind ruime huisvestiging (en vriendjes) heel belangrijk. Mijn vader is erg creatief dus het meeste is zelfgemaakt.

De kooi van de muizen is gewoon een normale, grote kooi:
Afbeelding

De cavia's hebben grote bakken.

Dit is die van mijn 2 mannen, ze hebben ook een balkon waar ze graag overheen rennen en stuiteren:
Afbeelding

En deze is van mijn 5 vrouwen en hun castraat:
Afbeelding

Daarnaast kan ik zelf slaapzakjes en mutsen maken, daar zijn ze ook erg blij mee <3

Afbeelding
Afbeelding

Mijn konijnen hadden ook echt een geweldige kooi, hun eigen grote hok verbonden aan de kippenren en dan mochten ze overdag ook nog in de tuin. Helaas bleek de verbinding niet goed genoeg, een paar maanden terug vonden ze we doodgebeten buiten de kooi ;( Ze hebben maar 2-3 weken van de kooi én ren kunnen genieten.. Gelukkig gebeurde het in de herfst dus wel net aan het einde van het buitenspeel seizoen dus ze hebben nog een leuke lente, zomer en herfst gehad. De Hollander hadden we al 7 jaar, haar vriendje 1 jaar maar hij was wel al een jaar of 5. Misschien komen er nog wel eens konijnen in een nog stevigere kooi, maar voorlopig even niet.

Afbeelding

Let niet op de rotzooi bij de muizen en cavia's :') De muizen zijn dol op stukjes brood dus dat ligt voor de kooi en als ik langs kom krijgen ze een brokje, dan zie ik ze ook meteen. Bij de cavia's heb ik net schoongemaakt met als resultaat dat nu de hokken schoon zijn maar de zolder vies is :+

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:49

Ik kan me je topic nog goed herinneren dat je aan het graven was voor de uitbreiding, melody7!
Wat ontzettend zonde dat het mis is gegaan :(

Cayenne, blijf je volière schitterend vinden!
Onze valkparkieten zitten nu in een binnenvolière en af en toe los in de kamer. Ooit hoop ik bij onze kippen en konijnen nog eens een grote buitenvolière bij te bouwen.

Hier 25m2 ren met schuilplekjes en hokken voor onze franse hangoren buiten. Nu nog met zn 2en, maar we willen wat kids houden van dit koppel.

Onze kippen hebben een minibosje en nachthok. Maar ik moet onze jonge haan toch apart gaan zetten van zijn vader en zijn toom. Wil dan ook nog wel iets leuks voor hem, plus nog aan te schaffen hennetjes erbij, creëren.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:57

Ja ik meld mij! Na de cavia's heel wat jaren in een traliekooi gehad te hebben nu een mooie grote bak voor 's nachts gebouwd. Overdag zitten ze de meeste dagen in een nog grotere ren in de keuken. Er zitten nu 5 cavia's in. :)
Afbeelding

@melody7: jij hebt ook mooie bakken zeg! Ook lekker veel de ruimte allebei.

Super mooie voliere Cayenne! Leuk om al die vogels zo samen in een grote ruimte te zien!

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:12

Mag ik mijn konijnen ren ook laten zien? :)

Ze zitten er met z'n 3'en in, 2 vrouwtjes en 1 mannetje. 1 vrouwtje is een Vlaamse Reus, de andere 2 weet ik het ras niet van, ze zijn een stuk kleiner. Op deze foto's was het net gebouwd, dus let niet op de rol gaas die er nog staat. De foto's komen uit de zomer, nu is het hier niet zo groen :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:53

Mag dit ook voor andere dieren? Ik wil een kartonnen dozen paradijs voor m'n konijntje maken maar ik maak ook altijd mini campings voor mijn kat :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:58

xniieeenke schreef:
Mag dit ook voor andere dieren? Ik wil een kartonnen dozen paradijs voor m'n konijntje maken maar ik maak ook altijd mini campings voor mijn kat :')

Stata toch dieren in de openings post? :D

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:01

Er staan wat dieren genoemd maar niet katten of wel :')