hondenfokker worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deemz

hondenfokker worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 22:25

Hallo
Mijn grote droom is om hondenfokker te worden. Maar mijn vraag was heeft iemand ervaring met hondenfokken? En heeft iemand nog tips? Ik wil labradoodles gaan fokken omdat ik dat hele leuke honden vind en omdat ik allergisch ben voor de andere honden. En mijn vraag is ook of er nog iemand is die ook heel graag hondenfokker wilt worden. 8-)
Laatst bijgewerkt door Deemz op 29-02-16 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Re: hondenfokker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:39

Je topic staat in het verkeerde onderdeel, ik heb even geTEMd. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:44

Je zit niet op de goede afdeling, dit is de afdeling paarden fokken, maar ik wil ook een hondenfokker worden. Labradoodles fokken is een zeer kostbare aangelegenheid om het op te starten, je bent regelmatig al 10.000€ kwijt voor een fokteef van 1 van de registers. De verplichte onderzoeken zijn overigens helemaal niet kostbaar.

Je geeft aan dat je allergisch bent voor andere honden, heb je wel eens poedels of andere waterhonden (italiaanse, spaanse, portugese of oud franse) geprobeerd? Want de labradoodles hebben hun (soms) hypogene vacht bij de poedels vandaan.

Ik heb nu twee middenslag poedels (35 en 40cm) en ik hoop dit jaar een eerste nest te gaan fokken. Voordat het zover is worden ze eerst uitgebreid getest op hd, ed, pl, ecvo en mogelijk ook hart, von willebrands disease (en sm/cm, maar dan moeten ze sowieso eerst 2.5 jaar zijn). De ene is ongeschikt om binnen de poedels mee door te fokken vanwege extreem gedrag en een zeer zeldzame oogafwijking waarvan niet bekend is of het erfelijk is, daar heb ik een pulireu voor gevonden die geweldig bij haar past. Uiterst stabiel, nooit ziek en ondertussen zo'n 13 jaar. De enige twee vragen is of hij niet omvalt voordat ze gedekt is en of hij nog vruchtbaar is.
De ander is wel geschikt om binnen de poedels mee te fokken maar met haar wil ik ook eerst een kruisingsnest doen, waarschijnlijk met een italiaanse windhond. Later wil ik nog wel een nest poedels met haar fokken. Van beide kruisingsnesten wil ik een (teef)pup aanhouden.

Hoewel ik poedels geweldige honden vind, ben ik niet rasvast. Grote kans dat er in ieder geval een Ierse Wolfshond bijkomt, en waarschijnlijk ook een Rottweiler en een dwergschnauzer.

Deemz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 22:51

@mizora
Hoi,
Ja ik weet dat er ook andere allergie vrije honden zijn maar labradoodles zijn echt mijn favoriet ik krijg binnenkort ook een puppy. Maar bedankt voor de info ik ben weer een stukje wijzer!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:59

Wat wil je weten?

Deemz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 23:02

@wilawander
Ik zou graag willen weten of je iets met honden fokken verdient? Niet dat ik een broodfokker wil worden maar ik ben gewoon benieuwd?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:03

Bestaat dat serieus?
Ik ben zelf gigantisch allergies weet het nu half jaartje en vind het zoo jammer!
Hoe zit dat met de labradoodels?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:04

Oh wacht dit is off topic reactie van me.
Maar nee heb geen tips!

Deemz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 23:08

@janinevv
Hallo,
Ja het bestaat echt een allergievrije hond haha. Poedels zijn sws allergie vrij maar je kan ook gaan voor een labradoodle of een soort waterhond. Ik weet alleen van labradoodles af omdat ik er zelf 1 krijg. Maar bij labradoodles moet je wel een officiële kopen en die zijn prijzig. Maar je moet er maar ff op internet over lezen je kan er echt alles over vinden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:17

Mijn ouders fokken Koningspoedels met een kleurtje. Enorm leuk maar echt flink verdienen doe je er niet mee. Naast hun fulltime baan hebben ze nog een paar fokteven en een dekreu in huis.
Als je echt met stamboek wil tokken zal je ook naar keuringen moeten naast de zowieso al echt belangrijke gezondheidstests.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:34

Een allergievrije hond bestaat niet. Het hangt ontzettend af waar je allergisch voor bent. Als je allergisch bent voor de haren dan werkt iedere niet-verharende hond. Ben je allergisch voor de huidschilfers, dan hangt het af van heftigheid van je allergie, want iedere hond heeft huidschilfers maar sommige vachten vangen huidschilfers beter af en sommige rassen geven minder huidschilfers af. Maar dan wordt je keuze dus al weer beperkter, er zijn enkele verharende rassen die hiervoor voldoen maar voornamelijk waterhonden en sommige gezelschapshonden (yorkshires staan er ook om bekend). Ben je allergisch voor het speeksel dan wordt het uitermate lastig. Er zijn hondenrassen die wat minder allergenen in hun speeksel hebben, ik weet ze zo niet uit mijn hoofd maar niet de Australian Labradoodle of Australian Cobberdog (hetzelfde ras, andere registers), maar meestal vallen honden dan helemaal af want al het speeksel bevat wel allergenen, alleen als je maar licht allergisch bent en dan een ras neemt dat dus weinig allergenen produceert kan het een combinatie zijn.

Enkele redenen dat ik gekozen heb voor de poedel was dat ik geen haren wilde en een slimme gehoorzame hond zonder lomp gedrag. Ik ben niet allergisch voor honden dus dat het ras hypoallergeen is (wat weinig allergeen betekent en niet allergievrij, hypo is weinig of minder) is voor mij niet van belang. Daarnaast speelde de prijs ook zeker een rol. Een FCI Poedel begint bij 800€ en loopt op tot ongeveer 1350€ (afhankelijk van maat en kleur). Een Doodle met register kost al snel 2500€ en heeft niet meer verplichte testen dan een Poedel.

Daarnaast is een poedel meer maatvast. Vrij veel doodles, ook die met papieren van de alcn, alaeu of acc, groeien uit hun maat of juist niet erin. Ik wilde een hond tussen de 40 en 45cm, uiteindelijk waren de ouderdieren 36 en 37cm en zijn de zusjes 35 en 40cm geworden. Ik heb ondertussen gevallen gehoord van Medium doodles (dus max 53cm) die meer dan 65cm geworden zijn en ook mini's die 50cm geworden zijn. Dat zou ik echt niet tof gevonden hebben.

Rijk wordt je over het algemeen niet van fokken, hoewel er op zich best geld mee te verdienen valt als je het handig aanpakt (zonder dat je een echte broodfokker wordt. Maximaal 5 nesten per teef met minimaal 1 jaar ertussen en netjes getest). Alleen moet je dan wel een beetje geluk hebben en beseffen dat je mogelijk niet voor de top gaat fokken maar voornamelijk gezelschapsdieren zonder fokneigingen. Die reu in Zuid-Rusland is leuk, maar verhoogt de kostprijs van een nest enorm. Terwijl die reu van Noord-Holland ook schappelijk is en aan je eisen voldoet (ook gezondheidstechnisch), maar net iets minder is van kwaliteit. En als je één ras fokt is het misschien wel handig om te investeren in een eigen reu passend bij je 5-6 teven.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:40

Bedoel je hondenfokker als hobby, of als inkomsten?
Het laatste is namelijk niet te doen, behalve voor br00dfokkers.

Ik heb een Franse waterhond (daar stamt de poedel vanaf, en van de poedel/labrador is weer de labradoodle gekomen.)
Mijn hond wordt dan ook vaak voor poedel of labradoodle of bouvier aangezien. :D

Mijn reu wordt volgend jaar 2 x gebruikt om mee te fokken (het blijft ook bij die 2 x).
Daarvoor heb ik dus enkele shows met hem gelopen, om zijn U 'tjes te halen. (uitmuntend)
Zijn heupen zijn getest, en zijn ogen worden nog getest.

Dus voor je zo ver bent dat je kunt gaan fokken, ben je al aardig wat geld kwijt.
Dan het nest zelf, alle kosten die daarbij komen.
Als je pech hebt, dierenartskosten of puppy's of moederhond die overlijden.
En als je geluk hebt, dan hou je er misschien iets aan over, als de pups bij hun nieuwe baasjes zijn.

Ik weet niet hoe dat bij de Labradoodle zit, dat is geen erkende rashond dus ik weet niet wat voor eisen er aan deze honden wordt gesteld.
De ziekte van Addison komt in dit ras helaas voor, maar ik weet niet of hier op getest moet worden of dat dit sowieso te testen is?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:55

Deemz schreef:
@wilawander
Ik zou graag willen weten of je iets met honden fokken verdient? Niet dat ik een broodfokker wil worden maar ik ben gewoon benieuwd?

Heel simpel? Nee als je verantwoord gezonde honden wilt fokken. Bij het ene nestje blijft wat over en bij de ander lever je in. Dus nee. Honden houden kost een hoop geld, evenals het klaar maken van een hond voordat ze überhaupt mogen fokken. In mijn geval de DH zijn de honden zeker al 3 jaar oud, zijn ze dan al 3 jaar zeer intensief getraind en moeten ze aan heel wat gezondheidseisen voldoen wat ook heel wat kost.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:02

Ik fok Spaanse waterhonden (ook 1 van de voorouders van de poedel) en ook mijn ras wordt wel aangezien voor labradoodle. De Barbet is het iets grotere broertje :D

Wij fokken gemiddeld 2 nestjes per jaar, maar aangezien ik hoge eisen stel aan mijn eigen honden en aan de reuen die ik wil gebruiken (ook uit het buitenland), ik al mijn honden test, show en ook de honden die bv niet goed genoeg zijn, of niet meer voor de fokkerij worden ingezet meestal aanhoud, zijn de kosten hoger dan de opbrengsten ;) De meeste fokkers fokken uit liefhebberij voor hun ras, en het is mooi dat we op die manier een bijdrage in de kosten krijgen, maar zoals de meeste hobby's, kost deze ook geld.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:51

Omdat TS nog niet voldoende posts heeft geplaatst voor toegang tot de kudde en daardoor hier niet kan reageren, plaats ik een slotje.