Vaccineren doe jij het jaarlijks?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Vaccineren doe jij het jaarlijks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 20:30

Ik vraag me af of mensen op bokt hun dieren jaarlijks laten vaccineren. Ik ga me steeds meer afvragen of ik mijn dieren nog wel wil laten enten. Vorig jaar is mijn paard ziek geworden na de enting en ken ook een hond die er ziek van is geworden. Mijn paarden moet ik verplicht laten enten vanwege wedstrijden maar mijn katten ent ik al jaren niet meer ( komen niet los buiten of in contact met andere katten). Mijn honden heb ik nu een jaar overgeslagen. Ik heb er wel een dubbel gevoel bij maar wil niet zomaar elk jaar wat laten inspuiten ( laatste keer zelfs twee entingen). Ook las ik dit artikel: http://www.diamondfauna.nl/index.php/al ... bij-honden . Hoe denken jullie daarover?

Ingrid_92

Re: Vaccineren doe jij het jaarlijks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:32

Mijn pony's worden nooit geënt, maar komen ook nauwelijks op wedstrijden. Alleen eens in het jaar (of minder) op een onderlinge wedstrijd, waar het niet verplicht is. Ze zijn ook nog nooit ziek geweest.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:33

Hond wordt hier wel ge-ent ivm pension. Katten nog nooit ge-ent, ook nooit ziek. Paarden worden sinds 5 jaar ook niet meer ge-ent.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:35

De honden laat ik wel enten, omdat we veel wandelen op plekken waar veel honden komen. Ik heb geen zin dat ze één of andere nare ziekte krijgen. Ze krijgen ook de rabiës enting.
De katten laat ik niet enten. Ze komen lekker buiten, maar het zijn geen vechtersbazen.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:36

Hier worden zowel pony als kat jaarlijks ge-ent. Pony, omdat dit verplicht is op de stal waar ik sta. En de kat, omdat het eigenlijk gewoonte is, en hij is heel veel buiten en ik zou niet weten waar hij allemaal heen gaat.

De konijnen enten we niet.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:37

Mijnnpaardcword elk jaar geënt. Ook mijn vorige paard werd geënt of ik jou wel of geen wedstrijd en rij.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:37

Mijn konijnen zijn nog niet geent omdat ze vorig jaar beiden ziek waren (soort luchtweginfectie) en ik de enting op dat moment te zwaar voor ze vond. Maar vanaf aankomend jaar gaan ze jaarlijks, ik woon vlak naast een groot natuurgebied waar jaarlijks een flinke myxomatose uitbraak is. Dus dat risico loop ik liever niet.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:39

KAtten werden het wel maar poeh het is zo duur en nu een paar jaar zonder ze redden het prima! :)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:39

De honden worden jaarlijk gevaccineerd ivm wedstrijden, de paarden vaccineer ik niet (meer).

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:42

Toevallig net vanmiddag MN pony weer laten enten. Ik doe het wel elk jaar ookal kom ik niet op wedstrijden of maneges. Weet niet, voelt toch veilig ofzo. Alleen die prijs! Vrees dat het nu dit jaar €85 kost incl voorrijkosten.

Edit: Mijn katten worden niet geënt, ze komen het erf niet af.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:43

Mijn bwp'er word ieder jaar trouw geënt, net als het paard van mijn stalgenoot(wij hebben paarden aan huis en zij staat hier in de kost). Mijn shets ent ik niet, ze komen niet zoveel buiten. Wellicht als ik wedstrijden wil mennen maar dat zien we dan wel weer..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:51

Toevallig, ik wilde juist een topic over over het zelfde onderwerp starten!
Mijn paard laat ik jaarlijks inenten, omdat het verplicht is :P Ik rij wedstrijden en ga wel eens de grens over voor een clinic of evenement /3

Met de katten zit ik in dubio:
Ik heb in 2014 2 volwassen katten overgenomen van iemand die naar het buitenland verhuisde. Volgens de paspoorten waren ze netje ieder jaar ingeënt, terwijl ze bij de vorige eigenaar nooit buiten kwamen. Bij mij komen ze beperkt buiten; eentje gaat niet verder dan de tuin van de buren, de ander is wel eens een uurtje de hort op, maar verlaat ons blokje achtertuinen niet. Andere katten komen ze bijna niet tegen en zwervers komen hier al helemaal niet. Vorig jaar heb ik ze voor een check up & vaccinatie meegenomen naar de d.a., maar ik heb twijfels over nut en noodzaak van periodieke vaccinatie voor katten. Kan het kwaad om er gewoon mee te stoppen?
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 29-02-16 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:54

Katten de eerste 2 jaar wel daarna om het jaar en sinds 2 jaar niet meer
Basis zit er dan in dan vind ik het goed
Ze komen niet buiten

Paard ieder jaar ivm wedstrijden en altijd op pad.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:54

Paarden worden ieder jaar geënt, de honden worden komend jaar getiterd. De kat is niet geënt, maar die gaan we niet vangen om naar de dierenarts te brengen. Ze is zo'n 15 jaar en zover wij weten (we hebben haar pas een half jaar) nog nooit binnen geweest, laat staan naar een dierenarts. Volgende katten krijgen in ieder geval de kittenentingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:55

Paarden worden allemaal jaarlijks geënt, poezen niet.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 20:59

Mijn honden en katten hebben alle basis entingen gehad, ik ben met katten gestopt toen ze geloof ik 3 waren, ze zijn nooit ziek geweest. Mijn honden vind ik wat enger vanwege het loslopen en wandelen maar vraag me af of dat opweegt tegen het enten, daar kunnen ze ook ziek van worden. Mijn honden krijgen wel goed voer en zijn ook nooit ziek..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:01

ik laat niets enten...zelfs mijn pupje van 7 weken die aan is komen lopen niet.Paarden ook niet.
Paarden en honden komen niet van het erf af...Mijn fries heeft 2x na een enting piroplasmose opgelopen,door verminderde weerstand door de enting.Ben alleen nog even aan het uitvogelen hoe het zit met tetanus.Of daar ook alleen tegen te vaccineren is.(vroeger wel)

Inderdaad een heel interessante site van Cees Fauna!Je kunt ook altijd daar terecht voor vragen,echt super!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:02

Zowel mijn paard (waarmee ik veel op wedstrijd ga) en beide honden worden jaarlijks geënt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:06

Mijn kat laat zich niet meer in een transportkooi stoppen en dat is de enige reden waarom ik hem niet meer laat enten, ik geraak met hem gewoon niet meer bij de DA.

Mijn andere dieren krijgen alles. Heb ooit kennelhoest in huis gehad en dat wil ik niet meer meemaken en na de gevolgen van een tetanusbesmetting te zien bij een shetter, vind ik iedereen die zijn of haar paarden daar niet tegen laat enten, stapel zot om eerlijk te zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:06

Ik heb tot nu toe (paard is bijna 8) hem nog netjes elk jaar laten enten.
Hij stond sinds vorig jaar oktober op pension.
Nu staat hij bij huis en ik rijd geen wedstrijden dus ik denk dat ik vanaf nu de enting oversla.
De hond heeft voor de verhuizing rabiës enting gehad omdat dat hier (in Duitsland wonen we nu) verplicht is.
De katten woonden hier al toen we hier introkken, ze zijn half verwilderd, dus die ga ik ook niet vangen voor een enting. 4 katten.
Daarnaast heb ik nog 2 pony's.
Ik denk dat ik de shet ook niet meer ent.
M'n NMPRS merrie wil ik over 2 jaar mee naar de keuring dus zij moet wel een enting hebben.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 21:09

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:10

Mijn dieren ent ik jaarlijks.
Mijn paard is ook 1x goed ziek geworden van de enting. Maar heeft er sowieso elk jaar wel last van. Het is omdat ik wedstrijden rij en veel met hem op pad ga. Maar anders had ik hem het liefst over geslagen.
Heb het met de dierenarts overlegd. Hij krijgt sowieso niet meer elk jaar Tetanus. Daar reageren ze vaak het heftigste op.
Dit jaar reageerde hij gelukkig wel redelijk. Alleen de avond van de enting stond hij als een dood vogeltje in stal. Maar had hij geen verhoging. De dag erna was hij gelukkig weer happy :)

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:11

Pfff wat een geld! Meestal loop ik gewoon ff heen dan kost het €19,- als hij op stal kont komen er €35,- voorrijkosten bij. Maar hebben we 10 paarden hebben we geen voorrijkosten. Mijn paarden worden jaarlijks geent.
Siersma schreef:
Toevallig net vanmiddag MN pony weer laten enten. Ik doe het wel elk jaar ookal kom ik niet op wedstrijden of maneges. Weet niet, voelt toch veilig ofzo. Alleen die prijs! Vrees dat het nu dit jaar €85 kost incl voorrijkosten.

Edit: Mijn katten worden niet geënt, ze komen het erf niet af.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:11

Honden alleen puppy entingen en daarna niet weer. Paarden nooit, komen het erf nooit af. Katten wel jaarlijks, die jagen nogal veel en dan vind ik extra bescherming wel zo fijn.

DA zei ook dat ze het voor binnenkatten helemaal niet zo noodzakelijk vinden om te enten, maar juist voor de buitenkatten wel.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:12

Paard en hond jaarlijks ivm wedstrijden en honden cursus. Konijn niet