Wanneer past hondentuigje goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Wanneer past hondentuigje goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 15:22

Dag bokkers, ik heb jullie advies nodig.
Heb vanmiddag een tuigje gekocht voor onze hond, maar vond het al erg lastig om de juiste maat te kiezen (ze was niet mee). Zo eentje is het geworden, heel mooi en fijn. Heb er ook al een stukje mee gelopen en ze lijkt het zelf ook erg fijn te vinden. https://www.google.nl/search?q=instaptu ... lCp0hrM%3A Maar ik vermoed dat ie toch iets te groot is. Hoe strak hoort zo een tuigje te zitten, hoe hoog bij de borst en hoe ver achter de oksels? Ik mag hem nog terugbrengen naar de winkel en ruilen voor een andere maat of ander model als dat nodig is.

Ik heb geprobeerd foto's te maken, maar ze heeft erg lang haar en het tuigje is bijna onzichtbaar. Op internet staan veel tips en de verschillen tussen de verschillende tuigjes, maar ik kan niet vinden wanneer ze goed zitten. Kan iemand mij wat tips geven?

Suliko

Re: Wanneer past hondentuigje goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:25

Van hoe onze tuigje zit weet ik dit: niet te vlak achter de oksels, want dan schuurt het daar. Voor de rest moet het echt goed op de borst liggen, niet te hoog want dan zit het bij de nek/keel en ook niet te laag want dan belemmert het de voorpoten. Het zit niet super strak, er mag wel wat speling zijn, maar echt niet te veel want anders blijft het tuigje gewoon niet op de plek liggen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:43

Loopt je hond ook veel los? Dan zou ik het sowieso terug brengen. Heb ooit 3 verschillende merk geprobeerd van deze instaptuigen maar ze schoven allemaal alle kanten op. Vaak bij loslopen zat zo n tuig zo scheef dat mijn hond in zijn beweging belemmerd werd.

Zelf let ik er op dat een tuig hoog moet zitten bij de schouders zodat die vrij kunnen bewegen en ruim achter de oksels. Ik heb de tuigen juist niet te los zitten maar gewoon tegen het lijf aan. Mij lijkt iets wat los rond het lijf hangt niet fijn voor een hond.

Overigens na het proberen en door de jaren heen gebruiken van vele tuigen kies ik persoonlijk voor het merk tre ponti of anders rogz for dogz maar geen instaptuig zoals jij hebt ;)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:22

Onze hond loopt ook meestal los en wij zweren bij deze tuigjes. Kunnen wat gaan schuiven inderdaad maar als je de borstband straks genoeg doet valt dat reuze mee.
Handige is da de klipjes bereikbaar blijven zo bovenop de rug. En dat je ze er ook met een gerust hart mee vast kunt leggen

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 11:06

Jullie maken het me wel lastig zeg :+ . Ik vond dit zo'n mooi tuigje omdat het helemaal niet om haar nek zit. Bij de dierenwinkel hebben ze geen enorm groot assortiment en ik wilde het wel graag kunnen zien, voelen en proberen en weer terug kunnen brengen.
Ze loopt niet echt vaak los, dat is eerder bij grote uitzondering dan dat het vaak gebeurt.
Ik heb toch nog wat foto's proberen te maken. Ze zijn niet allemaal even scherp, maar ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:19

Heb je ook een foto van dat ze staat ipv zit? Zo lijkt die erg dicht in de oksels te zitten, maar dat kan vertekenen door het zitten.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 11:21

Ik zal eens mijn best doen, ze gaat steeds meteen zitten. :o
Maar dat idee had ik zelf inderdaad ook wat, dat hij zo dicht in de oksels lijkt te zitten.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:23

Wij hebben ook zulke gehad en vond ze vreselijk. Steeds verschuiven, en een heel gedoe omdat je de poten er doorheen moet doen (thuis doen wij de tuigen altijd af). Nu hebben we sinds kort nieuwe, worden ook gebruikt bij slede honden. Je doet hem over de kop, band onder de buik door en vastklikken en het zit. Heel zacht en stevig materiaal. zal het merk even moeten nakijken. Verschuift ook absoluut niet.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 11:36

Afbeelding

Goed kijken :D rottig tegenlicht.

Als ik het zo zie denk ik dat hij inderdaad wat dicht achter de oksels zit. De voorste band kan nog wel losser.
Pootjes er in doen doet ze heel braaf, maar over de kop zal ze ook kunnen leren natuurlijk.

Het tuigje is trouwens van leer met een stoffen voering, daar houd ik zelf meer van dan alleen nylon, maar is nu nog wel wat stugger.. :?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:29

Ik zou zelf voor een Buddy Belt gaan als ik jou was.

Buddy Belts zijn mooie, fijne leren tuigjes. Ze blijven ook erg goed en passen perfect.
Dat zijn ook tuigjes die ze super goed aan kunnen hebben als ze loslopen. En ze zijn erg veilig, de drukpunten zitten op de goede plekken bij honden. Heel erg fijn!

Afbeelding

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:45

hij is inderdaad best klein voor je hondje denk ik, mss had je een grotere maat kunnen nemen en die strakker afstellen. De 'V' om haar schouders heen lijkt nu wat krap waardoor hij stoort in de schouder.
Maar ja, als je je hondje een keer naar de trimmer brengt is het alweer een heel ander verhaal. Lastig hoor!