Kat onrustig 's nachts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Kat onrustig 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:15

Vorig jaar heb ik via de dierenbescherming een jonge kater over genomen.
Het dier was ongeveer een jaar oud, ongecastreerd en had zijn hele jonge leventje in een bench gezeten. Hij mocht er alleen uit om naar de kattenbak te gaan en volgens de eigenaren was dit omdat hij niet kon opschieten met hun nieuwe hond.

De dierenbescherming heeft vervolgens deze kat in beslag genomen en zo is hij bij mij terecht gekomen. Hij is direct gecastreerd, gechipt, etc. en was in het begin erg agressief.

Terwijl hij op schoot lag, kon hij uit het niets aanvallen en ik heb dan ook de nodige littekens hieraan over gehouden. Dit agressieve gedrag is ondertussen beter, zijn gedrag is beter te lezen. Hij heeft nog wel soms stemmingswisselingen, maar dit heeft geen aanvallen meer tot gevolg.

Het probleem is nu; hij breekt 's nachts de hele boel af. Hij springt tegen de muren, trekt het behang eraf, plundert de prullenbak, gooit breekbare dingen van het aanrecht, sloopt de planten, etc.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
-Veel speeltjes hebben
-Moe maken voordat wij naar bed gaan
-Een speelballetje met brokjes erin om hem bezig te houden
-De hele dag buiten laten spelen zodat hij 'snachts moe is
-Naar buiten doen - dan staat hij de hele nacht voor de deur gigantisch hard te miauwen

Mijn nachtrust wordt er niet beter van als meneer telkens tegen de muren springt en iedere ochtend het huis schoonmaken is ook geen pretje.. :')

Ik denk dat hij zich verveelt, maar weet ondertussen niet meer wat ik eraan kan doen.
Iemand hier ervaring mee en de gouden tip?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:27

Hoe is hij met andere katten? Als hij ietwat sociaal is, vriendje erbij. Goed voor zijn verveling, ze matten elkaar af waardoor ze in het algemeen rustiger zijn. Voor jouw nachtrust is het niet onmiddelijk een oplossing :P .

Katten leven 's nachts van nature. Dus inderdaad overdag goed bezig houden zodat hij z'n energie kwijt kan. Planten en breekbare dingen buiten katbereik zetten. Stevigere vuilbak zetten en er vooral op letten dat het touwtje niet buitenboord hangt.

Ik heb 2 jonge katten van een jaar en die vinden 4u 's nachts ook een zeer geschikt moment om rond te crossen. Ze breken verder niets af en ik kan er wel doorslapen, gasten die het niet gewend zijn melden 's morgens steevast dat ze geen oog dicht gedaan hebben vanwege de katten :P .
Verder heb ik geen breekbare dingen op het aanrecht staan, nee ze mogen niet op het aanrecht maar ze hebben beetje scheit aan mijn opvoedkundige opvattingen.
Planten heb ik opgegeven.

Heb je ook een xxl-krabpaal waar hij wat op kan klauteren?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:36

Thioro schreef:
Hoe is hij met andere katten?

Heb je ook een xxl-krabpaal waar hij wat op kan klauteren?

Hoe hij met andere katten is weet ik niet, ik heb wel eens een zwerfkitten een uurtje opgevangen en daar was hij pisnijdig op :') Het huis is eigenlijk te klein voor meerdere katten, dus een vriendje is voor ons geen goede optie.

Hij heeft inderdaad een grote krabpaal met drie verdiepingen, die hij ook regelmatig aanvalt.

In theorie moet ons aanrecht ook leeg zijn, maar soms heb ik gewoon écht geen zin om af te wassen. :')

tootje71

Re: Kat onrustig 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:45

Je schijnt kattengedrag deskundigen te hebben misschien is dat een optie ? Ik heb een kat gehad die altijd midden in de nacht naar buiten wilde ik heb daar altijd aan toe gegeven maar dat heeft mij vele slapeloze nachten gekost , helaas is hij in een van die nachten dood gereden , IK heb nu ook een wilde kat mak gemaakt maar daar heb totaal geen problemen mee gelukkig.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:47

Dus eigenlijk helpt hij je gewoon bij het huishouden :P .

Ik laat ook wel eens wat afwas staan :o . Ze doen echt niets kapot maar ik wil gewoon niet dat ze op het aanrecht komen en ze weten het maar ze trekken zich daar niets van aan.
Die uitgekookte mormels wachten tot ik 's avonds languit in de bank plof en als ze denken dat ik hersenloos tv aan het kijken ben sluipen ze naar het aanrecht. Ik hoor hen dan wel en geef een brul, stilte, 2de brul, plof kat terug op de grond. En als ze het echt in de bol hebben gaan ze er niet af voor ik opsta uit de zetel.

Mijn vorige katten heb ik allemaal aanrecht=verboden kunnen aanleren maar deze zijn tikkie hardleers.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:47

Ik heb voor hem een poes gehad, deze is helaas toen ze 8 maanden oud was 's nachts dood gereden.
Was de meest geweldige poes ooit maar helaas niet lang van mogen genieten.

Dat is ook de reden dat ik deze kat liever niet naar buiten doe. Maar ik heb het wel geprobeerd en dat resulteert in de hele nacht miauwen..

Ik heb wel gegooglet naar die kattendeskundigen, maar dat was enorm prijzig. Dan lig ik toch liever 's nachts even wakker :')

@Thioro, hij mag ook niet op het aanrecht. Als hij dit overdag doet dan corrigeer ik hem en dat weet ie ook dondersgoed. Maarja, zodra wij de slaapkamer deur dicht doen....

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:50

Feliway verdamper?
Heel laat voeren(net voordat je gaat slapen) en dan in zo'n snackbal dat hij flink lang bezig is, daarna buikje vol heeft?
Kattenluikje en dan toch s nachts eruit kunnen(zou ik ook alleen in afgezette tuin durven)?
Sneu zeg zo'n leven het eerste jaar. Fijn dat hij een kans heeft gekregen. (En toch maar afwassen?)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:52

Kattenluik is helaas geen optie aangezien we in een huurhuis zitten en de huurbazin niet toestaat dat we een gat in de deur maken.. >;)

We voeren hem zodra het donker is, zodat hij iedere keer binnen komt met het eten en we hem dan binnen kunnen houden als het donker is. Misschien kan ik wel proberen om zijn echte maaltijd in de snackbal te doen, in plaats van wat extraatjes. Maar toch is hij niet zo heel lang bezig met de snackbal, hij is er handig in :P

Ik ga even zoeken wat een feliway verdamper is.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:13

Laurahh schreef:
Kattenluik is helaas geen optie aangezien we in een huurhuis zitten en de huurbazin niet toestaat dat we een gat in de deur maken.. >;)

We voeren hem zodra het donker is, zodat hij iedere keer binnen komt met het eten en we hem dan binnen kunnen houden als het donker is. Misschien kan ik wel proberen om zijn echte maaltijd in de snackbal te doen, in plaats van wat extraatjes. Maar toch is hij niet zo heel lang bezig met de snackbal, hij is er handig in :P

En deze deur eruit halen, en een eigen deur kopen met een kattenluik?
En als je dan eruit gaat de 'huur' deur er weer inzetten?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:30

Dustyenmax18 schreef:
Laurahh schreef:

En deze deur eruit halen, en een eigen deur kopen met een kattenluik?En als je dan eruit gaat de 'huur' deur er weer inzetten?

Soms kun je ook ergens een ruit eruit halen en vervangen door plank met deurtje

picobello

Re: Kat onrustig 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:05

Katten zijn nou eenmaal nachtdieren. Die van mij gooien 's nachts ook wel eens dingen om, beginnen opeens met belletjes te spelen of gaan racen…. Ik ben inmiddels op het punt dat ik geen planten heb staan en mijn verlies neem als er weer eens iets stuk is gevallen omdat ik het niet weggezet heb.
Neemt niet weg dat het best irritant kan zijn. Doet ie het elke nacht?
Een vriendje om mee te spelen zou leuk voor hem kunnen zijn. Dan zal hij 's nachts nog steeds wel druk doen, maar niet met jouw spullen...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:08

Dustyenmax18 schreef:
Laurahh schreef:

En deze deur eruit halen, en een eigen deur kopen met een kattenluik?
En als je dan eruit gaat de 'huur' deur er weer inzetten?

Dit, maar denk echt dat de kat een maatje mist.. Die van ons die horen we in de nacht niet, die zijn gewoon overdag knetter gek met zn tweetjes! :D

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 14:08

Nouja ik vind die plant of dat kopje ook niet zo erg, maar dat ik straks opnieuw kan behangen vind ik wel pijnlijk..

Hij doet het vaak aan het einde van de nacht, tussen 05.00 en 07.00 ofzo. Als wij vroeg opstaan dan hebben we er soms geen last van.

@pluisbeer en Dustyenmax18, een andere deur kan nog wel een optie zijn. Stukje glas eruit en daar kattenluik doen is geen optie, het glas is één stuk en loopt helemaal van boven tot onderaan. Ik ga eens met mijn vriend overleggen over tijdelijk een andere deur.