inentingen hond Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaaikkee

inentingen hond Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 21:16

Beste bokkers,

Weet iemand welke entingen een hond moet hebben wanneer deze mee naar Frankrijk gaat?

Op internet kan ik vinden dat de rabiës verplicht is maar hoe zit dat met de Nederlandse standaard jaarlijkse entingen?

De hond heeft nog een geldige rabiës enting maar zijn jaarlijkse entingen zijn verlopen. Is alleen de rabiës voldoende?

Groetjes, maaike :)

Mizora

Re: inentingen hond Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:51

Alleen rabiës is voldoende zover ik weet.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:57

Op Google vind ik ook dat enkel de Rabiesenting verplicht is voor Frankrijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:02

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dieren- ... nnen-de-eu
Citaat:
Met hond of kat op reis binnen de EU
Meestal gaat een hond, kat (of fret) mee op vakantie. Denk bij het reizen binnen Europa in ieder geval aan de volgende zaken:

Uw huisdier heeft een EU-paspoort nodig. De Nederlandse versie wordt uitgegeven door de dierenarts.
Honden, katten en fretten moeten ter identificatie een chip hebben. Vergeet niet het chipnummer en uw adresgegevens bij een databank te registreren.
Alle honden, katten en fretten moeten minstens 21 dagen voor vertrek ingeënt zijn tegen (hondsdolheid). De dierenarts moet dit aantekenen in het paspoort. Een rabiësvaccinatie is geldig voor 1 tot 3 jaar, afhankelijk van het gebruikte vaccin. Informatie hierover kunt u krijgen via uw dierenarts.
Rabiësvaccinatie van dieren jonger dan 3 maanden is niet zinvol. Omdat er wel risico's zijn bij invoer van ongevaccineerde jonge dieren kunnen lidstaten zelf belsissen of ze invoer toestaan en onder welke voorwaarden. Er zijn lidstaten die net als Nederland de invoer van dieren jonger dan 3 maanden niet toestaan. Informatie hierover kunt u inwinnen via de ambassade van het betreffende land of via de website van LICG.
Voor een aantal landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Malta en Finland is een behandeling tegen wormen verplicht voor honden. Voor meer informatie over de wormbehandeling van deze 4 landen kunt u contact opnemen met uw eigen dierenarts.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 22:04

Bedankt voor de reacties, zelf kon ik inderdaad ook alleen vinden dat de rabiës verplicht is en verder niks.

@Jes, ik had zelf ook gegoogled maar zoals ik in de openingspost al zei kon ik alleen vinden dat rabiës verplicht was maar niks over de jaarlijks entingen, zelfde als wat ik uit jou linkjes opmaak :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:59

Je moet ook allert zijn op hartworm in frankrijk. Dit komt inmiddels voor tot noord frankrijk. Wordt overgenracht door nare steekmugjes. Bij je dierenarts een middel halen dat je drie weken na de eerste dag in Frankrijk geeft. En ook een heel goede tekenbehandeling tegen leishmania en andere tekenziektes is wel verstandig.

Net als enting tegen weil als je tenminste watergrage honden hebt. Maar dat is in nederland ook wel handig dan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:13

Hartworm is toch nog veelal zuidelijker. De honden die het hebben in het noorden zijn meestal ook op vakantie in het zuiden geweest.
Leishmania is ook meer de zuidelijke helft. Net als piroplasmose.

Al is een goede ontworming sowieso wel een goed idee.

Enige dat echt verplicht is, is rabies. Maar dat is al gezegd.

Let er ook op dat er in Frankrijk vrij strenge wetgeving is voor bepaalde hondenrassen (rotweilers, tosa's, stafford's en alles wat op een pit lijkt).

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:15

Nouja je gebt get antwoord al. Haha wij zijn afgelopen decenber in Frankrijk geweest met de hondjes

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:18

Rabiës is verplicht, maar het is ook wel met klem aan te raden om de rest te laten enten. En de dierenarts te vragen of een goede ontworming. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:41

Thioro dat dachten wij dus ook. Alleen heeft onze dierenarts al vaker zowel honden met tekenziekte als hartworm behandeld die niet verder waren geweest dan Nancy of Parijs. Niet bepaald zuidelijk dus. Beter het zekere voor het onzekere nemen. Zij nemen in ieder geval het risico niet. Beide dierenartsen in de praktijk zijn ferfente frankrijk gangers met hond en nemen maatregelen al zouden ze niet verder gaan dan Lille bij wijze van spreken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:51

Grappige is dat ze er in Frankrijk dus veel minder panisch op zijn :')

Je moest ook altijd een gezondheidsverklaring in je paspoort hebben staan maar weet niet zeker of dat nog steeds zo is. Onze honden gaan de grens eigenlijk niet meer over en in Frankrijk word standaard Rabiës geënt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:56

Idd, er is hier niemand die speciaal voor hartworm ontwormd en ook niet voor piroplasmose. Tenzij ze dus naar het zuiden gaan en er aan denken.
Tekenbehandelingen zijn de meesten wel wat rigoureuzer in.

Hier wordt niet standaard rabies geent hoor Lizy. Officieel is Frankrijk rabiesvrij en binnen Frankrijk is het ook niet verplicht, het is verplicht voor grensovergangen.
Enkel de jachthonden wordt wel aangeraden, just in case.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:58

Thioro schreef:
Idd, er is hier niemand die speciaal voor hartworm ontwormd en ook niet voor piroplasmose. Tenzij ze dus naar het zuiden gaan en er aan denken.
Tekenbehandelingen zijn de meesten wel wat rigoureuzer in.

Hier wordt niet standaard rabies geent hoor Lizy. Officieel is Frankrijk rabiesvrij en binnen Frankrijk is het ook niet verplicht, het is verplicht voor grensovergangen.
Enkel de jachthonden wordt wel aangeraden, just in case.

Onze dierenarts doet het wel standaard. Maar wij wonen wel in een gebied met heel veel vossen misschien daarom. Overigens wil ik onze honden wel gewoon mee kunnen nemen mocht het nodig zijn dus wil ik het sowieso gedaan hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:58

Gezondheidsverklaring is idd nog steeds nodig. Die moet uit het hoofd uiterlijk een maand voor de grns overgaan getekend worden, in de praktijk hier dus niet echt haalbaar. Daarvoor ben ik teveel in frankrijk met de honden.

Ik kan me voorstellen dat als de honden er eenmaal wonen er misschien een weerstand tegen die ziektes optreedt? Geen idee of dat kan trouwens. Is maar een wilde gok.

De hartworm behandeling is gewoon een standaard ontworming met een vrij gebruikelijk middel. Als je dan toch al standaard bijhoud kan er ook weinig gebeuren. Middel werkt ook een tijdje door.ik weet zo niet precies welke. Spul is op en ik moet binnenkort weer voor de entingen en neem ik weer voldoende mee voor een jaar ongeveer. :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:01

Ik geef eerlijk toe dat toen wij nog 6x per jaar met ze naar Frankrijk gingen ook niet steeds naar de DA gingen voor de verklaring. Maar ben ook nog nooit gecontroleerd.
Maar goed ook want me de emigratie had ik ook een papegaai in de auto zitten die niet eens een paspoort heeft :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:05

Oh oeps. Ook fijn uitleggen aan de douanier. :+

Wij zijn twee keer gecontroleerd. Niet aan de grens maar op een camping twee keer waar de beheerder een grote studie heeft gemaakt van de entboekjes. Zelfs bij dierenarts bezoeken nooit naar gekeken.

Maar los van de controle je wilt je hond kwa entingen gewoon voor zijn of haar gezondheid op orde hebben. Ongeacht de regels. :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:10

Voordeel van logeren in je eigen huis. Geen last van campingeigenaren :Y)

Ja dat sowieso. Ook gelijk weer een mooi controlemomentje voor de algeheel gezondheid van je hond.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:22

Kijk anders even op de site van het licg, gele fijne site waar alles op staat wat je weten moet.

Citaat:
Diersoorten:
Hond, kat, fret.

Verplichte inentingen:
Inenting tegen hondsdolheid (Rabiës) is verplicht. De eerste keer minstens 21 dagen voor vertrek inenten, daarna binnen het entingsschema opnieuw vaccineren.

Identificatie:
Verplichte chip.

EU dierenpaspoort:
Verplicht.

Dieren jonger dan 15 weken:
Dieren jonger dan 15 weken zijn niet toegestaan. Elke hond, kat en fret moet een geldige rabiës vaccinatie hebben. Deze mag pas vanaf een leeftijd van 12 weken gegeven worden, daarna moet het dier nog 21 dagen wachten voordat hij Frankrijk binnen mag.

Bijzonderheden:

Honden die geen door de FCI erkende stamboom hebben en die qua lichaamsbouw lijken op de rassen Staffordshire terrier, American Staffordshire terrier (“pit bulls”), Mastiff en Tosa zijn verboden. Ook pitbulls, kruisingen met pitbulls, Boerboels, en kruisingen van Engelse Staffordshires, kruisingen American Staffordshire Terriers, kruisingen Mastiff en kruisingen Tosa zijn verboden.

De invoer van honden van de volgende erkende rashonden, dus mét erkende stamboom, is, onder strikte voorwaarden, toegelaten: American Staffordshire Terrier, Tosa, Rottweiler (als rashond én kruisingen van de Rottweiler). Deze stambomen moeten erkend zijn door het Franse ministerie van Landbouw. Bij twijfel kan dit worden gecheckt op de website van de “Société Centrale Canine”. De voorwaarden die aan deze rassen gesteld worden, zijn zeer zwaar, er moet onder andere een Franstalige cursus en een gedragstest worden gedaan. Om die reden is het eigenlijk niet mogelijk om deze honden voor korte periode (bijvoorbeeld vakantie) mee te nemen naar Frankrijk.

Let op: bovenstaande regels gelden ook wanneer u op doorreis bent!

Kijk voor meer informatie op: Invoereisen Frankrijk en bij dit document over de honden die niet of alleen onder zware voorwaarden toegestaan zijn.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 18:04

Ik zag dat er hier gesproken word over een gezondheidsverklaring voor de hond, ik kan dit op internet nergens terug vinden? Ook niet op de site van het licg. Kan het kloppen dat dit niet meer nodig is? Dat lees ik wel op een ander forum maar het was een bericht uit 2012

De hond waar het over gaat is een border x ausie dus gelukkig totaal geen vechthond achtige qua uiterlijk.

Ontwormen en behandelen tegen teken doen we sowieso al. Hij is 2 jaar terug ook mee geweest naar Frankrijk dus het een en ander was wel bekend alleen hoe het zat met de entingen wist ik niet meer helemaal zeker.

Bedankt voor de informatie allemaal! Ik heb er zeker wat aan. :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:36

karuna schreef:
Thioro dat dachten wij dus ook. Alleen heeft onze dierenarts al vaker zowel honden met tekenziekte als hartworm behandeld die niet verder waren geweest dan Nancy of Parijs. Niet bepaald zuidelijk dus. Beter het zekere voor het onzekere nemen. Zij nemen in ieder geval het risico niet. Beide dierenartsen in de praktijk zijn ferfente frankrijk gangers met hond en nemen maatregelen al zouden ze niet verder gaan dan Lille bij wijze van spreken.

Ik zou daar ook geen risico in willen nemen.
Wij ontwormen voor vertrek en na thuiskomst met milbemax, en tegen zandvliegen druppels in de nek.
Daarnaast nog een tekenband.

De schaapsherder die ik ken een 150 km onder Parijs doet het ook zo, druppels en tekenband.