Vlooien bij kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Vlooien bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 14:49

Hallo,

Onze kat krijgt maandelijks druppels tegen vlooien (bolfo gold) de laatste twee weken gehad.

Gisteren zat ze bij me op de bank. Zat er een kleine teek op haar hoofd. Ik was even helemaal panisch dat het misschien een vlo was. Dus helemaal gekamt met vlooienkam. Geen vlooien. Mn vriendin had ik een foto gestuurd, haar oordeel het was echt een teek.

Dus met een gerustgesteld gevoel, weer pp de bank met de kat op de deken. Kat gaat weg en vervolgens zitten er weer 2 kleine zwarte beestjes maar deze zijn heel anders!! Kleiner en ze springen!!! oliebol... Dus tóch vlooien (eerste beestje was echt een teek).

Die 2 vlooien heb ik in een papierjw gedaan en door de wc gespoelt. Kat vervolgens weer druppels gegeven (na lezen van de bijsluiter of dat kon).

Maar wat nu? Hoe groot is de kans dat de rest van het huis ook besmet is met eitjes etc?

Heb alle kleedjes etc al op 60-95 gewassen. Nu zitten er kussensloopjes in.

Verder heb ik al vlooienband van seresto besteld en ben nu onderweg naar de supermarkt voor antivlooienspray.

Ze komt in principe niet in slaapkamer en washok maar is er wel eens stiekem geweest. Hoe zit het met behandeling van die ruimtes?

Moet ik echt ieder kiertje (dagelijks) zuigen en sprayen? Want in oa studeerkamer staat vrij veel rommel (os vanwege verhuizing) daar komt de kat zelden.

Hoop dat jullie advies hebben.... Ben wel ligt panisch idee van vlooien geeft me echt de kriebels. Alvast bedankt

_Fleurtjuhh_

Re: Vlooien bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:00

Ik ben fan van Comfortis vlooienpillen, alleen te krijgen bij de DA. Hierdoor zijn de vlooien binnen een paar minuten dood ipv een half uur en kunnen zo dus niet nog even eitjes leggen.
Had een kat die onder de vlooien zat, ondanks druppels, pil er in, toen ik 12 uur later keek was alles weg.

Ik zou idd kieren in de vloer en dergelijke sprayen en komende dagen goed stofzuigen. Tis haast onmogelijk om overal te komen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 15:05

DA kan ik morgen pas naartoe en weet niet of ze die pillen gaat eten want ze is nogal kieskeurig

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:06

Zuigen zuigen en zuigen tot je een ons weegt elke dag!
En alle kieren en naden goed spayen. Voordat je een vlooien discotheek hebt....

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:15

Pillen moet je bij katten vrijwel altijd dwangvoeren, maar een enkeling is zo gek om hem zo op te eten. :Y)

Verder zou je een stuk van de vlooienband af kunnen knippen en in de stofzuigerzak doen, zodat de vlooien na het opzuigen geen feestje meer gaan bouwen in de stofzuiger.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 15:23

Heb nu ook nog geen vlooienband. Heb nu alleen die spray. Die kan ik wel in de zak spuiten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:25

Niet elke maand dezelfde geven :) als je maandelijks (lijkt me ook wat veel?) Bolfo geeft worden ze daar resistent tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:28

Van de Comfortis pillen gaan mijn beide katten overgeven binnen een half uur -O- , beetje een dure grap.....

Ik heb nu de Seresto banden en die bevallen super. Ook tegen teken.

En ja, je stofzuiger gaat overuren maken de komende tijd. En alle kieren sprayen zoals jorika ook al aangeeft. Vergeet de drempel bij de deur naar buiten niet!

Vlooien vermenigvuldigen zich erg snel en zijn ontzettend sterk. Ik heb eens een onderzoek van mijn da gelezen waarbij ze vlooien levend hebben ingevroren en die na het ontdooien gewoon weer vrolijk verder springen!

Ook kan een eitje geruime tijd in een kier tussen je vloer blijven liggen totdat er een geschikte gastheer/vrouw langskomt, dit voelen ze aan de warmte en trilling van de vloer.

Ik zou dus ook met regelmaat je stofzuigerzak verwisselen en voordat je gaat zuigen daar een flinke dosis vlooienspray inspuiten (is overigens niet zo gezond voor jezelf, maar je zal iets moeten....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 15:57

Ik ben echt helemaal in paniek nu... Zit te huilen... Ik wil geen vlooien... Ik heb het echt niet meer

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:06

Koop comfortis of goede vlooiendruppels van Stronghold. Bolfo en vlooienbanden vind ik echt helemaal niks en geloof me ik heb ervaring. Ik woon in een warm land, dus het hele jaar vlooien en dat met 20 katten. Met comfortis zijn de vlooien in een dag allemaal dood en weg en de kat blijft beschermd tegen nieuwe. Vergeet ook niet je kat te ontwormen als ze vlo vrij is...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 16:08

picobello schreef:
Koop comfortis of goede vlooiendruppels van Stronghold. Bolfo en vlooienbanden vind ik echt helemaal niks en geloof me ik heb ervaring. Ik woon in een warm land, dus het hele jaar vlooien en dat met 20 katten. Met comfortis zijn de vlooien in een dag allemaal dood en weg en de kat blijft beschermd tegen nieuwe. Vergeet ook niet je kat te ontwormen als ze vlo vrij is...

En wat doe je met je huis?

Kan dat nu allemaal niet kopen. Gezien de praktijk nu dicht is dus kan dat morgen pas doen

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:11

Niet panikeren, ik heb vorig jaar ook vlooien gehad en had dit snel terug onder controle. Je kan best eens overleggen met je DA omtrent een ander vlooienmiddel om resistentie te voorkomen alsook bekijken of je zo snel wel iets anders mag toedienen om te vermijden dat je kat een overdosis binnen krijgt.
Ben je zeker dat je de druppels goed op de huid smeert en niet grotendeels op de vacht?
Gewoon dekentjes en mandjes wassen en stofzuigen, meer kan je niet doen. Je bent er trouwens snel bij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:18

Niet overdrijven. Vlooien kunnen vervelend zijn, maar je gaat er niet dood van. Komt je kat ook buiten of bijv in de schuur? In geval van het laatste, ook daar de kleedjes etc mee nemen. Niet teveel dweilen, vlooien eitjes houden van vocht.
Stofzuigen is afhankelijk van welk vlooien ijdel gebruikt.
Wat ik gebruik (kan even niet op de naam komen) bestrijd ook de omgeving dmv afgevallen haren en huidschilvers. Daarbij mag je juist niet te veel stofzuigen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 16:21

Heb ondertussen al meerdere vlooien van dr af gekamt en uit dr krabton gehaald. Deze helemaal ingespoten en staat nu buiten.

Wbt het druppelen... Ik dacht van wel? Maar kwam ook wel op haar vacht.

Ik heb HG spray gekocht daar staat wel op dat behandelde plaatsen zo min mogelijk schoongemaakt dienen te worden

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:39

Kleedjes en losse dingen wassen op 60 graden, vaste onderdelen spuiten met anti vlooien spray. Goed ventileren als je sprayt! En dan poeslief behandelen. Goed stofzuigen de dagen erna. Succes, het is naar maar wel te doen hoor!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:41

Mijn zus is Paraveterinair en zegt; Niet teveel sprays en poetsen (Vocht vinden ze alleen maar fijn) en de kat een pilletje comfortis geven. Zelf hadden we ook een MEGA vlooienplaag en ook helemaal niks gedaan, alleen de honden en katten comfortis gegeven. Nog dezelfde dag zagen we dooie vlooien liggen en op de dieren waren ze ook dood. Nooit meer last gehad van vlooien daarna :)

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:53

Onze katten kregen ook tijdens gebruik van de pipetten alsnog vlooien. Dus ik heb Seresto banden besteld en ze waren er binnen no time vanaf!
Daarbij ben ik helemaal geen schoonmaakster, en onze katten komen overal. Slechts enkele keren wat grondiger gestofzuigd, alles een keer goed gewassen en geen vlooi meer gezien.
Dus dat komt vast wel goed!

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:59

Tip: Stronghold bij de DA halen morgen voor de kat.
Voor omgeving: vlooienband, gewoon 1 met diazinon in de stofzuiger, elke dag zuigen en als je een kamertje heb waar je niet komt maar de poes wel is geweest, Permanent van Denka spuiten en de deur afsluiten met ductape. Na een dag boel goed luchten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 22:14

Ik heb alleen gestofzuigd en die spray (van hg) gebruikt, niet gedweilt ofzo (had inderdaad gelezen dat dat afgeraden werd).

Doordat ik zo'n bandje nog niet had (voor in de stofzuiger) heb ik nu gewoon in de stofzuiger zak een paar keer gesprayt. Zal vast ook wel werken?

Morgen eens informeren bij de dierenarts. Comfortis of stronghold heb ik goede dingen over gelezen.

Heb wel even flink lopen janken vanmiddag. M'n vriendin was (is) namelijk weg... ikzelf ben ziek.... daarnaast zijn we hier pas nét komen wonen... hebben we o.a. een nieuwe bank. En de kat hebben we ook pas 2 maanden.... Dus pffff... was even goed aan het balen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:23

Comfortis en een program injectie hebben mij van de vlooienplaag af geholpen... Het was echt zo erg dat ze overal zaten, in mijn bed, bank, kast etc. Maar sindsdien nooit meer last gehad. Zelfs Niet toen ik een kitten opving die vlooien had.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 22:28

en zonder nog te zuigen enzo? :oo

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:34

Wacht die band af onze katten hebben beide vlooienalergie en met die vlooienbandjes hebben wij het super onder controle geen vlo meer gezien

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 09:04

lifaya schreef:
Comfortis en een program injectie hebben mij van de vlooienplaag af geholpen... Het was echt zo erg dat ze overal zaten, in mijn bed, bank, kast etc. Maar sindsdien nooit meer last gehad. Zelfs Niet toen ik een kitten opving die vlooien had.

Heb je die comfortis en injectie tegelijkertijd gedaan? De dierenarts assistente zei zojuist namelijk dat dat niet kan.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:10

Het nadeel wel van een tablet is dat de vlo eerst moet bijten wil die dood gaan van het spul. En stel je kat heeft een allergie voor de beet van een vlot dan heb je minimaal 6 weken een jeukende kat.

Iedere ruimte moet behandeld worden met een goede spray, die langer dan zes maanden werkt. Bolfo Fleegard werkt 6 maanden. Duo-Om, Exil, Bolfo mand en tapijtsprays werken maar zes weken. Een vlooiencyclus duurt 4 tot 6 maanden. (en in een huis waar niets gebeurd kan dit zelfs langer dan een jaar zijn)

Lekker alles stofzuigen en dan alles sprayen. Ook waar de kat niet komt want wij lopen alles door het hele huis heen. Zo kan je het zelf ook van buiten/winkels/buren enzovoort meenemen en als je kat dan niet goed behandeld is heb je zo een plaag te pakken. Ook als je kat wél goed behandeld is kan je best de vlooien op je kat zien. Het pipetje zorgt er voor dat ze binnen 24u dood zijn. Maar betekend wel dat er vloooien in je omgeving zitten ;)

Bolfo Gold werkt tevens niet tegen teken. En een keer afwisselen met pipet kan ook zeker geen kwaad :) Maar houd er wel twee weken minimaal tussen voor je iets nieuws gaat proberen ...

Succes er mee! En stress niet te veel hoor ;) Je bent echt niet de enige die vlooien heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 09:11

Weet niet of ze allergies is. Maar gebeten zal ze ondertussen toch wel zijn...