Hond luistert niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Hond luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 22:30

Dag allen!

Ten eerste is dit niet mij hond, van mijn ouders. Ik wandel er ook regelmatig mee maar loop tegen iets heel vervelends aan.

Tygo is een mechelse herder reu gecastreerd van nu 2. Luistert prima naar de commando's, loopt los en komt altijd. Nu hebben wij hier genoeg losloopgebieden en dan hebben ze samen met mijn hond zoveel schrik.

Nu het probleem: hij wil nog wel eens mot hebben met een andere hond. Zoals vanmorgen, ik roep hem dan lichtelijk mopperend want dat mag hij gewoon niet en dat weet hij prima. Maar hij wordt dan zo bang dat hij niet meer bij je komt. Laatst liep die zo naar huis, negeert dan alles en steekt zo de weg over (levensgevaarlijk!!). Vandaag dus weer maar kon niet zelf het bos uit, alleen door het hek waar wij dus stonden. Ik liep roepen, express al koekjes mee maar hij peert hem gewoon verder het bos in. Ik ben verder gelopen uiteindelijk en mijn vriendin heeft hem te pakken gekregen. Verder gelopen, later weer een stuk los en dan komt hij zo weer bij je, niks aan de hand. Maar zodra je iets gemoppert hebt of er wat gebeurd is waarvan hij denkt dat hij fout zat komt hij gewoon niet meer en peert hem gewoon.

Wat te doen? Het is gewoon gevaarlijk, vervelend en voelt je machteloos.
Zal een blafband werken? Wat zijn jullie ervaringen daar mee?

Hij doet dit ook bij anderen.

Mijati

Re: Hond luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:33

niet mopperen?
Als eerste dus ook zorgen dat hij mensen vertrouwd. En dus niet loslaten, want de situatie is dan te gevaarlijk.

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:43

Heb je hem ooit op zn donder geven toen hij wel terug kwam? Waarschijnlijk weet hij dat hij fout is en dat als Hij terug komt hij op zn donder krijgt. Ik zou hem iedere keer als je hem uit laat en los laat vaak terug roepen, als hij terug komt een koekje geven. Zodat hij terug komen gaat associëren met iets lekkers. Als hij dan vervelend doet met andere honden hem gewoon "normaal" terug roepen en hem niet op zn donder geven maar geen koekje geven. Stuk weer aan de rien doen en dan weer los laten waar geen andere honden zijn, om het positief te herhalen Om het vertrouwen van terug komen terug te winnen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:48

Je schrijft zo'n tien keer dat je hond er niet tegen kan/bang wordt als je moppert... Lijkt me dan echt wel duidelijk waar het aan ligt. Om dan al direct aan een blafband beginnen te denken. :=
Verder vraag ik me ook af hoe veilig (en of het überhaubt toegestaan is?) om je hond los te laten terwijl je weet dat hij zo op de drukke weg kan geraken.
Als je hond met anderen in conflict dreigt te geraken is het aan jou om je verantwoordelijkheid te nemen en om dat te vermijden, kun je zoveel gaan mopperen op je hond als je wilt, het zal blijkbaar toch niet werken.

Wat is er mis mee om hem gewoon op een normale manier terug te roepen? Tevens zou ik je hond ook niet loslaten als hij boel zoekt met anderen of dreigt weg te lopen, eerst zorgen dat hij onder appèl staat.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:49

Er is schijnbaar een keer iets mis gegaan. Idd te hard gestraft waardoor hij mopperen associeert met straf als je komt.
Dus stap 1 heerlijk voer mee. Knakworst leverworst noem maar op. En een paar keer zomaar roepen. Dus zonder dat er een andere hond is.
En dan elke keer belonen met voer en of spel. Je ouders moeten dit ook doen. En er mag niet meer gemoppert worden. Ook als hij lelijk doet gewoon roepen als hij komt lekkers of spel en weg lopen. Schijnbaar een hele gevoelige hond.
Als mijn reu mot maakt mopper ik ook nooit. Dan draai ik me om roep hem heel blij en loop weg. Dan komt ie eigenlijk altijd vrolijk aan gecrossed. Als ik mopper komt hij niet.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 22:53

Hij is inderdaad bang voor het gemopper, maar ik vind als hij mot maakt met andere honden hij wel moet weten dat dat niet mag. Hoe leren jullie dat ze af? Ik heb altijd koekjes en snoepjes bij me die hij graag komt halen, maar op zo'n moment boeit het hem niets. Het bos hier kan je zo inlopen, is een 'klein' stukje bos maar dus niet omheind. Zodra er niets gebeurd gaat het dus ook goed alleen op zulke momenten haalt ie het bloed onder me nagels vandaan haha

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:53

Waarom mopper je op de hond? Blijkbaar vertrouwt hij jou niet goed genoeg en als je dan op hem moppert zorg je er niet voor dat hij het fijn vindt om bij je te komen als je hem roept.
Zorg dat hij je leert vertrouwen. Ga met de hond denk spelletjes doen, laat hem werken voor een balletje of ander speeltje. Werk met duidelijke commando's. Tijdens het uitlaten of op een veldje commando hier blijven oefenen met heerlijke knakworst, frikandel, kaas of iets anders. Zorg dat wanneer hij bij jou komt, naar jou luistert, dat dat leuk is. Jij moet leuk zijn.

Probeer situaties te voorkomen. Luistert je hond niet meer naar je als hij los loopt en er komt een andere hond aan? Dat zie je waarschijnlijk al aankomen en kan je hem al aanlijnen. Overzie je een bocht niet en weet je niet wat er na die bocht komt? Aanlijnen. Wanneer hij uitvalt naar andere honden is het een ander verhaal natuurlijk. Dan zal je iets moeten vinden waarmee je hem kan afleiden.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:56

Ik mopper ook wel eens op mijn hond maar zal nooit of te nimmer boos worden als hij terugkomt. Dit is één van de allerbelangrijkste bevelen die ze moeten opvolgen en tegelijkertijd ook diegene waarbij ze zelf de meeste vrijheid kunnen nemen als ze willen. Dus... ALTIJD belonen bij terugkomen!
Ook op jezelf letten... als jij moppert als hij met andere honden vecht begrijpt hij niet dat jij wilt zeggen dat hij moet stoppen maar hij hoort "woewoewawawawoe" (ongeveer :) ) en zal dus vaak meer gestresst en opgejut raken. Meestal regelen honden het prima onderling en als die van jou echt hondsaggressief is moet je hem niet loslaten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:56

Niet meer los laten lopen voorlopig.
Voor andere mensen met een hond ook niet leuk, zo'n loslopende hond die een partijtje ruzie komt maken.
Voorlopig aan de lijn, en werken aan het vertrouwen met de hond.
Daar is blijkbaar iets mis gegaan.
Geen blafband gebruiken, dan beschadig je juist het vertrouwen nog meer.
Of bedoel je zo'n schokband, dat je hem een schok geeft als hij ruzie gaat zoeken?
Je wilt de hond toch niet mentaal helemaal laten doordraaien?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:03

Ik heb zelf 0 ervaring met een blafband, vriendin van mij heeft het gebruikt en is er vol lof over, maar volgens jullie dus niets?

Hij komt ook altijd, in mijn ogen vertrouwd hij me ook wel maar blijkbaar niet voldoende. Het is ook niet dat hij iedere hond aanvalt, maar soms gaat het in mijn ogen gewoon te onbenullig en aangezien het een herder is waar je nogal gauw naam mee maakt wil ik gewoon niet hebben dat hij zo matcho doet. Maar jullie zeggen dus gewoon roepen, koekje geven en doorlopen? Ik zie het vaak aankomen en roep hem dan idd en lijn hem aan of laat hem gewoon wachten/stokje gooien wat dan ook, maar soms ziet of hoort hij het eerder. 9/10 keer gaat het ook goed met andere honden, maar soms met een dominante reu wil het nog wel eens gaan motten

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:08

Hoe ver mag je hond voor jou uit lopen? Misschien als je ervoor zorgt dat hij niet te ver bij je vandaan loopt dat je er dan voor kan zorgen de situatie telkens voor te zijn.
Ik heb een Duitse Herder die echt alles doet voor 1 bepaalde bal. Ook vaak mot zoeken met andere honden en ik zorg dat ik met een lange wandeling waar hij los mag die bal bij me heb en als ik de hond aan zie komen lijn ik hem aan en haal die bal te voorschijn.
Ik heb een maand lang allerlei soorten speeltjes geprobeerd en na een maand kwam ik dus die bal tegen. Hij krijgt hem ook alleen maar als hij iets voor mij moet doen.
Thuis ermee spelen mag dus niet.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:10

Maar... hij komt nu niet omdat hij bang is voor de consequenties. Met een schok van zo'n band maak je het dus alleen maar erger vrees ik. Hij laat misschien de andere hond met rust maar nu ga je misschien een uur op hem kunnen wachten.

Verder nog een tip: nooit met stokken gaan gooien. Een andere hond kan ook achter de stok aan willen en als er twee honden één stok willen wordt het vechten.
Ik heb zelf een jonge jacht/apporteer hond en heb er een hekel aan als mensen als afleiding voor hun hond een stok gaan gooien want mijne ziet dat ook en wordt dan ook onrustiger. Gewoon hond los laten lopen of aanlijnen als dat nodig is.

Edit: nooit een hond met stokken laten spelen. Als je struikelen of stok blijft hangen kunnen ze zich in de keel spiezen. Veel honden hebben zo al het loodje gelegd

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:13

Daar ben ik dus ook bang voor, vandaar dat ik vroeg naar meningen van anderen :D

Ik gooi de stok btw dan niet weg, maar hij is zo gefocust op stokken dan hij dan stokstijf blijft wachten en kijken naar mij tot ik goooi. Ik hoopte dus dat als hij niet durfte/wilde komen en ik met mijn hond met stokken ga spelen hij zich er wel overheen kan zetten en mee wil doen. Het gedrag dus even negeren, als hij meespeelt dan roepen en aanlijnen/belonen. Hijs echt dol op stokken, bijna hysterisch gefocust maar zelfs dat maakt hem dan niet zoveel uit..

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:20

Als je meerdere opties die hier zijn gegeven hebt geprobeerd en ze niet zijn gelukt denk ik dat zo'n band juist wel zou kunnen helpen als je hem goed gebruikt en je een goede timing hebt.
Hond maakt mot-> trilling -> hond raakt afgeleid-> hond terug roepen. Je hond weet niet dat jij die trilling veroorzaakt en zal jou dus niet als bron van angst zien maar juist van beloning, want terug komen is wat lekkers krijgen.

Je hebt het nu over een blafband maar die zal in dit geval inderdaad niets uitmaken want die geeft alleen een trilling bij het blaffen en die kan je dus niet zelf bedienen. Als andere suggesties niet werken zou je kunnen kijken naar een band die je zelf kan bedienen.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:23

Maar als je hem niet gooit wordt hij ook niet beloond. Dat heeft hij gauw door.

Als hij niet direct komt draai ik mij om en loop ik weg. Hij komt dan vrij snel mee. Echter is dit ook de band die je met je hond hebt, hij verkiest de baas dan toch boven het andere.... Ik denk dat die band bij jullie op zo'n moment beschadigd is geweest door gemopper o.i.d. want hij komt blijkbaar niet vanwege angst. Als het ongehoorzaamheid was is het nog een ander verhaal.

Wat betreft de band: echt niet doen in deze situatie. De hond zal de band misschien niet met jou associëren maar wel met de andere hond en ook dit kan nare gevolgen hebben.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:23

Zoals gezegd niet mopperen. Maak het leuk om bij jou te zijn.

Ik vraag me wel af hoe jij denkt dat de blafband gaat werken? Ik neem aan dat als hij niet komt die blafband in werking wordt gezet? Maakt hem dat juist niet nog banger om te komen?

Heb ook mensen gezien die er vol lof over waren. Die zette hem ook aan wanneer de hond niet kwam. Zij waren er heel enthousiast over. Ik zag eigenlijk allen maar een hond die bang was om te komen en geen vertrouwen in de baas had.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:24

Ja zo 1 bedoel ik. Het klinkt zo zielig, maar een vriendin heeft hem 1x gebruikt en sindsdien was het af vandaar. Maar juist omdat het angst lijkt ben ik bang dat het weer versterkt. Maar als ze weten wat er na de trilling komt kan het misschien juist voorkomen dat hij teveel afgeleid raakt. Lastig, stomme hond :+

En het zielige is, mijn eigen hond raakt overstuur ervan. Die snapt niks van de situatie die denkt altijd van hallo ben er toch :(:)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:25

even voor de duidelijkheid: ik ben niet pro blafband/afatandbedienbare band maar vraag om ervaringen daarmee en jullie visie :)

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:27

Ja daarom zou ik het dus niet doen. Wat jij zegt komt dit uit angst. Ik denk dus dat het alleen maar versterkt wordt met zo'n band.

Wanneer een hond heel speels is en je helemaal niet meer ziet staan door de andere hond zou het een ander verhaal zijn denk ik.

Maar als je hem voor bent hoef je dus niet te mopperen, is het niet eng om bij je te zijn en is dus zo'n blafband niet nodig. Denk ik dan.

Zou een flos of iets niet werken om hem af te leiden en het leuk te maken voor hem? Eentje die je makkelijk in je jaszak doet

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:30

Als jouw hond overstuur raakt betekent dat dat jij dus ook heel wat spanning overbrengt op welke manier dan ook (schreeuwen, bewegen, gebaren etc). Dan lijkt het mij dat je andere hond dan ook niet echt geneigd is te komen?

Ik ben niet anti teletac (want dat is het toch?) indien het gebruikt wordt om een hond tegen zichzelf te beschermen (jachthond die door passie achter een konijn aanrent, fluit niet meer hoort en de weg op dreigt te rennen). In bijna alle andere gevallen is het absoluut niet de oplossing.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:31

Oke danku! We gaan iig verder oefenen. Ik zou het zo zonde vinden als hij altijd aangelijnd moet zijn. Hij kan zo leuk spelen en ravotten en goed zijn energie kwijt (want die heeft die) dan met gewoon 1,5 uur aan de riem lopen. En hij kan heel goed luisteren, ik heb hem ook wel trucjes etc geleerd, hij wordt dan enorm enthousiast en luisterd gewoon perfect. Daarom moet dit eruit kunnen in mijn ogen :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:32

Mijn eigen hond is echt een lief schaap en heb ik nooit iets mee. Een stefford uit het asiel, maar zo'n keurig opgevoedde en brave hond heb ik nog nooit meegemaakt. Die komt en luistert altijd en hoeft dus ook niet op gemoppert te worden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:32

Jester_ schreef:
Ik heb zelf 0 ervaring met een blafband, vriendin van mij heeft het gebruikt en is er vol lof over, maar volgens jullie dus niets?

Hij komt ook altijd, in mijn ogen vertrouwd hij me ook wel maar blijkbaar niet voldoende. Het is ook niet dat hij iedere hond aanvalt, maar soms gaat het in mijn ogen gewoon te onbenullig en aangezien het een herder is waar je nogal gauw naam mee maakt wil ik gewoon niet hebben dat hij zo matcho doet. Maar jullie zeggen dus gewoon roepen, koekje geven en doorlopen? Ik zie het vaak aankomen en roep hem dan idd en lijn hem aan of laat hem gewoon wachten/stokje gooien wat dan ook, maar soms ziet of hoort hij het eerder. 9/10 keer gaat het ook goed met andere honden, maar soms met een dominante reu wil het nog wel eens gaan motten

Als de hond al bang aangelegd is qua correcties (en daar lijkt het op omdat hij onder de indruk is van gemopper) vermoed ik dat hij door zo'n band helemaal bang wordt. Wat denk je dat hij doet als hij i.p.v. gemopper een klap stroom krijgt? Dit soort banden hou ik niet van en iemand die niet weet hoe ermee om te gaan moet er niet aan beginnen. Zeker niet zonder enige begeleiding van iemand met ervaring.

Zoals gezegd stoppen met mopperen. Verder het gedrag voor zijn. Dus de hond 'lezen' zodat je kan zien dat er een situatie komt waarin hij de benen wil gaan nemen. En niet alleen terugroepen als er een andere hond aan komt, ook als er niets is en als hij dan komt belonen. Zorg dat je echt het allerleukste voor hem wordt. Dan zal hij jou kiezen i.p.v. die andere hond om mee te gaan vechten.
De tip van een stok of balletje (of ander speeltje) kan ook goed werken. Zoek dan naar hét speeltje dat hij echt helemaal geweldig vindt en hou dat echt exclusief voor tijdens de wandelingen. Dat is voor hem altijd de jackpot als hij het geweldig vindt.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:34

Maar blijkbaar mopper je dus nogal ;) ik mopper ook regelmatig hoor maar NOOIT als ik wil dat hij bij mij komt. Dan denkt hij ook: dikke vinger!

Beschrijf eens hoe zo'n situatie precies gaat vanaf het moment dat je de andere hond ziet?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:36

Als je hond al zo heftig reageerd op mopperen denk ik niet dat een stroomband helpt.
Wat je kan doen is door middel van spelletjes zorgen dat de hond zijn focus op jou houd. En soms is het niet te voorkomen.

Maar straffen is bij de meeste herders geen oplossing dan worden het angstbijters. Ga op internet op zoek naar leuke opdrachtjes die je buiten kan doen om zijn aandacht te houden. Bv pootjes op de paal of neus tegen boom.

Zorg dat jij ten alle tijden leuker bent dan de andere hond.

Of een ballen werper. Wissel af met dingen. Doe denk spelletjes.