Konijnen hooi vraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sylke104

Konijnen hooi vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 22:28

Misschien een beetje een stomme vraag, want zo groot is het probleem nou ook weer niet, maar aangezien hier ook best wat konijnen liefhebbers zitten, kan het zomaar zijn dat iemand een goede tip heeft.

Ik heb 1 konijn(reden dat meneer alleen zit is in dit topic terug te lezen [BB] Hoe een bijzonder Nijn op mijn pad kwam ) bijna een jaar geleden is hij geopereerd aan zijn oog en de leeftijd van hem is daarbij naar boven bijgesteld. Het is een fitte maar bejaarden echte man. Hij heeft vaker stress aanvallen gehad, dus is afgelopen jaar thuis geënt en gaat ook niet meer naar de konijnenopvang tijdens vakantie(opvang aan huis)
Verder loopt hij dagelijks los en in de zomer gaat hij uren mee de tuin in
Kortom ik probeer het voor hem zo goed mogelijk te doen, ondanks dat hij alleen zit

Maar nu.....
Hij heeft onbeperkt hooi en een ruif aan de buitenkant van het hok zitten. Hij heeft er echter een hobby aan om alles het hok in te trekken en als het op de grond gelegen heeft eet hij niet meer. Als ik het hooi wat op de grond gelegen heeft terug in ruif doet eet hij rustig uren geen hooi, totdat hij weer "vers" hooi heeft en dan begint hij weer.
Om een lang verhaal kort te maken, hij verspilt zo best wat hooi, op dit moment wordt de ruif wel zo'n drie keer per dag gevuld en kan ik elke avond een hele berg weg gooien vanuit het hok. Hij verspilt meer dan dat hij eet.

Verspillen jullie konijnen ook zoveel hooi?
Hebben jullie tips om deze verspilling minder te maken(zonder dat hij lang niet eet, want wil liever geen risico's lopen)

Willeke_

Re: Konijnen hooi vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:31

Heb je al een hooibal geprobeerd?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 22:33

Ja die zijn erg klein vind ik(ben natuurlijk niet de hele dag thuis om ze te vullen, had er 2 ophangen) maar ook daar trekt hij alles uit :+
ik heb deze echter weg gedaan, omdat hij een oogprobleem had en hij er steeds onder ging hangen met zijn hoofd, toen over gegaan op ruif

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:37

Lastig! Ik leg het hooi altijd gewoon in het hok. Als ik weg ga, verstop ik er lekkere brokjes/mais of iets anders lekkers voor ze in zodat ze lekker wat kunnen zoeken en druk zijn.

Ik denk dat je sowieso niet bang moet zijn dat hij niet eet. Als ie honger heeft gaat hij echt wel knabbelen. Hij is wel heel eigenwijs, haha!

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 22:40

Klopt wel, ik het vind het moeilijk, door zijn verhaal ben ik erg aan hem gehecht. Heb vanochtend zijn hooi weer is terug gedaan in ruif en hij heeft de hele dag en avond nog niks gegeten. Ga dadelijk voor de nacht toch maar weer vers hooi er in doen(hij krijgt overigens nauwelijks brokjes, een paar sience selective 4+ in zijn voerbal en verder veel groenvoer)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:45

Is het een idee om een beetje appelsap oid aan te maken met water, en dat er over heen te sprayen?
Klinkt heel gek misschien, maar het kan zijn dat hij het dan niet kan weerstaan?
Heb geen konijn dus zou t niet weten. Maar ach gekke ideeën willen ook wel eens helpen?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 22:48

Dat is wel een creatieve ingeving, echt geen idee of dat werkt bij die dodo hierzo
Hij zit nu voor zijn ruif te stampen :+
En dat terwijl hok open staat, komende uur hoor ik hem nog niet :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:52

cobelens schreef:
Dat is wel een creatieve ingeving, echt geen idee of dat werkt bij die dodo hierzo
Hij zit nu voor zijn ruif te stampen :+
En dat terwijl hok open staat, komende uur hoor ik hem nog niet :P

Ja ik heb ook geen flauw idee, maar ja wie weet word hij er gelukkig van? :P en dan jij vast ook! Maakt het ook uit wat voor hooi je hebt? Grof of fijn weidehooi oid?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:59

Mijn konijn is gewend het onder it haar hok te eten dus waar ze het ook heen graaft ze eet het sowieso van de bodem, kwestie van wennen. Is dat niet iets handigs? :) hooi bovenop je zaagsel (of wat je er in hebt) leggen?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:02

Hij krijgt fijn hooi en hij eet het op zich ook wel goed, alleen dat verspillen.
Soms krijgt hij hooi van de paarden, maar voorlopig even niet, omdat mijn dierenarts nog geen entingen heeft tegen die nieuwe variant, wil ik dat hij eerst geent is.

Ik heb hennepmatten er in liggen
Hij had eerst beukensnipper, maar vond ik erg hard, vervolgens katoenvezels ivm stofvrij voor zijn oog, maar toen heeft hij 3 dagen in zijn toilet gebivakkeerd :+ daarna op hennepvezels, dat ging goed, maar al hij 10 minuten te laat werd uitgelaten lagen de snippers tot in de keuken :+ dus toen op matten overgegaan(hoezo verwend nest)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:09

Kan je het geknoeide hooi niet gebruiken als bed materiaal voor zijn slaapplaats.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:11

Hij slaapt absoluut niet op het hooi, hij slaapt aan de andere kant van het hok, meestal met zijn hoofd op de voerbak, want stel je voor er valt wat in
Hij ligt meestal half op de mat en half op gewone bodem, heb daar een strook van 20cm onbedekt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:12

cobelens schreef:
Hij krijgt fijn hooi en hij eet het op zich ook wel goed, alleen dat verspillen.
Soms krijgt hij hooi van de paarden, maar voorlopig even niet, omdat mijn dierenarts nog geen entingen heeft tegen die nieuwe variant, wil ik dat hij eerst geent is.

Ik heb hennepmatten er in liggen
Hij had eerst beukensnipper, maar vond ik erg hard, vervolgens katoenvezels ivm stofvrij voor zijn oog, maar toen heeft hij 3 dagen in zijn toilet gebivakkeerd :+ daarna op hennepvezels, dat ging goed, maar al hij 10 minuten te laat werd uitgelaten lagen de snippers tot in de keuken :+ dus toen op matten overgegaan(hoezo verwend nest)

Is vlas ook niet iets evt?
Heb dat hier voor de muizen, Kostte bij de voerleverancier 5.10 voor een baal van 22 kg oid. En dan indd van het verspilde een bedje maken, en zou kleinere porties iets zijn?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:14

kleiner porties zou ik eens kunnen proberen

bedje maken heeft meneer geen behoefte aan, hij ligt zelf verzekerd languit op de mat, zit ook nooit in zijn rol/holletje, behalve als het spannend wordt

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:22

Als je je echt zorgen maakt dat hij niks eet, geef hem dan in ieder geval iets dat zijn darmpjes op gang blijven.

Ondertussen je verhaal gelezen. Begrijp dat ie veel voor je betekent!!

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:25

Ik maak me alleen zorgen dat hij niet eet als hij geen vers hooi krijgt.
Hij krijgt 2x een bak gevuld met wortel, witlof en komkommer, daarnaast vangt hij af en toe nog wat kleine beetjes fruit en voerbal wordt 1x per dag gevuld

Eten doet hij best :+
zoek alleen tips naar hooiverspillen en het niet eten van hooi als het op de grond gelegen heeft(blijf bij vullen, want durf het echt niet aan om hem uren zonder hooi te laten zitten)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:25

Waarom vul jij die ruif 3x per dag als hij alles er uit trekt :+

Dat is een leuke spelletje voor hem. :D
zou daar mee stoppen, gewoon 1x per dag en dat moet voldoende zijn.

Ik voer 1x per dag hooi.
Een beetje op het '"Bed" en wat in de ruif en die van mij laat dat zitten.
Tegelijk met het hooi voer ik ook dan het groenvoer(wortel etc..)
Heb je het zo al eens geprobeerd?
In elk geval geen 3x meer doen, 1x is echt genoeg.

En ja ik snap dat je hem lief vind,die van mij is ook lief, :D
maar als ze een rommeltje van hun voer maken dan hebben ze gewoon pech :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:26

Hebben ze voor konijntjes ook niet iets van grasbrok oid wat ze voor paarden ook hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:28

Nou ,ik bedenk me net eigenlijk.
Die van mij eet ook bijna geen hooi.
Dus hoeveel hooi zou een konijn dan moeten eten ,als ze ook gras eten en wortel, witlof en meer van dat spul?
Ik denk dat dat helemaal niet zo veel is.

Zo'n pakje van dat supermarkt hooi doe ik echt wel 2 maand mee :j

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:28

Ellepel, heerlijk hoe je het schrijft en je hebt eigenlijk ook gewoon gelijk
Misschien moet dit verwende nest even tot de orde geroepen worden

Groenvoer krijgt hij in ochtend(voor werk) als ik thuis kom voerbal en in avond weer groenvoer(hooi op alle tijden :+ )

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:29

grasbrok kan ik eens er in gooien(heb ik staan voor shet)
Heb ook van die hooibrikken voor mijn shet, die heb ik pas eens erin gegooid, binnen no time lag hele kilo door het hok heen en werd er niet meer van gegeten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:33

Haha, nou ja zo een konijn mag ook verwend worden toch :P
Maar jij zorgt denk ik naast dat hooi voor voldoende ander voer.

Grasbrok zou ik mee uitkijken voor konijnen, net kan namelijk wel wat opzwellen in de maag.
zo heb ik het tenminste voor de paarden ook geleerd dat je er weinig van moet voeren om die reden.
Hou het gewoon bij 1x, en ik denk dat hij er heus wel hooi tussen uit pikt wat hij op eet.
:j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:34

Kilo is ook wel veel denk ik ..:P

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:35

Ik ga me bij deze voornemen(en proberen vol te houden) dat ik dadelijk de ruif opnieuw vul en dan morgen avond pas weer. Help me de dag doorkomen en dat schattige snoetje dat boos zit te stampen voor zijn lege ruif te weerstaan

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:35

ellepel schreef:
Haha, nou ja zo een konijn mag ook verwend worden toch :P
Maar jij zorgt denk ik naast dat hooi voor voldoende ander voer.

Grasbrok zou ik mee uitkijken voor konijnen, net kan namelijk wel wat opzwellen in de maag.
zo heb ik het tenminste voor de paarden ook geleerd dat je er weinig van moet voeren om die reden.
Hou het gewoon bij 1x, en ik denk dat hij er heus wel hooi tussen uit pikt wat hij op eet.

:j

Als je niet het palletvoer, maar die mengzakjes voert, zitten daar toch ook die lange groene grasbrokjes in? Dat geven ze ook niet voor niks, dus ga er vanuit dat zoiets geen probleem zou moeten zijn?