Kennelhoest bij pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Kennelhoest bij pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 11:27

Ik heb mijn pup Marloes nu een week, en helaas heeft ze in de eerste week bij mij al kennelhoest opgelopen. Maandag zou ze er voor ingeënt worden. Woensdag heeft de dierenarts haar bekeken, ze had toen tegen verhoging aan maar niks om me zorgen over te maken. Zolang ze levendig blijft en goed eet en drinkt is het oké, tevens heeft ze antibiotica gekregen.
Nu is haar hoesten alleen erger geworden, maar ze bleef fit. Dus gisteren weer naar de dierenarts gebeld maar ik moest het eventjes aankijken.
Vandaag hoest ze alleen opeens slijm op, en hoe ik haar normaal bijna moet wegslaan van haar brokken, eet ze het nu met lange tanden op.. Ze is ook een stuk rustiger opeens.

Ik haat het als mijn beestjes ziek zijn, ik word zelf onrustig en bij ieder niesje wil ik de dierenarts al bellen..

Sansevieria

Re: Kennelhoest bij pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:29

Oei, is hiervoor de incubatietijd niet 10 dagen?
Ik zou toch voor de zekerheid de fokker informeren als ze net pas een week bij jou is.

Beterschap voor de kleine frutsel, zag de foto in het BC topic, schattig hondje.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:31

Je kan altijd even vragen om Codeïne oid, dan word de hoest prikkel minder. Antibiotica geven ze niet snel omdat het ook een virus kan zijn, bovendien zijn er zoveel soorten kennelhoest dat je niet goed gerichte medicatie kan geven.
En die kennelhoest enting is ook flut, mijn honden waren ingeënt en kregen het toch.
Edit: mijn hond kreeg het na 2 dagen nadat ze met een besmette hond in contact was geweest.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:33

Slijm ophoesten/braken is normaal bij kennelhoest, maar gezien de leeftijd van je pup zou ik hier niet te lang mee door blijven lopen en meteen even de DA bellen voor overleg. Zo'n kleintje is kwetsbaar.

Brokken eten gaat lastig voor honden met kennelhoest, maar goede voeding is juist nu heel belangrijk.
Je zou, in overleg met de DA, kunnen overschakelen op goede kwaliteit nat voer dat slikt makkelijker weg en ze krijgen er meteen een flinke dosis vocht mee binnen.

Normaal zou ik KVV adviseren, maar i.v.m. de leeftijd van de pup en het ziek zijn kan je nu beter voor een gegaard product kiezen.
Dog Lovers Gold blikvoeding bijvoorbeeld.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:34

Je kunt haar ook altijd iets van hoestsiroop geven zodat het de keel wat verzacht.
thym siroop en dan de kinder dosering doen wij ook op de praktijk
Laatst bijgewerkt door dancertje op 27-02-16 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:34

Incubatietijd is ongeveer tussen de 3 en 10 dagen.
Zou dus heel goed kunnen dat ze het bij de fokker heeft opgelopen.

Kennelhoest is pijnlijk in de keel,kan dus goed kloppen dat ze liever niet eet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:35

Even de fokker in lichten . Evt een balletje honing geven. Zou ook liever wat medicijnen halen bij zo'n jonge hond.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 15:04

dancertje schreef:
Je kunt haar ook altijd iets van hoestsiroop geven zodat het de keel wat verzacht.

En moet je dat dan gewoon in het bekje gieten? Dan probeer ik dat. Inmiddels wil ze helemaal niet meer eten..

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:05

Zeeuwsemeid schreef:
dancertje schreef:

En moet je dat dan gewoon in het bekje gieten? Dan probeer ik dat. Inmiddels wil ze helemaal niet meer eten..

Yep mag gewoon rechtstreeks in der mond zelfde alsbij ons

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 15:22

Ze is nu ook aan de diarree en ze kotste haar brokken die ze vanmorgen op had net weer uit..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:58

Hup naar de dierenarts met die pup, veel te klein om op z'n beloop te laten!

Zo'n jonkie heeft niks bij te zetten is is zo uitgedroogd, dan ben je verder van huis.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:01

Niet het weekend af wachten en hup naar een dierenarts.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:03

Dan inderdaad langs de dierenarts of er niet meer aan de hand is dan alleen de kennelhoest

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 17:58

Net de dierenarts gebeld, die zegt dat ik het even moet aankijken omdat ze toch ook gewoon moet uitzieken.. Hij gaf me inderdaad ook de tip om hoest siroop te geven zodat haar keel wat minder zeer doet zodat ze makkelijker eet. Brokjes zacht maken in lauw water om een papje te maken zodat het ook makkelijker weg slikt..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:15

Ijsjes maken helpen ook.
Daarnaast mag de hond kinder-hoestdranken. Bijv van vsm.
Wel goed uitkijken boor uitdroging. Ze moet drinken zonder te kotsen.
ORS kan helpen tegen uitdroging.
Ik zou wel morgen terug gaan naar de dierenarts als ze de aankomende 24 uur niet verbeterd en niet eet of drinkt.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 18:24

Drinken doet ze gelukkig wel gewoon, zo meteen zal ik haar weer wat te eten aan bieden en kijken of ze nu wel wil eten.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:27

Anders honing met lauw water mengen. Misschien vind die dat lekker om te drinken.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 13:51

In eerste instantie leek het vandaag beter te gaan met haar, ze was vanmorgen hyper en vrolijk. Nu is ze echter weer erg sloom, als we een rondje lopen is ze al wat vrolijker en energieker maar niet zichzelf nog. Eten doet ze vandaag niet, gisteravond heeft ze voor het laatst gegeten. Ze heeft nog steeds diarree, hoewel het vooral op water lijkt zo dun is het.. Ik maak me erg veel zorgen om de diarree.. Ze drinkt gelukkig wel voldoende. Maar morgen wil ik toch naar mijn eigen dierenarts bellen over hoe en wat..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:00

Heeft ze buiten de kennelhoest om ook niet "gewoon" een virusje er over heen te pakken?
Hier ook een zieke hond, echt heftige waterspuitpoep (andere omschrijving heb ik er niet voor)
Verhoging, 1 nacht flink wat overgegeven en algehele malaise

Er heerst op het moment gewoon ook een heel naar virusje waar heftige diarree, overgeven en verhoging bij hoort

Wij zijn zaterdagochtend nog even snel naar het spreekuur geweest en hij heeft toen een ontstekingsremmer en eetlust opwekker via injectie gehad en diareeremmers(finidiar)
AB is zinloos omdat het een virus betreft.

Maar als dat virusje er nog eens bij is gekomen is zou ik morgen sowieso nog eens bellen en in ieder geval diarreeremmers regelen, en naar gelang het nodig is ook een eetlustopwekker.

Ze kunnen echt 1 tot, als je pech hebt, 2 weken last van dat virus houden. En met een pup heb je niet zoveel reserve .

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:31

Ik ben vanmiddag bij de dierenarts geweest.
Ze heeft Giardia, morgen naar mijn eigen dierenarts voor verdere behandeling. Mijn kat kan ook besmet zijn...

Pupje had 40,8 graden koorts, ze heeft een anti braak spuitje gehad, iets om haar darmen te kalmeren, koortsremmers en een infuus met vocht. Mijn arme meisje moet vreselijk hard vechten nu..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:55

Probeer je dekens op zeker 60 graden te wassen, en als je er een hebt de vloeren en bench met een stoomreiniger te ontsmetten, zo voorkom je herbesmetting.
Heeft ze dan nu kennelhoest en giardia?
Ocharme...beterschap!

Had je de fokker nog geinformeerd?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 21:18

Yup kennelhoest en giardia, het is dubbelop. Fokker is geïnformeerd maar alleen mijn pup heeft het zegt de fokker

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:20

Gaat het om een broodfokker?
Dit klinkt namelijk een beetje als het overbekende verhaal.

Sterkte met de pup!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:21

Jeetje, arm ding.
Een van beiden vind ik al erg genoeg bij zo een kleintje.

Bij Giardia kan ik me al haast niet voorstellen dat uitgerekend alleen jouw pup het maar heeft.
Ben je op plaatsen geweest met haar waar veel honden uitgelaten worden?

Dat is zo besmettelijk...

Cayenne, jij zegt wat ik denk :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:23

Goed dat je bent gegaan , heel veel beterschap voor je meiske