Help: poes eet en drinkt niet!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Help: poes eet en drinkt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 18:04

Omdat ik inmiddels met de handen in het haar zit wend ik mij tot bokt in de hoop dat iemand iets herkent en misschien tips heeft!

Vorig jaar heb ik mijn oude poezendame uit het asiel gehaald. Met recht een kneusje: slechte vacht, huidproblemen, het ene oog wat groter dan het andere, een kaal en omgekruld oortje, bloedblaartjes rond haar bek, billen en geslachtsdelen, een slecht gebitje en uit een echo was gebleken dat ze een massa ergens in haar buikje had zitten, mogelijk een tumor. Maar ja: liefde op het eerste gezicht he! Voor mij is ze het knapste poezenbeest ter wereld (en uiteraard mag niemand anders dan de dierenarts anders beweren :D)!

In november werd ze opeens ontzettend ziek. Uit het niets stopte ze met eten en drinken, ze had koorts en raakte binnen een dag gigantisch verzwakt. Met spoed naar de da: infuus met vocht, prikje tegen de misselijkheid, antibiotica en pijnstillers. Twee dagen later wederom een infuus met vocht. Omdat we niks anders konden bedenken, verdachten we toch die massa. Dus een echo laten maken. Duidelijk: massa op de lever, inoperabel. Waarschijnlijk een tumor, met een klein kansje dat er een ontsteking zat, of misschien een combinatie. Het advies: volproppen met antibiotica en hopen dat ze op zou knappen, als een laatste redmiddel.
Al die tijd, ongeveer twee weken lang heb ik gedwangvoerd. Daardoor voelde ze zich beduidend beter, en na twee weken begon ze wonder boven wonder plotseling zelf weet te eten! Sindsdien heeft ze het erg goed gedaan.

Tot nu. Vorige week begon madame's lover (ja, op haar leeftijd!) te snotteren en te niezen. Beiden zijn ingeënt en er was een sprake van vieze oogjes, abnormale afscheiding, koorts etc. Dus in overleg met de da gewoon goed in de gaten gehouden. Mevrouw had geen symptomen, en heeft die nog steeds niet. Maar ze is dus wel van de ene op de andere dag gestopt met eten en drinken.. Bij de da weer een infuus gehad met vocht en iets tegen de misselijkheid, maar ik moet ondertussen wel weer dwangvoeden. Ze had voor het infuus een wat doffe vacht gekregen en wat minder energie, dit is na het infuus weer opgeknapt. Ze gedraagt zich volkomen normaal, komt gezellig bij me liggen, geeft haar lover een knal als hij iets doet wat haar niet zint en ze probeert nog steeds deuren open te maken die niet open mogen.
Het enige dat me opvalt is dat ze extreem aanhalig is, meer dan normaal. Ook gaat ze vaak naar de bak zonder dat ze iets doet.

Een snoepje oid ruikt ze aan, begint ook keihard te spinnen, maar ze eet het niet op. Zowel ik als de da kunnen geen directe aanleiding vinden voor het stoppen met eten.. Ze mist wat tandjes en er zijn een paar tandjes die er voor het mooie uit moeten, alleen durven we de narcose bij haar niet goed aan. Er zit echter geen duidelijke ontsteking oid in haar bek die zou kunnen verklaren waarom ze niet eet.

Ik heb haar alles al voorgezet: verschillende soorten kattenvoer, kipfilet, ham, alle snoepjes die ik kan vinden.. Nu heb ik nog versvoeding gekocht die ik haar vanavond ga proberen te geven. En ondertussen krijgt ze vloeibaar voedsel uit een spuitje, aangelengd met water voor vocht.

Heeft iemand enig idee? Tips? Opmerkingen? Ideeën? Echt alles is welkom!!

En mocht er iets niet duidelijk zijn: vraag gerust! Ik heb geprobeerd een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen, maar het kan heel goed zijn dat ik iets ben vergeten :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Help: poes eet en drinkt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:09

Hoe zijn haar leverwaarden? Met een mogelijke tumor op de lever is dat het eerste wat ik me afvraag, is die lever niet gewoon 'op'?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 18:16

Och, vergeten, sorry! In het asiel waren haar bloedwaarden goed, evenals urine. Toen ze de vorige keer zo ziek was heb ik ook haar bloed uitgebreid laten testen, dat was allemaal goed! Mocht dit weer aanhouden dan laat ik de leverwaarden apart nogmaals testen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:43

Wanneer zijn haar bloedwaardes getest? Vorig jaar?

Dan zou ik eerst vragen om een test voor lever en nierwaarden van deze kat.

Wat zijn verder de bevindingen van de DA? temp?pols? crt?
Heeft ze ook een dikke buik? bv met vocht erin?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:25

Dat was november vorig jaar inderdaad, toen ze zo ziek was en ook niet at.

Ze had geen koorts, verder alles normaal. Ze heeft een wat bol buikje inderdaad, maar dat had ze in het asiel ook al. Op de toen gemaakte echo was geen vocht te zien. Ik heb het goed in de gaten gehouden en geen veranderingen waargenomen. Op de vorige echo wederom schoon.

Wat is crt :)?

De da vindt het lastig; de lever is niet operabel dus verder onderzoek is onnodig en kan ze lichamelijk waarschijnlijk ook niet goed aan. Tegelijkertijd is ze wel vrolijk en blij (ik ken haar inmiddels goed genoeg om te weten dat ze zich goed voelt). Ik zit dus in een spagaat: wel behandelen in de hoop dat je het goed hebt of niet behandelen en een blije kat in laten slapen. Vind het ontzettend moeilijk..

Laat overigens duidelijk zijn dat, als ik merk dat ze pijn heeft, het einde verhaal is. Dat wil ik haar niet aan doen en dat heeft ze ook niet verdiend :).

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:51

Zit ze niet verstopt? Mijn kat heeft een aantal keer een verstopping gehad en wilde ook niet eten daardoor. Dat in combinatie met dat je zegt dat ze vaak naar de bak gaat maar daar dan niks doet.. Met een rontgen foto is makkelijk te zien of de darmen vol zitten.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:36

Braakt ze ook?

tanec_meisje schreef:
Zit ze niet verstopt? Mijn kat heeft een aantal keer een verstopping gehad en wilde ook niet eten daardoor. Dat in combinatie met dat je zegt dat ze vaak naar de bak gaat maar daar dan niks doet.. Met een rontgen foto is makkelijk te zien of de darmen vol zitten.

Hiermee eens.

Overigens kan een DA zonder rontgen ook zeggen of de poes vol ontlasting zit, door te voelen. Rontgenfoto is uiteraard wel preciezer.

Als ze verstopt zit, is het vaak goed te verhelpen. Een klysma en/of ander voer (bijv. Fibre van Royal Canin) en/of pilletjes om darmwerking te stimuleren, zoals cisapride.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:39

Vraag eens naar kat-a-lax :)
Mijn kat had zat ook verstopt, de dierenarts heeft toen parrafine ingebracht via de anus en die tube meegegeven :)
Misschien is een pijnstiller ook een fijn idee, mocht ze opeens wel eten dan weet je dat ze normaal pijn heeft.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:44

Spinnen kan ook op pijn duiden. Als een kat niet eet of drinkt vind ik dat toch wel een teken aan de wand. Waarde's van bloed en urine van vorig jaar is nu helemaal niks waard. Dat is nu niet up to date en je kan er nu niks aan afleiden.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 11:47

Bedankt voor jullie nuttige toevoegingen, dat ik hier zelf nog niet aan had gedacht!!

Ze heeft inderdaad ook gebraakt. Ik heb op aanraden van de da (gister direct gebeld) wat olie gegeven. En voila: vanmorgen lag er wat in de kattenbak! Nog nooit zo blij geweest met een vieze kattenbak :')!

Ik ga van de week verder overleggen met de da wat we hieraan kunnen doen. Nu ik er over nadenk heeft ze al sinds ik haar heb kleine, harde drolletjes. Ik gaf haar daar visolie voor. Blijkbaar helpt dit niet afdoende. Ook plast ze veel. We weten niet waar dit door komt; haar urine waarden zijn goed en haar blaas was schoon op de echo.

Ik ben langzaam aan het overschakelen naar vers (carnivoer). Bij de ander zag ik direct resultaat wat betreft ontlasting. Hopelijk gebeurt dit bij haar ook!

Enorm bedankt voor jullie suggesties! Ik ga van de week met de da overleggen over hoe verder/hoe te behandelen :)

Sleeper: ik weet dat spinnen ook op pijn kan duiden :). Als ze pijn heeft, spint ze echter heel anders dan wanneer ze tevreden spint. Dat is gelukkig bij haar goed te herkennen! Uiteraard zijn de waardes niet up to date, maar omdat het om dezelfde klachten gaat wel relevant.

Minikatje, daar ga ik eens het een en ander over opzoeken, dankjewel!

Iemand enig idee waarom katten verstopt raken? Kan ik iets veranderen in voer/manier van houden etc?

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:14

Ik heb voor mijn kat o.a. een drinkfontein aangeschaft om het drinken te stimuleren. Verder krijgt hij nog homeopatische middelen, omega olie capsules (kat-a-lax kan de darmen ook weer lui maken als je dat echt dagelijks gaat geven volgens mij...), probiotica en goed voer. Ik heb middels een haaranalyse laten bekijken waar hij eventueel allergisch voor is en daar zijn voer op aangepast, maar goed niet iedereen gelooft daarin, zelfde als met homeopatische middelen.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:44

Szan schreef:
Overigens kan een DA zonder rontgen ook zeggen of de poes vol ontlasting zit, door te voelen. Rontgenfoto is uiteraard wel preciezer.

Dit hoeft dus niet perse, mijn kat zat wel degelijk verstopt maar dit werd pas na een röntgen foto duidelijk. Al is mijn kat wel een Maine Coon en kan de grootte er schijnbaar mee te maken hebben dat het moeilijker te voelen is.