help konijn zijn oor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

julie0307

help konijn zijn oor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 11:39

hoi iedereen,

we hebben 2 konijnen de toch al meer dan een jaar samen zitten.
nooit problemen gehad alleen soms wat achter elkaar aan zitten maar niet echt vechten.
nu kwam ik er gisteren achter dat mijn konijn zijn oor aan de ene kant 1 cm gebeten is dus een scheur
en aan de andere kant 2 cm
mijn ouders willen niet naar de dierenarts "die kan toch niet naaien daar is het oor te dun voor"
maar ik vind het echt zielig ze zitten nu ook apart maar
wat kan ik doen voor mijn konijn en heeft hij er veel pijn aan

groepjes Julie

Brainless

Re: help konijn zijn oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:43

Een oor kan zeker gehecht worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:46

Kun je er een foto van maken?

Op zich kan dat inderdaad gebeuren, je ziet het bij katten ook wel dat die de oren stuk hebben.
En heelt dat wel ,maar blijft er een scheur zitten.
Als je ouders echt niet willen dan houd het op natuurlijk,maar je zou eventueel een duidelijke foto kunnen maken op je mobiel, deze meenemen naar de dierenarts en daar laten zien.
Dan kunnen zij je vertellen wat het beste is :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:52

Wat vervelend dat ze gevochten hebben! Het klopt dat een oor dun is en je aan een scheur vaak weinig kunt en hoeft te doen. In sommige gevallen kan er gehecht worden, maar dan moet de wond sowieso vers zijn. Maar vaak geneest het vanzelf. Er zijn best wat konijnen die een scheur in hun oor hebben gehad. Soms geneest het netjes en zie je er nadien weinig meer van en soms blijf je dus een gespleten stuk zien.

Maar jij geeft aan dat je konijn pijn heeft. Waar merk je dat aan? Knarst hij met zijn tanden en/of eet hij niet meer? Want dat zijn tekenen dat hij pijn heeft.
Als hij niet meer eet is het echt belangrijk om met hem naar de dierenarts te gaan voor pijnstilling en eventuele andere behandeling. Niet meer eten kan echt dodelijk zijn voor een konijn.

Verder zitten je konijnen nu apart. Ik snap dat jullie geschrokken zijn en ze uit elkaar gehaald hebben. Dit betekend wel dat je ze niet zo 1,2,3 meer bij elkaar kan zetten.
Waarschijnlijk zit 1 van de 2 in het oude verblijf/hok en de andere nu apart. Zet je de andere er weer terug bij, dan is de kans groot dat ze echt gaan vechten. Het territorium is dan van het konijn dat in het oude hok gebleven is.

Weet je de geslachten van je konijnen en de leeftijden? Vaak worden 2 vrouwtjes of 2 mannetjes samen gezet. Op jonge leeftijd gaat dit goed, maar later zie je vaak problemen. Soms blijft het goed gaan, maar vaker zie je dat ze tussen de 6 maanden en 1 jaar gaan puberen en dan gaan ruziën.
De beste combinatie is een gecastreerd rammetje (deze kan geen jonge konijntjes meer verwekken) en een voedster.

Verder is het belangrijk dat ze de ruimte hebben. Als ze altijd samen in een hok zitten zonder 24/7 toegang te hebben tot een ren, zie je ook vaak dat er ruzies komen omdat ze te dicht op elkaars lip zitten. Konijnen zijn in de avond en nacht het meest actiefst dus vandaar dat het belangrijk is dat ze niet alleen overdag in een ren kunnen, maar dus ook 's nachts.

Ik zou dus eens even nalopen of je er achter kan komen waarom ze zijn gaan vechten. Mocht het zijn dat je 2 vrouwtjes of 2 mannetjes hebt, dan kun je misschien contact opnemen met een konijnenopvang en jullie probleem uitleggen. Misschien mag er dan 1 van de 2 naar de opvang om ergens anders geplaatst te worden en kun je het andere konijn laten koppelen aan een konijn van het andere geslacht. Dan kun je weer een leuk koppel mee naar huis nemen. Konijntjes hebben echt behoefte aan een soortgenoot dus ze los van elkaar houden is helaas geen goede optie voor de konijntjes.

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 11:56

ons hok was redelijk groot en we hebben in het midden een hek gezet
het zijn beide vrouwtjes eentje ongeveer 5 (weten we niet echt zeker)
en de andere 3 denk ik het is ook de bedoeling dat ze apart blijven

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:04

julie0307 schreef:
ons hok was redelijk groot en we hebben in het midden een hek gezet
het zijn beide vrouwtjes eentje ongeveer 5 (weten we niet echt zeker)
en de andere 3 denk ik Thetis ook de bedoeling dat ze apart blijven

Twee vrouwtjes die eenmaal gevochten hebben zou ik ook niet meer bij elkaar zetten. Maar bedenk wel dat met een hek ertussen het soms enorm frustrerend kan werken en dit juist nog meer agressie opwekt. Daarbij hoor een konijn eigenlijk een vriendje te hebben waar ze tegen aan kunnen kruipen en elkaar kunnen wassen. Het apart houden van de konijnen is voor de konijnen zelf eigenlijk geen diervriendelijke oplossing.

Ik zou toch eens informeren bij een konijnenopvang. Wellicht kun je 1 voedster afstaan en je andere daar laten koppelen aan een leuke gecastreerde ram. Het brengt natuurlijk kosten met zich mee, maar rammen zijn in de opvang eigenlijk altijd al gecastreerd en ze zijn ingeënt dus ik vind de kosten van een gecastreerde ram uit de opvang zeer netjes. Dan heb je wel gelijk een leuk setje waarvan je weet dat het goed klikt. Ze kunnen in de opvang namelijk meerdere rammen proberen bij de voedster.
Zelf een jong rammetje kopen en laten inenten en later laten castreren is bijv. al veel duurder.

Wil je beide konijnen houden, dan kan je overwegen er 2 gecastreerde rammen bij te zetten. Zo kan het een stabiel groepje worden. Dit is iets dat de opvang voor je kan doen. Maar dan heb je wel gelijk 4 konijnen, wat dus meer kosten met zich meebrengt. En je hok en ren moet er echt groot genoeg voor zijn.

Eet je konijn nog wel? Waarom denk je dat ze er veel pijn aan heeft?

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 13:03

Konijn eet heel goed ik weet niet of hij pijn heeft maar als ik er naar kijk schiet hij in paniek en nog een konijn nemen is vrees ik geen optie

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:06

julie0307 schreef:
Konijn eet heel goed ik weet niet of hij pijn heeft maar als ik er naar kijk schiet hij in paniek en nog een konijn nemen is vrees ik geen optie

Dan denk ik dat de pijn mee zal vallen ;). Waarschijnlijk is de verhuizing en het alleen zitten nu de veroorzaker van de stress.

Dan zou ik toch contact opnemen met een konijnenopvang en vragen of je een voedster af kan staan en dan de andere koppelen aan een ex ram. Dan komt het andere konijn ook samen met een andere ram bij een ander baasje. Dat is voor alle konijnen het fijnste. En voor jezelf is het denk ik ook het leukste om naar een leuk koppel te kijken ;) En op deze manier komt er geen konijn bij.

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat ... iel-lijst/

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:57

Een wond kan alleen gehecht worden als hij nog vers is, je kunt er nu weinig meer aan doen helaas.