onzekere hond castreren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_emmma_

onzekere hond castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:50

Hallo allemaal,

ik en mijn ouders zitten ontzettend te twijfelen om onze hond te laten castreren. Het gaat om een
13 jarige kooiker die eigenlijk nooit problemen heeft gegeven, nooit dominant agressief geweest ook nooit geprobeerd teefjes te dekken. Dit is ook de reden dat wij hem niet eerder hebben laten castreren ook de dierenarts vond dit niet nodig.
Nu is hij de laatste paar jaar in het voorjaar erg onrustig, hoogst waarschijnlijk door loopse teefjes (ik weet dat teefjes het hele jaar door loops kunnen worden maar hij heeft er echt alleen last van rond februari/maart) loopt dan te janken en wil constant naar buiten. 'S nachts is hij wel gewoon rustig. Nu hebben wij hem al eens zo'n implantaat gegeven om te kijken hoe hij reageert op een eventuele castratie, dit gaf opzich weinig problemen alleen werd hij meer agressief naar andere honden. Dit komt bijna zeker voort uit onzekerheid, het is altijd al een wat bang aangelegde hond geweest, bij onweer/vuurwerk e.d. zit meneer trillend onder het bureau. Met andere honden is hij ook altijd wat afwachtend en soms loopt hij er liever met een grote boog omheen. Honden die hij kent zijn geen probleem en daar kan hij ook lekker mee spelen. Wij hebben een tijd 2 honden gehad en zelfs een tijdje 3 dus hij weet prima om te gaan met andere honden, dit waren ook reutjes en heeft nooit een enkel probleem opgeleverd dus het is absoluut geen agressieve hond!

Maar nu wij zijn bang dat als we hem definitief laten castreren dat hij toch die angst agressie weer ontwikkeld. De dierenarts is hier ook bang voor, maar wij vinden het ook zielig dat hij in het voorjaar zo onrustig is.
Mijn vraag is nu of er iemand is die ervaring heeft met een angstig aangelegde hond en onrustigheid en wat jullie daarbij gedaan hebben.

Palmera

Re: onzekere hond castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:57

Ik zou het niet meer doen op zijn leeftijd. Zeker omdat hij nooit problemen heeft gehad.

Weten jullie echt zeker dat zijn buien door loopse teefjes komen?

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:12

ja hij vertoond wel het typische loopse teven gedrag, janken en dan buiten overal aan likken en eroverheen plassen enzo. Het gedrag zou misschien wat verergerd kunnen zijn doordat de gezins situatie veranderd is. Ik en mijn broer wonen niet meer thuis misschien dat dit wat stress heeft opgeleverd voor hem maar ik ben geen gedragsdeskundige ofzo dus ik weet niet of dit er mee te maken zou kunnen hebben.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:32

Voor die paar weken dat hij onrustig is zou ik hem niet laten castreren, de rest van het jaar hou je de 'nieuwe' problemen. Het is ook niet gezegd dat hij dit hitsige gedrag niet meer vertoont als hij geen ballen meer heeft.
Hier loopt nu ook zo'n hitsige reu in huis, hij wil ieder half uur wel uit... Buurhondje is loops en op het uitlaatveldje lopen kennelijk ook lekkere teefjes. Kwestie van uitzitten, af en toe zeggen dat het genoeg is en dat hij maar in zijn mand moet gaan liggen. Nog even en het is weer over.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:20

Ik vraag me af of het op zijn leeftijd nog gaat helpen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:23

Misschien helpt puur bronst en zaagbladpalm supplement?

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 17:36

bedankt voor de antwoorden! Denk idd dat we het maar even moeten uitzitten, na een flinke wandeling is ie gelukkig lekker rustig. Puur bronst en zaagbladpalm supplementen ken ik niet, zal ik me eens in verdiepen. Heb jij er goede ervaringen mee?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:41

Mijn ouders gebruikte ook homeopatische suplementen voor hun reu als hij erg veel last had van zijn hormonen.De reu van mijn moeder brak gewoon door de omheining heen.Ik ben alleen de naam kwijt van wat hij kreeg.
Ik zou gewoon die puur bronst eens proberen.

of zoiets ? http://www.medpets.nl/geslachtsdrift-hy ... edrag-reu/

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:18

Oeps het is puur geslachtsdrift.
Waar ik bronst vandaag heb, wellicht is dat voor de vrouwtjes haha. Het bestaat/bestond wel.

Erg goede ervaringen met vitotaal zaagpalmblad en een vergrote prostaat bij een reu.
Het is zo bizar wat voor effect dat heeft, zonder dat het placebo kan werken voor een hond. Binnen een week zagen we verandering.

"vitotaal zaagbladpalm reu hond" intikken in Google en je krijgt veel hits. Evenals op puur geslachtsdrift.

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 18:36

puur bronst kon ik idd al niet vinden haha maar ik had al zo'n vermoeden dat je puur geslachtsdrift bedoelde. Dat zaagpalmblad ga ik zeker ook eens proberen bedankt voor de tip!

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:21

Chemische castratie hebben jullie al uitgeprobeerd en had niet het gewenste effect, dan gaat een permanente castratie dat ook niet doen.
Gezien de gewijzigde gezinssituatie zou je contact op kunnen nemen met een alpha gediplomeerd gedragstherapeut en werken aan zijn angst/onzekerheid. Als hij altijd wat angstig is geweest zal de veranderde thuissituatie daar zeker van op invloed zijn wat zich dan weer kan uiten in ander ongewenst gedrag zoals erg op teefjes reageren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:25

Esther schreef:
Voor die paar weken dat hij onrustig is zou ik hem niet laten castreren, de rest van het jaar hou je de 'nieuwe' problemen. Het is ook niet gezegd dat hij dit hitsige gedrag niet meer vertoont als hij geen ballen meer heeft.
Hier loopt nu ook zo'n hitsige reu in huis, hij wil ieder half uur wel uit... Buurhondje is loops en op het uitlaatveldje lopen kennelijk ook lekkere teefjes. Kwestie van uitzitten, af en toe zeggen dat het genoeg is en dat hij maar in zijn mand moet gaan liggen. Nog even en het is weer over.

Ja, vind ik ook.

Een castratie doe je toch niet meer op een 13 jarige leeftijd bij een hond, het is een oude hond. Zeker niet omdat een implantaat al liet zien dat hij agressiever wordt......uit onzekerheid.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:32

Ik zou een 13-jarige reu ook niet meer gaan castreren, daar zitten ook meer risico's aan verbonden dan bij het castreren van een jonge hond voor zover ik weet. Dan zou ik liever een paar onrustige weken hebben.

Zoals hierboven al genoemd kun je misschien bepaalde supplementen proberen om hem wat rustiger te krijgen? Toen mijn pony nog hengst was heb ik hem ook een product van Puur gegeven om hem wat rustiger te krijgen, dat hielp toen aardig goed, dus wellicht helpt dat ook bij honden.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:34

Ik herken onze hond wel in jou verhaal.
Die van ons is nu 10 jaar en wij hebben hem een halfjaar geleden laten helpen om dezelfde klachten. Constante onrust in het voorjaar wat voor hem gewoon ontzettend sneu was.

Hij heeft ook niet veel met andere honden en loopt er graag met een boog omheen.
Nu hij gecastreerd is heeft hij een veel leuker leven. Hij is rustiger en minder zenuwachtig. Hadden wij het maar eerder gedaan! :o

Ik zou even overleggen met de dierenarts over de leeftijd en castratie. Bij ons was het geen probleem en werd het zelfs aangeraden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:13

Icecrystal schreef:
Ik herken onze hond wel in jou verhaal.
Die van ons is nu 10 jaar en wij hebben hem een halfjaar geleden laten helpen om dezelfde klachten. Constante onrust in het voorjaar wat voor hem gewoon ontzettend sneu was.

Hij heeft ook niet veel met andere honden en loopt er graag met een boog omheen.
Nu hij gecastreerd is heeft hij een veel leuker leven. Hij is rustiger en minder zenuwachtig. Hadden wij het maar eerder gedaan! :o

Ik zou even overleggen met de dierenarts over de leeftijd en castratie. Bij ons was het geen probleem en werd het zelfs aangeraden.

Ik krijg mensen in de puppycursus waar de DA alvast een afspraak wil maken voor castratie als ze komen voor de puppy-enting.. Tot zover het vertrouwen in de DA-en wat betreft castratie.

TS schrijft toch dat de chemische castratie niet het gewenste effect gaf, wat verwacht je dan meer van een echte castratie..

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:22

Ik beschrijf alleen mijn ervaring en deze is goed met een oudere hond en ongeveer dezelfde klachten. Volgens mij is dat waar de TS om vraagt :)

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:35

Ik ben idd niet van mening dat je een hond niet meer kan laten castreren op oudere leeftijd als het hem echt helpt. Heb hier al vaker verhalen over gehoord en deze zijn niet negatief. Hij is nog in top conditie dus dat is het probleem niet. Maar ik ga nu sowieso eerst even de supplementen proberen.

Iig heel erg bedankt voor je antwoord Icecrystal! klinkt idd als een vergelijkbaar type hond. Hoe is jou hond nu met andere honden?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:39

Hij is nog steeds wat angstig en loopt er liever omheen of gaat achter ons lopen.
Loopse teefjes geeft hij helemaal niks meer om gelukkig.
Verder is hij niet veel veranderd kwa gedrag naar andere honden!