Kat buikpijn, oorzaak onvindbaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Kat buikpijn, oorzaak onvindbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 09:52

Ik heb een poes van 15 jaar en zij heeft al meerdere jaren vrij vaak last van buikpijn en braken. Sinds een paar maanden is dit erger geworden, ze heeft meerdere dagen per week buikpijn en bepaald voer zoals brokjes komen er direct weer uit. (Hiervoor was het gemiddeld 2x per maand) Ik zit met mn handen in het haar, want ook mijn dierenarts kan niet ontdekken wat ze heeft. Volgende stap is naar de internist, wat ik zeker ga doen als ze zo blijft, maar ik ben benieuwd of er bokkers zijn die wellicht iets herkennen van dit verhaal.

Ik ben afgelopen jaren veel aan het uittesten geweest welk voer wel goed blijft gaan en was op KVV (tinlo) uitgekomen. Brokken gaat al jaren niet goed, blikvoer op zich wel maar dat eet ze heel wisselend. Haar eetlust wisselt altijd wel heel sterk, maar dit voer bleef tenminste wel altijd binnen en ze zag er super uit. Een paar weken geleden stopte ze ineens met eten en poepen dus ik naar de dierenarts. We hebben alles er tegenaan gegooid omdat ze echt ziek was maar hebben niks kunnen vinden. Wat we hebben gedaan en wat we vonden:
- onderzoek: erg pijnlijke buik en weinig darmgeluid
- algemeen bloedonderzoek: heeel minimaal verhoogd ureum, verder alles super. Wonderbaarlijk goede waardes voor haar leeftijd.
- rontgen: veel gas en leek een verstopping te zitten, dunne darm was ook wat onrustig.
- laxeermiddel deed niks. Volgende dag opname en klysma, ontlasting kwam eruit maar was dun (ipv de verstopping waar we op hoopten)
- weer rontgen: 'verstopping' was weg, alles lijkt in orde
- maagscopie: 2 haarballetjes en een spoelworm, verder maag prima. Haarballen verwijdert.

Omdat er dus verder niks te vinden was, verdachten we haar van pancreatitis. Daar uitgebreid bloedonderzoek naar laten doen maar ook dat blijkt het niet te zijn. We hebben haar volgepompt met vocht en alles wat haar kon oppeppen en langzaam kwam ze weer op gang. Uiteraard meteen goed ontwormt.
Ik ontworm haar vaak vanwege de kvv, maar blijkbaar nog steeds niet genoeg. Ik heb dus ook besloten haar blikvoer te geven, dat houd ze ook binnen en geen extra risico op wormen.

Ik kreeg dexoral pillen mee, waar ze het goed op deed. Na een paar dagen was ze weer zichzelf, at weer goed en was niet meer zo sneu en zielig. Met het afbouwen van de pilletjes werd ze steeds weer slechter, maar zoals al jaren was dat erg wisselend. De ene dag fit, de andere dag net niet lekker. De laatste pil heeft ze zaterdag gehad en sinds gister is ze duidelijk weer niet lekker. Ze eet wel goed als ik het naar haar toe breng, maar zelf opzoeken doet ze niet meer. Ik had nog wat pilletjes liggen voor mn kater met astma, dus heb haar nu weer eentje gegeven om te testen of ze nu dan weer opknapt.
Mocht dit niks doen of ze blijft zo kwakkelen, dan ga ik naar de internist.

Iemand een briljant idee wat dit zou kunnen zijn??

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Kat buikpijn, oorzaak onvindbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 13:00

Inmiddels is ze weer iets actiever en blijer dan vanmorgen, dus de dexoral lijkt te helpen....

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:12

Geef je haar iets van melk? Want ik weet dat ze daar ook behoorlijk last van kunnen hebben...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 13:21

Nee, ze krijgt echt niks anders. Ik geef ook nooit snoepjes oid, alleen het normale voer.
Ik probeer al jaren te ontdekken wat haar braken en buikpijn triggert, maar er is dus echt geen duidelijke prikkel te vinden. Het enige wat ik dus wel heb gemerkt is dat ze brokjes vaak uitbraakt, daarom krijgt ze die niet meer.
Af en toe een dagje niet zo lekker is wel acceptabel op haar leeftijd, maar de laatste weken is het dus veel erger geworden. En waar dat nou door komt is dus echt een raadsel...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 19:41

Niemand met een idee of soortgelijke ervaring?

Ik heb nog overlegd met mn dierenarts en komende weken blijf ik doorgaan met de laagst mogelijke dosis dexoral en hou haar goed in de gaten. Nog extra ontwormen om helemaal zeker te zijn dat die spoelwormen weg zijn. Verder is het blijkbaar nooit echt uit te sluiten dat het geen chronische pancreatitis is, dus dat houden we nog in het achterhoofd als diagnose.