Catfight

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Catfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 08:58

Sinds drie weken hebben wij twee katten. De eerste is een kater 2 jaar en hebben we nu ruim een jaar. De tweede is 1 jaar, ook een kater en is nu dus een paar weken bij ons.
Meestal gaat het goed, maar af en toe vliegen ze elkaar letterlijk in de haren. Ze houden elkaar dan stevig vast en de plukken haar vliegen dan door de kamer. Ze zijn wel makkelijk uit elkaar te halen op zo'n moment. Ik heb het idee dat het begint als spelen maar dan op vechten uitdraait.
Het volgende moment liggen ze elkaar weer te wassen op de bank en ook met eten gaat het altijd goed.
Maar ik vraag me toch af wat ik moet doen met dat vechten. Ik haal ze nu steeds uit elkaar (dat lukt al door even hard te klappen of een kussen naar ze te gooien) maar is dat wel goed?
En wat is normaal bij katten die vechten? Blijven ze dit hun hele leven doen of is dit gewoon nog een gevalletje rangorde bepalen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:01

zijn ze gecastreerd ?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 09:02

Jep.
Het zijn Ragdolls trouwens.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:05

ze zijn na elkaar gekomen,
dus het is ff uitzoeken wie de baas is.
geduld, en idd de knokpartij onderbreken.
andere momenten gaat het goed,
dus het is niet dat ze elkaar niet mogen ofzo..

Flevolander

Re: Catfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:52

Maken ze er geluid bij zoals blazen en grommen? Is er altijd 1 de winnaar? Dan is het vaak wel vechten.. maar is dit niet van toepassing is het waarschijnlijk spel.. heb je een filmpje?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:10

Komen ze buiten?
Zo nee , speel je genoeg met ze?

Ik heb hier twee zussen die binnen leven.
die er soms ook wat van kunnen en dan vooral op de dagen dat ik de hele dag gewerkt heb en ze eigenlijk wat weinig aandacht geef.
Zorg voor veel speelgoed, veel afleiding, sepel zelf ook met ze.
Mijn katten zijn dan stukken rustiger en is het minder nodig om elkaar in de haren te zitten.
Ook belangrijk dat ze elk hun eigen slaapplek hebben in huis.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:12

Vooral niet uit elkaar halen, laat ze het maar uitvechten. Pas als er bloed bij zit moet je ingrijpen.

Wij hebben hier 2 setjes van 2 gekoppeld, vooral de 3 mannen willen elkaar nog wel eens dwars zitten. Maar als ik 's morgens beneden kom liggen ze met z'n viertjes verstrengeld op de bank. Het komt wel goed!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:21

Flevolander schreef:
Maken ze er geluid bij zoals blazen en grommen? Is er altijd 1 de winnaar? Dan is het vaak wel vechten.. maar is dit niet van toepassing is het waarschijnlijk spel.. heb je een filmpje?

Nee blazen of grommen doen ze zelden. Het wisselt steeds een beetje wie de aanstichter is. Ik haal ze nu steeds uit elkaar dus een winnaar of verliezer is er niet. Ik heb geen filmpje, als zich de kans voordoet zal ik eens proberen te filmen.

Ze komen niet buiten en de jongste speelt zelf veel, de oudste niet echt, dat is meer een bankchiller :+

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:31

vooral niet te druk om maken is mijn advies na aanleiding van eigen ervaring.

dik half jaar geleden zatten mijn vriend en ik in een zelfde soort situatie.
eerste kater (vino) net een week gecastreerd en 11 maanden oud.
we kregen een tweede kater (charlie) niet gecastreerd en 13 maanden oud.

charlie is meteen gecastreerd de dag naar aankomst.
we hebben charlie apart gezet in een kamer.

eerste week uit elkaar gehouden, maar toen Vino snel voor onze voeten opeens naar binnen rende kwamen ze oog in oog te staan.

ze hebben samen veel strijd gehad, ook vaker gevochten..

nu zijn we een dik half jaar verder... ze groeien elke dag meer naar elkaar toe..
ze dagen elkaar heel veel uit, echt twee kleuters.
vechten doen ze niet meer..
liggen niet samen, maar daar hebben ze beide geen behoefte aan, het blijven mannetjes.

het heeft dus best wel lang geduurd, maar uiteindelijk hebben we nu twee tevreden katers, die elkaar lekker uitdagen.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:35

Lekker laten stoeien.

Ik heb 2 Maine Coons, broer en zus (zelfde ouders maar eerder nest) en af en toe liggen die ook even in de clinch met elkaar. Meestal begint de jongste en ligt de oudere wat te grommen en te blazen maar af en toe begint ze zelf ook.
Ook dan wel eens wat plukken haar maar daar hebben ze beide genoeg van. Zolang het nog ietwat speels is en gestoei om dominantie laat ik ze lekker hun gang gaan, voor zover ik kan zien komen er geen nagels aan te pas en ook geen gemene beten in de oren ofzo.
15 minuten na het gevecht liggen ze vaak weer samen in de mand elkaar te wassen. :+

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:53

Afbeelding
Zo liggen ze er nu bij. Druk met elkaar wassen :D
Omdat ze dit ook vaak doen maak ik me niet zo druk over het vechten, maar wilde ik toch graag weten of het normaal is.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:04

Ik denk dat het een gevalletje rangorde bepalen is :j

Mijn poes en kater (broer en zus, 11 jaar oud en al hun hele leven samen) doen het ook nog steeds af en toe. En liggen daarna ook weer lekker tegen elkaar aan.

Katten hebben heel veel communicatie met elkaar die wij mensen niet zien. Zo kan er 'afgesproken' zijn dat poes niet op de stoel mag liggen, want er is afgesproken dat dit de kater z'n plek is. Doet poes dat wel, dan kijkt kater haar aan. Verplaatst ze niet, dan krijgt ze een tik/gevecht. Voor ons komt dat vaak als 'uit het niets'. Het zelfde geldt voor wassen.

Mooi stel katten heb je TS!