Aquascaping, hoe begin je er aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaike1994

Aquascaping, hoe begin je er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 19:55

Hoi iedereen!

Ik weet niet of het hier goed staat, indien niet mogen de modjes het verplaatsen :).

Sinds een tijdje hebben we een klein warmwateraquarium (60l ongeveer) en daarin zitten enkele guppy's en wat molly's. Nu was het altijd al onze droom om een grotere aquarium te hebben en aangezien we binnenkort verhuizen leek het ons de ideale moment om een nieuw en groter aquarium te kopen. Dit weekend zijn we onze nieuwe aquarium gaan bestellen en normaal zou hij binnen de 7-21 dagen moeten aankomen *\o/* . We hebben een Aquatlantis van 188L ofzo gekocht :).

Nu was ik wat aan het googlen voor ideeën voor de inrichting en kwam ik op hele mooie plaatjes van aquascaping. Het lijkt me zo gaaf om zoiets in onze aquarium te doen, maar hoe begin je daar aan? En waar kan je al dat materiaal kopen? Indien jullie zelf een aquascaping hebben gedaan in jullie aquarium zou het heel fijn zijn als je hier een foto van kan plaatsen :).

Ik vind deze echt prachtig :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:00

Op pinterest en YouTube staan veel inspiratiebronnen..

Ik volg even mee, wil graag mijn 60l bakje weer eens omgooien en netjes maken maar nog geen tijd gevonden.

Nu staat het erbij als een overvol oerwoud;
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:02

Aquascaping is nog niet zo simpel, en meestal zonder vissen. Wil je wel vissen blijven houden?
Ik vind het wel heel erg mooi, die bakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:03

Ik ben er ook een keer aan begonnen, maar het is veel werk om het te onderhouden, uit eindelijk niks geworden dus. :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:05

Hier zijn we ook in twijfel om er een 2e bak bij te nemen en dan daar geen vissen in te doen maar ook aquascaping.
Eventueel wel met wat garnaaltjes erin.

Via oa google en youtube is er best wel veel over te vinden hoe je het beste kan opbouwen.

maaike1994

Re: Aquascaping, hoe begin je er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 20:30

Oei ik wist niet dat je dan beter geen vissen meer kon houden. Het zou de bedoeling zijn dat er zeker nog visjes in komen en misschien ook wel iets 'specialere' soorten dan dat er nu in zit. Maar dat moeten we nog bespreken in de winkel waar we de aquarium besteld hebben, want eerst moet hij dan toch nog opgestart worden en enkele weken gewoon draaien zonder visjes om op de juiste waterwaardes te komen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:45

Aquascaping kan je zo moeilijk maken als je zelf wil. Het wil eigenlijk zeggen dat je de bodem en de plantjes wat doordachter neerzet, om een mooi ruimtelijk effect te creeeren. Scapes hebben de focus liggen op een mooie inrichting, en gezonde planten, dus daar ligt vaak de nadruk op. De visjes zijn vaak heel klein, om de aandacht niet van de inrichting af te leiden, maar juist een subtiel detail toe te voegen.

Op het Aquaforum vind je veel verhalen van mensen die aan aquascaping doen. Vaak staan daar ook tips voor materialen en foto's bij, zodat je stap voor stap kan zien hoe ze zo'n scape opbouwen. Tip: kijk ook eens naar filmpjes van The Green Machine en Takashi Amano op Youtube. Die laten vaak precies zien hoe je zo'n scape bouwt, en waar je op moet letten met de inrichting. Sommige van die scapes hebben wel visjes, andere niet. Het is helemaal aan jou om te bepalen wat jouw ideale ontwerp is.

edit: dikkevingersyndroom verdoezeld