Met paard en hond het bos in, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Met paard en hond het bos in, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 19:06

Omdat ik het zelf geweldig vind, samen de bossen onveilig te maken vraag ik me af wie dat nog meer doet en hoe ze dat hun hond geleerd hebben, waar ze zijn geweest etc!

Wij zijn ondertussen in veel bossen geweest maar binnenkort toch ook maar mee met de strandrit!

Afbeelding

En ook met slecht weer :D
Afbeelding

xDenies

Re: Met paard en hond het bos in, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:07

Ja! Ik deed dat ook met mijn borders! Helaas woon ik niet meer in een bosrijk gebied en durf ik het met de pup (12wk) echt nog niet aan. Maar zodra het goed weer is en ze mee naar stal gaan(limburg) gaan we het echt wel weer doen hoor! GE-WEL-DIG.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:24

Hier ook! Ik zadel het paard om de hond uit te laten :D
Toen hond nog puppie was, was paard nog niet beleerd. Ik ging wandelen met paard en hondje hobbelde mee. Dat is zo uitgegroeid tot lange ritten met zn drietjes. Als de hond mijn rijbroek ziet staat ze al te dansen zo leuk vindt ze het.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:42

Ja ik ook! Door de polders en de bossen, met twee honden :)
Afbeelding

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:48

Ja hier ook.
Wij maken de bossen en velden onveilig.
Met 1 hond een Aussie.
Ze volgt me overal en blijft bij ons.
Ze loopt los, alleen langs de weg dan lijn ik haar aan.
Ik heb haar geleerd dat ze haar hoofd door de riem moet steken , ik hoef dus niet af te stappen ;)

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:48

Lijkt me ook zo leuk om met de hond te doen! Ze is nu 6 maanden dus rustig beginnen met trainen. Hoe ben jij begonnen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:01

Er zijn hier geen bossen, tenminste niet in een omtrek van zo´n honderd km, maar als je het meer algemener "de vrije natuur in" bedoelt, ja, met m´n ijslanders en twee bordercollies.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:05

ik reed vroeger met mijn 7 honden...en mijn paard :+ Zonder honden vond mijn paard niet gezellig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:06

Ja ik ook vaak! Mijn merrie is niet anders gewend, rekent erop
En ze gaan ook vaak mee met mennen

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:07

Ja ik deed het ook! Nu ze op leeftijd is niet meer, ze kan het niet meer bijbenen helaas.

Afbeelding

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:10

Afbeelding

Wij doen het ook wel eens :)
Alleen luistert onze hond wel goed, maar niet altijd dus ik heb altijd liever dat er ook iemand met de fiets meegaat :P

Daarnaast vindt onze hond het ook wat eng op smalle paadjes en mijn ruin wil nog wel eens schrikken van hem. We doen het gewoon niet vaak genoeg eigenlijk :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:12

Het staat bij mij wel op de planning, maar weet niet hoe veilig het gaat kunnen met handpaard EN hond, op het moment kom ik vooral veel wandelaars tegen maar als ik dadelijk langs de weg moet lijkt het me redelijk gevaarlijk.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:20

Lijkt me ideaal en leuk als dat kan.
Helaas is onze ene hond te enthousiast op paarden en vertrouw ik niet helemaal. Hij is nu ook te oud hiervoor.
Onze andere hond luistert niet goed, dus mag ook niet mee.

Wel gaan ze soms mee mennen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 22:04

Die van mij luistert wel goed en blijft altijd zo'n 10 meter voor mij. Eerst veel koekjes meenemen, van altijd terugkomen maar ze is totaal niet bang voor het paard en andersom ook niet. Mijn hond komt wel eens met halve bomen in haar bek vlak langs gerend maar dat scheelt hem niks haha! Hier lopen we vanaf huis naar het bos, denk 50 meter haha. Terrein af, en een 80 weg over, hek door en bos in (daar kan je wel uren in rijden dus lekker makkelijk). Alleen dat stuk doe ik haar dus aan de lijn en loop ik met paard aan de hand. Als we hek door zijn laat ik haar los en stap ik op, terugweg dan andersom :D

Ideaal!! En mijn stuiterbal is dan ook goed moe!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:14

Mee mennen vinden ze hier helemaal het einde, als ze de kar zien uitgestald zitten ze al bovenop :D

Die van mij lopen tegenwoordig eigenlijk altijd los, ze kennen ook het commando 'berm', uiteraard ook 'naast', 'zit', 'wachten', etc, dat wat handig is voor onderweg. Ik heb in het begin wat moeite gehad met besluiten of ik de honden in dezelfde berm als mij en het paard wilde of aan de overkant. In het begin wilde 1 hond nl nog wel eens wegstuiven voor als het paard te dichtbij kwam. Maar ik vond het ook geen fijn idee dat een auto tussen hond en mij door moest, dus toch logischerwijs bij dezelfde bermkant gehouden. Maar dan met zo'n ruime 10 meter vooruit gestuurd.

Ondertussen vind die hond (De Golden Retriever) zolang ik op het paard zit of het paard vast heb alles prima, alleen een paard of pony los paniekt ze nog.

Jaren geleden toen mijn Beagle nog jong was en onze enige hond, ging die ook aan de lange lijn naast het paard mee en dan pas in het bos los. Zonder paard liep hij ook altijd al los overigens. Nam hem ook mee als er vreemde paarden mee gingen, in een groepje dus. Ging eigenlijk prima, alleen moest ik hem leren niet ertussen te gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:52

Jester_ schreef:
Die van mij luistert wel goed en blijft altijd zo'n 10 meter voor mij. Eerst veel koekjes meenemen, van altijd terugkomen maar ze is totaal niet bang voor het paard en andersom ook niet. Mijn hond komt wel eens met halve bomen in haar bek vlak langs gerend maar dat scheelt hem niks haha! Hier lopen we vanaf huis naar het bos, denk 50 meter haha. Terrein af, en een 80 weg over, hek door en bos in (daar kan je wel uren in rijden dus lekker makkelijk). Alleen dat stuk doe ik haar dus aan de lijn en loop ik met paard aan de hand. Als we hek door zijn laat ik haar los en stap ik op, terugweg dan andersom :D

Ideaal!! En mijn stuiterbal is dan ook goed moe!

Dat mag niet, neem ik aan he. Bossen hier in jouw(en mijn...)omgeving mogen honden toch niet los?
Ben je niet bang dat je hond ergens achteraan gaat?

Ik zou t dolgraag willen maar durf t niet aan met het wild.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:59

ik neem de honden mee langs de waterkant, kan vanop stal onmiddellijk te paard de dijk op. ER komen weinig wandelaars en moet 2x langs de straat de brug over, waarbij ik veiligeidshalve even afstap en ze aanlijn.
ivm wild (fazanten en reeën) hebben mijn honden (jack en dalmatiër) een teletac. Buiten een pieptoon heb ik hem nooit nodig, werkt psychologisch voor mij en de honden.
Bovendien heb ik het idee dat als ik draaf, de honden meer in volg modus zijn en minder gaan rondsnuffelen, dus ook minder snel afgeleid door sporen van wild.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:30

Wat een leuk topic, ik volg!
Heb het wel eens geprobeerd met mennen, maar hond ging pal voor de pony lopen en dan telkens stil staan. En was lastig omdat op de stal geen honden mochten dus dan moest ik mijn hond in de auto laten langs de weg en er vervolgens uit halen met opgetuigde pony, nou gedoe alom.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 23:34

Officieel niet, de meeste bossen. Ik ben een boef en heb hem altijd los haha. Nee ze gaat niet achter wild aan, een speurneus heeft ze niet gekregen haha. Ik zie het wild eerder dan dat zij het ruikt, dan roep ik haar bij me en dan blijft ze wachten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:19

Jester_ schreef:
Officieel niet, de meeste bossen. Ik ben een boef en heb hem altijd los haha. Nee ze gaat niet achter wild aan, een speurneus heeft ze niet gekregen haha. Ik zie het wild eerder dan dat zij het ruikt, dan roep ik haar bij me en dan blijft ze wachten :j

Dan snap ik wel dat je t doet. Ik hoef dat met mijn kruising windhond niet te doen, herten en zwijnen zal ie niet op afgaan ,maar konijnen.... *\o/*

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:23

Vroeger al, na een dag werken en moe zijn, ging ik met iones een buitenrit maken en dan ging Polleke mee. Mooie drieeenheid, mens paard hond.
Nu heb ik Sokkie, Bobbes en Pietertje wel eens meegenomen op een buitenrit, maar ze zijn op hun retour. Bobbes is 12, Pietertje de jongste met 8 maar die is ook niet meer zo vlot. Sokkie is weer een beetje een hartpatientje geworden, wat ruis erop wat ze eerst niet had. Die trekt het niet meer. Als we alleen maar zouden stappen en af en toe een beetje zouden draven trekken ze het nog wel.

Het is prachtig, met je paard en je hond het bos in.
Jammer dat andere mensen het willen afpakken met hun gedram dat honden altijd overal aangelijnd moeten zijn. Ik hou me daar niet meer aan. Ze willen altijd alles voor een ander kapot maken. Ik laat me dingen niet afnemen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:56

Idd Desiree! Zo jammer wat ze afpakken... Omgedraaide wereld in mijn ogen tegenwoordig.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 11:57

Ik neem aan dat ieder voor zichzelf weet of hun hond los kan ja of nee. Mocht mijne achter wild aan gaan mag hij niet los, dat bedenkt ieder toch voor zichzelf? Heb ik geen bemoeienis van anderen bij nodig hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:33

Nou idd.
Helaas kom ik weleens loslopende honden tegen die achter m'n paard aangaan en dan kan ik toch wel enorm boos worden dat diegene zijn hond loslaat waar t niet mag..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:00

darkchrystal, het mag tegenwoordig bijna nergens meer. Dus kun je ook bijna nergens meer in de bossen gaan rijden met je paard én je hond. En daar kan ik óók boos om worden. Maar ook natuurlijk op degenen die hun honden achter andermans paarden aan laten gaan. Want dat zijn de personen die het ook voor mij kapot maken. Ik draag mede de gevolgen. Ik voed mijn honden op en ze mogen alsnog nergens los.