Katten martelen muizen -> wat doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Katten martelen muizen -> wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:30

Vind het wel interessant om hier eens wat meningen over te lezen.

Onze katten (en ik neem aan dat zij niet de enigen zijn) nemen graag levende muizen mee naar binnen. Daar spelen ze dan een tijdje mee. Soms gaat de muis snel dood, maar soms zit hij drie dagen onder de bank, achter de wasmachine of op een andere plek. Mijn katten liggen er dan drie dagen naar te loeren en dan ineens hebben ze hem weer.

Wat ze ermee doen is echt spelen. Ze tikken hem rond met hun poten, nemen hem in hun bek en laten ze weer los op een open plek en blijven zo doorgaan. De muis die ze gisteravond aan het martelen waren liep al een week door ons huis en is uiteindelijk in de speaker van mijn huisgenoot gekropen via de achterkant. Wij hebben dat ding uiteindelijk losgeschroefd, het muisje gevangen en vrijgelaten, omdat de katten hem nooit uit die stereo gingen krijgen en zij niet zo veel zin had in een dode muis in haar speaker.

Dat heeft een discussie losgemaakt bij ons. Je kat neemt een muis mee naar binnen en speelt daarmee, wat doe je? Mijn ouders meppen ze dood als ze het zien, in het kader van uit hun lijden verlossen. Anderen laten de katten hun gang gaan want dat is de manier waarop de natuur werkt, en weer anderen proberen het muisje te vangen en laten hem vrij.

Het maakt mij niet heel veel uit wat de katten doen, maar het is toch wel een erg zielig tafereel om naar te kijken als je in de woonkamer TV aan het kijken bent. Aan de ene kant willen we onze katten niet krenken omdat ze dat ding wel zelf gevangen hebben en de kans klein is dat zo'n muisje het daarna nog in het wild gaat overleven (?), maar dat urenlang spelen vinden we ook niet echt de way to go.

Juangi

Re: Katten martelen muizen -> wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:32

Hoe dan ook, ingrijpen. Bij verwondingen wordt de muis afgemaakt.

Zelfde geldt voor vogels, die laat ik dan ophalen door de Dierenambulance en maak ik niet zelf af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:34

Vogeltjes nemen ze gelukkig niet mee, het zijn echt muisjes en heel af en toe een grote mot die ze ergens vandaan trekken. Het zijn geen helden, de muisjes die ze meenemen zijn vaak ook enorm klein en wij vermoeden dat het dus vaak om jonge muisjes gaat.

Maar jij zegt dus ingrijpen? Is dat niet enorm vervelend voor de katten?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:35

In principe heeft de muis al niet bijster lang meer te leven als ze gepakt zijn. De nagels van de kat doorboren het lijfje vrijwel direct. Deze wonden gaan van binnenuit ontsteken en zodoende sterft de muis een langzame en pijnlijke dood. Mijn katten zijn binnenkatten, maar op stal hebben we ook wat rondlopen. Als ik ze zie met een muis, waar ze overigens exact hetzelfde mee doen (is idd gewoon de natuur en het instinct), dan haal ik ze erbij weg en laat de muis doodmaken door iemand die het met 1 klap kan doen. Ik kan dat zelf absoluut niet. Maar ze er zo mee rond zien hannesen en dat muisje laten lijden, nee, dat zie ik niet aan.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:36

Ik zou er zelf niet zo van gecharmeerd zijn als mijn katten (levende) muisjes mee naar binnen nemen eigenlijk, maar stel dat dit wel het geval zou zijn zou ik kat even ergens in een andere kamer dumpen, muisje vangen en toch weer buiten vrijlaten op hoop van zegen dat hij het overleeft. Doodmaken zou ik alleen doen als het muisje zo toegetakeld is dat het echt niet meer zou kunnen overleven. Wat doen je katten er precies mee? Bijten/grijpen ze echt of tikken ze er (zonder nagels) meer tegen aan ?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:37

In de natuur lopen ze ook het risico dat er een ander dier met hun prooi vandoor gaat. Zou daar niet te huiverig voor zijn.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:38

Waarom zou je trouwens de muis 3 dagen onder de bank laten zitten? Vind je dat niet én onhygiënisch én triest voor zo'n dier? Bedoel, het drinkt en eet dan ook 3 dagen niet, komt om van de stress en ik mag aannemen dat het ook uitwerpselen achter laat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:38

Chroosje schreef:
Ik zou er zelf niet zo van gecharmeerd zijn als mijn katten (levende) muisjes mee naar binnen nemen eigenlijk, maar stel dat dit wel het geval zou zijn zou ik kat even ergens in een andere kamer dumpen, muisje vangen en toch weer buiten vrijlaten op hoop van zegen dat hij het overleeft. Doodmaken zou ik alleen doen als het muisje zo toegetakeld is dat het echt niet meer zou kunnen overleven. Wat doen je katten er precies mee? Bijten/grijpen ze echt of tikken ze er (zonder nagels) meer tegen aan ?

Dat is dus lastig te bepalen. De ene tikt ze vooral in de rondte maar loopt er ook wel mee rond in z'n bek. De muisjes zijn dan wel nog vitaal genoeg om weg te rennen als hij ze loslaat, want anders is het spelletje eraf. Uiteindelijk vinden we ze altijd ergens dood, maar dat proces duurt soms zo lang dat het vervelend wordt en het is absoluut niet leuk om naar te kijken. We willen ze niet verbieden om naar buiten te gaan en als we een keer een dode (volledige) muis voor de slaapkamerdeur vinden krijgen ze altijd een aai over hun bol (is een kadootje denken we dan altijd maar), maar dat spelen is echt heel vervelend om naar te kijken.

Zelf een genadeklap geven kan ik denk ik niet over mijn hart verkrijgen :o Ik heb het een keer geprobeerd, maar ik voel me dan als dierenvriend toch behoorlijk naar. We hebben het muisje gister vrijgelaten met een paar stukjes rijstewafel naast hem. De kans is natuurlijk klein dat hij dat nog overleeft maar je houdt toch die hoop..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:39

Emmaa_ schreef:

Vervelend? Het is meer vervelend voor de muis die doodsangsten ondergaat dan voor de kat zijn plezier.

Natuur is natuur maar ik ga niet toekijken als ik kán ingrijpen en lijden kan wegnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:40

sylva schreef:
Waarom zou je trouwens de muis 3 dagen onder de bank laten zitten? Vind je dat niet én onhygiënisch én triest voor zo'n dier? Bedoel, het drinkt en eet dan ook 3 dagen niet, komt om van de stress en ik mag aannemen dat het ook uitwerpselen achter laat?

Als hij niet eet en drinkt laat hij geen uitwerpselen achter, muisjes zijn zo klein dat dat bijna niet kan. Ik vind dat ook zielig, maar zie maar eens een muis op een diervriendelijke manier te vangen als hij achter de bank zit..
Daarbuiten wonen wij in een studentenhuis en is het dus sowieso al niet een fantastisch hygienische omgeving, daar komt nog eens bij dat in het volledige blok hier sowieso muizen in huis zitten. Bij ons minder omdat die terroristen er wonen, maar ik ga er eigenlijk niet vanuit dat ons huis muizenvrij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:41

Juangi schreef:
Emmaa_ schreef:

Vervelend? Het is meer vervelend voor de muis die doodsangsten ondergaat dan voor de kat zijn plezier.

Natuur is natuur maar ik ga niet toekijken als ik kán ingrijpen en lijden kan wegnemen.

Dat is zeker waar :j

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:42

Mijn katten laat ik spelen, zo'n muis krijg je niet weer en meestal als je het ziet is die muis al dusdanig verwond dat hij beter dood kan.
Als er een muis onder de bank zit; pak 'm als dat lukt en als hij/zij verwond is laat je kat hem/haar opeten. Nog gezond? laat 'm buiten verder leven.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:45

Herkenbaar! Mijn kat neemt alles mee naar huis: spitsmuizen, veldmuizen, en zelfs als een toe een woelmuis of een kleine rat >;) (die laatsten vallen aan trouwens!)
Als ik ze zie probeer ik ze te vangen, een rond rennende muis in mijn huis vind ik niet zo fijn. Heb er wel eens een gemist, die begon later flink te stinken achter de radiator... En eentje die zich tegoed deed aan het kattenvoer, die had een nest gebouwd onder een poot van het bureau. Ook niet echt mijn ding.
Ik laat haar wel altijd spelen, maar zij is er vaak snel klaar mee, en kijkt mij dan aan van: jouw beurt! Ik pak dan een bakje en een deksel, vang de muis, en zet hem buiten neer. 9 vd 10 keer heeft de kat hem dan binnen no-time weer te pakken, en ligt de muis alsnog dood in mijn huis...

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:50

Echt natuur wil ik het ook niet noemen. In de natuur worden muizen, vogels en andere beesten gevangen om op te eten. Huiskatten krijgen genoeg te vreten en hoeven dan ook niet te jagen om zichzelf in leven te houden. Het jachtinstinct is er echter nogsteeds, maar levend laten is leuker om mee te spelen en hij hoeft het dier in principe niet te doden omdat hij voldoende voedsel krijgt.

Ik zou zeggen, lekker vaak met de katten spelen (pluisje op een stokje o.i.d.) om de behoefte van jagen van een kat deels te voldoen. En ik zou de nog levende prooien inderdaad afpakken en loslaten of doden (afhankelijk van de toestand van het dier). Het is echt compleet onnodig om een dier 3 dagen te laten lijden..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:51

Hier vangen ze zoveel muizen dat je er niet eens aan kunt kijken, en ik grijp ook niet in. Tenzij ze ze mee naar binnen nemen, dan krijgen muis én kat een enkeltje buiten en zoeken ze het maar uit.

Gelukkig zijn ze het spelletje snel zat dus binnen tien minuten is de muis dood en verorbert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:53

Animal schreef:
Echt natuur wil ik het ook niet noemen. In de natuur worden muizen, vogels en andere beesten gevangen om op te eten. Huiskatten krijgen genoeg te vreten en hoeven dan ook niet te jagen om zichzelf in leven te houden. Het jachtinstinct is er echter nogsteeds, maar levend laten is leuker om mee te spelen en hij hoeft het dier in principe niet te doden omdat hij voldoende voedsel krijgt.

Ik zou zeggen, lekker vaak met de katten spelen (pluisje op een stokje o.i.d.) om de behoefte van jagen van een kat deels te voldoen. En ik zou de nog levende prooien inderdaad afpakken en loslaten of doden (afhankelijk van de toestand van het dier). Het is echt compleet onnodig om een dier te laten lijden, en zeker voor 3 dagen.

Aandacht qua spelen krijgen ze hier echt voldoende, we zijn allevier behoorlijk begaan met de katten en spelen er dagelijks echt meerdere uren mee. Echt natuur is het inderdaad niet omdat ze er niet meer buiten op hoeven jagen maar er echt mee spelen..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:57

Inderdaad, ik zou ook niks doen.
Het is de natuur.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:02

Als de kat met een dier binnen komt zet ik ze allebei sowieso buiten, die mogen niet samen spelen binnen :')

Mocht het me te lang duren dan pak ik het diertje af en laat hem los in het park, mits er geen verwondingen zijn.