Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Chroosje schreef:Ik zou er zelf niet zo van gecharmeerd zijn als mijn katten (levende) muisjes mee naar binnen nemen eigenlijk, maar stel dat dit wel het geval zou zijn zou ik kat even ergens in een andere kamer dumpen, muisje vangen en toch weer buiten vrijlaten op hoop van zegen dat hij het overleeft. Doodmaken zou ik alleen doen als het muisje zo toegetakeld is dat het echt niet meer zou kunnen overleven. Wat doen je katten er precies mee? Bijten/grijpen ze echt of tikken ze er (zonder nagels) meer tegen aan ?
Ik heb het een keer geprobeerd, maar ik voel me dan als dierenvriend toch behoorlijk naar. We hebben het muisje gister vrijgelaten met een paar stukjes rijstewafel naast hem. De kans is natuurlijk klein dat hij dat nog overleeft maar je houdt toch die hoop.. 
sylva schreef:Waarom zou je trouwens de muis 3 dagen onder de bank laten zitten? Vind je dat niet én onhygiënisch én triest voor zo'n dier? Bedoel, het drinkt en eet dan ook 3 dagen niet, komt om van de stress en ik mag aannemen dat het ook uitwerpselen achter laat?
Juangi schreef:Emmaa_ schreef:Maar jij zegt dus ingrijpen? Is dat niet enorm vervelend voor de katten?
Vervelend? Het is meer vervelend voor de muis die doodsangsten ondergaat dan voor de kat zijn plezier.
Natuur is natuur maar ik ga niet toekijken als ik kán ingrijpen en lijden kan wegnemen.
(die laatsten vallen aan trouwens!)Animal schreef:Echt natuur wil ik het ook niet noemen. In de natuur worden muizen, vogels en andere beesten gevangen om op te eten. Huiskatten krijgen genoeg te vreten en hoeven dan ook niet te jagen om zichzelf in leven te houden. Het jachtinstinct is er echter nogsteeds, maar levend laten is leuker om mee te spelen en hij hoeft het dier in principe niet te doden omdat hij voldoende voedsel krijgt.
Ik zou zeggen, lekker vaak met de katten spelen (pluisje op een stokje o.i.d.) om de behoefte van jagen van een kat deels te voldoen. En ik zou de nog levende prooien inderdaad afpakken en loslaten of doden (afhankelijk van de toestand van het dier). Het is echt compleet onnodig om een dier te laten lijden, en zeker voor 3 dagen.