Van binnen kat naar buiten kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyloe

Van binnen kat naar buiten kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 16:00

Ben ik weer! :D

Ik heb dus 2 rode jeweetwel katers van bijna 2 jaar. Ze hebben tot nu toe altijd binnen gezeten. Maar omdat ze binnen echt te weinig beweging hebben en uit hun voegen groeien, wil ik toch gaan proberen ze naar buiten te doen.

Is dit een goed idee?

Hoe pak ik dit aan?

Hoe overleef ik dit zelf?

Ik kan dus wel wat tips gebruiken :o .

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:05

Je leert ze eerst dat ze om een bepaalde tijd eten krijgen. Als ze er dan zelf om komen zeuren zet je een deur in huis naar buiten open, maar blijft zelf binnen. Mochten ze na een week nog steeds niet naar buiten gaan dan kun je zelf ook mee naar buiten gaan. Of je plaatst kattenluikjes en laat ze die zelf uitvogelen.

Ik heb zelf ook binnenkatten die in de zomer wel naar buiten mogen, maar dat vinden ze eigenlijk alleen interessant als er buiten mensen zijn. De hond uit laten vinden ze bijvoorbeeld heel gezellig. :D

Ladyloe

Re: Van binnen kat naar buiten kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 16:08

Dank je! Klein puntje nog, ik heb al een kattenluik. Een die werkt op hun chip. Maar omdat mijn moederhart het nog niet aan kon gebruiken ze deze alleen als raampje om naar buiten te kijken :=

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:12

Kunnen ze veilig naar buiten als in woon je niet aan een drukke straat? Kun je leven met het risico van platgereden katten?
Zo nee overweeg dan je tuin af te zetten of een ren te nemen. Binnenkatten weten niet wat auto's zijn en dat gaat vaak niet goed als ze het wel leren.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 16:16

Nee met dat risico kan ik niet leven. Maar kan er ook niet mee leven dat het obesitas katten worden.
Ik zit zelf niet direct aan een drukke weg. Maar ja ze kunnen het natuurlijk wel opzoeken als ze op pad gaan. Ik heb zelf een dichte tuin, maar wel allemaal met schutting wat natuurlijk een makkie is om tegen aan of over heen te klimmen.

Ik heb zelf wel tuigjes besteld voor ze. Om kennis te maken met "buiten".

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:24

Tuigjes werkten bij mij echt heel slecht.
- Er gebeurt buiten wat.
- Kat wordt bang.
- Kat wil naar binnen rennen (de reactie die je wil)
- Kat wordt ineens tegen gehouden door het tuigje en wordt nog veel banger.

Daarom ben ik meer voor deur open en zelf binnen blijven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:26

Schutting bovenaan afzetten met stuk gaas wat op circa 45° naar binnen staat. Genoeg info te vinden op internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:28

Onze katten hebben een jaar lang alleen maar binnen gezeten (we hadden geen kattenluikje en wonen in een appartement in een drukke wijk) maar uiteindelijk toch wel naar buiten gelaten.

Ik snap de zorgen hoor, wij zaten de eerste paar keren dat ze langer dan een half uur wegbleven ook met samengeknepen billen. Katten zijn wat dat betreft wel erg slim. Die van ons zijn de eerste paar weken niet van de balustrade af gegaan en daarna zijn ze stukje voor stukje hun territorium gaan uitbreiden. Ze gaan nog steeds niet erg ver omdat we tussen drukke wegen wonen en ze die eigenlijk nooit oversteken.

Tuigjes zou ik ook niet doen, zorgt alleen maar voor onnodige stress. Je kan eventueel in de eerste instantie je tuin afsluiten, maar ik gok dat binnenkatten niet zomaar tegen de schutting op gaan springen, vooral als jij erbij zit in de tuin om het in de gaten te houden.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:29

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 16:31

Bedankt voor de tips!

De schutting bovenaan afzetten is ook nog een goed idee!

Ik wil wel eerst in de tuin proberen met ze. En ik denk dat dat al spannend genoeg is voor ze. Het zijn niet zulke helden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:36

Mijn buuf had een binnenkat. Besloot toch beestje naar buiten te doen.

3 dagen later lag de kat plat op de weg.

Er zijn genoeg mogelijkheden om katten slank te houden in huis. Ten eerste niet onbeperkt voer. Je kunt gebruik maken van voertorens. Zodat ze moeten werken voor hun voer. Zorgen dat ze genoeg beweging krijgen in huis.

Zelf heb ik de achtertuin katproof gemaakt. Zo kan mijn kat wel buiten komen. Maar niet op straat.

Wil niet het risico nemen dat hij word aangereden of vergiftigd. Maar ik wil de buren ook niet lastig vallen met mijn dieren.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 16:41

Ja dat is mijn grootste angst ook love_western! Daarom lijkt mij het idee van een kat-proof tuin ideaal!
Maar ik zie nu inmiddels wel dat er heel veel opties zijn!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:47

Katten zijn gelukkig niet heel dom. ze weten waar ze wonen, dus ze komen ook weer terug :D
Ze zullen de eerste keer echt de schutting niet overklimmen waarschijnlijk, in de tuin is nog genoeg te ontdekken.

Die van mij waren al 5 jaar binnenkatten toen ik verhuisde naar een huis met een tuin.
De ene komt enkel in de tuin, dat is geen held en hij is te dom om over het hek te klimmen sowieso. De ander is echt intens gelukkig dat ze naar buiten kan. Ze is veel buiten, struint wat rond, heeft nieuwe vriendjes. Ze komt altijd netjes als ik roep.
De eerste paar keren dat ze de tuin uit ging had ik ook echt wel even stress, maar ze weten dondersgoed waar ze moeten zijn als ze moe zijn of honger hebben. Ze komen echt wel terug naar huis.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 16:50

Haha ik heb ook alle vertrouwen in mijn katers, maar vind het zelf gewoon verschrikkelijk. Maar wil ze toch voor hun plezier en gezondheid buiten hebben. En als ze dan in de tuin blijven ben ik gelukkig haha!

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 16:39

Inmiddels met mijn vader overleg gehad en we gaan mijn tuin kat-proof maken! Ook vind ik dit nog wel spannend maar beter dan de kans dat ze plat gereden worden!