Oude kat, slijm braken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Oude kat, slijm braken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 10:30

Hallo allemaal,

Voordat ik word aangevallen: we zijnnaar de dierenarts geweest en hebben telefonisch contact met de dierenarts!

We zitten nu toch wel met onze handen in het haar, althans vooral ik merk ik.
Onze kat is 18 jaar, vroeger van de buren geweest, die zijn verhuist en hebben hem hier gelaten. Hij was een echte buitenkat.

Sinds 2 jaar kwam hij vaker binnen, plaste ook binnen (hadden geen kattenbak, had hij nooit op geplast) en werd heel wat suffer.
We hebben een kattenbak aangeschaft en dat ging prima. Kat plaste niet meer in huis en kon lekker heel de dag binnen blijven.
Nu ging hij een klein maandje geleden ineens raar gedrag vertonen.

Hij had aandrang om te poepen maar er kwam niks, ook braakte hij maar dit was alleen wit/doorzichtig slijm.
We hebben hem opgepakt en zijn naar de dierenarts gegaan. Toen dachten we eerlijk gezegd al dat het helaas zijn laatste keer dierenarts zou worden. De dierenarts dacht er totaal niet zo over. Deze dacht aan harde ontlasting, maar zodra ze ging voelen was de ontlasting eigenlijk erg zacht en kon ze het er zo uithalen.

Hij heeft toen een spuitje gehad tegen het braken, anti misselijkheids pilletje en ze raadde een poedertje aan door zijn voer wat hem helpt met zijn ontlasting te verbeteren. Teveel water -> poedertje maakt de ontlasting dikker. Te hard -> poedertje maakt het op een of andere manier zachter.

Dit is even goed gegaan, maar vorige week had hij heel het huis ondergebraakt met slijm en lagen overal druppeltjes poep. We hebben telefonisch contact gehad met de dierenarts en zij dacht aan iets verkeerds gegeten. Toen we nagingen denken had hij de dag daarvoor Whiskas op. Dit kreeg hij nooit maar mijn moeder had dit een keer voor de afwisseling gekocht.

De dagen daarna ging alles weer prima.
Tot gister..
We kwamen net terug van een avondje weg en toen ik binnenkwam zag ik de kat op de mat zitten. Daar zit hij nooit, behalve voorgaande keren toen hij zich niet lekker voelde. Hij had dus inderdaad weer alles ondergebraakt en overal lagen weer druppels poep en een verdwaalde drol.
Gelijk de dierenarts gebeld en die zei dat als het nu goed ging dat we het maar even aan moesten kijken.

Vandaag gaat het weer goed, hij is nog niet helemaal zichzelf maar gister was hij echt een zielig hoopje.
Mijn ouders willen vandaag nog aankijken, omdat hij het nu weer goed doet.
Ik heb nu zoiets van: dit kan niet fijn zijn voor hem, wat de dierenarts nu ook zegt, ik denk dat het beter is om hem te laten gaan.
Aan zo'n oude kat ga je niet meer sleutelen, dat is oneerlijk.
Helaas denk ik er geloof ik als enige zo over.

Nu weet ik dat bokt geen dierenarts is maar het zit me toch niet heel lekker, vandaar dit topic.
Heeft iemand van jullie een idee wat het zou kunnen zijn? Zijn buik is niet hard, ontlasting als dat komt is gewoon normaal, ook van kleur. Hij eet goed, is nu weer redelijk zichzelf.

Bedankt voor het lezen!

Mando

Re: Oude kat, slijm braken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:45

2nd opinion vragen bij een andere da.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:54

Hoi :),

Hebben jullie al een bloedonderzoek laten doen? Dit kan uitsluiten dat de kat problemen heeft met een bepaald orgaan, waardoor hij zich niet lekker voelt.
De kosten liggen rond de 50,- per dierenarts natuurlijk wel verschillend, de 1 iets minder, de ander iets meer.

Als er uit het bloedonderzoek niks komt en alles blijkt goed te zijn, dan kan je ook denken aan dementie.
Sommige honden en katten die beginnend dement worden die voelen zich er angstig door, want ze weten dat het niet zo goed gaat met hun geestelijke gesteldheid.
Hierdoor kunnen ze ineens incontinent worden of opeens heel veel gaan drinken, omdat ze niet weten dat ze dat een paar minuten daarvoor ook al hadden gedaad.
Ook zijn er katten/honden doordat ze beginnend dement worden gaan overgeven.
Als ik jou was zou ik nogmaals naar de dierenarts gaan en in eerste instantie bloedonderzoek laten doen.
Mocht het beginnende dementie zijn en je kat is daar 'ziek' van kan je overleggen met de dierenarts voor eventueel een rustgevend middeltje. Denk hierbij aan alprazolam of een middel op homeopatische basis.

Wij hebben regelmatig oudere katten op spreekuur en het blijft moeilijk om uitsluitsel te geven over wat nou de precieze oorzaak is.
Soms is een kat nog lichamelijk gezond qua testen, maar is die eigenlijk gewoon op.
Wacht niet te lang af, maar neem initiatief, want lijden is geen optie voor zo'n oud diertje!

Succes!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 11:03

Bloedonderzoek is ook gedaan! Excuus vergeten te vertellen!

Zijn nieren zijn al een tijdje een bekend probleem, maar er kwam niks naar voren helaas uit het bloedonderzoek.

Dementie heeft hij zeker. Als je hem eens opserveerd op een dag merk je verschillende dingen aan hem.
Bijvoorbeeld dat hij dan net gegeten heeft, hij gaat wat drinken. Kijkt naar zn voerbak en lijkt te denken: heey! Eten!
Verder is dat hetzelfde met de kattenbak.
Hij kan makkelijk 3 keer in 5 minuten naar de bak gaan om te plassen.

Edit:
Nog even terugkomend op het dementie verhaal:
Kan het dan ook zijn dat een kat daarvan de klachten krijgt die ik heb benoemd?
Zoals niet kunnen poepen, slijm braken, lusteloos?

Second opinion gaan we doen als we morgen bij de 'eigen' dierenarts er verder niks uitkomt.
Ik ga even overleggen met mijn ouders, mijn broer heeft gelukkig hetzelfde idee als ik.
Laatst bijgewerkt door jolmer20 op 21-02-16 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:10

Ik zou denken hij nu wel richting de blessure tijd gaat van zijn leven. Onze kat begon ineens ook op bijna 19 jarige leeftijd te braken. Zijn lichaam was gewoon op. Toen ging het heel hard achteruit, nieren gaven het op, onderkoeling (en die schat kroop nog keurig naar de bak toe, terwijl hij zo ziek was) en toen hebben wij hem laten inslapen. Dat braken was voor hem het begin van het einde.

Onze kat was ook dement, maar t lijf was gewoon op
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-02-16 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:20

18 is gewoon al heel oud voor een kat. Ik zou hem niet langer laten lijden, zeker in combinatie met alle andere problemen die je opnoemt. Het klinkt mij in de oren als een kat die het niet lang meer gaat maken. Misschien is het dan het eerlijkst om hem gewoon een spuitje te geven... maar dat is natuurlijk een erg lastige beslissing.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 11:33

Voor mij is de beslissing al gemaakt, maar dat was het bij de eerste keer eigenlijk al.
Lijden is iets waar ik slecht tegen kan en als ik weet hoeveel pijn hij heeft gehad tijdens het braken en proberen te poepen....

Dat poedertje had ik al zoiets van laat maar zitten, maar mijn ouders wilden het graag nog proberen.
Ik denk dat zij liever hebben dat hij zelf sterft, zodat, wat je al zegt, ze de moeilijke beslissing niet hoeven te nemen.

Ik ga met mijn ouders overleggen hoe zij dit voor zich zien.
Eerst was het 1 keer per maand dat dit gebeurde, maar nu gebeurt dit gewoon te vaak.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:42

Komt de kat ook nog buiten en/of kan hij dingen eten die niet goed vallen? Dat zou misschien iets kunnen zijn nog. Dementie klinkt ook wel aannemelijk, dat zou je ook nog kunnen uitsluiten. Ook doet het me wel iets denken aan die ouwe van mijn moeder. Die begon ineens slijm op te braken maar ook heel veel te drinken. Die had een nierinfarct, maar was ook zo op dat ze hem heeft laten inslapen.

Lees net je laatste post en hoe jij denkt over Die Beslissing. Ik kan me voorstellen dat je ouders er nog moeite mee hebben, het is ook nogal iets, maar ik denk ook dat het voor de kat het beste zou zijn, hoe ontzettend sneu ook.
Als je weer naar de DA gaat, gaan jullie dan met z'n allen? Misschien kun je dan met de DA overleggen of inslapen niet misschien het meest humane is om te doen en dat dat dan voor je ouders misschien ook makkelijker maakt om de keuze te maken.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 11:47

Hij komt inderdaad nog buiten, alleen in onze tuin eigenlijk.
Iets eten wat niet goed is gevallen zou kunnen inderdaad. Zei de dierenarts de 2e keer ook, toen dachten we dat het aan de Whiskas lag.

Een nierinfarct zou me niet verbazen, aangezien hij al nierproblemen heeft van jongs af aan.
Bedankt voor de reactie!

Als we naar de dierenarts gaan, dan gaan mijn moeder en ik.
Mijn vader is er iets 'soepeler' in en denkt er wat makkelijker over.
Vorige keer hadden we de beslissing genomen, ook mijn moeder, maar toen zei de dierenarts dat ze het geen kat vond om in te laten slapen, dus toen hebben we het weer geprobeerd. Dat is nu zo'n maand geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:35

Houd er rekening mee dat katten doorgaans niet 'thuis' dood willen gaan. Toen ons oudje echt aan haar complete einde zat liep ze constant weg en vonden we haar ergens in de bosjes, trillend en compleet doorweekt (ze deed het vaak in de regen).

Mijn eerlijke mening? Je kan zo'n kat nu nog 30 keer meenemen naar de dierenarts, poedertjes pilletjes en spuitjes laten geven, dat beestje compleet de stress in jagen waardoor de kwaaltjes nog erger worden.. Of je verwent hem nog een paar dagen zonder medicatie, knuffel hem een paar keer per dag extra en rij er dan mee naar de dierenarts voor een spuitje. Wachten tot hij echt op is is alleen maar akeliger voor hem, want juist door die ouderdom is de kans enorm klein dat hij er nog bovenop komt.

:(:)

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:47

onze kat deed dat ook allemaal en die had wormen... heb je hem ontwormd?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 18:56

Emmaa_ schreef:
Houd er rekening mee dat katten doorgaans niet 'thuis' dood willen gaan. Toen ons oudje echt aan haar complete einde zat liep ze constant weg en vonden we haar ergens in de bosjes, trillend en compleet doorweekt (ze deed het vaak in de regen).

Mijn eerlijke mening? Je kan zo'n kat nu nog 30 keer meenemen naar de dierenarts, poedertjes pilletjes en spuitjes laten geven, dat beestje compleet de stress in jagen waardoor de kwaaltjes nog erger worden.. Of je verwent hem nog een paar dagen zonder medicatie, knuffel hem een paar keer per dag extra en rij er dan mee naar de dierenarts voor een spuitje. Wachten tot hij echt op is is alleen maar akeliger voor hem, want juist door die ouderdom is de kans enorm klein dat hij er nog bovenop komt.

:(:)

Dat is ook wat mijn ouders het liefst willen, dat hij ineens dood in huis ligt.
Helaas werkt dat inderdaad niet zo, we zijn hem een aantal jaar geleden al een paar dagen kwijt geweest en toen heb ik hem uit de bosjes gevist.

Medicatie is het eigenlijk niet wat hij krijgt, lijkt eerder iets homeopatisch? Poedertje van een of andere bloem/plant o.i.d.
Medicatie gaan we er niet meer instouwen, dat is niks voor dat oude beestje, dat geeft mijn moeder gelukkig ook toe en wil zij ook niet.

Ontwormt is hij inderdaad wel.

Heb een gesprek gehad met mijn moeder over hoelang ze dit door wilde laten gaan.
Nu is hij weer normaal overigens.
Ze heeft altijd als antwoord dat ie nu weer normaal eet, hij speelt en is actief. Voor zover een oude kat actief kan zijn.
Ze wil geen 'gezonde' kat in laten slapen.
Heb haar gevraagd in hoeverre ze hem nog gezond vindt en daar had ze niet echt een antwoord op.

Zelf ben ik er t/m woensdag niet en ze wil niet alleen naar de dierenarts.
Heb afgesproken dat we het deze week nog aankijken en hem sowieso lekker verwennen.
Mochten we van de week zien dat het achteruit gaat dan belt ze me en gaan we gelijk naar de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:58

Als hij verder nu weer normaal is dan is het natuurlijk lastig om te bepalen wanneer je hem laat inslapen, maar houd er wel rekening mee dat katten heel goed zijn in het verbergen van hun kwaaltjes en dit eigenlijk pas gaan tonen als het al te laat is..

Ons oudje hebben we uiteindelijk laten inslapen toen ze van de ene op de andere dag niet meer zelfstandig op de bank kon springen en haar behoeften niet meer binnen kon houden. Geleden heeft ze dus echt wel, maar de familiekat die ouder dan je oudste kind (ik, kat was 19 toen ze werd ingeslapen, ik 18) in laten slapen is niet zomaar een keuze.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 19:03

Klopt, zijn ook mijn moeders woorden. Ik vind hem nog niet zoals hij hoort te zijn maargoed, beslissing is aan mijn ouders.

Ik gebruik ook als weerlegging dat mensen ook gewoon nog 'normaal' kunnen doen voordat ze sterven. Ook mensen kunnen pijn verbergen. En zodra dieren laten zien dat ze pijn hebben zijn ze zwak en lijden ze dus eigenlijk al.

Ben allang 'blij' dat ze inzien dat we het deze week echt moeten bekijken en goed moeten observeren.

Bedankt voor de reacties nog!

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:17

Ten eerste sterkte!

Ten tweede heb moet ik wel eerlijk bekennen dat ik niet alles heb doorgelezen O:) Maar wij hebben sinds een paar weken ook een "ex-boerderijkat" opgevangen die opeens ook precies hetzelfde braakte als jij omschrijft wit/doorzichtig slijm dit heeft de kat 2x gedaan volgende dag conclusie van de da infectie aan de luchtwegen en niesziekte (en hele slechte tanden). Dit kwam omdat hij al ziekjes was en toen een vaccinatie kreeg. Hij heeft nu 10 dagen antibiotica wat gelukkig goed aanslaat hij heeft niet meer overgegeven niest alleen nog. en hij is momenteel geschat op 5 jaar. Weet niet of je hier veel aan hebt..
Veel succes nog met je zoektocht!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 19:32

Onze kat niest niet en is al 18 jaar, ben bang dat de rest van de symptomen niet overeen komen!

Bedankt voor je reactie in ieder geval!