Konijnen opnieuw koppelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

Konijnen opnieuw koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 11:15

Hoi!

Ik hoop hier wat tips te krijgen voor het opnieuw koppelen van mijn nijnies.
Een van mijn konijntjes is ziek geweest en ik hou hem apart totdat hij weer helemaal goed eet. Hij wilde helemaal niet meer eten, hij eet nu weer aardig en het gaat elke dag beter dus ik hoop dat ik hem in het weekend weer bij de rest kan plaatsen. Ze zaten voorheen met zijn 4tjes in een ren van 3 bij 4 meter, met daarin een hok met boven en beneden verdieping. Ik heb het konijn daarin opgesloten toen hij ziek was en hij zit steeds boven, hij komt nauwelijks beneden. Hij lijkt nu ook wel wat bang te zijn voor de anderen, als ie al naar beneden gaat schiet ie snel weer omhoog als de anderen rond het hok struinen.
Voorheen ging het goed tussen de konijnen, wel is dit konijn de laagste in rang om het zo maar te zeggen. Met name met een van de voedsters kon hij wel heel erg goed overweg.

Maar hoe nu verder als ie weer bij de rest moet. Ik durf hem er niet zo tussen te gooien, aangezien hij nu al 2 week apart heeft gezeten en ook de laagste in rang was.
Iemand tips? Ik denk dat ik het beste van voren af aan kan beginnen? Op een onbekende plek eerst zijn vriendinnetje erbij en dan de andere 2 (ram en voedster)? En dan die een voor een erbij of tegelijk?
Hoe groot moet de ruimte zijn? Niet te groot denk ik want dan ontlopen ze elkaar steeds maar ook niet te klein denk ik?
En stel dat het niet lukt, wordt het dan helemaal niets meer of kan ik nog een nieuwe poging doen dan?

Ik heb verder niet echt ervaring met koppelen, ik heb mijn 2 voedsters meegenomen naar de opvang en zij hebben ze voor mij gekoppeld.
Of denk ik misschien wel gewoon veel te moeilijk en zullen ze elkaar nog gewoon herkennen? De eerste dag dat hij ziek was, zat ie maar te zitten maar werd hij niet lastig gevallen door mijn andere konijntjes.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Geryon

Re: Konijnen opnieuw koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:21

Hoe was de groep eerst? En wat zijn de karakters van de andere konijnen?

Als ie eerst goed in de groep lag, en de karakters van de andere konijnen zijn mild, zou ik hem er gewoon bij doen. Het is ook niet dat ze hem lang niet gezien/geroken hebben.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:27

Er zijn nooit echt problemen geweest onderling. Met zijn vriendinnetje is het dikke mik geweest, al vanaf het begin. Die zitten elkaar altijd te wassen :+:
De ram laat hem altijd met rust maar het zijn geen dikke maatjes ofzo. De andere voedster is nog wel eens fel, met name als er brokjes gevoerd worden. Als er problemen zijn, verwacht ik dat met die voedster.