Adoptie hond is bang voor mensen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noppes

Adoptie hond is bang voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 10:16

In november hebben wij onze hond geadopteerd: Julie.

Ze komt uit Griekenland en is nu 8 maanden. Op jonge leeftijd is ze samen met haar broertjes en zusjes gedumpt bij een shelter van de opvangorganisatie. Gelet op haar zachte karakter zal ze toen misschien een beetje onder de voet zijn gelopen door andere honden én niet zoveel aandacht hebben gehad van mensen.

Wanneer ze alleen bij ons thuis is, is ze een hele vrolijke en speelse hond. Maar zodra we mensen op bezoek krijgen of wanneer we haar meenemen naar iemand anders, wordt ze erg schuw. Ze kruipt dan in een hoekje. Uiteindelijk komt ze daar wel uit en gaat ze wat rondlopen. Vooral oogcontact vindt ze heel eng. Ons bezoek negeert haar óf probeert haar voorzichtig te benaderen en wat lekkers te laten geven zonder oogcontact te maken. Dat gaat nu goed. Maar verder zit er maar heel langzaam vooruitgang in. Ze blijft schuw. Voor kinderen is ze helemaal bang.

Hebben jullie tips om hier verder aan te blijven werken?
Andere honden vond ze eerst ook heel spannend. Maar dat gaat steeds beter.

8nnemiek

Re: Adoptie hond is bang voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:24

Ik zou zeggen, oefenen oefenen oefenen..
Hoe gaat het aan de lijn? Tijdens wandelingen? Ik zou bewust wandelingen uitzoeken waar je veel mensen tegen komt, en eventueel in het begin een hesje aan doen met 'aai mij niet' of 'ik ben nog een beetje bang' oid zodat mensen er niet direct op af lopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:30

Citaat:
Ons bezoek negeert haar óf probeert haar voorzichtig te benaderen en wat lekkers te laten geven zonder oogcontact te maken.

Haar niet door vreemden laten benaderen, maar zorgen dat die vreemde wel wat erg lekkers heeft (bv stukje kaas./worst) en haar dat geven als ze zelf contact zoekt.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 10:32

Tijdens het wandelen gaat het redelijk. Voor sommige mensen - en bij alle kinderen - merk ik dat ze al uitwijkt wanneer ze ze ziet aankomen. Op andere mensen reageert ze niet. Maar zodra mensen haar proberen te aaien of willen lokken met een koekje blijft ze uit hun buurt.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 10:37

Brainless schreef:
Citaat:
Ons bezoek negeert haar óf probeert haar voorzichtig te benaderen en wat lekkers te laten geven zonder oogcontact te maken.

Haar niet door vreemden laten benaderen, maar zorgen dat die vreemde wel wat erg lekkers heeft (bv stukje kaas./worst) en haar dat geven als ze zelf contact zoekt.

Op zich een goed idee. Ik denk dat ze tot nu toe maar 2 keer heel voorzichtig zelf contact heeft gezocht, dus dat komt helaas niet zo vaak voor. Maar misschien dat de geur van kaas/worst haar wat meer kan overtuigen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:49

ik zou juist niets geven, waarom niet? omdat honden die zo geleefd hebben voor hun eten moesten scharrelen en alles wat ze te pakken konden krijgen was hap slik weg zonder nadenken want een ander kon het pakken, of te wel je doet er denk ik niet echt plezier mee om dat zo te doen, anders is als je samen met haar gaat eten en je je eten deelt.

vroeger met reddingshondentraining gingen wij na het vinden de buit (zoals de jagers de pens van het wild aan de meute gaven als beloning) delen, dat deden wij met het speeltje bij het slachtoffer dat gevonden was een aantal brokjes achter elkaar geven, immers brokje 1 2 en 3 waren al vertrokken voordat hond het zelf doorhad en daarna werd ie zich pas bewust dat er lekkers gedeeld werd, dat namen ze dan ook veel langzamer en bedachtzamer aan als de eerste 3.

ik heb eens gewerkt met een tjech wolfdog, met veel wolf in zijn genen, was ook heel bang voor onbekenden, maar we merkte wel op dat ie wel wilde spelen en juist in het spel kon je iedereen er langzaam bij betrekken zonder dat ie eigenlijk door had dat het vreemden waren en zo is ie daar aardig overheen gekomen. probeer je hond je op een speelvoorwerp gek te laten worden, ene bal met een touwtje dat iemand vast kan houden en een beetje kan slepen, een flos of een knuffelbeest dat je samen kan vast pakken, en zelfs een beetje mee kan schudden keertje weggooien en ophalen, daar krijgt ze zelfvertrouwen van.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:20

Onze husky pup was ook erg bang in het begin, ze laat zich nu ook alleen maar echt kroelen door 3 mensen, ik mijn man en mijn vriendin :j het heeft mijn vriendin ook zeker 2 maanden gekost voordat ze haar kon aaien over haar lijf nu 4 maanden later kan ze echt met haar kroelen :j

Buiten was ze heel erg bang in het begin. ze hangt heel erg aan mij ik ben echt haar save haven. Als ze ziet dat ik iets normaal vind pakt ze het vrij vlot op :)

Zoals speurneus schrijft was voor karma ook, spelen kan iedereen met haar aaien niet daar in tegen en weet je ik vind het goed zo. Ze is absoluut niet gevaarlijk voor mensen hoor! nu is ze bijna 8 maanden en vind ze bijna niks meer eng alleen bepaalde type honden met een hele hoog energie level daar houdt ze niet van.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:26

Heeeeel veel geduld hebben en in je achterhoofd houden dat het waarschijnlijk nooit (helemaal) over zal gaan.
De inprenting periode is zo belangrijk voor de hond en als daar een en ander is 'misgegaan' heb je daar de rest van haar/zijn leven 'last' van.
Zou andere mensen haar laten mijden en als ze zelf het contact zoekt, niet te enthousiast laten doen! (daar schrikt ze juist van)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:27

Geduld is het toverwoord maar ook misschien gewoon accepteren dat het karakter van deze hond zo is gevormd. Besteed er geen aandacht aan wanneer ze in haar schulp kruipt bij vreemden, blijven negeren. Wanneer ze binnen jullie gezin wel vrolijk en benaderbaar is zou je daarop kunnen trainen en haar elke keer heel fijn benaderen wanneer ze bij jullie komt. Meer kun je imo niet direct doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:41

Geduld en veel oefenen.
Hou haar in een ruimte waar ze niet (ver) weg kan kruipen, niet onder meubels kan ed en laat bezoek binnen komen. Negeer haar volledig, ze komt vanzelf bij je, elke ervaring telt, dus ook als ze na een tijdje rond begint te lopen is dat een goede ervaring, ookal is ze niet bij je bezoek geweest. Zet evt iets lekkers met geur bij je bezoek in de buurt, bv wat plakjes leverworst of rookworst op een schaaltje naast ze op de bank of tafel en laat ze dat uit de hand geven als ze bij ze komt. Het bezoek de hond laten benaderen kan averechts werken, afhankelijk van de hond en hoe jullie de situatie aanpakken.
Key is altijd; zoveel mogelijk negeren, dus geen oogcontact maken, niet praten, geen handen uitsteken. Praat gewoon met elkaar en laat de hond het zelf uitvogelen.

Een andere goed werkende aanpak is, mits ze voldoende vertrouwen heeft in jullie, haar meenemen de stad in waar veel mensen zijn. Aan de riem, slecht gedrag negeren, geduld hebben, gewoon lopen. In het begin zal ze het wel even eng vinden en tegen spartelen, rustig druk op de riem houden en vooral blijven lopen. Hou wel goed je omgeving in de gaten en weer mensen (op tijd!) af, laat haar niet benaderen door wie dan ook want daar is ze nog niet aan toe, gewoon doorlopen.
Als je dat een paar keer hebt gedaan en ze is comfy, kun je lekkers meenemen en de mensen die dat willen en vooral op een goede manier kunnen, dus even uitleggen hoe, haar wat laten geven.

Wat doet ze als mensen haar benaderen? Ze kruipt weg en dan? Is ze defensief (grommen) of juist heel onderdanig?

Edit; kinderen zijn onvoorspelbaar en dus voor een bange hond heel eng, dus die voorlopig uit de buurt houden, ook in het belang van het kind.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:51

Ik zou ook het bezoek geen eten laten geven en (misschien wel het allermoeilijkste) bezoek haar laten negeren. Jullie hond moet leren dat mensen geen bedreiging vormen en contact zoeken (hoe lief ook bedoelt) is bedreigend. Als de hond zelf komt snuffelen is dat perfect, maar nog steeds negeren. Uiteindelijk zal ze doorkrijgen dat vreemde mensen niet eng zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:55

Voedsel laten geven is juist wel slim omdat de hond dan leert dat het hem iets oplevert. Als je dat niet doet heb je kans dat hij altijd afkerig blijft, hij heeft je immers niet nodig.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:57

wat ook een punt is wat honden "eng" of abnormaal vinden, is als mensen niet doen zoals ze zijn.

een hond lokken door je klein te maken en met je vingers te bewegen, poessie poessie kom dan gedrag noem ik dat altijd, dan gaan ze meestal juist wel ervandoor want dat vinden ze eng. door je gewoon te gedragen en je hand uitsteken met bovenkant vingers naar de hond en de gelegenheid geven om te ruiken maar meer niet proberen is dat veel minder eng als dat lokken en krijgt ie meer vertrouwen dat er dan niets engs gaat gebeuren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:00

anneliesdj schreef:
Voedsel laten geven is juist wel slim omdat de hond dan leert dat het hem iets oplevert. Als je dat niet doet heb je kans dat hij altijd afkerig blijft, hij heeft je immers niet nodig.

het enkele brokje dat per x gegeven wordt gaat zo snel naar binnen dat ie niets eens proeft dat ie iets op heeft dat werkt als je met een voerbak gaat werken vol lekkere dingen.

dat flitsen op een brokje heeft geen enkele waarde (alleen voor de mens het gevoel dat ie goed gedaan heeft maar voor de hond leert ie er nix van, het blijft eng)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:03

Dat ben ik totaal niet met je eens, ten eerste, als de hond voer aanneemt weet je dat hij mentaal nog niet zo ver is. Ten tweede kun je met de geur de hond lokken en ten derde; een hond weet echt wel wanneer die iets eet.
Voor veel straathonden is iets lekkers juist de trigger om dan toch maar bij je te komen, honden die als je t niet zou gebruiken wekenlang met een grote boog om je heen lopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:04

Noppes, ik lees dat ze zich in huis terug trekt bij bezoek, dat is in haar geval niet vreemd. Meestal trekt zoiets langzaam bij als je je bezoek bij de voordeur of eerder goed instrueert over wat te doen met je hond als ze bij je binnen komen. En dat doe je al zie ik staan.
Ik lees hier dat ze bang is en zich terug trekt, maar niets doet en later wel te voorschijn komt.
Wandelen negeert ze mensen, dat is ook niet zo dramatisch goed uitgangspunt, beter dan proberen weg te rennen in blinde paniek. Tijd gaat hier veel in goed doen, dus geduld.

Dat ze vreemden met wat lekkers niet geheel vertrouwd kan ik me met haar achtergrond ook nog voorstellen. Beetje zelfde idee van mensen die hun hond roepen, die te laat komt en hem dan op zijn falie geven dat ie te laat was.

Heeft ze favoriet speeltje of spelletje? Vaak gaan ze zo in hun spel op dat extra deelnemer aan het spel ook oke is, dat vind ik het lekkerste werken. En ik zou geen moeite hebben met voedsel beloning als het in haar geval zou werken.

Mijn vorige hond was een NL hond (staff x mechel van 1 1/2) die ze hadden proberen vals te maken, gevolg bang voor alles en sinds vorige week zondag heb ik een Roemeen (ras zal iets van herder in zitten verder volledig onherleidbaar. Naar mijn idee wel potentiele allemansvriend en zeer speels, dit waren voor mij harde voorwaarden) in huis van 5 maanden, herken dus wel wat van je problemen :D :+ Hier zijn ook sommige mensen heel eng (dikke kleding is zwaar verdacht en nog aantal dingen aan mensen waar ik nog geen patroon in heb herkend), anderen weer niet daar rent ze huppelend op af :+ . Hier is het met de vorige hond vooral met zijn tennisbal gelukt en deze heeft ondertussen een favoriet konijnenspeeltje en ja hoor, ik loop ook met eten in mijn zak, maar vind dat minder handig.
Verder geduld en wat de anderen hier ook zeggen, maak het leuk. (niet altijd makkelijk als ze wat bangig zijn)

Noppes heb je foto van je hond? Wat voor type is het? (qua rassen kruising, zegt soms ook nog wel wat over het karakter)

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 09:19

Bedankt voor de tips allemaal! Ik zal eens proberen om het bezoek iets heel lekkers (stukje worst/kaas) te geven. Zodat ze dat kunnen geven wanneer ze in de buurt komt. Ook het speeltje heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal eens kijken of dat werkt. Ben bang van niet. Omdat ze op dat moment niet relaxt genoeg is om te spelen. Het meenemen naar onbekend (drukke) plekken doen we inderdaad ook al. Dat gaat ook steeds wat beter.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen. De instantie waar ze vandaag komt, denkt dat er iets van Pointer in zit. Wij denken aan een mix met een Whippet. Het is een heel gestroomlijnd modelletje met een lage borstkas. Ze heeft in ieder geval een flinke dosis jachtinstinct.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 09:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:36

Gewoon een doorsnee straat schoffie, wel een knap hondje om te zien. Ziet er ook niet extreem angstig uit dus het zal wel goed komen als je haar negeert en de tijd geeft.