Vechtende konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neverland

Vechtende konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 14:34

Ik ben in het bezit van twee konijntjes; een gecastreerd mannetje en een vrouwtje. Het mannetje wordt dit jaar 4 en het vrouwtje is bijna een jaar oud. Ze hebben vanaf het begin samen gezeten en ze waren direct dikke vrienden! Omdat het vrouwtje altijd het eten op at van het mannetje had ik besloten om ze apart te voeren. Ze hebben toen een half uur uit elkaar gestaan. Nadat ik ze weer bij elkaar had gezet was het feest. Direct viel het vrouwtje het mannetje aan. Ik heb ze direct uit elkaar gezet.
Inmiddels zijn we al een half jaar verder en heb ik heel veel pogingen gedaan om ze weer bij elkaar te zetten maar continu valt het vrouwtje het mannetje aan. Het mannetje is nu ook bang voor haar geworden.
Nu ben ik benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Zal steriliseren helpen?
De ene dierenarts zei dat het wel ging helpen en de andere weer niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn probleem! :)

Flevolander

Re: Vechtende konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:16

je voedster steriliseren zou een goede optie zijn, begrijp uit je verhaal dat dit nog niet het geval is.. vaak zijn dames eerder territoriaal op hun omgeving dat gecastreerde rammelaars..

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:21

Nee klopt! Vrouwtje is nog niet gesteriliseerd. Maar wordt haar gedrag dan ook minder? Want ik neem aan dat haar hormonen dan minder worden. Ik weet niet of hormonen te maken hebben met territoriaal gedrag?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:29

Heb je geprobeerd ze op neutraal terrein te koppelen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:35

Wie heb je toen uit het verblijf gehaald? De voedster? Haar laten castreren kan sowieso geen kwaad en zal zeker iets schelen qua hormonen. Het duurt na de castratie alleen wel even voor die daadwerkelijk verdwenen zijn.

Wil je haar (nog) niet laten castreren dan zou ik ze even helemaal uit elkaars zicht halen en ze beiden tot rust laten komen. Daarna zou ik ze op totaal neutraal terrein opnieuw proberen te koppelen en kijken hoe dat gaat.
Of misschien is er een opvang in de buurt waar je ze mag brengen voor een koppelvakantie!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 19:38

nienke555 schreef:
Heb je geprobeerd ze op neutraal terrein te koppelen?

Ja en dit gaat meestal wel goed omdat het vrouwtje erg bang is aangelegd. Zij durft dan helemaal niks te doen. Ik heb dit een paar keer gedaan en daarna heb ik ze samen op het gras gezet en het was direct weer feest.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 19:39

Delphi schreef:
Wie heb je toen uit het verblijf gehaald? De voedster? Haar laten castreren kan sowieso geen kwaad en zal zeker iets schelen qua hormonen. Het duurt na de castratie alleen wel even voor die daadwerkelijk verdwenen zijn.

Wil je haar (nog) niet laten castreren dan zou ik ze even helemaal uit elkaars zicht halen en ze beiden tot rust laten komen. Daarna zou ik ze op totaal neutraal terrein opnieuw proberen te koppelen en kijken hoe dat gaat.
Of misschien is er een opvang in de buurt waar je ze mag brengen voor een koppelvakantie!

Koppelvakantie lijkt me wel een goed idee! Ik neem aan dat zij er meer verstand van hebben dan ik heb. Ik ga me er eens in verdiepen, dankjewel! :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:46

Vaak moet je ze echt wel een week of langer op neutraal terrein houden alvorens ze terug in hun eigen verblijf te zetten.
Ook zou ik het verblijf zelf qua inrichting veranderen en goed schoonmaken met schoonmaakazijn bijv.

Hier is er eens een koppeling zo dramatisch gelopen dat ik één van de twee kon laten opereren aan een grote open en diepe wond. Hen heb ik nooit meer gekoppeld. Die ram heb ik naar een opvang gebracht en mijn voedster bij dezelfde opvang laten koppelen aan een andere ram.
Nu is laatst mijn voedster overleden en wilde ik voor mijn ram een nieuwe voedster. Koppelen zorgt bij mij voor zo veel onrust en zenuwen dat ik het uitbesteed heb. Dat is mij erg goed bevallen!
Na een week kon ik een leuk en gelukkig koppel ophalen. Op de terugweg kun je ze dan het beste ook samen in een mandje vervoeren.
Er zijn meerdere opvangen die deze mogelijkheid aanbieden tegen een kleine vergoeding.