Quinten (kat) heeft stress.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Quinten (kat) heeft stress.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:27

Om maar even te beginnen met een kleine disclaimer, we hebben regelmatig contact met een (zeer betrokken, lieve en fijne) dierenarts en hij staat daar ook onder scherpe controle. Er is absoluut geen sprake van aankloten en ik open dit topic alleen omdat er misschien mensen zijn die een andere kijk hebben, of dit herkennen.

Anderhalf jaar geleden hebben mijn huisgenoten en ik twee katten in huis genomen die door een relatiebreuk van de vorige baasjes even niet meer in het oude huis konden wonen. Er is ons toen vermeld dat Quinten wat problemen had met zijn blaas, maar dat dit goed onder controle te houden was met speciaal dieetvoer en goed in de gaten houden. De katten zouden van hun blijven, en ze zouden later besluiten hoe ze het verder op zouden gaan lossen. Zij zouden het voer en de dierenartskosten in de tussentijd betalen. Een paar maanden verder betaalden wij uiteindelijk het voer en de dierenartskosten, en is dus besloten dat de katten van ons zouden worden. Helemaal geen probleem, wij zijn inmiddels enorm verknocht aan de beestjes (het zijn twee broertjes) en ze doen het hier helemaal prima. Ze kunnen lekker naar buiten, hebben hun eigen plekjes en ons volledige huis is omgebouwd tot kattenparadijs.

Quinten is een enorme stresskip. Hij tolereert nieuwe mensen slecht, het heeft driekwart jaar geduurd voordat hij wat meer uit zijn schulp kwam tegenover ons en bij de kleinste veranderingen raakt hij weer volledig over de zeik. In het eerste jaar dat wij hier woonden zijn wij overgestapt op goedkoper brok, en dus niet het speciale dieetvoer voor zijn blaas. Dit is in overleg gegaan met de dierenarts die de vorige eigenaren hadden. Binnen de kortste keren had Quinten weer blaasgruis, en zijn we dus ook weer terug overgestapt naar het dieetvoer.

Nou blijft hij enorm gestrest. Twee weken geleden gaven mijn huisgenoten een feestje, en hij is nog steeds helemaal van de kaart. Hij komt wel weer op schoot liggen, maar trekt zich ook constant terug op zijn plekje, bovenop de kast waar hij via boekenplanken aan de muur kan komen. Sinds dit feestje heeft hij ook weer 2 keer in huis geplast, in de bedden van mijn beide huisgenoten. Hij heeft dit een periode erg vaak gedaan, en dit is meestal een teken dat het niet zo lekker met hem gaat of dat hij iets wilt laten weten. In het verleden waren dit altijd hele kleine plasjes en als het niet goed met hem ging zat er regelmatig bloed bij. Dit waren twee nette, grote plassen en hij lijkt ook totaal niet ziek. Hij eet goed, hij drinkt als een beest, hij is aanhankelijk.. Maar het zit me toch niet helemaal lekker.
In combinatie met het plassen likt hij de afgelopen maanden erg veel aan zijn zaakje. Hij is sowieso nogal obsessief met wassen, maar het valt op dat hij hier toch wel erg veel mee bezig is.

De dierenarts is gebeld, maar die ziet geen rede om langs te komen omdat hij toch nog gewoon goed plast, drinkt en goed in zijn vel zit. Daar komt nog eens bij dat wij de afgelopen anderhalf jaar enorm veel kosten hebben gehad en dat we hem dus eigenlijk in de verzekering willen doen. Daarvoor is het nodig dat hij een half jaar niet bij de dierenarts is geweest. De laatste keer was 24 augustus, en dat betekent dat hij volgende week verzekerd zou kunnen worden. De bedoeling is om dan sowieso alles weer even te laten checken, een urinetest, een echo van zijn blaas en eventueel een echo van zijn nieren, mocht er niks te zien zijn op de rest.

Nou is de vraag een beetje waarom hij dan toch in bed heeft geplast. Zowel ikzelf als mijn huisgenoot (hij trekt het meest naar ons toe) waren niet thuis dit weekend, en de theorie van zowel de dierenarts als van ons is eigenlijk dat hij dit een beetje uit protest heeft gedaan. Het is geen aanhankelijke kat, maar als hij eenmaal aandacht wilt dan moet dat ook precies op dat moment (hij miauwt me regelmatig wakker 's nachts). In combinatie met het likken aan zijn zaakje zit het me toch niet 100% lekker. Langsgaan bij de dierenarts doen we dus liever pas volgende week. Zijn broertje is echt het tegenovergestelde, die eist zijn aandacht continue op, is erg opdringerig en overschaduwt Quinten dus ook nogal. Eerder hadden we het idee dat hij hier wel stress van kreeg, maar de laatste tijd pesten ze elkaar niet meer heel erg, wat het ook weer lastig maakt. De katten uit elkaar halen is in principe geen optie, buiten de kleine plagerijen kunnen ze niet zonder elkaar.

Goed, bedankt voor wie het volledige verhaal heeft gelezen. Als aanvullende informatie.. Hij is bijna twee jaar oud, gecastreerd, en hij krijgt op dit moment het Urinary Stress voer van Hills. Dit heeft de dierenarts aangeraden omdat het stress zou verlagen. Als lekkernij krijgen ze zo nu en dan een zakje zachtvoer van hetzelfde merk.

Wie heeft een idee, een mening of een kijk erop?

Irene2

Re: Quinten (kat) heeft stress.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:31

Wat een rotsituatie.. zo te horen heeft Quinten het wel getroffen met baasjes als jullie :j

De stress verlagen is inderdaad punt 1, dat geef je zelf al aan. Maar zo te horen proberen jullie dat op alle fronten.. lastig hoor ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:38

Heel erg lief dat je dat zegt :o We doen echt ons best om hem zo rustig mogelijk te houden, maar het is en blijft een studentenhuis en dat betekent dat er af en toe een verhuizing is, dat er wel eens mensen over de vloer zijn etc. Meestal vindt hij dat totaal niet erg, hij gaat dan op zijn plekje liggen of op een kamer waar het rustig is en dan slaapt hij er wel doorheen. Met het feestje waren er een hoop mensen over de vloer inclusief muziek, en dan is hij weer even ontdaan.

Bij de laatste echo die gedaan is was wel iets te zien in zijn blaas, misschien wel handig om te vertellen. De DA dacht in de eerste instantie aan een steentje, maar op de rontgen was te zien dat het een object was zonder scherpe randjes of iets dergelijks, waardoor ze eigenlijk de conclusie hebben getrokken dat het een bloedprop moest zijn. Dit kon geen kwaad en hoefde niet verwijderd te worden.

We doen echt ons best, maar ergens is het ook wel onze 'prioriteit' om hem toch in de verzekering te kunnen stoppen. De kosten zijn behoorlijk opgelopen het afgelopen jaar (blaaspunctie, echo, rontgen, verdovingen, een kuur dieetvoer, pijnstillers, en dan ook nog eens het voer dat we hem geven dat niet goedkoop is). We kunnen het rooien, er is een potje voor, maar het is voor ons allemaal niet prettig om een paar honderd euro af te tikken bij de dierenarts, ook niet als het in termijnen betaald mag worden en we nog wat korting krijgen omdat we studenten zijn. We zijn enorm begaan met zijn gezondheid en zullen alles doen, maar deze week nog naar de DA gaan voor een nieuwe echo zou wel erg vervelend zijn omdat we dan weer een half jaar moeten wachten..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:42

Ik herken het verhaal wel, ik heb ook zo'n stresskat die ook last heeft van blaasgruis.
Als ik het zo lees is de kat op dit moment gewoon enorm gestresst en dat triggert zijn problemen. Dat hij veel likt geeft echt wel aan dat hij last heeft, anders zou hij het niet doen. Het kan prima zijn dat er wat gruis zit inmiddels.
Ik heb standaard medicatie in huis, als mijn kat last heeft krijgt hij dit enkele dagen tot het weer over is. Kun je dit niet ook afspreken met je DA?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:46

De medicatie die wij voorheen gehad hebben is een kuur gruisoplossend zachtvoer, en pijnstillers. Bestaat er ook andere medicatie?

Ik kan evt wel aan de dierenarts vragen of ik een paar blikjes van dat voer mag komen halen :j

Vind het wel erg dubbel moet ik zeggen. De laatste keren dat hij last had liet hij het echt heel erg duidelijk merken, hij laat zich graag helpen (weet precies wanneer we zijn plas op moeten vangen en blijft dan ook op de bak gaan tot we genoeg hebben) en hij heeft specifieke plekjes waar hij plast als hij pijn heeft. De belangrijkste is dan altijd in het bad, omdat we dat allemaal elke dag zien.

Kan het kwaad om hem dat dieetvoer te geven als hij geen gruis heeft op dit moment?

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:52

Heb je al eens feliway geprobeerd? Ik heb ook een kat die stress gerelateerde blaasontsteking heeft en op advies van de dierenarts heb ik een tijd een stekker van feliway gehad. Daarnaast krijgt ze nu voer voor katten met blaasgruis en stress, de Hills C/D urinary stress, en het gaat nu super!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:52

Dieetvoer is heel belangrijk, het voorkomt dat er gruis gevormd wordt in de blaas. Als hij eenmaal op dat voer staat, nooit meer stoppen! Hij heeft het nodig.

Ik heb metacam in huis voor de kat.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:57

Ik heb inderdaad ook metacam staan voor als ze weer last heeft, maar heb het nu al ruim een halfjaar niet nodig gehad *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:58

Hij krijgt sowieso alleen nog maar de Hills Urinary Stress c/d, daar gaat hij ook echt niet meer vanaf :n Om de gruis zelf op te lossen hebben we speciale blikken meegekregen, ook van Hills. Volgens de dierenarts was dat een kuur waarmee de gruis zou oplossen uit zijn blaas.

Metacam is een pijnstiller toch? Dat hebben wij hier ook nog gewoon staan, dus daar kan ik sowieso wat van geven.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:01

Winna schreef:
Heb je al eens feliway geprobeerd? Ik heb ook een kat die stress gerelateerde blaasontsteking heeft en op advies van de dierenarts heb ik een tijd een stekker van feliway gehad. Daarnaast krijgt ze nu voer voor katten met blaasgruis en stress, de Hills C/D urinary stress, en het gaat nu super!

dit zou inderdaad weleens kunnen helpen!