Konijn alleen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Konijn alleen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 20:29

Hoi hoi,

Voordat ik mijn verhaal doe wil ik graag vriendelijk verzoeken geen 'haat' berichten tegenover mijn ouders te plaatsen, dit is alleen bedoeld voor advies oid. Wij hebben een ongecastreerd rammetje van net 4 jaar (Bambi). hebben hem vanaf kleins af aan, en ik was zelf ook nog jong en had dus ook geen weet van hoe of wat. Hij heeft altijd binnen gezeten maar we zagen dat hij binnen niet gelukkig werd dus hebben we het een hele tijd geleden opgebouwd om te wennen aan buiten, nu hij al een tijd buiten staat lijkt hij veel gelukkiger, hij heeft dag en nacht de hele tuin voor zichzelf en kan zijn hok in en uit wanneer hij wil. Nu dus het probleem, hij is alleen. Ja, hij is vaak met een van onze katten aan het spelen (Samen op zoek naar muizen, en op verkenningstocht in de schuur). Maar dit is natuurlijk heel anders dan een konijnenmaatje, ook is het het kleinste katje waar hij mee speelt, en die kleine mag niet snachts naar buiten en gaat hij zelf ook regelmatig buiten de tuin. Dus dan zit Bambi alleen, ik dacht er dus aan om een gesteriliseerd voedstertje erbij te doen, of meneer uiteindelijk castreren kan ook. Maar als ik hier mee bij mijn ouders kom, slaan ze het al gelijk af en zeggen ze dat Bambi gewoon gelukkig is etc etc. Ik ben dus van mening dat een konijn een maatje moet hebben, wat moet ik nou? Iemand tips, adviezen?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:21

Heel goed dat je graag een maatje voor je konijn erbij zou willen hebben. Misschien je ouders de website van het LICG of van de stichting konijnenbelangen laten lezen?

Geryon

Re: Konijn alleen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:26

Laat je ouders inderdaad wat sites zien zodat duidelijk wordt dat ze er echt eentje nodig hebben. En laat foto's of filmpjes zien om te laten zien dat het zoveel leuker kan zijn voor konijnen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze dan niet overstag gaan.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:35

Wat is het probleem voor je ouders? Ik snap best dat het weer kosten en tijd meebrengt. Dat was voor mijn ouders ook een bezwaar. Ik heb de kosten op mij genomen en zorg altijd voor een schoon hok en voldoende voervoorraad.

Nu mijn ouders zien hoe gelukkig de konijnen samen zijn zouden ze er nooit meer een alleen houden! Van de zomer is het voedstertje van mijn koppel overleden en heeft hij een tijdje binnen gezeten zodat hij niet alleen buiten zat. Het alleen zitten moest tijdelijk zodat hij kon 'rouwen'. Mijn ouders zagen toen echt goed hoe eenzaam hij was en hoe belangrijk een maatje is. Ze zijn toen meegeweest naar de opvang en we hebben met heel veel plezier met z'n drieën een nieuw vriendinnetje uitgekozen. Ongelofelijk hoe hij daarvan opbloeide, net een ander konijn!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:28

Sneu is dat he. Dat soort dingen heb ik ook meegemaakt. Er is er zelfs een overleden door niet goed eten, verstopping enz nadat zijn beste vriend uit de groep (van zes) was overleden.
Konijnen in hun eentje laten is gewoon verwaarlozing :n

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:15

Ja en het andere konijntje bleek helaas al wat langer ziek te zijn waardoor ze heel afstandelijk was. Dus hij zat eigenlijk al lang heel eenzaam. Hij lag de dagen alleen binnen de hele tijd helemaal languit gestrekt en liet zich heel veel aaien terwijl hij daar normaal niet van houdt... Toen nog een knuffel ik het hok gelegd waar hij gelukkig wel lekker tegenaan ging liggen. Ik was heel blij toen we eindelijk naar de opvang konden, snap dat ze moeten rouwen maar vond het zelf zo sneu! Wat sneu ook voor jouw konijntje, vooral omdat je niks kan doen op zo'n moment.

Daarnaast voor TS is de konijnen opvang echt een aanrader. Wij namen ons rammetje mee en ze gingen daar matchen waardoor je zeker wist dat het goed ging. Altijd een verassing wat je mee krijgt want wij hebben nu een koppel van een dwerg en Vlaamse reus haha! Maar ze passen beter bij elkaar dan bij zijn vorige dwerg konijn vriendin.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:18

Mijne is ook alleen. Ze oogt niet ongelukkig, soms misschien wel als we druk zijn maar goed is elk konijn wel eens.
Het allerliefste zou ik een hele 'kudde' konijntjes nemen om ze gezellig te laten rondhuppen maar soms gaat dat niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:31

Mijne is ook alleen helaas. Hij was van mijn ouders die kort naar elkaar zijn overleden en hun wilden niet castreren en een maatje. Nu is hij sinds een paar maanden bij mij en hij is 8 jaar en heeft de nodige medische dingetjes waardoor castreren te riskant is dus wij hebben voor het eerst in ons leven een konijn alleen.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 17:34

Zat zelf inderdaad ook aan zo'n konijnen opvang te denken! Heeft zo'n konijn ook een huisje en word Bambi er een stuk blijer van. Zometeen weer even over hebben met mijn ouders!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:38

xniieeenke schreef:
Mijne is ook alleen. Ze oogt niet ongelukkig, soms misschien wel als we druk zijn maar goed is elk konijn wel eens.
Het allerliefste zou ik een hele 'kudde' konijntjes nemen om ze gezellig te laten rondhuppen maar soms gaat dat niet.

Waarom staat er in je profiel dat je bent geband?
Citaat:
Gebruiker is geband, permanent

Daarnaast vind ik het ontzettend sneu om een konijn alleen te hebben.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:39

Een konijn alleen kan wel gelukkig ogen. Ik heb vroeger ook een konijn alleen gehad die gelukkig oogde. Maar nu heb ik een broer en zus samen. Pas dan zie je hoeveel twee konijntjes aan elkaar kunnen hebben en hoe gelukkig ze samen zijn. Dat is echt een verschil hoor!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:43

Je konijn is niet anders gewend dus het is moeilijk in te schatten hoe (on)gelukkig hij nu is. Waarschijnlijk zie je echt het verschil als hij met een vriendinnetje komt te zitten.

Het enige is alleen dat je eerst jullie ram moet laten castreren. Ongecastreerd bij een gecastreerde voedster werkt niet. Zij zal niet drachtig kunnen raken, maar hij zal haar toch steeds blijven dekken door zijn hormonen.

Het beste kun je hem eerst laten castreren en hem dan 2 weken later meenemen naar de opvang. Ik adviseer wel om niet zelf een voedster uit te zoeken, maar echt te kijken met welk konijn het onderling goed klikt. Konijnen hebben wat dat betreft echt een eigen mening :D.

Ik zou eens met je ouders vrijblijvend gaan kijken en luisteren bij een opvang! Hopelijk gaan ze overstag!!!

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:44

Konijnen kunnen inderdaad niet alleen gehuisvest worden.
Het is wel verstandig om je rammetje te laten castreren want als alleen het voedstertje gesteriliseerd is blijft het rammetje veel op haar rijden.

Heel veel succes!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:52

Brainless dat was ik.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:52

Konijnen kunnen alleen gehuisvest worden, net als paarden. Maar het is verre van ideaal want het past niet bij hun natuurlijke aard om alleen gehouden te worden. Je doet ze er min of meer te kort mee.

Tevens zijn ze helemaal niet gemakkelijk in het matchen met een ander konijn. Een konijn van het andere geslacht is het ideaalst, maar dan moet er een castratie plaatsvinden, en dan na een aantal weken kun je met een hoop gedoe het konijn laten kennis maken met een ander konijn.

Zelf doe ik dat door de konijnen via tralies kennis te laten maken met elkaar en steeds van ruimte om te wisselen en dan ze voor het eerst bij elkaar doen in een ruimte die neutraal is voor beiden. Veel gedoe dus.
Twee rammen bij elkaar die ongecastreerd zijn gaat helaas niet goed. En als ze beiden gecastreerd zijn meestal ook niet maar toch zijn er gevallen bekend waar het wél goed gaat.

Twee voedsters bij elkaar is ook niet ideaal. Ik heb zelf een lotharinger voedster. Zij zit ook alleen. Ik heb nu al zoveel gecastreerde rammen verloren dat ik niet meer de moed heb om wéér een ram te kopen en te castreren, om die dan vervolgens met een jaar weer kwijt te raken aan het een of het ander. Daar ben ik nu echt helemaal klaar mee.

Wat ik mogelijk nog kan doen is met mijn voedster terug te gaan naar haar fokker. En met hem een ram uit zoeken om een nest te fokken en daarvan een jonge voedster aan te houden, en hem nog wat jongen uit te laten zoeken voor de keuring en de rest op marktplaats aan te bieden.
Kan. Weet ik nog niet of ik dat ga doen.

Mijn konijn lijkt zo toch wel heel tevreden. Ze heeft de geiten, en wat kippen, en soms ook kennis met een wild konijn. Ze zit namelijk in een grote ren met twee binnenverblijven.

Dan heb ik tegen wil en dank nog een dwergrammetje. Deze heb ik tweede kerstdag gevonden omdat hij gedumpt was in het bos. Hij heeft een gebitsafwijking en ik denk niet dat ik voor dit konijn iemand ga vinden die het hebben wil. Hem castreren zie ik al helemaal niet zitten, want ik ga sowieso al niet investeren in een konijn met een gebitsafwijking. Als ik hem ooit in de opvang kan doen, dan denk ik dat ik dat maar doe.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 17:58

Helaas word ik alles behalve serieus genomen door mijn ouders, zoals verwacht...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:01

Doef schreef:
Helaas word ik alles behalve serieus genomen door mijn ouders, zoals verwacht...

Als het om konijnen gaat, wordt niemand serieus genomen. Misschien omdat konijnen goedkoop in aanschaf zijn, maar ook omdat er bitter weinig kennis rondgaat over konijnen.

Als ie bij mijn vroegere schoonfamilie vertelde hoe konijnen eigenlijk gehouden moeten worden, vond men mij maar overdreven.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:09

Onze dierenarts heeft laatst een cursus over konijnenwelzijn gehad volgens mij, evenals die van een vriendin een dorp verderop.
Toen ik met mijn koppel aankwam was ze namelijk super gelukkig in de trant van "ik raad iedereen aan een extra konijntje te nemen, ze mogen niet alleen zijn. Wat goed dat jij er 2 hebt" en ik kreeg een folder mee en gratis voer en ga maar door.
DA van vriendin was van hetzelfde activistische kaliber; dat konijntje was nog te jong om te castreren maar ze werd extreem op het hart gedrukt zo snel mogelijk alles te regelen voor een vriendinnetje voor het konijn (was ze toch wel van plan).

Ga misschien langs bij je DA en laat hem/haar het aan je ouders uitleggen? Dat moeten ze toch op zijn minst serieus nemen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:17

Desiree schreef:
Tevens zijn ze helemaal niet gemakkelijk in het matchen met een ander konijn. Een konijn van het andere geslacht is het ideaalst, maar dan moet er een castratie plaatsvinden, en dan na een aantal weken kun je met een hoop gedoe het konijn laten kennis maken met een ander konijn.

Zelf doe ik dat door de konijnen via tralies kennis te laten maken met elkaar en steeds van ruimte om te wisselen en dan ze voor het eerst bij elkaar doen in een ruimte die neutraal is voor beiden. Veel gedoe dus.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Inderdaad hebben konijnen echt wel hun mening wat betreft een nieuwe partner. En de ideale combi is inderdaad een gecastreerde ram met een (gecastreerde) voedster. Maar het koppelen hoeft echt niet een hoop gedoe te zijn als je je aan bepaalde richtlijnen houdt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (heb ik zelf ook ondervonden met mijn voedster met een operatie tot gevolg), maar het is doorgaans goed te doen je konijnen te koppelen.

Kennis laten maken via de tralies zou ik persoonlijk nooit als eerste koppelpoging doen. Dit wekt vaak juist frustratie op. Helemaal als je ze kennis laat maken waarbij er één van de konijnen of beide in eigen kooi op eigen territorium staan. Dan heb je eigenlijk al een valse start.
Als zij echt zo moeilijk te koppelen is zou ik er voor kiezen haar te laten castreren. Dan haal je de hormonen flink omlaag en is het koppelen vaak al makkelijker. Sowieso is het aan te raden voedsters te laten castreren i.v.m. baarmoederproblemen.

Ik zou er voor kiezen de konijnen elkaar niet te laten zien en ruiken en ze dan samen ineens in een ruime neutrale ruimte zetten met genoeg schuilplaatsen.
Ik zou haar niet laten dekken. De opvangen en het internet staan al vol met konijnen! Waarom ga je niet met haar naar een opvang om haar daar een week te laten logeren en daar te koppelen?
Het is ook belangrijk dat zij zelf kan kiezen met welke ram het klikt.

Hier heb ik laatst mijn ram laten koppelen in de opvang. Met de eerste voedster was het gelijk staarten omhoog en knokken ... ook mijn ram ging tekeer.
We hebben ze direct gescheiden en een nieuwe voedster geprobeerd. Zij gingen tegen elkaar aan liggen en het was gelijk dikke mik en rustig. Omdat wij op vakantie gingen heb ik hem een week laten logeren en na een week op neutraal terrein ging het nog steeds super. Nu eenmaal thuis is het echt een enorm leuk koppel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:58

Weinig gedoe is juist het beste. De koppeling heeft minder kans op slagen als je ze kennis laat maken via tralies, het duurt onnodig lang en geeft dus onnodig veel stress. Gewoon bij elkaar zetten in een ruimte van een paar vierkante meter, waar beiden nog nooit zijn geweest, is de beste manier. Je mag best schuilmogelijkheid gebruiken, maar die moet na een tijdje er toch echt uit, want ze moeten 100% gekoppeld zijn voor ze het hok in gaan samen.

@Desiree, Vind het erg naar om te lezen dat je niet in het rammetje wilt investeren, breng hem dan gewoon meteen naar de opvang waar hij wel een gezellig vriendinnetje krijgt..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:24

xniieeenke schreef:
Brainless dat was ik.

Raar dat het dan nog niet verwijderd is in je profiel.
;)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:02

Desiree schreef:
Dan heb ik tegen wil en dank nog een dwergrammetje. Deze heb ik tweede kerstdag gevonden omdat hij gedumpt was in het bos. Hij heeft een gebitsafwijking en ik denk niet dat ik voor dit konijn iemand ga vinden die het hebben wil. Hem castreren zie ik al helemaal niet zitten, want ik ga sowieso al niet investeren in een konijn met een gebitsafwijking. Als ik hem ooit in de opvang kan doen, dan denk ik dat ik dat maar doe.

Waar baseer je dat op? Dat niemand zo'n beestje zou willen hebben?

Mijn rammetje heb ik met 2 jaar uit de dierenwinkel gehaald terwijl hij een gebitsafwijking had en ook nog gecastreerd moest worden. Niemand wou hem hebben nee, daarom zat hij er al zolang. Dat is de klant bij een doorsnee dierenwinkel. Hij heeft een (ja, dure) operatie moeten ondergaan maar kan nu pijnloos leven.

Wat is de gebitsafwijking van jouw konijn? Als je er zelf niet in wilt investeren zal ik hem zeker naar een opvang brengen, waar ze hem kunnen helpen en koppelen. Dan ben je er zelf geen geld meer aan kwijt en kan iemand hem opvangen die dat wel ziet zitten.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 18-02-16 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:05

Doef schreef:

Wat vervelend TS. Zou je misschien je ouders kunnen meenemen naar een opvang? Daar kunnen ze zien hoe konijnen in een groep leven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:58

Geryon schreef:
@Desiree, Vind het erg naar om te lezen dat je niet in het rammetje wilt investeren, breng hem dan gewoon meteen naar de opvang waar hij wel een gezellig vriendinnetje krijgt..

Hier in Oldenzaal was er een en daar zou ik hem naar toe hebben gebracht. Maar deze bestaat niet meer. Ik zit er over te denken als ik de volgende keer naar Eindhoven ga, hem mee te nemen en dan bij dierenopvang Paul breng. Kost me dan wél weer 15 euro aan afstandskosten. En ik heb alleen maar willen helpen door hem niet daar in het bos achter te laten.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:08

Ik zou blij zijn dat ik een beestje gered heb, voor die 15 euro komt hij goed terecht. De opvang heeft dat bedrag hard nodig om voor de dieren te zorgen. Beestje heeft er zelf ook niet voor gekozen...

Misschien kan je het verhaal uitleggen, als het jouw konijn niet is willen ze misschien een uitzondering maken.