Een nieuw boomer hondje, betrouwbare adressen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Een nieuw boomer hondje, betrouwbare adressen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:14

Hoi,

Onlangs is het lieve hondje van mijn ouders overleden. Ondanks dat ze er echt veel verdriet van hebben en haar ontzettend missen willen ze graag op termijn een nieuw hondje.

Ze zouden graag weer voor een boomertje willen gaan, mede omdat deze vaak niet verharen. Daarnaast zit mijn vader in een rolstoel en zou het fijn zijn al de hond op schoot zou kunnen zitten en het een wat rustiger karakter heeft.

Nu hebben ze zelf niet erg veel ervaring met het aanschaffen van een nieuw hondje. Hun vorige hondje kwamen ze eigenlijk per toeval tegen, deze mensen hadden per ongeluk een nestje en de hondjes zaten dus in een huiselijk omgeving met zowel vader als moeder hond aanwezig.

Maar nu gaan willen ze dus gericht op zoek naar een nieuw hondje. Maar ze hebben niet echt een idee waar ze moeten zoeken (ik ook niet want ik heb er ook geen verstand van). Ze willen absoluut voorkomen dat ze kopen van een broodfokker. Maar wellicht zijn er fokkers die heel af en toe maar een nestje hebben en die dus gewoon betrouwbaar zijn.

We wonen in het noorden van het land dus het zou fijn zijn als de pupjes daar in de buurt zijn. Dit dus ook om de reden dat mijn vader in een rolstoel zit. Hij kan wel autorijden, maar liever geen hele einden en aangezien ze vaker dan 1 keer zouden willen gaan kijken is een beetje in de buurt dus wel handig.

Ze vangen altijd ook kittens op voor het plaatselijke asiel, maar het asiel heeft niks wat geschikt voor hun is. Dat komt straks misschien wel weer en dat houden we natuurlijk ook gewoon in de gaten.

Zijn er mensen die mij iets meer informatie zouden kunnen geven over betrouwbare adressen?

Alvast bedankt.

Mijati

Re: Een nieuw boomer hondje, betrouwbare adressen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:05

Allereerst koop een rashondje. Boomers zijn kruisingen die over het algemeen gefokt worden door broodfokkers.
Een rashondje is wel duurder, maar daar krijg je wel iets voor terug: namelijk een rasvereniging, die jouw een betrouwbare fokker kan doorgeven, die op dat moment pups heeft en daarbij een garantie. Is er iets met je pupje (kan altijd, al word er volgens een strikt fokbeleid gefokt), dan kan je daar de fokker op aanspreken, kom je er met diegene niet uit, kan de rasvereniging bemiddelen.
Daarnaast is het karakter van een rashond beter in te schatten als dat van een kruising.
In principe verhaart elk ras, alleen merk je dat bij langharige honden minder, omdat je die vaker borstelt en ze regelmatig laat trimmen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:15

Er zijn ook boomers die wel gewoon bij goede mensen weg komen hoor!
Onze boomer kwam gewoon bij een kennis weg die één nestje bij haar hond wou fokken.
Alleen je moet net mazzel hebben dat je een goede 'fokker' vind en niet de eerste beste marktplaats advertentie nemen :j

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:23

Hier ook 1 uit een eenmalig gepland nestje. Vanaf het begin alles gevolgd van dierenartscontrole tot dekking tot pup.
En een prachtige gezonde pup.
Je moet gewoon zoeken. Bel eens een paar dierenartsen.. wie weet weten die wat.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:27

Hier ook 1, voort gekomen uit een oeps moment. Super fijn hondje, wordt juni vijf jaar en nog nooit een da gezien.
Heb voorheen alleen maar rashonden gehad en op 1 na, niks dan gezondheidsproblemen. Vrienden van ons hebben ook een boomertje en dito fijn hondje en gezond. Is inmiddels al weer zeven jaar.

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:34

Phoeh, hier in het Noorden zijn er niet heel veel geloof ik. Wat versta je onder een Boomer? Aan de reactie ergens hierboven te lezen denkt iemand dat het een kruising met van alles en nog wat kan zijn? Persoonlijk versta ik onder een Boomer een kruising tussen een Shih tzu en een Maltezer.

Ons eerste boomertje is uit zwaagwesteinde gehaald, bij een broodfokker (is niet mijn keuze geweest). Hoe dom, onnozel en onwetend kun je zijn... is trouwens wel een gezonde hond gelukkig, ook nog nooit wat mee gehad en hij is nu 7 jaar (de fokster was wel een dráák van een mens, ook gedoe mee gehad). Een jaar geleden hebben we (voornamelijk ik :') ) het totaal anders aangepakt. Via Marktplaats vonden we een nestje met (vrij aparte kleuren) puppy's. We zijn diezelfde middag naar Peasens gereden om eerst met eigen ogen te zien hoe alles in elkaar steekt. We kwamen terecht bij een vrouw die eens per jaar een nestje fokte voor de hobby. Moeder aanwezig, vader aanwezig en nog een stel andere honden. Ze liepen allemaal in huis om, alles super netjes voor elkaar. Zeer sociale en goed verzorgde honden. Vader en moeder zagen er top uit, puppy's hadden alle eerste entingen e.d. al gehad. Paspoort was al aanwezig.

Ik denk dat dat je meer op dat soort dingen moet letten. Hoe lopen ze erbij, hoe schoon is het, hoe verantwoordelijk gaat de fokker er mee om (entingen, paspoort, verzorging etc.), en vooral ook de vader en moeder nakijken op gebreken (onderbeet, scheve poten, vervorm hoofd etc). Bij ons kon de fokster alles haarfijn vertellen, was heel erg open, we mochten alle honden nakijken op verzorging. Kijk ook wát de kruising precies is. Onze boomers zijn beide 3/4 shih-tzu en 1/4 maltezer. Ik ken ook 'Boomers' die totaal ander bloed hebben en dus ook totaal anders uitvallen qua bouw en karakter.

Het dat stukje dat een rashond 'beter in te schatten is' hierboven ben ik het ook niet helemaal mee eens. Elke hond kan enorm door gefokt zijn, ongeacht ras of kruising. Ook pups laten hun karakter al wat zien, dus mijn mening is dat je daar op moet letten. Via een rasvereniging kun je idd wel een betrouwbare fokker krijgen, maar ik ben van mening dat je met een goede portie verstand ook kun onderzoeken of degene waarbij je een pup haalt betrouwbaar is of niet.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 18:19

Bedankt voor de tips.

Dat van de rashonden sta ik ook niet helemaal achter. Ik snap het wel maar het is net altijd zo dat een boomerhondje bij een broodfokker vandaan komt.

Heb mijn ouders nog even nagevraagd over de plek waar ze hun eerste hondje weg hadden. Dat was geen oeps nestje maar een bewust nestje. Mijn ouders hebben die mensen nog gebeld of ze nog weleens een nestje hadden of iemand wisten. Maar dat hadden ze dus niet meer want ze hebben van hun beide hondjes elk 1 nestje gehad destijds.

Maar we hebben inderdaad geen haast en er komt van zelf wel iets voor bij wat door onze strenge eisen komt.

Het gaat dan om een kruising malthezen x Shi tzu

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:48

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:27

SAKKIA schreef:
Bedankt voor de tips.

Dat van de rashonden sta ik ook niet helemaal achter. Ik snap het wel maar het is net altijd zo dat een boomerhondje bij een broodfokker vandaan komt.

Heb mijn ouders nog even nagevraagd over de plek waar ze hun eerste hondje weg hadden. Dat was geen oeps nestje maar een bewust nestje. Mijn ouders hebben die mensen nog gebeld of ze nog weleens een nestje hadden of iemand wisten. Maar dat hadden ze dus niet meer want ze hebben van hun beide hondjes elk 1 nestje gehad destijds.

Maar we hebben inderdaad geen haast en er komt van zelf wel iets voor bij wat door onze strenge eisen komt.

Het gaat dan om een kruising malthezen x Shi tzu

Rare vraag maar waarom geen rashond? In mijn ogen is een goed gefokte rashond juist een enorme aanwinst. Je kan veel zeggen over de grootte en het karakter. Ook gezondheid word goed in de gaten gehouden. In de rasfok ben je verzekerd dat papa en mama ook echt de ouders zijn (middels DNA). Er kan echt niet meer gesjoemeld worden.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:34

Daarop is een heel simpel antwoord, namelijk dat mijn ouders graag weer eenzelfde kruising willen als ze hadden. Daar heb ik verder niet zo veel over te zeggen, ik kan ze enkel meehelpen een zo goed mogelijke keuze te maken door ze handvaten aan te reiken waar ze rekening mee moeten houden en waar ze op moeten letten.