ongedierte!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ennasil92

ongedierte!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 21:37

we hebben thuis een hele beestenboel waaronder koeien, paarden, konijnen, kippen, kalkoenen, parelhoenders, honden en katten, maar nu hebben we ook wat beestjes die hier naartoe getrokken worden waar we minder blij mee zijn, namelijk RATTEN.

ik heb vorige zomer al enkele vangkooien hiervoor aangeschaft en met resultaten van zelfs 4 ratten in 1 nacht en over de hele zomer meer dan 40 ratten gevangen.
nu heb ik de kooien de hele winter wel open gezet met zo nu en dan een keer een rat erin, maar afgelopen week hebben we er weer 3 gevangen(en dat zonder lokvoer). dus aangezien er nu aanbiedingen lopen bij agradi heb ik een iets duurdere kooi aangeschaft voor het nieuwe sezoen.

hebben jullie ook zo'n last van die beesten en wat is jullie geheime wapen hiertegen? de mijne is een mengsel van gemengd kippengraan en pindakaas in de valletjes en iets kippengraan bij de ingang van de val, dat helpt goed.

Kuggur

Re: ongedierte!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:10

Je vangt ze dus levend? Wat doe je er vervolgens mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:13

Gifblokjes. Lekker voeren, vreten ze zich dood in.

Zijn de enige beesten waar ik bang voor ben en van gruwel... bah bah bah.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:18

Je kan bij een plaag toch ook de gemeente inlichten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:28

Hoe voer je je beesten dan dat er kennelijk zoveel te vreten is voor de ratten?

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 08:00

@Kugger,
eerst verdronk ik ze, maar ik vond dit best wel zielig aangezien ze soms een minuut of 10 later nog in leven waren. nu doe ik het kooitje open en dan bijt mijn hond ze in 1x dood(ze past hier zelf heel erg mee op hoe ze ze pakt en als ze ze niet goed denkt vast te hebben laat ze los en pakt ze ze opnieuw, hiermee zijn ze binnen 3 sec dood)

@amoj,
dit hebben we vroeger gedaan, maar ook de muizen gaan hier aan eten en heeft het leven van een van onze katten gekost toen der tijd, dus daar beginnen we niet aan.

@Britta31,
het is niet zo zeer dat het een plaag is, ratten zitten overal alleen zie je ze bijna nooit. als de de vallen op de juiste plaats zet in de juiste loop routes dan heb je er zo een aantal gevangen.

@tamary,
alle voertonnen hangen allemaal boven de vloer, dus hier zou het niet door moeten komen, maar de ratten beginnen wel aan onze kippen en dan vooral de jongere.
wel heb je natuurlijk bij de koeien het maïs wat op de grond gevoerd word.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:11

Enige dat hier werkt, is gif. Maar wij hebben ook geen andere dieren bij de stal lopen. Buurtkatten komen daar niet, omdat de paarden direct om de stal lopen en 1 van de 2 gaat achter katten en eenden aan, dus de krijgen de kans niet om een rat bij de stal te vangen. Ideaal :j

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 08:18

vuurneon schreef:
Enige dat hier werkt, is gif. Maar wij hebben ook geen andere dieren bij de stal lopen. Buurtkatten komen daar niet, omdat de paarden direct om de stal lopen en 1 van de 2 gaat achter katten en eenden aan, dus de krijgen de kans niet om een rat bij de stal te vangen. Ideaal :j

onze katten komen overal, dus ik blijf lekker bij mijn valletjes. verder hebben we ook parelhoenders, ratten zouden een hekel hebben aan het geluid dat ze maken(en geloof me dat is een takke herrie) en ze zouden ratten aanvallen(mischien handig als de ratten overdag langs zouden komen).
nog een optie zou zijn om Tessa(mijn hondje) buiten te laten slapen, maar daar is ze te verwend voor, want ze slaapt op mijn bed O:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:21

Ennasil92 schreef:
@tamary,
alle voertonnen hangen allemaal boven de vloer, dus hier zou het niet door moeten komen, maar de ratten beginnen wel aan onze kippen en dan vooral de jongere.

Hoeveel voer komt er dan bij de kippen, etc. op de grond terecht en hoe kunnen de ratten je kippenhok/ren in? Rat is meestal 's nachts actief, dus hoe komen ze bij je dan slapende kippen terecht? En is het zeker dat de ratten aan je kippen vreten en niet een wezel/marter of vos? Want zeker de eerste 2 passen makkelijk door openingen waar een rat door kan.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 14:44

tamary schreef:
Ennasil92 schreef:
@tamary,

Hoeveel voer komt er dan bij de kippen, etc. op de grond terecht en hoe kunnen de ratten je kippenhok/ren in? Rat is meestal 's nachts actief, dus hoe komen ze bij je dan slapende kippen terecht? En is het zeker dat de ratten aan je kippen vreten en niet een wezel/marter of vos? Want zeker de eerste 2 passen makkelijk door openingen waar een rat door kan.

het zijn deze tonnetjes als het waren:
Afbeelding
deze hangen zo'n 15/20 cm boven de grond zodat de kippen er niks uit kunnen gooien en de ratten en niet opaf zouden komen(volgens verschillende kippen fokkers)

ik heb afgelopen zomer zelfs beton gestort zodat ze iig niet door de vloer zouden komen, maar zelfs daar hebben ze gaten in weten te knagen.
ik weet zeker dat het ratten zijn ja, we hebben ook last van een vos, maar die kan niet in ons recente hok komen en deze nemen hun prooi mee(behalve dan onze kalkoen vorig jaar omdat deze te zwaar was).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:31

Ratten kunnen prima springen en 20 cm (of zelfs een stuk hoger) is geen enkel probleem voor ze.
Hoe heb je het voer verder opgeslagen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:37

is helaas een gevolg van het natte weer, die beesten trekken nu meer naar bebouwing toe. Inderdaad, de val op de juiste plek in de looproute werkt het beste. En gif werkt lang niet altijd, die beesten zijn heel slim.
Dus enige remedie…door blijven gaan met vangen en doden. Hier hadden ze de laatste tijd geen trek meer in het gif, dus momenteel ook met een val bezig. Hier 3 begrafenissen in 4 dagen tijd ;)