kat plast op de deurmat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fabske

kat plast op de deurmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 08:48

Mijn kat plast op deurmat.
Waarom die dat doet geen idee maar ik ben ten einde raad.

Het is een lieve kat heel aanhankelijk. Maar schiet snel in de stress en kan erg angstig zijn.

Samen met zijn broer is hij bij mij gekomen toen ze kitten waren.

In huis had ik een katten kamer gemaakt zodat ze altijd hun veilige plek hebben in huis met mandjes en holletjes eten en drinken.

Ik heb bio kat kattenbak vulling waar ik iedere dag alle poep en plas uithaal. 1x in de week goed schoon.
Dit scheelde al iets in het binnen plassen maar niet alles.

Hij kreeg eerst whiskas en felix maar Door nierstenen waar hij af en toe last van had heb ik hem op royal canin voer gezet.

Alle matten weggehaald en het leek opgehouden.

Echter ben ik sinds kort gaan samen wonen.
Veel stress natuurlijk.
Maar bij mijn vriend thuis liggen matten gelijmd op het laminaat.
En hij doet weer hetzelfde als eerst plassen op het laminaat en de mat die er dus niet uit kan.

Ik heb ook problemen met de andere die krabt in de nacht alles kapot omdat hij eruit wil dit gedrag
Hebben ze beide al 3 jaar.

Ik heb in de katten kamer al verschillende hoogtes aangebracht.
er hangt al feliway
Er zit catnip op wat spulletjes.
Ik voer sochtends maar ook op de avond.
Royal canin voer.
ik geef ze veel aandacht als ik bij hun ben speel met ze.
Bio kat kattenbak vulling.
De bak wordt Door beide gewoon gebruikt.
2 bakken neerzetten helpt niet.

Mijn vriend is niet blij en dat druk ik zacht uit nu.
Hij wist er wel van maar is best boos op de katten.

Ik weet dat een kat het niet doet om stout te doen maar dit gedrag met een reden hebben.
Als ze het alleen nu hadden zou ik het begrijpen.
Maar ik weet het niet meer.
Ik ben bang dat het me mijn relatie gaat kosten als het niet ophoudt

We hebben nu maar peper op de mat gestrooid dat las ik ergens maar ja.
Dat zal het probleem ook niet op lossen.

De da kon me er ook niet bij helpen.
Ik ben zo bang dat de katten er straks uit moeten of dat ik en katten eruit moeten.

Ik had het eerlijk verteld van tevoren. Hij is ook wel bereid mee te denken voor oplossingen maar dit moet niet blijven duren.

Het krabben van de een hebben we ook veranderd.
Namelijk Door metalen plaat op de deur te schroeven. Krabplanken naast de deur aan de muur en op de vloer.
Hij is nu nog stil hele nacht alleen ochtend is drama.
Maar goed op tijd opstaan vind ik niet zo erg.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 08:59

Je hebt van die ziekenhuis matjes voor bevallingen enzo, die erg veel vocht opnemen. Leg die gewoon op de plek waar de kat plast.
Dan kun je intussen kijken wat de echte reden is dat de kat daar plast. Maar da heb je in ieder geval die mat steeds niet weer smerig, maar kun je gewoon dat matje in de ton gooien. Zijn van die wegwerp dingen.
Hier heb ik 3 katten. 1 is ook erg stress gevoelig als er iets veranderd, of de kattenbak is in haar ogen nét iets te smerig, dan piest ze ook op een voorwerp. Dus nooit eigenlijk op de grond. Heb je toevallig net een trui op de grond liggen, dan is die de pineut.
Vooral niet kwaad worden op de kat, wordt het niet beter van... Je vriend mag er ook niet kwaad van zijn, want dat werkt averechts op de kat.

Probeer eerst eens te werken met die wegwerp matjes, die absorberen echt goed. Zodat de rust weer in huis komt. En zet eens een extra kattenbak neer in de buurt van die plek. Kan altijd helpen. Maar als je kat echt stress gevoelig is, eerst rust. Dat is het belangrijkst.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 09-02-16 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:01

Heb je de urine laten onderzoeken? Je vriend kan wel boos zijn, maar het is niet alsof die katten het doen om hem te pesten. Zoals je zegt, ze hebben stress. Als medisch alles oke blijkt, neem dan eens contact op met een gedragstherapeut.

Jolliegirl

Re: kat plast op de deurmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:04

Dit doen katten niet om te klieren.
Kan even zo snel niet vinden of ze gecastreerd zijn?

Urine al gecheckt? Nierstenen zijn een veel voorkomend probleem.

Krijgen ze ook vers vlees?
Katten maken namelijk geen taurine zelf aan. Dit hebben ze echter wel nodig en moet uit vlees komen.
Hier kunnen ze blaasproblemen, oogproblemen van krijgen als ze dit stofje niet binnenkrijgen.

En ik raad aan toch een tweede bak neer te zetten.

Bij ons was het probleem met castratie en een tweede bak opgelost :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:04

Laat idd de urine eens onderzoeken, je kat is immers al bekend met blaasproblemen. Het kan best zijn dat de stress weer problemen heeft getriggerd.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 09:10

Ze zijn gecastreerd met 2 bakken deden ze het ook.

Hij heeft wel eens last van nierstenen daarom ook speciaal voer.

Die matjes waar haal je die?

Kattenbak vind hij ook snel vies vandaar dat ik die veel schoonmaak.
Beter grit gekocht.

Hij staat onder controle bij da voor zijn nierstenen.
Hij blijft het ondanks dat alles nu al ruim 2 jaar doen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:27

Als het specifiek op die deurmat is denk ik niet aan een blaasprobleem want dan zou hij het ergens anders ook doen.

Maar de een wil er uit en krabt en de ander plast op de mat.
Jij doet veel met de katten,maar wat doet jouw vriend met ze?

Denk dat het ook belangrijk is dat hij met ze speelt,ze voert, ze eens een keer wat lekkers geeft.
Dat het probleem daar ligt en met zijn aandacht het misschien verholpen kan worden

Wat bij mij heel goed werkt tegen krabben is een boomstronk neer leggen.
Of een flink blok ruw hout, flink cormaat,zoiets als wat je in de houtkachel gooit.
Katten vinden dat foch vaak heel fijn en laten de rest met rust.

Is me niet duidelijk, je hebt een kattenkamer,komen ze ook in de rest van het huis??

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 09:32

Jazeker mogen ze ook in de rest van het huis.
Alleen niet als ik weg ben mede Door de problemen.
mijn vriend doet er ook veel mee.

Het probleem was er al voor deze vriend en al bij mij in mijn vorige huis.

We hebben hier ook hoogtes gecreëerd zodat ze meer naar boven kunnen.
De kat die krabt doet dit alleen snachts.
Ik heb het idee dat hij dat doet omdat hij gewoon graag bij ons wil zijn.

Maar dat probleem lijkt nu aardig verholpen te zijn doe doet het best goed.
En wij zijn geen uitslapers dus dat maakt ook niet uit.

Maar het plassen is wel een probleem.
Ik zal straks eens bij de dierenarts binnen lopen en plasmatjes halen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:50

Een van mijn katten piest op de deurmat als ze stress of pijn heeft bij het plassen/poepen. De bak associeert ze dan met pijn en daarom zoekt ze een andere plek. Dit zou ook voor jou kat kunnen gelden.

Voor het aantal kattenbakken geldt aantal katten + 1, ik zou dus drie bakken plaatsen, waarvan 2 op de kamer en 1 bijv op de mat.
Daarnaast is het type kattenbak ook nog iets wat het verschil kan maken. De stress kat plast alleen op bakken zonder deksel. Kan voor jou kat ook een verschil maken.

Vwb het krabben is het denk ik aangeleerd gedrag. Bij die van ons ligt het er ook aan dat hij bij ons wil zijn of dat hij honger heeft. Soms mag hij niet in de woonkamer als wij daar wel zijn, dan gaat hij daar krabben. Dwz: vanaf toen wij gingen verhuizen was er een vast patroon. 'S avonds bakken verschonen, gordijn naar beneden, elke kat in een mandje, wat brokjes en slapen. Zodra de wekker gaat laat ik gelijk de katten eruit en krijgen ze eten, daarna mogen ze ook weer op de zolder en overloop komen. Dat patroon is er in het weekend ook, ondanks dat ik dan graag uit slaap. We negeren het als er gekrabt wordt, hoe moeilijk ook, maar ik denk niet dat je daar helemaal vanaf komt. Wat ik wil zeggen: leer ze een nieuw patroon aan, maak de kattenkamer een prettige plek om te zijn en hopelijk neemt het krabben dan af.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:02

Aangezien dit topic niks met paarden te maken heeft en we Beestenboel hiervoor hebben verplaats ik dit topic van ED naar BB.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:05

Dat hadden wij ook, we hebben er toen een 'enge' (zo'n stekelige) mat neergelegd en sindsdien doet hij het weer gewoon op de bak. Was puur toeval dat hij die mat eng vond, de oude mat hebben we moeten weggooien en daarna was het probleem dus opgelost.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:31

Misschien mee gaan wandelen buiten?
Mijn katten waren ook etters. De hoeken van de stoelen opeten, behang eraf krabben, 's nachts uren aan een stuk miauwen. Gelukkig ben ik toen verhuisd van een appartement naar een huis met tuin. Zodra ze naar buiten konden (alleen overdag), is dat allemaal opgehouden. De katten van mijn neef komen alleen buiten aan een lijntje, omdat ze bij een drukke baan wonen. Die katten zijn ook veel meer ontspannen geworden door een half uurtje buiten te spelen.

Er zijn speciale kattentuigjes en -lijntjes. Leer ze eerst het tuigje aan, dan lopen aan een lijntje in huis. En daarna 1 voor 1 naar buiten ermee. Even een frisse neus, wat krabben aan de bomen, snuffelen onder struiken.. En de spanning van alle nieuwe dingen.. Garantie dat ze daarna stikop zijn :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:07

Je kan ook een chihuahua tuigje nemen! Die zijn van sterker materiaal en meer keuze dan de standaard kattentuigjes.
Wij hebben voor Zorro een roze chihuahua tuigje. :') Maar dat beest is 7 kilo, dus heeft ook wel een sterke nodig. :')

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 11:25

Tuigjes wilde ik sowieso halen inderdaad ik woon in een appartement maar met een open balkon.
En maar op 1 hoog. Ook dichtbij de snelweg.
Dus zodra ze meer gewend zijn zal ik het eens gaan oefenen.

Kat begint nu aanzienlijk beter gewend te raken hier.
Diegene die krabt was vannacht stil.
Dus die heb ik losgelaten voor hij ging krabben.
En kon zelfs nog even terug gaan liggen.

Plas matten overal neergelegd ( die speciale haha. )
En er ligt nu nergens plas.

In overleg met oude en nieuwe dierenarts besloten het Tot as maandag aan te kijken. Ivm het wennen ook.
Als ik denk dat het misgaat ben ik zo aan de overkant met de kat.
Daar zit de nieuwe da.

Ze denken dat het nu meer met wennen te maken heeft hij gaat ook gewoon op de bak mauwt of klaagt niet met plassen.
Eet en drinkt gewoon goed.
En komt ook meer liggen bij ons in huis nu.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:37

Ik lees even mee. Hier ook een kat die op de deurmat plast en we hebben geen idee wat we hier nu aan moeten doen. De deurmat kan hier wel eruit, dus regelmatig vervangen we die. Maar ja, die zijn natuurlijk ook niet gratis.. Probleem is dat de kat hier helemaal niet op de kattenbak gaat, maar naar buiten. We hebben ook geen idee wanneer die het doet.. Overdag als we aan het werk zijn, doen we de kat in de keuken/bijkeuken zodat ie niet alleen is in de hal.
Probleem is dat wij alleen een soort van hele bijzondere kat hebben, die trekjes heeft van autisme/schizofrenie etc. Zwaar gestreste kat altijd, die absoluut niet aanhankelijk is, al wordt dat steeds beter, en eigenlijk gewoon gestoord is. Maar ja, hij hoort bij ons en zo maar weg doen, doen we niet.. Dus dat hij uit stress plast, weet ik haast wel zeker. Maar ja, hoe los je dit op.. Dus ik lees even mee!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:40

Om de katten wat meer op hun gemak te stellen kan je ze 1x per dag een paar druppels bach rescue geven. Dit is echt heel fijn spul en met een flesje doe je erg lang.

Zoals al eerder vernoemd is het altijd het aantal katten +1 aan kattenbakken. Bij jou worden dat er dan 3.

Heb je al een houtkorrels geprobeerd in de kattenbak? Het kan ook zijn dat ze het grit niet fijn vinden en daarom soms niet op de bak gaan.

En inderdaad met en zonder deksel op de kattenbak proberen, de ene kat houd meer van privacy dan de ander.

Het krabben tegen de deur doet 1 van onze katten ook omdat ze graag bij ons wil zijn. Het enige wat je hier nog kan doen is nagels knippen en iets op de deur doen maar dat heb je al.

Succes met de katten, hopen dat ze snel gewend zijn :)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:42

Naath86 schreef:
Ik lees even mee. Hier ook een kat die op de deurmat plast en we hebben geen idee wat we hier nu aan moeten doen. De deurmat kan hier wel eruit, dus regelmatig vervangen we die. Maar ja, die zijn natuurlijk ook niet gratis.. Probleem is dat de kat hier helemaal niet op de kattenbak gaat, maar naar buiten. We hebben ook geen idee wanneer die het doet.. Overdag als we aan het werk zijn, doen we de kat in de keuken/bijkeuken zodat ie niet alleen is in de hal.
Probleem is dat wij alleen een soort van hele bijzondere kat hebben, die trekjes heeft van autisme/schizofrenie etc. Zwaar gestreste kat altijd, die absoluut niet aanhankelijk is, al wordt dat steeds beter, en eigenlijk gewoon gestoord is. Maar ja, hij hoort bij ons en zo maar weg doen, doen we niet.. Dus dat hij uit stress plast, weet ik haast wel zeker. Maar ja, hoe los je dit op.. Dus ik lees even mee!

Probeer eens de bach rescue druppels? Dat neemt veel stress weg. Maar enkele druppels in de bek is voldoende. Laat hij dit niet toe kan je het ook door het voer doen.
Bij het kattenhotel waar ik werk zien we heel duidelijk verschil als ze dit krijgen.
Het word ook vaak gebruikt bij katten die onderweg veel stress hebben.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 11:45

Top bedankt voor de tips dames :)
En wat betreft kattenbakken.
Daar zijn we mee bezig.