Muizen koppelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Muizen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:16

Vorig jaar ergens in februari heb ik twee muizendames overgenomen van iemand die ze véél te klein had zitten en waar de kinderen niet meer naar omkeken. Helaas heb ik er inmiddels één van moeten laten inslapen omdat ze een tumor had. Nu zou ik graag de overgebleven muis 'blij' maken met een vriendinnetje. Om te voorkomen dat de nieuwe muis uiteindelijk weer alleen zou komen te zitten, zat ik te denken aan een tweetal jonge muizen. Echter: een goede mousery is niet zo snel gevonden en zitten ook niet in de buurt, de dierenwinkel wil ik niet sponsoren.
Nu stonden er ivm allergie op marktplaats een drietal muizen aangeboden, een moeder met twee jonge dieren. Heb ik kans van slagen om deze te koppelen aan mijn al wat oudere muis? De ruimte heb ik wel, maar het moet natuurlijk wel goed gaan, anders zit ik met twee hokken en dat heb ik liever niet.
Iemand niet mij kan adviseren of dit kans van slagen heeft? Of is het vragen om problemen en kan ik deze muis beter alleen houden en dan later nieuwe nemen als deze is overleden? (de huidige muizenmevrouw is nu dik een jaar oud)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:20

Vrouwtjes muizen zijn vrij makkelijk te koppelen, dus dat gaat vast goed :j
Het veiligste is het om ze op neutraal terrein te koppelen (dus in een goed schoongemaakte kooi) zonder spulletjes zodat ze daar geen ruzie over kunnen maken. Met spulletjes gaat waarschijnlijk ook al gelijk goed maar als je echt zeker wilt zijn kan je dat doen.
Als ze lekker samen op een hoopje slapen kan je ze rustig aan weer huisjes en speeltjes etc gaan geven :)

Zeker niet alleen laten, dat vinden muisjes echt niet leuk.

Junia

Re: Muizen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:26

Inderdaad, wat al gezegd is: kooi goed schoonmaken en gaan met die banaan.

Ik heb zelf ook muizen gehad jaren geleden, die waren wel van de dierenwinkel en gingen steeds heel snel dood. Ik denk zonder flauwekul dat ik er wel 6x een nieuwe bij heb gezet, nooit problemen gehad met de introductie.

Goed in ieder geval dat je de dierenwinkel niet sponsort!!!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:26

Ik fok zelf muizen en koppel regelmatig.

Wat ik merk is dat het toevoegen van één muis aan een bestaande groep er vaak voor zorgt dat die éne een buitenbeentje wordt. Wat ik liever doe, is bijv. 2 groepen samenvoegen, of je huidige muis + nog een eenzame muis + het groepje moeder en 2 jongen die je op het oog hebt. Dan is er niet één de pineut.

Overigens zit ik vlakbij Assen en heb ik met regelmaat jonge muizen beschikbaar, ook op dit moment. Kom ook regelmatig in Groningen stad dus mocht je nog iets anders zoeken mag je PB'en.

Sting

Re: Muizen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:49

Bedankt voor de snelle reacties! Had ook altijd begrepen dat het wil goed gaat, maar vooral omdat, zoals Maeve zegt, om een groepje bij een enkele muis gaat, vroeg ik het me af.
Nog een enkele eenzame muis vinden is lastig, of heb jij nog wat zitten Maeve? Ik pb je morgen wel even, nu in bed ;). Anders twee kleintjes misschien... Hmm, toch best lastig kiezen.