Kat verhaart enorm...is dit slecht voor mensen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Kat verhaart enorm...is dit slecht voor mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 20:18

Een van onze katten verhaart het hele jaar door, en véél...een verharend paard is er niets bij. Nu las ik ergens dat dit voor mensen slecht kan zijn: ophoping van haartjes in de luchtpijp en longen. Nu lijkt me dit een broodje aap-verhaal of....

annepaardoes

Re: Kat verhaart enorm...is dit slecht voor mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:17

Kattenharen zijn veel te groot om in je luchtpijp en longen te komen. Mocht je onverhoopt een haartje inademen en deze in je keel komen dan merk je dat direct en hoest je deze wel weer uit.
Lijkt mij een behoorlijk broodje aap verhaal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:33

Kattenharen adem je niet zomaar in nee, knap persoon die ze inademt en opstapelt in de longen :+

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:39

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die haren in je luchtpijp en longen eindigen zonder dat je je helemaal kapot hoest. Hier hebben we ook een kat die vreselijk haart en sinds een paar maanden doet de robotstofzuiger dagelijks een rondje door het huis, dat scheelt wel echt enorm :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:42

Een kat zou niet het hele jaar door zo vreselijk moeten verharen. Wat geef je voor voer?

Het haren in je longen verhaal is wat overtrokken. Ik slaap soms met de kat naast me op het kussen. Geen enkele last van mn longen hoor.
Als je allergisch bent kun je wel de moord stikken van kattenharen maar niet omdat ze zich opstapelen in je longen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:54

Mits je niet extreem allergisch bent lijkt me niet dat het echt slecht voor je is hoor.
Maar wel vervelend!
Hier verharen ze gelukkig niet het hele jaar door hoor. Wel is eentje nu extreem aan het verharen. Hij heeft een vaste stoel waar hij slaapt die elke dag vol haar zit.
Ik moet ff in de gelegenheid zijn om ze allemaal weer eens goed te borstelen. Dat helpt hier enorm.
Ik gebruik een furminator borstel, echt een magisch dingetje. Paar keer volhouden en het is hier altijd alweer een stuk minder met het haar in huis.
Pas alleen op dat je niet te lang doorborsteld, dan komen er lelijke plekken in de vacht. Ik doe ze vaak nog ff na met een simpel rubberborsteltje om de losgeborstelde haren er uit te halen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:58

Meestal ben je allergisch voor de huidschilfers, niet voor de haren zelf. Misschien dat je die wel kan inademen?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:59

Nee, kattenhaar en hondenhaar zijn niet schadelijk voor mensen, gelukkig...

Ik heb voor mijn hond en kat een speciaal borsteltje op gehaald, die van mij verharen rond de zomer enorm en die borstel haalt alle losse donsharen eruit waardoor het verharen minder word. Echt een aanrader, ik heb die van mij bij de welkoop weg, maar je kunt hem bij de meeste dierenwinkels wel halen. Weet zo gauw de naam niet meer maar als je daar vraagt waar je naar op zoek bent kunnen ze je wel verder helpen :j

Was wel een beetje een prijzige borstel, maar voor mij tot nu toe iedere cent waard!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:04

Met wat voor borstel borstel je de kat?
Wij gebruiken een soort "harkje" met een elastiekje en daarmee halen we enorm veel haar eruit. Scheelt heel veel in t verharen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 08:29

Ik borstel haar nauwelijks, dit werd geadviseerd omdat dit de verharing juist zou verergeren. Ik heb er verder geen last van hoor, behalve dan dat het werkelijk óveral zit. Ze krijgt precies hetzelfde te eten als onze andere 3 katten die nauwelijks verharen: natvoer van Almo Nature en droogvoer van Proplan...