Hooggevoelige dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Hooggevoelige dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:14

Heyo, ik had daar vragen over!
Mijn kat is waarschijnlijk hooggevoelig, zei mijn moeder.

Hoe zie je of je huisdier hooggevoelig is?
Waar houd je rekening mee?

Googelen kan wel, maar dan kom je super snel op onbetrouwbare websites (of mensen die denken dat ze precies horen wat de kat zegt en dat eigenlijk niet horen maar een belachelijk grote fantasie hebben).

Ik weet al dat;
- ze slecht tegen ruzies kunnen en je daar rekening mee moet houden zoals niet schreeuwen en ze geruststellen.

Ook mag je hier babbelen over jouw hooggevoelige dieren!

Goof

Re: Hooggevoelige dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:20

Stel je vragen eens aan je moeder. Zij is degene die zegt dat je kat hooggevoelig is, dan kan ze je ook vast uitleggen waarom ze dat zegt.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:21

Goof schreef:
Stel je vragen eens aan je moeder. Zij is degene die zegt dat je kat hooggevoelig is, dan kan ze je ook vast uitleggen waarom ze dat zegt.

Ze denkt het omdat ze eigenlijk veel te goed emoties aanvoelt en een soort van met je communiceert.

voor zo ver ik het opgezocht heb lees ik ook dat ze alert zijn op de omgeving en soms heel schrikkerig zijn, klopt dat?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:24

Hooggevoelig, wat een nonsens, lijkt me dat katten en honden gemiddeld genomen beter horen dan wij mensen en dus hoop lawaai irritant vinden. De een zal dat meer laten merken dan de ander.
Ruzie kan het dier op zich zelf betrekken, simpelweg omdat als hij op zijn kop krijgt mensen vaak stemverheffen en met deuren smijten etc. als mensen onderling ruzie hebben doen ze dat ook met stemverheffen dier zal dan niet denken oh, baas A en B hebben ruzie, dier zal denken.. chips.. ik heb vast wat heel erg fout gedaan.. maar wat? en zal wegkruipen.

Daar zit hem bij veel honden ook dat mensen zeggen zie je wel hij voelt zich schuldig hij heeft het gedaan, Noop... dier reageert gewoon op de houding en stemming van zijn mens waar hij al aan ziet dat er iets niet deugt, maar wat???
Dieren zijn veel beter in het observeren dan wij mensen, wij zijn daar eigenlijk gewoon slecht in.

Kortom hooggevoelig is in mijn ogen kwats, gewoon lompe mensen en ene dier zal daar meer op reageren dan het andere. Zaak van zijn mens om dan te zorgen dat dier niet over de rooie gaat omdat mensen bv onderling ruzie hebben of mens thuiskomt met pesthumeur.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:25

Sjolvir schreef:
Hooggevoelig, wat een nonsens, lijkt me dat katten en honden gemiddeld genomen beter horen dan wij mensen en dus hoop lawaai irritant vinden. De een zal dat meer laten merken dan de ander.
Ruzie kan het dier op zich zelf betrekken, simpelweg omdat als hij op zijn kop krijgt mensen vaak stemverheffen en met deuren smijten etc. als mensen onderling ruzie hebben doen ze dat ook met stemverheffen dier zal dan niet denken oh, baas A en B hebben ruzie, dier zal denken.. chips.. ik heb vast wat heel erg fout gedaan.. maar wat? en zal wegkruipen.

Daar zit hem bij veel honden ook dat mensen zeggen zie je wel hij voelt zich schuldig hij heeft het gedaan, Noop... dier reageert gewoon op de houding en stemming van zijn mens waar hij al aan ziet dat er iets niet deugt, maar wat???
Dieren zijn veel beter in het observeren dan wij mensen, wij zijn daar eigenlijk gewoon slecht in.

Kortom hooggevoelig is in mijn ogen kwats, gewoon lompe mensen en ene dier zal daar meer op reageren dan het andere. Zaak van zijn mens om dan te zorgen dat dier niet over de rooie gaat omdat mensen bv onderling ruzie hebben of mens thuiskomt met pesthumeur.

volgens mij moet jijgewoon niet reageren hier.
Hooggevoeligheid is iets wat bestaat, bij mensen heel veel en dieren iets minder.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:27

Dat lijkt me eigenlijk een hele doodgewone kat.
Katten, en overige dieren, voelen sowieso emoties aan en sfeer in huis. Katten zijn meesters in communicatie, dus dat doen ze ook allemaal met hun baasjes.
En ook alle dieren zijn, in meerdere of mindere mate, alert op de omgeving.
Ik zie echt niks bijzonders dat je kat hooggevoelig zou moeten maken, of al mijn katten in de afgelopen 36 jaar zouden dat ook moeten zijn geweest.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:28

xniieeenke schreef:
Sjolvir schreef:

Hooggevoeligheid is iets wat bestaat, bij mensen heel veel en dieren iets minder.

Sjolvir legt precies uit hoe dieren in elkaar steken en dat wat jij hooggevoeligheid noemt heel normaal dierengedrag is.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:28

Goof schreef:
Dat lijkt me eigenlijk een hele doodgewone kat.
Katten, en overige dieren, voelen sowieso emoties aan en sfeer in huis. Katten zijn meesters in communicatie, dus dat doen ze ook allemaal met hun baasjes.
En ook alle dieren zijn, in meerdere of mindere mate, alert op de omgeving.
Ik zie echt niks bijzonders dat je kat hooggevoelig zou moeten maken, of al mijn katten in de afgelopen 36 jaar zouden dat ook moeten zijn geweest.

Dat klopt, zijn ze ENORM. Maar als je op internet naar kenmerken zoekt zie je toch dingen die veel katten niet hebben, mijn ene kat juist wel. Maar, is dat betrouwbaar?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:29

En wat heeft jouw kat dan wel wat die andere katten niet hebben??

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:31

xniieeenke schreef:

Haha, dit is overgevoelig, niet "hoog"gevoelig.
Verder ben ik het met Sjolvir eens, bij veel mensen twijfel ik zeer aan deze (iha zelf-)diagnose, bij dieren is het gewoon nonsens. Ja, het ene individu is wat neurotischer dan de andere, that´s it.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:32

Brainless schreef:

Ze is veel sneller overprikkeld dan andere dieren, net als hooggevoelige mensen hebben.
Te veel dingen tegelijk is niet mogelijk, ookal zijn het maar 2 wat veel katten wel kunnen handelen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:32

Weet je wat, alle dieren voelen dingen aan, natuurlijk, maar volgens mij snappen we er allemaal gewoon niks van hier, dus negeer maar het topic...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:33

We zijn niet gevoelig genoeg denk ik...

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:35

Zo zien we maar weer hooggevoeligheid is iets wat gewoon niet goed word gezien door veel mensen. Jammer, laat het maar weer zakken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:38

xniieeenke schreef:
Brainless schreef:

Ze is veel sneller overprikkeld dan andere dieren, net als hooggevoelige mensen hebben.
Te veel dingen tegelijk is niet mogelijk, ookal zijn het maar 2 wat veel katten wel kunnen handelen.

Ik heb zo'n kat en ook een hond lopen die zeer snel overprikkeld zijn.

Veel katten kunnen absoluut niet tegen drukte/veel prikkels.
Dus dat is echt niet zo heel apart.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:39

Mijn ene hond was veel gevoeliger voor emoties dan m'n andere. Ik geloof niet in hooggevoeligheid maar ik weet zeker dat er verschil is tussen dieren.

Als er ruzie was ging de ene hond gewoon met dr voorhoofd tegen de muur aan zitten. Heel deprimerend om te zien. Terwijl de andere niet eens op keek.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:40

Btw, ze konden beide goed tegen prikkels, liepen beide op hoog niveau in de sport.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:43

xniieeenke schreef:
Ze denkt het omdat ze eigenlijk veel te goed emoties aanvoelt en een soort van met je communiceert.

voor zo ver ik het opgezocht heb lees ik ook dat ze alert zijn op de omgeving en soms heel schrikkerig zijn, klopt dat?

Sorry maar volgens mij hebben alle dieren dit :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:43

xniieeenke schreef:
Zo zien we maar weer hooggevoeligheid is iets wat gewoon niet goed word gezien door veel mensen. Jammer, laat het maar weer zakken.

Maar wat is daar jammer aan?
Wat voor dier je ook hebt, elk dier heeft zijn eigen karakter en daar heb je mee te dealen.
Wat voor stempeltje je daar ook opplakt.

Met een stempel hooggevoeligheid wordt iemand niet beter (of slechter) van.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:44

sommige mensen vind ik 't niet waard om op te reageren ik ontvolg mijn eigen topic, veel plezier hier

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:48

xniieeenke schreef:
Brainless schreef:

Iedere kat is anders, dat heeft niets te maken met hooggevoelig zijn.
Ik heb 2 katten; 1 is superrelaxt en nooit overprikkeld, de ander is al overprikkeld als ik nies.
Ik noem dat echter niet hooggevoelig, ik noem dat een aansteller of een angsthaas of een paniekzaaier.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:53

Lijkt me ook wat overdreven. Alle katten die wij gehad hebben, hebben ook veel last van ruzies/ veel geluid/prikkels. Een kat die we nu hebben springt zelfs naar mensen toe als ze ruzie hebben, om vervolgens een poot in je gezicht te leggen. Erg lief, maar in mijn ogen absoluut niet 'hooggevoelig' te noemen.
Katten zijn gewoon erg gevoelig voor hun omgeving. Onze andere kat is dan weer heel erg schrikkerig, maar echt behoorlijk dom in de omgang met andere katten. Dus als een kat die schrikkerig is hooggevoelig is, zou die kat dat ook moeten zijn terwijl ze echt niets begrijpt van signalen van andere katten.

Ik vind het dan ook geen argument dat 'je dingen op internet kunt vinden en dat dus wel laat zien dat niet alle katten zo zijn'. Mensen verschillen, dieren verschillen. Heel simpel. Ieder beest reageert op zijn eigen manier, en niet tegen veel prikkels kunnen is gewoon iets heel normaals voor katten.
Je kijkt teveel met 'mensenogen' naar je katten. Als je je kat hooggevoelig noemt omdat die niet tegen veel prikkels kan en dat bij mensen ook een teken is van hooggevoeligheid, is dat geen argument. Dieren zijn nou eenmaal geen mensen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:58

Hooggevoeligheid geloof ik niet zo heel erg in. Dieren voelen dingen goed aan. Mensen ook (wij zijn immers ook dieren). Ik kan slecht tegen prikkels (vooral geluid) terwijl andere heel goed tegen prikkels kunnen. Mijn hond was ook gevoelig voor sfeer, als iemand boos was (niet op hem), raakte hij soms van slag. Dieren observeren en reageren op de situatie. En zoals jouw kat reageert, klinkt gewoon als een kat die eventueel wat slechter tegen prikkels kan. Zeker katten en honden zijn goed op mensen ingespeeld qua emoties en lichaamstaal.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:58

Dieren zijn individuen. Dat betekent dat ze, net als mensen, ieder een eigen karakter en eigen gedrag hebben. Heeft niks met hooggevoelig te maken, maar gewoon met karaktereigenschappen van het individu. Sommige mensen vinden het niet erg om bij ruziemakende mensen te zijn, andere mensen lopen weg omdat ze het irritant/ongemakkelijk/luid/vervelend vinden. Eigenlijk is het in dit geval precies hetzelfde bij dieren.

En over al die hooggevoelige mensen, dat zijn 9 van de 10 keer ook maar mensen die een oppervlakkige vragenlijst op internet ingevuld hebben. :+

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:59

xxxjanna schreef:
Lijkt me ook wat overdreven. Alle katten die wij gehad hebben, hebben ook veel last van ruzies/ veel geluid/prikkels. Een kat die we nu hebben springt zelfs naar mensen toe als ze ruzie hebben, om vervolgens een poot in je gezicht te leggen. Erg lief, maar in mijn ogen absoluut niet 'hooggevoelig' te noemen.
Katten zijn gewoon erg gevoelig voor hun omgeving. Onze andere kat is dan weer heel erg schrikkerig, maar echt behoorlijk dom in de omgang met andere katten. Dus als een kat die schrikkerig is hooggevoelig is, zou die kat dat ook moeten zijn terwijl ze echt niets begrijpt van signalen van andere katten.

Ik vind het dan ook geen argument dat 'je dingen op internet kunt vinden en dat dus wel laat zien dat niet alle katten zo zijn'. Mensen verschillen, dieren verschillen. Heel simpel. Ieder beest reageert op zijn eigen manier, en niet tegen veel prikkels kunnen is gewoon iets heel normaals voor katten.
Je kijkt teveel met 'mensenogen' naar je katten. Als je je kat hooggevoelig noemt omdat die niet tegen veel prikkels kan en dat bij mensen ook een teken is van hooggevoeligheid, is dat geen argument. Dieren zijn nou eenmaal geen mensen.

Maar mensen zijn wel dieren.

Maar het lijkt me verder wel onzin. Het ene beest zal best gevoeliger zijn dan het andere, maar een kat hooggevoelig? Lijkt me niet, jouw kat doet net zoals ieder andere kat.