Pup zindelijk maken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Pup zindelijk maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 23:32

Beste bokkers..

Ik lees veel manieren waarop een pup zindelijk gemaakt kan worden;
- met matjes/kranten (ook in de bench 's nachts). Maar gaan ze hier niet aan bijten of ze kunnen het zelfs op eten. Lijkt mij niet erg prettig..
- savonds na 20.00 uur het water weghalen.. ben ik geen voorstander van. Maar als de pup de hele nacht vers drinkwater heeft, wordt het zindelijk maken ook moeilijker. De pup heeft natuurlijk nog niet zon grote blaas als een volwassen hond..Maar de pup zonder water laten zitten vind ik eerlijk gezegd niet kunnen :o
- snachts de pup uitlaten... maar hoe bouw je dit dan weer op naar wel een nacht op kunnen houden?

Ik ben benieuwd hoe bokkers dit hebben gedaan.
Overdag is geen probleem, dan kan je de pup goed in de gaten houden.. maar ik ben met name benieuwd hoe je dit snachts het beste aan kan pakken.

NZ92

Re: Pup zindelijk maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:34

Wij hebben t altijd als volgt gedaan; pup na 21:00 niet meer veel laten drinken, rond 12 uur nacht nog een keer eruit voor laatste plasje. Dan in de bench en ochtends rond 7 uur er weer uit! Ging eigenlijk altijd erg goed.. en heb er zeker nu al een stuk of 10 zindelijk gemaakt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:37

Geen bench hier.
Voor het slapen gaan nog plassen, klein beetje drinken, in de nacht wekker zetten en eruit, in de ochtend bijtijds er weer uit en weer naar buiten.
Binnen een week vond meneer het wel genoeg, en wou ie in de nacht door slapen :')

Is gewoon heel erg afhankelijk van het dier, de 1 is nou wat sneller dan de ander.

Kleine toevoeging.
Heb nooit met matjes of kranten gedaan.
Vind het een beetje raar om ze eerst dat te leren en daarna pas buiten.
Wij vinden het fijner direct buiten aan te leren.
Maar ook dat is wat je zelf wil/gewend bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:42

Hier slaap ik op de bank tot ze 's nachts doorslapen. Meestal 2 tot 4 nachten. En na 9 uur krijgen ze weinig water meer.

En overdag gewoon telkens naar buiten doen, zodra ze wakker zijn. Of gespeeld hebben enzo.

Die van mij is nu 24 week. En zo goed als zindelijk. Heel af en toe gaat het mis. Maar dat is onze eigen schuld meestal.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:43

Mijn pup is nu 10maanden, die liet ik in het begin rond 12uur nog uit en dan ging hij in de bench tot 7uur. Altijd droog geweest in de bench, water weghalen heb ik nooit gedaan. Ik ben van mening dat ze ten alle tijden water moeten hebben.

Matjes etc doe ik ook niet, gewoon hups buiten zetten. En als ze het buiten doen uit je dak gaan van blijheid en beloning, bij binnen doen niks zeggen, oppakken en buiten zetten. Mijn jack was met 2 dagen zindelijk (op 8 weken leeftijd dus), mijn aussie was met 11 weken zindelijk.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:45

Hier na 20.00 uur geen drinken meer.
Zo laat mogelijk behoefte laten doen en s`morgens zo vroeg mogelijk weer.
Wij hebben ze s`nachts wel in een bench.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:04

Onze hond gaf het vanaf dag 1 zelf al aan 's nachts dat hij wat moest doen, we zijn een week lang 's nachts eruit gegaan. Na die week hebben we het genegeerd en meneer sliep zo door. Nooit ongelukjes gehad 's nachts :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:10

Nooit water weggehaald, 24/7 drinkwater beschikbaar voor de honden.
In de nacht drinken ze toch niet veel, dan slapen ze.
Maar mochten ze eens iets willen drinken dan is het er.
Nooit matjes etc gebruikt.
Bench alleen eerste 3 a 4 weken naast het bed 's nachts.
Daarna de bench de deur uit (ondingen)

's Nachts 1 a 2 keer opstaan om met de pup naar buiten te gaan.
Meestal is dit een week, soms iets langer en dan slapen ze de nacht door.

Overdag altijd iemand bij de pup, geen bench.
Na elk slaapje, spelletje, maaltijd naar buiten om te plassen.
Het zijn dan net lekkende kranen, die pups. :D

Op deze manier hebben we het altijd gedaan.
Soms een ongelukje in huis, dweil je gewoon op.
Maar over het algemeen waren ze snel zindelijk.
Je moet er de eerste weken veel tijd aan besteden, dan kunnen ze het gewoon nog niet ophouden.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:13

Hier gaat de pup naast het bed, laatste plasje voor het slapen en gaan en dan de wekker rond 02.00 uur. Ik sta altijd om 04:30 op dus het zijn geen lange nachten hier ;-) . Op een gegeven moment slapen ze gewoon door en willen ze er 's nachts niet meer uit! Over twee weekjes komt er hier ook weer een puppie en mogen we er ook weer mee aan de slag!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:24

Water beperken oid hebben we hier nooit gedaan , thuis bij mijn ouders ook niet.
Vind dat ook gewoon niet fair, drinken is een eerste levensbehoefte,die horen niet beperkt te worden tenzij het om echt hele uitzonderlijke redenen niet anders kan.

'S avonds laatste werk de pup laten plassen en 's ochtends eerste werk pup laten plassen en verder na het eten de mogelijkheid bieden, na het slapen de mogelijkheid bieden, na het spelen de mogelijkheid bieden en ogen in je achterhoofd kweken dat je bij de minste tekenen met de kleine naar buiten kunt om hem/haar te laten plassen etc.

Dan krijgen ze snel zat door dat plassen en poepen buiten hoort te gebeuren en gaan ze het ook vlot aangeven.

Hier ook nooit matjes gebruikt trouwens niet in huis en niet in de bench.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:28

Hier ook geen bench, pup de eerste nachten mee op bed, zodra ze onrustig worden eruit, plassen en weer teug naar bed. Verder niets doen met ze, niet praten, aaien, spelen. Dan leren ze snel genoeg dat je er altijd bent voor ongemakjes, maar niet altijd om mee te spelen.
Na de eerste paar dagen op bed, gaan ze in de mand naast bed. Dan kunnen ze al doorslapen meestal, maar wel nog je alarmeren wanneer nodig.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:48

In mijn ogen is er maar 1 manier en dat is in de buurt van je pup slapen en er dus snachts uit..
(Daarnaast overdag na het slapen, na het eten, na het spelen en tussendoor) zo vaak mogelijk naar buiten zodat de pup leert dat het buiten het beste is.
Mijn nesten waren met 8 weken grotendeels zindelijk (op ongelukjes na) , veel werk als fokker maar werpt erg z'n vruchten af want allemaal heel blije baasjes!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 06:09

Dankjullie voor de tips!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 07:01

Onze pup was krantzindelijk maar niet echt gebruik van gemaakt.

Hierzat de pup in de grootste bench terwijl het en kooiker is. In de bench stond een kattenreiskooi met kussen. Zo kon hij knus daar in liggen maar ook wat spelen/bewegen en drinken. Ik liet hem elke 1, 5a 2 uur voor aan de weg plassen. Als hij droog bleef verzette ik dat een half uur. En zo bouwde ik dat uit tot hij droog bleef. En hij is daardoor alleen de eerste nacht nat geweest. Overdag liet ik hem sowieso elke 2 uur plassen. En 3x een korte wandeling. Na elk slaapje of eten/drinken liet ik hem ook plassen. Hij was ontzettend snel zindelijk. De ongelukjes zijn ruim onder de 20x gebleven.

Ik merkte wel dat onze pup op een gegeven moment s nachts niet zijn mandjw uit wou en dan verzekke ik dewekker direct een uur. Na 2 weken wou hij er snachts niet meer uit. Mijn man doet hem s avonds rond 23:00 en elke ochtend rond 06:00 zodat ik met me kleine kindjes niet voor schooltijd hoef te wandelen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 07:28

Hier beetje hetzelfde ook, pup snachts naast bed, slaap vrij licht dus geen wekker, als pup wakker en onrustig werd even uitlaten snachts, meestal sliepen ze na een kleine week gewoon door snachts.
Geen water mee naar boven, als ze slapen hoeven ze niet te drinken, doe ik ook niet, ik ben altijd rond 5 uur op, dan pup gelijk onder arm en naar buiten.
Kranten en matjes vind ik z,on onzin, leer je ze eerst binnen te doen om dan vervolgens het buiten te doen, dubbel werk.
Ik vind wel dat je de eerste tijd de pup bij , op of naast je bed moet hebben of snachts op de bank bij pup als je hem niet mee naar de slaapkamer wilt, beestje is al bij zn moeder en broers en zusjes weggehaald, is zwaar genoeg, zet hem dan niet eenzaam in een bench beneden, kleine heft echt nog steun nodig, later kun je dit afbouwen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 08:47

Hier vulde ik de waterbak op bepaalde momenten per dag, want de dames begonnen te drinken omdat ze dorst hadden en stopten dan vaak niet meer. Dus na een halve waterbak haalde ik de bak omhoog en gingen ze iets anders doen, als ik hem dan na 5 minuten neerzette keken ze er niet meer naar om tot het volgende dorstmoment en ze hem leegmaakten.

Ik ging er 's nachts uit als ze het aangaven. Ninthe gaf helemaal niets aan (nog altijd nauwelijks), dus die ging standaard mee als Noa moest. De eerste week tot twee weken (vanaf 7.0 weken) sliepen ze in de nacht door, er lagen dikke handdoeken in de bench en daar deden ze het op. Er was nog weinig gevoel voor zindelijkheid. Daarna meldde ze zich eerst 3x per nacht, al snel 2x per nacht en na enige tijd 1x per nacht. Dat is best een tijdje gebleven, tussen 4 en 5 wilden ze er graag even uit om te plassen. Dat is ook niet zo gek gezien ik zelf vaak ook rond die tijd even ging en er dus roering was (en voor mij weinig werk dus weinig stimulans om het af te leren).

Wat heel veel uitmaakte was of ze goede brok kregen en of ze 's avonds kvv kregen. Bij kvv (of eventueel goede kwaliteit natvoer zoals renske) drinken ze veel minder en zijn ze dus ook eerder zindelijk danwel slapen ze 's nachts door. Op een goede brok drinken ze vaak ook veel minder en uiteraard moeten ze er ook minder van poepen. Het schema van de hoeveelheid ontlasting/plassen van veel naar weinig is zo: budgetbrok - goede brok - goed natvoer - kvv.
Natvoer kan een compleet voer zijn! Om aan te geven hoe groot de verschillen zijn. Van pedigree en cesar moet je 800-1200g per 10kg hond geven, van Renske, Lukullus en Rocco moet je 266-400g per 10kg hond geven. Oftewel, maar een derde. Voor natvoeren is dit dan ook ongeveer je richtlijn om te kijken of het goed voer is (los van de ingrediënten). Meer dan 400g per 10kg (volwassen) hond raad ik af.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:04

Hier heeft hij mij toen de eerste nacht wakker gemaakt, ben ik met hem uit geweest en verder nooit neer vernomen 's nachts,plasjes mooi opgehouden. Wel ging hij om 12 uur nog voor het laatste rondje en 's ochtends om 6 uur was hij de eerste. Verder na elke voerbeurt, spel en slaapje even er uit om te plassen. Dacht dat die van ons met 4 dagen zindelijk was. Zo heel af en toe had hij nog een ongelukje, maar niks vervelends.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:06

Wij hebben de bosjes op een halve meter van de achter deur. Dus wij hebben haar geleerd om op commando te plassen. Onze hond is erg lui van aard dus die wilde 's nachts gewoon slapen. :z

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:08

Ik heb grasmatten op mijn dakterras gelegd. Overigens moet ik er bij mijn tekst wel nog bijzeggen dat ik nachten maak van 9-10 uur. Om 12 uur plassen en dan om 6 uur er weer uit is voor mij geen optie, daarna kruip ik er echt nog even in.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 14:19

Het plassen gaat erg goed vandaag. Ook al twee keer buiten gepoept.. maar helaas ook al weer in de bench vanmiddag. Dit geeft de pup nog niet duidelijk aan..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:26

Als hij nog zo jong is, moet je hem ook voor zijn, niet wachten tot hij het aangeeft.
Ik weet niet hoe oud je pup is?
Maar als ze nog zo jong zijn, plassen ze meteen als ze moeten.
Het kunnen aangeven kunnen ze pas als ze het ook even kunnen ophouden.
Of als ze niet in de bench zitten, maar vrij kunnen lopen dan kunnen ze naar de deur lopen, dan weet je het ook.
Maar een hond in een bench kan niks aangeven.

Maar zo te lezen, gaat het verder toch goed, het kost gewoon tijd dat zindelijk maken. :)
Pas met een maand of 6 heeft een hond zijn sluitspieren volledig onder controle.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-02-16 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:30

Snachts eruit gaan met d'r als ze ging piepen. Hebben haar nu ruim 2 maanden en inmiddels slaapt ze soms door tot half 10 zonder te plassen ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:36

Wij zijn gewoon 's nachts (net als een mensenbaby je 's nachts nodig heeft) eruit gegaan om hem te laten plassen. Soms wel 4 keer per nacht. Leuk is het niet. Maar hij werd wel snel zindelijk en hoe ouder hij werd hoe langer hij het kon ophouden.
We woonde toen op een appartement, dus ook 's nachts 2 verdiepingen naar beneden met trap naar plantzoen lopen en weer terug :P Het is even doorbijten haha.

En nog een tip. Wij hebben onze hond op commando leren poepen. Klinkt misschien raar, maar dat is zooooo hadig!!
Hij kan nu op commando zijn behoefte toen. Stel je loopt ergens waar het poepen je niet uit komt, zal hij niet zo snel zomaar ergens gaat zitten poepen. En zie je een plekje waar het beter uit komt (of speciaal zo hondenuitlaat plek) geef je hem het commando. En doet hij zijn ding.
Ons commando is gewoon 'poepen!' :') :')
Soms wordt je raar aangekeken als je dat tegen je hond zegt. Maar het is heeeel fijn dat hij het kan _/-\o_
Elke keer als ik met hem uit ga zeg ik eerst poepen, zodat hij weet dat hij gewoon rustig zijn ding kan doen. :=

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:37

Ik bedenk me net dat hij dat dus ook met zijn plas doet op commando.
Het is een reu en plas eigenlijk door het commando ineen keer zijn blaas leeg. Hij loopt dus ook in de stad nu netjes mee zonder elke paal zijn poot op te tillen. Want dat doet hij naar 5 jaar nog steeds niet. Hij piest als een teef :') :') :')

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 14:39

Barbet: dat weet ik :o. De pup is 8 weken.
Ben ook blij dat het vandaag goed gaat!
Na het voer van vanochtend heeft de pup twee keer buiten gepoept dus dacht dat ze wel 'leeg' zou zijn ;)
Ben ook absoluut niet boos of teleurgesteld :)

Chasey: haha, dat is zeker een idee ;)

Edit: maar ik vind het dus nog lastig hoe vaak een pup moet poepen..