Elke ochtend bij de hooironde, voel ik altijd even mijn konijntjes over hun rug, gewoon om even te checken hoe ze in t vet zitten. Nu heb ik dat een week niet gedaan omdat ik ziek was (en heeft mn moeder ze voorzien van hooi e.d.) en de laatste dagen ben ik het eigenlijk vergeten om te doen.
Afgelopen vrijdag dus maar weer gedaan en 1 van de nijntjes was echt mager. Gelukkig moest ik die dag werken (paraveterinair) dus konijn bij de kladden gegrepen,DA op de hoogte gesteld en naar t werk gereden. Konijn is normaal ruim 3,5 kilo en nogsteeds groeiende (denk ik? Nog geen jaar oud). Nu woog ze slechts 2,3 kilo. Ze was zwak, reageerde niet op veel dingen en het was of onderzoek of euthanasie. De DA durfde het wel aan, dus bloedonderzoek en ze heeft enkele injecties gehad. Ze keutelde nog wel, hoewel haar maag leeg was. Dus direct ook maar dwangvoeding klaargemaakt, die ze op at als een ware bouwvakker met pauze. Daar lag het dus niet aan. Er is nog naar het gebit gekeken, en tja, er zaten hier en daar wel wat ieniemiene haakjes, maar niet iets waarvan we dachten, dat is de oorzaak.
Bloedonderzoek kwam miet zoveel uit. Het ging vooral om lever en nierwaarden, maar waarschijnlijk heb ik het verkeerd ingevoerd en is er een foute uitslag uitgekomen (ik werk nooit met dat apparaat, wij sturen bloed bijna altijd op). Dus overige bloed bewaard en maandag zal mijn andere collega er even naar kijken.
We zijn dus niet echt veel wijzer, behalve dat ze een flinke ondertemperatuur had, onwijs vooruit is gegaan na de injecties (maag-darm stimulans, biodyl en... Nog iets) en onderhuids vocht. Nu zit ze voorlopig binnen (alleen) en kan ik haar goed in de gaten houden. Met momenten vreet ze als een slootgraver, maar wel vooral lekkere dingen. Wortel, appel, brok en een beetje hooi. Dwangvoeding vond ze vandaag niet lekker genoeg, dus ga morgen iets anders voor haar maken (gezien ze wel wat eet wil ik haar niet direct dwangvoeren).
Op het moment lijkt ze heel alert, minder zwak en ook haar temperatuur is normaal. Nee, ze zijn niet geënt, ontwormen durfde DA nog niet aan, ze heeft geen scheef koppie oid. Maandag gaat ze weer mee om eventueel verder onderzoek te doen.
Sorry voor dit lange en onduidelijke bericht, maar waar zouden jullie als eerste aan denken? Ik heb nooit veel met mijn konijnen gehad, maar deze wil ik echt nog niet kwijt.
En kan ik de dames nog wel weer bij elkaar plaatsen? Daar ben ik nog het meest bang voor...