Hoe hond van angst paarden afhelpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Hoe hond van angst paarden afhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:41

Hallo bokkers,

Met deze vraag hoop ik voldoende tips te krijgen hoe dit aan te pakken!

Ik ben in het bezit van een 1,5 jarige zelf gefokte labrador teef. Zij gaat eigenlijk
dagelijks mee na de paarden maar heeft hier enorme angst voor. Dit omdat ze hier diverse
trauma's mee heeft opgelopen.

- als pup van 9 weken heeft mijn paard op haar pootje gestaan, ik lette 2 seconde niet op en het was meteen raak. Gevolg een flinke jaap in haar achterpoot, gelukkig niet gebroken maar heeft wel 3 weken met hechtingen en verband gelopen.

- afgelopen zomer is ze mee geweest naar mijn zomerbaantje; ruiterkampen begeleiden in de Ardennen!
Hier is ze een keer mee geweest met de paarden op een klein ritje, naast de paarden meelopen kende ze al. Maar tijdens de rit is ze 2 keer achter elkaar tegen een stroom draad aangelopen waardoor ze schrok en is weggerend... pas na 5 uren was ze terecht!

Nu gaat ze dagelijks mee naar stal, samen met mijn andere hond haar moeder. Op stal is ze eigenlijk heel relaxt, scharrelt buiten een beetje rond speelt met de andere honden en is rustig. Zodra ik mijn paard uit de stal haal verstopt ze zich meteen in de box waar ze dan gerust 2 uur blijft zitten tot mijn paard weer weg uit de gang is. Als er een paard komt aangelopen sprint ze meteen weg en verstopt zich.

Mijn andere hond heeft respect voor paarden maar is niet bang, zij loopt gerust naast het paard mee en durft ook dicht bij ze in de buurt te komen.

Afgelopen week probeerde ik een klein ritje buiten te maken en hoopte ik dat beide honden mee liepen, helaas bleef de bange hond verstopt in de stal en durfde er niet uit te komen.

ik zou zo graag mijn hond een beetje relaxter met paarden willen maken! En dat ze uiteindelijk ook weer mee kan met de ritjes. Ze staat erg goed onder apel maar helaas in deze situaties is het de angst die het overneemt.

Tevens als ik naast mijn paard sta en haar roep, komt ze wel ineengedoken met de staart tussen de benen. Maar zodra ik opstijg vlucht ze weer meteen weg..

iemand tips om dit aan te pakken?

NZ92

Re: Hoe hond van angst paarden afhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 12:12

Niemand die tips heeft?

davinci2412

Re: Hoe hond van angst paarden afhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:15

Misschien aangelijnd met haar wandelen naast het paard? Daarmee haar vertrouwen opbouwen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:17

angst is erg moeilijk om te keren. Vooreerst zou ik aan het angstgedrag zelf geen aandacht besteden. En proberen wel de paarden positief te maken.
Ik zou er een leibandje aanknuppen, clickertraining aanleren, en kijken tot hoe ver ze bij een paard durft te komen en ze nog relaxet is (als dat 50 meter is is dat ook prima!)
In haar relaxte zone doe je clickeroefeningen.
Daarna ga je een stapje dichter, click, en weer naar de comfortzone, net zo lang tot ze in dat metertje dichter ook relaxed is. En zo opbouwen. eenmaal ze dicht genoeg durft kun je gaan clicken op een touch met het paard...