Kat plast overal, ten einde raad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kashmino

Kat plast overal, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 21:38

Hallo,

Onze kater heeft twee weken geleden een verstopte urinebuis (gruis) gehad en is hieraan geopereerd. Hij heeft toen twee dagen een catheter in gehad, waardoor hij dus overal urine lekte. We kregen toen speciaal voer voor hem mee waarmee verdere vorming van blaasgruis voorkomen zou worden. Echter plast de kat nu nog overal, en soms in de (één van de 2) kattenbak. Eerst kon het natuurlijk nog pijnlijk zijn om te plassen, maar dat hoort nu al lang over te zijn. Zijn medicatie is ook al verlengd, zodat hij niet extra pijn heeft (Pijnstiller en nog iets anders).
We hebben alles geprobeerd om het plassen in te perken. Meerdere kattenbakken, urine-off spray, de kattenbak meerdere malen per dag schoonmaken, veel dwijlen... niets hielp. De laatste week is hij continue in de bijkeuken, aangezien daar tegels zijn en het plassen niet veel uitmaakt. Verder in huis kan niet, overal ligt namelijk laminaat. Gedeeltelijk kan het plassen ook uit protest zijn namelijk, eerst mocht bij wel overal komen. Vandaag is hij echter ook gewoon in de woonkamer geweest, in de hoop dat hij niet meer naast de bak zou plassen, helaas zonder resultaat.
Mijn ouders zitten nu helaas ook te denken aan laten inslapen, maar eerst willen we alles geprobeerd hebben om het plassen voorkomen.

Hopelijk weet iemand anders een oplossing. In kan me niet voorstellen dat we de enigen zijn met dit probleem.
Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:42

Zou je terug kunnen gaan naar het kattebakzindelijk maken net als je dat bij een jonge kat doet?
Ik deed bij de jonge katten altijd zo dat ik ze om de zoveel tijd even optilde, ze in de bak zette en als ze plasten beloonde ik ze.
Komt de kat ook buiten?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:43

Weet je zeker dat het probleem verholpen is en hij niet gewoon met een volle blaas zit? En een kat die ergens anders plast dan hoort in laten slapen is helemaal van de zotte, breng hem dan naar een asiel.

Goof

Re: Kat plast overal, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:45

Is er al gekeken of het niet alsnog blaasgruis of een blaasontsteking is? Ik zou eerst eens kijken of het probleem wel opgelost is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:47

Ik zou terug gaan (bellen iig) naar de DA.

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 21:50

ellepel schreef:
Zou je terug kunnen gaan naar het kattebakzindelijk maken net als je dat bij een jonge kat doet?
Ik deed bij de jonge katten altijd zo dat ik ze om de zoveel tijd even optilde, ze in de bak zette en als ze plasten beloonde ik ze.
Komt de kat ook buiten?

We zijn de laatste week weer erg bezig met zindelijk maken, maar nog geen succes.
Kylian komt niet buiten, hij is dat niet gewend (we hebben hem nu driekwart jaar, nooit buiten geweest). Hier willen we er ook niet aan beginnen. Vooral niet meteen drukke weg en jagers in de buurt.

Simoonzel schreef:
Weet je zeker dat het probleem verholpen is en hij niet gewoon met een volle blaas zit? En een kat die ergens anders plast dan hoort in laten slapen is helemaal van de zotte, breng hem dan naar een asiel.

Hij zit zeker niet met een volle blaas, hij plast ook alleen maar kleine beetjes en de DA heeft hem vandaag ook gezien. Zij weet ook niet echt wat te doen, het gruis is door het voer al sterk verminderd. We gaan hem heus niet meteen in laten slapen, we willen eerst alle mogelijke opties geprobeerd hebben. Een asiel zal er heus niet aan veranderen, dan houden we hem liever zelf.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:52

de urine plekken poetsen met detail en een katten bak zetten op de.plek waar hij nu het meeste plast
verder belonen bij goed gedrag

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:54

Onze kater heeft dat ook gehad en heeft langer dan twee weken geduurd, dus ik denk niet dat het over is bij je beestje.......
Terug naar de dierenarts, je kat kan er niks aan doen vrees ik.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:56

Ok, dat al gedaan dus.
Consequent volhouden.
Als je hem ziet plassen oppakken en op de bak zetten, verder niet. Straffen heeft geen nut. Als hij het op de bak doet overdreven enthousiast doen als hij klaar is.
Verder geen idee. Ik hoop eigenlijk voor jullie dat het toch nog van wat ongemak en pijn komt.
Hebben jullie de kattenbakvulling veranderd? Of misschien juist iets anders proberen? Met of zonder deksel? Met of zonder klep?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:56

Kleine beetjes is juist heel typerend voor een kat met plasproblemen. Ik zou het probleem dus eerst nog daar zoeken. Is hij trouwens wel gecastreerd? :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:57

Klinkt als nog steeds blaasontsteking. Onzindelijk en kleine plasjes. Is de urine nog gecontroleerd vandaag? Wat vaak helpt is cystease, en ook iets tegen stress (zylkene) bv kan de klachten verminderen. Dit zal even tijd nodig hebben denk ik

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:03

Wij hebben hier een kat die al meerdere malen gekathetheriseerd is omdat hij maar bleef verstoppen, hij heeft uiteindelijk een penisamputatie gehad en heeft nu weer een steriele ontsteking (geen gruis meer) waardoor hij ook weer (heel erg) onzindelijk is. Ik vond vanochtend overal urine.

Krijg jullie kat nu nog medicatie en zo ja, wat krijgt hij dan?

Hou er rekening mee dat het oplossen van struviet 5-12 weken kan duren!!
Ook kunnen de urinewegen nog een tijdje geirriteerd blijven door het struviet. Kleine plasjes duidt erop dat het echt hier nog aan ligt en dit lijkt me dus zeker geen gedragsprobleem.

Ik ga ervan uit dat het met jullie kat beter gaat naar mate het struviet verder oplost

Mijn kat heeft waarschijnlijk nog feline idiopathic cystitis naast zijn aanleg voor blaasgruis. Dus ookal is zijn blaasgruis weg, blijft hij last hebben. Novacam helpt bij hem erg goed.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:04

Ze gaan vaak naast de bak plassen omdat ze de bak associeren met pijn

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:04

Als de kat moedwillig buiten de bak plast zullen dit normale hoeveelheden zijn. Bij blaasproblemen krijg je juist kleine plasjes her en der. Gewoon omdat de aandrang er ineens is en de kattenbak of (in mijn geval) wc zo ver weg zijn. Echt ik heb zo vaak blaasontsteking gehad en dit zijn echt kenmerken. Gelukkig ben ik meestal op tijd (het liefst verblijf ik dan in een straal van vijf meten van het toilet ;-))