Heeft mijn kat nog steeds vlooien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amethyst_

Heeft mijn kat nog steeds vlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 12:44

Hoi!

Eerst even een klein achtergrondverhaal. Vorig jaar maart mijn kanjer Delia uit het asiel opgehaald. Eerste tijd met ontvlooien Exil druppels en Exil ontwormpilletjes gebruikt. Na een tijd was ik zo dom om druppels van Action te gebruiken. Gevolg? Flinke vlooienplaag, zelfs zo erg dat mijn enkels onder de bultjes zaten, alleen had ik geen idee dat het door vlooien kwam.

Om het te bestrijden Beaphar Vlokill pil gebruikt en ontvlooit met Exil Twinspot. Het hele huis op de kop gegooid en daarna ingesprayt met Exil omgevingsspray. Katje is weer rustig, krabt niet meer en ik word ook met rust gelaten ;-). Dit is sinds ongeveer november zo.

Nu mijn probleem; Ik kom in haar witte mandje nog steeds relatief veel zwarte stipjes tegen die bruin worden als ik ze vochtig maak. Volgens de dierenarts assistente vlooienpoepjes. Ik stofzuig voor de zekerheid vaker dan normaal en spray iedere keer alle plinten en achter de bank en zo. Vanochtend even een vlooienkammetje er door en er komen geen neten af, alleen de donkere stipjes.

Kan dit een restant aan vlooienpoepjes zijn of is de plaag nog niet voorbij? Doe ik iets nog niet goed of moet ik voorlopig gewoon nog volhouden?

Sorry als mijn verhaal niet 100% duidelijk is. Vragen beantwoord ik graag :)

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:48

Als je echt zo'n vlooienplaag hebt gehad dan zu;;en het hoogstwaarschijnlijk de restanten vlooienpoep zijn,
enige wat je dan kan doen is de kat wassen als er een bruine kleur vanafkomt en die poepjes zelf weet je dat het de restanten zijn.
Krabbelt de kat weer dan weer vlooienmiddel gebruiken maar dan van de dierenarts stronghold is prima en is gelijk een deel ontwormen en palt ook oormijt aan.

succes

nynke55

Re: Heeft mijn kat nog steeds vlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:51

Exil heb ik vroeger ook wel eens gebruikt, maar werkt niet goed. Stronghold is aardig duurder maar werkt perfect!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 12:52

Ja ik schaam me er ook een beetje voor dat het zo erg is geweest. Puur onwetendheid. Mijn eerste eigen huisdier en daarvoor alleen boerderijkatten die niet onvlooid werden.

Dus jij denkt restant poepjes? Wassen is geen optie, één haal met het kammetje is al strijd. Dus dan maar goed blijven stofzuigen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 12:53

nynke55 schreef:
Exil heb ik vroeger ook wel eens gebruikt, maar werkt niet goed. Stronghold is aardig duurder maar werkt perfect!

In den beginne gewone Exil druppels gebruikt, nu Twinspot, die beschermt beter. Kan altijd even naar Stronghold kijken, dankjewel voor de tip.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:00

Redelijke kans dat je nog met vlooien zit.
Exil is een oudere werkzame stof waar niet alle vlooien nog op reageren en beaphar, mja kan je net zo goed parfum op je kat druppelen.

Blijven stofzuigen (dagelijks) en betere antivlooienmiddelen gebruiken.
Stronghold, advantage/activyl werken goed. Seresto banden ook. Comfortis (pil) dood gegarandeerd de vlooien op je kat.
Wil je er volledig vanaf dan moet je maandelijks behandelen tot je niets meer ziet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:00

Zeker weten!

1% van de vlooien zitten op je kat,de rest in heel je huis.
Vlooien kunnen maanden in sleetjes,kieren,....overleven,wachtend tot er een prooi voorbij komt.

Een vlooienplaag heeft maanden en maanden intensieve behandeling nodig.

Je kat gewoon blijven behandelen en zeker zorgen dat je niet te laat bent.
Tegen volgend jaar mag je dan zeker zijn dat je huis en kat vlo vrij zullen zijn.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 13:04

Thioro schreef:
Redelijke kans dat je nog met vlooien zit.
Exil is een oudere werkzame stof waar niet alle vlooien nog op reageren en beaphar, mja kan je net zo goed parfum op je kat druppelen.

Blijven stofzuigen (dagelijks) en betere antivlooienmiddelen gebruiken.
Stronghold, advantage/activyl werken goed. Seresto banden ook. Comfortis (pil) dood gegarandeerd de vlooien op je kat.
Wil je er volledig vanaf dan moet je maandelijks behandelen tot je niets meer ziet.

Beaphar heb ik geen druppels van gebruikt, alleen de Vlokill pil, vlooien vielen er met bosjes van af.

Maandelijks druppelen mag bij veel merken niet. Bandje vind ik griezelig omdat kat buiten nogal een klimmonster is..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:06

De genoemde merken mag je wel maandelijks toepassen.

Vlooien zijn gewoon hardnekkig en je moet ze intensief bestrijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:09

Ga gewoon ff bij de dierenarts Comfortis pillen halen :)
Kat wel even wegen van tevoren, er zijn meerdere gewichtsklasses

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 13:12

Even gecheckt en heb 18-12 Twinspot gebruikt. Dus puur een kwestie van vol blijven houden met het schoonmaken etc?

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:16

omdat nog steeds warm is zijn er nog steeds vlooien, ik blijf gewoon om de 3 maanden geven. Mijn kat is allergisch voor vlooienbeten anders krijgt hij jeuk en vacht wordt lelijk. hond wordt om de 3 maanden gewassen en krijgt dan ook zijn drupjes

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:20

Twinspot ken ik niet maar de meeste middelen zijn een maand werkzaam. Ik zou zelf de advantage gaan halen en haar die geven en dan idd vol houden met schoonmaken eb evt het lege pippetje in de stofzuiger.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:21

Ik heb ook zo'n last van vlooien! Vreselijk!
Ik ontvlooi iedere maand (Advantage), heb nu 2 keer het hele huis gesprayd en stofzuig om de dag. Ook was ik mijn hond vaak om de vlooien eraf te krijgen, alleen weet ik niet of dit wel goed is.

Het vervelende is ook nog dat wij door het hele huis vloerbedekking hebben...

Ik volg even

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 13:23

Twinspot is een variant van Exil, ipv Fipronil als werkzame stof gebruiken ze Pyriproxyfen en Butylhydroxyanisol. De voorheen gebruikte druppels hadden Fipronil dus dat vertrouw ik voor geen meter meer.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:48

meeste middelen blijven 4 weken actief,geen maand dus.
daar gaan ook veel mensen in de fout.

na 4 weken moet je opnieuw behandelen.
wacht je een maand,dan dwijl je met de kraan open,want dan zijn er toch nog gezonde vlooien bijgetankt qua bloed en kunnen die weer maanden 'kamperen'.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:25

Twinspot instrueert om eens per 3 maanden te druppelen. Staat er 4 weken, dan doe ik het ook precies 4 weken, niet een maand. Dus dat kan het niet zijn, ik volg de bijsluiter altijd precies.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:57

maar veel vlooienproducten doden geen vlooien,zorgen ervoor dat ze onvruchtbaar worden.

dus dan blijf je vlooien zien,vlooienkak vinden,krabbende kat zien,....maar je zorgt er wel voor dat je op termijn vlooienvrij bent.

je zegt dat het nog maar van in november is.

je moet gewoon blijven doorgaan met alles,mindens nog een maand of 4 hoor!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:09

Heb niet alles gelezen, maar heb wel een goede tip voor je.. Je huis goed stofzuigen en daarna goed schoonmaken met een chloor oplossing of schoonmaakazijn, daarna overal stukjes vlooienband neerleggen.. De kat in groene dreft wassen en goed uitspoelen.. Dit elke paar weken herhalen.. Een vlooiencyclus kan van 2 weken tot een paar maanden duren.. Een vlo is afhankelijk van zijn gastheer, anders gaat het dood..

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:12

Kinke schreef:
Ga gewoon ff bij de dierenarts Comfortis pillen halen :)
Kat wel even wegen van tevoren, er zijn meerdere gewichtsklasses

Deze pillen zijn een echte aanrader. Je ziet de vlooien binnen 30 minuten zo dood op de grond vallen! Geeft een maand bescherming, na 3 maanden zijn alle vlooien in je huis dood.

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:14

ik haal altijd zowel voor mijn parkieten als katten stronghold bij de DA werkt top! :j

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 16:48

Bedankt voor alle tips! Die pillen ga ik even naar informeren. Wassen is echt geen optie.

Heb eerder vanmiddag een Vlokill pil gegeven. De vorige keren vond ik dan her en der spartelende neten. Nu alleen de normale hoeveelheid spikkeltjes(poepjes). Kunnen jullie me vertellen hoe duur de pillen van Comfortis zijn? Kan ik dat combineren met druppels of hoeft dat niet eens?

En Stronghold? Zijn dat druppels of pilletjes of bandje?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:06

Ik gebruik op advies van dierenarts ook comfortis. Wel erg duur. Maar werkt goed. Tot nu eigenlijk geen last van vlooien gehad. Had een keer ander spul gehaald, bleek maar 12 uur te werken.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 17:43

Wat betaal je voor welke hoeveelheid Floorsil?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:53

Amethyst_ schreef:
Bedankt voor alle tips! Die pillen ga ik even naar informeren. Wassen is echt geen optie.

Heb eerder vanmiddag een Vlokill pil gegeven. De vorige keren vond ik dan her en der spartelende neten. Nu alleen de normale hoeveelheid spikkeltjes(poepjes). Kunnen jullie me vertellen hoe duur de pillen van Comfortis zijn? Kan ik dat combineren met druppels of hoeft dat niet eens?

En Stronghold? Zijn dat druppels of pilletjes of bandje?

Stronghold is met druppeltjes. Werkt hier erg goed, na 4 weken moet je 't even herhalen.

Wel even een tip: toen ik met kat en pipetje klaar zat kwam ik erachter dat je zelf even een gaatje in het pipetje moest prikken :P In elk geval kon ik geen andere manier vinden om mijn kat te bedruppelen.