ervaringen cavia en tumor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

ervaringen cavia en tumor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 12:59

Hallo allemaal,

Ik zit momenteel in de situatie dat 1 van mijn cavia's een tumor heeft. Afgelopen zaterdag ben ik vanwege gewichtsverlies bij de dierenarts geweest. Buikgeluiden waren goed, tanden ook, niets in de ontlasting. Alleen beetje vieze ogen, waarvan het gewichtsverlies niet kon komen. Daar heeft ze een oogzalfje voor meegekregen en 1 oog is al praktusch schoon, andere is nog wat vies.
De dierenarts heeft zich met name op buik regio gericht dus de mogelijke tumor op de rug, tussen de schouderbladen van de voorpoten, hebben we beide niet gevoeld. Ik heb echter wel over haar ruggetje geaaid en niets gevoeld.

Gisteren voelde ik een bult en voor mijn gevoel, maar das niet goed te meten, is de bult al gegroeid.

Sophie is 5,5 jaar ongeveer en petit. Ze weegt 525 gram. Was nooit zwaar en groot, is nu wat magertjes. De andere dames zijn 5 en 6,5 en hebben allemaal wat moeite om op gewicht te blijven. Ze krijgen onbeperkt brok, onbeperkt hooi en twee maal daags groente/fruit. Ook hebben ze een puppy warmtemat waar ze graag gebruik van maken.

Nu ga ik vrijdagnacht op vakantie. Opvang is geregeld. Maar heeft iemand ervaring qua pijn met tumoren? Telefonisch contact met de dierenarts heb ik net gehad. Even aanzien hoe hard hij groeit en of ze blijft eten, was het advies. Maar voor een cavia stopt met eten zijn ze heel ver heen. En dat wil ik niet bereiken. Voor de vakantie heb ik back up, voor als het wel slechter gaat en ze naar de dierenarts moet, maar mocht ze veel pijn lijden, wil ik daar wellicht niet op wachten.

Ze eet goed. Maakt veel geluid, maar knarst niet. Ze piept wel als ik aan de bult zit (zachtjes uiteraard). Ze verliest echter wel gewicht. Is dat mogelijk door pijn of hebben tumoren zelf dat effect?

Ik wil gewoon even 'sparren', dit topic vervangt uiteraard geen dierenarts!

Edit: de dierenarts heeft expliciet een mogelijke onontdekte tumor als reden van het gewichtsverlies genoemd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:04

Over het algemeen, als een cavia gewicht verliest is pijn daar meestal de oorzaak van. Want cavia's zijn vreetzakken en gaan maar in erge gevallen laten om te eten. Indien ze nog altijd even veel eet als voorheen, niet knarst en anders nog goed levendig is heeft ze volgens mij nog niet echt pijn, en zal de tumor idd de oorzaak zijn van het gewichtsverlies.
De vraag is natuurlijk hoe ver je wil gaan. 5.5 is een behoorlijke leeftijd. Ik persoonlijk zou niet te lang wachten, ze niet laten pijn krijgen of uitmergelen.
Edit: wat ik altijd doe als test, is gedrag evalueren, en eens een aantal dagen metacam geven, en dan gedrag herevalueren. Bloeit ze op, dan had ze pijn. Indien er geen verschil is zal er weinig pijn zijn.

djinnie

Re: ervaringen cavia en tumor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 13:43

Ja, als een cavia stopt met eten is het heftig fout. Daar wil ik inderdaad niet op wachten. Sophie is de eerste die komt kijken wat ik te snaaien heb. Ze is ook het luidste. Dat is ze altijd geweest. Een lekkere actieve borstel. Als ze nog een tijdje lekker kan genieten in de groep, is dat fijn. Maar het hoeft geen strijd te worden. Ik houd haar in ieder geval flink in de gaten, de komende paar dagen. Mocht ze goed genoeg blijven en de tumor niet de spuigaten uit groeien, dan kan ik na de vakantie eens uitproberen qua pijnstilling.

Zo lastig dat cavia's zulke bikkels zijn. Bij mijn konijnen zie ik sneller dat het mis is. Maar een cavia eet altijd...

Mijn 6,5 jarige ziet er niet uit. Die is mager, deels kaal geweest, wat nu weer aangroeit (en das een US teddy, dus nu een ontplofte caaf qua kapsel), maar kwam weer wat aan met extra warmte... die loopt overduidelijk ook op dr laatste pootjes en komt ook niet meer zo snel aanlopen om te eten. Ze eet prima, maar slaapt meer. Bejaardensoos...

djinnie

Re: ervaringen cavia en tumor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 18:58

Net de oudjes gewogen, Sophie is een beetje aangekomen (nu 556 gram), nog steeds erg weinig, maar ze is in ieder geval niet verder afvallen. En Floor zit op 843 gram. Die is dus nog meer aangekomen.

Het is wellicht geleende tijd, maar ik denk dat ik nog wel even van de dames mag genieten. :)