hond in laten slapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

hond in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 09:23

Hallo..

Ik wou dat ik dit niet hoefde te schrijven..

Wij hebben een sheltie hond van 13 jaar, en ze is zo ineens in een weekje tijd heel erg hard achteruit gegaan. Ik zie haar niet elke dag meer aangezien ik sinds 2 jaar samen woon. Ik ben 21 en de hond 13, heb jaren lang samen met dit hondje geleefd. Lief en leed gedeeld.. Toen mijn ouders gingen scheiden was zij echt mijn troost en steun en toeverlaat. Elke nacht sliep ze bij mij.

Gisteren stuurde mijn vader een bericht (daar woont ze) of ik de dierenarts wil bellen want ze is op.
Gisteren avond ben ik heen gegaan en ze valt steeds om, eet slecht en drinkt heel veel. Ze reageert weinig tot niets op geluid of beweging. Haar ogen houd ze alleen maar open, waar een soort van waas over zit. Ik had haar nog even buiten op het gras veld gezet maar dit lukt al bijna niet meer. Ze toont niet echt dat ze echt pijn heeft.

Wat moeten we nu doen? Aan de ene kant denk ik heel strikt ; in laten slapen, dit is geen leven voor haar. Maar aan de andere kant denk ik, ik wil haar niet kwijt! En ze heeft (denk ik?) Geen pijn... pfff..
Moest het even van me afschrijven, moeten wij zo de dierenarts bellen om haar uit haar 'lijden' te verlossen?

EmptyWords

Re: hond in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:25

Ik denk dat jij dat antwoord heel goed weet.

Ze is oud, ze is op.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:27

Bel anders de dierenarts voor advies, die kan het het beste bepalen denk ik.
Wij hebben onze hond helaas ook moeten laten inslapen na zulke symptomen. Geen goed nieuws voor jullie maar ons hondje was gewoon op. "Gelukkig" liet zij wel zien dat ze echt pijn had.

In ieder geval heel veel sterkte want inslapen of niet, een ziek hondje is ook niet leuk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:33

Je hond valt om, reageert niet meer en kan niet meer naar buiten voor behoeften.

Neem afscheid, dat heeft ze verdiend.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:36

Als het al zo is dat ze nu geen pijn heeft, is de rest het nog wel waard om voor in leven te blijven?
Dit is voor een hond niks, ookal heeft ze geen pijn. Aan jou de taak als baasje om haar daarvoor te behoeden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:38

Hoe verdrietig ook over sommige dingen hoef je gewoon niet te twijfelen, die zijn heel duidelijk. Liefde is ook loslaten. Heel veel sterkte!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:39

Zoals je zelf al zegt, ze is op.
De enige reden die jij aangeeft om haar bij je te houden is voor jezelf...
Laat haar gaan.. Sterkte

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:45

Toen onze 11-jarige bastaard ook heel erg achteruit ging, zijn we alvast maar met zijn allen naar de Da gegaan omdat we dachten dat het tijd was. Ze wilde niet meer wandelen, pu/pd, slecht eten... Ze had gewoon een dikke vette pyometra. Anderhalf jaar terug was dat en ze is jaren jonger geworden! Terwijl we dachten dat ze ook op was... Godzijdank hebben we haar laten opereren, want ze heeft nu nog echt veel plezier in het leven.

Ik zou dus eerst een beetje uitsluiten of er niks gedaan kan worden, of dat er gewoon een oorzaak ervoor is. Lang kwakkelen zou ik niet doen, maar naar laten kijken kan nooit kwaad toch?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:53

Houden van is ook laten gaan als de tijd daar is , en ik geloof dat je zelf heel goed weet dat de tijd nu daar is . Gun haar het laatste stukje waardering en laat haar gaan

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 09:54

Bedankt voor alle berichten.

Net de dierenarts gebeld. Situatie uitgelegd en om 1 uur een apparaat vanmiddag. Daar gaan we kijken hoe of wat en of de beslissing wel of niet genomen moet worden.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:55

Heel goed. Sterkte TS

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:56

Ze heeft zoveel voor jullie mogen betekenen. Dit laatste stukje respect is hetgeen wat jij haar mag gunnen na zo'n lang leven.

Je moet jezelf ook goed af blijven vragen, is dit nog wel een hondwaardig leven? Als ze geen pijn heeft, maar zoveel andere ongemakken waardoor het leven lastig wordt..voor wie hou je haar dan nog in leven? Voor je eigen plezier, of omdat zij nog zo'n lol heeft om om al die ongemakken heen te moeten leven? Het is een lastige keuze. Ik ken hem, 2 maanden geleden heb ik hetzelfde moeten beslissen bij mijn 12,5 jarige maatje :(:)

We hebben hier toen een belletje naar de DA gedaan. Wetende dat hij op was, maar wellicht was er iets aan de hand, zoals Batlow al zegt, waar hij nog aan geholpen had kunnen worden.
Doe een belletje naar de DA, laat je maatje onderzoeken. Mocht ze op zijn, en kan de DA niks meer betekenen, wees dan zo dapper om daar dan ook meteen de laatste keuze voor haar te maken. Dat heeft ze zo te horen na al die trouwe jaren dienst wel verdient. Sterkte alvast met de komende tijd en beslissingen die op je pad gaan komen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:05

Sluit me aan bij de rest. Veel drinken en plassen, heel waarschijnlijk dat dit een nierprobleem is. Krijgen honden vaak met ouderdom. Suiker zou het ook kunnen zijn maar grotere kans dat het de nieren zijn.

De situatie lijkt me uitzichtloos zoals jij die beschrijft. Niet leuk, maar inherent aan het hebben van huisdieren. Ze worden niet zo oud als wij en dan moeten we ze laten gaan. Als er voor mij een reden is om er niet meer aan te beginnen, is dat de reden. Maar steeds doe ik het toch weer... Zonder spijt overigens. Totdat ik weer tot die beslissing over moet gaan waar jij nu ook voor staat. Dan weer wel even met spijt.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 10:09

Bedankt Tigress en desire.

Zoals jullie konden lezen heb ik om 1 uur een afspraak. Afwachten maar we gaan van het slechtste uit.

Tigress ik ben blij dat je haar nog op de foto hebt kunnen zetten, toen ze nog redelijk goed was.Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kusvoorjou op 31-01-16 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:12

Heel veel sterkte, maar tussen twee haakjes, zet effe je autocorrectie af. Want die verandert volgens mij het woord `afspraak` in `apparaat`. Ik kan me voorstellen dat je op dit ogenblik even niets hebt aan een apparaat.

Hou je taai als het zover is en denk aan je hond op het moment dat het gebeuren moet. Rustig blijven. Daarna mag je instorten. Nogmaals heel veel sterkte, we zijn er hier allemaal wel een keer geweest. Je overleeft het wel, maar leuk is anders.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:13

Ik was inderdaad al bang dat het om haar zou gaan :(:)
Geef d'r maar een dikke knuffel van me, het is een gouden hondje zo lief <3

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 11:08

Bedankt tigress

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:14

Sterkte.

En inderdaad houden van is ook laten gaan.
Gun haar de rust.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:17

Sterkte ts

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:23

Een hond die op is, hoedt geen pijn te hebben. Die van ons had ook geen pijn, maar was dement, doof, incontinent, begon staar te krijgen....
Alles wat ze altijd zo graag deed, achter een bal aan, door het bos struinen, kon ze niet meer. We hebben haar laten gaan toen ze 15 jaar en 3 maanden was.... Het was goed geweest.
Dat zegt niet dat we er geen verdriet van hebben gehad. In tegendeel.....

Sterkte ts :(:)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:23

Het klinkt alsof ze in een onomkeerbare fase zit van chronisch nierfalen TS. (met name het omvallen en slecht tot niet reageren, lijkt een gevolg van uitval van de nieren)
Daar kun je weinig aan doen, dat is voornamelijk haar leeftijd.

dan zou je misschien kunnen rekken met spoelingen en oplevingsinjecties, speciaal voer en medicatie.
maar dan moet je hondje eerst nog zich uit dit dal kunnen hijsen (en de gedane schade is blijvend) om vervolgens misschien nog een paar weekjes of maandjes je maatje te kunnen zijn.

op deze leeftijd heeft weegt wat je er misschien (helemaal niet zeker) mee wint, niet op tegen de tijd en moeite die het je diertje kost om dat te bereiken.

Het mooiste geschenk dat je haar dan kunt geven is dat ze mag gaan, hoe moeilijk dat ook is voor de baasjes die achterblijven.

Ik wens je heel veel succes vanmiddag TS, en zal mijn vingers voor je gekruisd houden dat de dierenarts toch onverwacht iets kleins vind zoals een vervelende infectie die deze symptomen veroorzaakt.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 31-01-16 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:24

Sterkte ts

Als ik het een beetje leest is het dit misschien
Afbeelding

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:28

carolina, dat is het volgens mij niet..
daar heb ik een paar maanden geleden mijn eigen hondje voor in moeten laten slapen.
Vooral het heen en weer schieten van de ogen is daarbij absoluut onmiskenbaar
(die van mij bleek het zelfzame geval van echte hersenbloeding te zijn, in combinatie extra klap op de nieren).

ik denk ook niet dat haar vader dan nog een nacht gewacht had, want de acute verschijnselen zijn echt heel akelig en zorgwekkend om te zien.
dat gaat ook niet geleidelijk, maar komt als een echte aanval binnen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 11:29

Hhm ik denk het eerlijk gezegd niet. Haar ogen gaan niet heen en weer en houd haar kopje niet scheef. Ze is ook niet onrustig maar gewoon rustig zoals ze altijd is. Braken en misselijkheid tja.. water spuugde ze met kleine beetjes uit. En dat het beter gaat worden daar geloof ik eerlijk gezegd niet zo meer in.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:24

Tja, lees je eerste post nog eens....dit is geen leven voor HAAR en IK wil haar niet kwijt.
Waar gaat het nu om? Om jou of je hond? Na overleg met de DA de juiste beslissing nemen zou ik zeggen....

edit: zie dat vanmiddag de beslissing valt: sterkte !