Hond blijft schuw voor aanraking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blondies

Hond blijft schuw voor aanraking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 15:12

Hey hallo Bokkers,

Ik vraag me af of er meer bokkers zijn met het volgende:
Ik heb een Duiste staande langhaar van bijna 16maanden.
Hij is super vrolijk, energiek en we zijn fanatiek met jachttraining.
Echter blijft hij tamelijk schuw voor aanraking. Als we bijvoorbeeld op de bank zitten en hem roepen en willen aanhalen dan deinst hij terug of kruipt achter zijn mand. Andere keren komt hij bij je staan om volledig gekriebeld te worden. Als ik met hem "werk" dan is hij totaal niet schuw en geniet hij van de belonende kriebel. Vreemde mensen die ook nog eens druk zijn kunnen hem helemaal niet aaien terwijl hij wel met ze wilt spelen. Het lijkt of hij continue argwanend is dat je hem iets zou aandoen dan.
Als klap op te vuurpijl zei laatst iemand (die de hond overigens verder niet kent) dat wij veel te hard voor hem zijn en dat hij daarom schuw is. Dit kwetste mij nogal omdat ik niet hard met hem ben, laat staan hem fysiek zou slaan o.i.d. Tuurlijk krijgt hij wel eens een "foei" of een "nee" en ik geef hem vast wel eens een duwtje maar nooit of te nimmer zou ik hem met mijn hand slaan. Echter als je ziet hoe hij soms reageert zou je haast denken van wel -O- .
Hij is wel super op ons gerecht, luistert erg goed en is niet extreem onderdanig. Als hij zin heeft is hij ook ontzettend knuffelig, zo ligt hij nu lekker naast mij stiekem op de bank (privilege als hij braaf is geweest) en kriebel ik hem lekker achter zijn oortjes.

Herkent iemand van jullie dit? Hij was al zo als kleine pup en dus geen duidelijk trauma o.i.d.
Kan het met de leeftijd nog te maken hebben? Is het gewoon karakter?

Amandavd

Re: Hond blijft schuw voor aanraking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:15

Dat privilege gebeuren kun je mee stoppen want dat snapt die echt niet.

Is hij altijd al zo geweest?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:17

Sommige honden hebben er nou eenmaal een hekel aan aanraking, daar hoeven ze niet iets ergs voor hebben meegemaakt. Je zou misschien wel op cursus kunnen en zien of zij tips hebben. Zelf heb ik dit helaas niet, ik heb precies het tegenovergestelde; een hond die denkt te weinig aandacht te krijgen wat soms ook best vervelend kan zijn :+
Succes en ik hoop dat het beter word!

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:26

Ik denk dat het zijn karakter is. Ik ken hele aanhankelijke honden, maar als die niet in de 'stemming' zijn hebben ze er ook geen zin in. Ook als ze (extreem) onderdanig zijn moet je ze soms even aanmoedigen/uitnodigen..

Leeftijdsgebonden is het denk ik niet. Wij hebben onze hond (flatcoat) vanaf pup af aan en zijn karakter was al zeer snel duidelijk.

En inderdaad, het is of wel of niet op de bank. Honden snappen 'privileges' niet. Dus hij maakt de connectie braaf=bank en stout=geen bank niet :)

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:27

Aaien is helemaal niet zo geweldig voor een hond als dat wij denken. Er zijn echt heel veel honden die dat totaal niet prettig vinden maar vaak zo 'beleefd' zijn om het even uit te zitten, maar als je goed zou kijken...
De kop nek en een stukje van de schouderpartij zijn plekken die een hond graag voor zichzelf houdt, dit zijn de kwetsbare plekken waar een andere hond op mikt als hij/zij zijn gezag wil laten gelden...

Jouw hond is dus gewoon heel duidelijk in zijn communicatie, daar zou ik persoonlijk alleen maar blij mee zijn.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 15:29

Amandavd schreef:
Dat privilege gebeuren kun je mee stoppen want dat snapt die echt niet.

Is hij altijd al zo geweest?

Ahaha maar dat privilege is ook niet om hem aanhankelijker te maken hoor. Maar hij vindt dat nogal gezellig en ik stiekem ook dus heel soms mag hij, mits op een dekentje, erop... Ondanks dat mijn motto "hond op de grond" is. Was meer om aan te geven dat hij ook zijn momenten heeft dat hij heel aanhankelijk is.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 15:32

Ja op zich ben ik er ook blij mee dat hij niet zelf op vreemden afgaat e.d. en ik weet ook dat een hond van nature niet gemaakt is als knuffeldier. Ik denk dat het feit dat iemand insinueerde dat ik veel te hard voor mijn hond ben mij van mijn stuk heeft gebracht.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:36

Hier een hond die achter de bank gaat staan als er een vreemde binnenkomt. Krijg daar echt altijd commentaar over ( dat ik dat maar eens moet gaan oefenen) en die mensen blijven dan ook proberen contact te zoeken, heel irritant.
Het zit echter in zijn karakter (wolfhond) en als je hem lekker z'n gang laat gaan staat ie binnen no-time naast je voor een aai...

Leer het te accepteren, mensen willen graag overal mee knuffelen en wat het dier daar van vindt wordt vaak weinig rekening mee gehouden. En mensen die beweren dat je hond zich zo gedraagt omdat je hem slaat hebben er simpelweg geen verstand van...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:43

Ziet hij wel goed?Dat als je hem van voren benadert, hij gewoon niet wat schrikt?Als hij om een kriebel komt vragen weet hij natuurlijk wat er gaat gebeuren.Voor het zelfde geld schrikt hij gewoon van julie bewegingen en heeft hij niet zo direct een hekel aan aaien.Vreemde zijn dan helemaal moelijk n te schatten.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 15:45

lien_87 schreef:
Hier een hond die achter de bank gaat staan als er een vreemde binnenkomt. Krijg daar echt altijd commentaar over ( dat ik dat maar eens moet gaan oefenen) en die mensen blijven dan ook proberen contact te zoeken, heel irritant.
Het zit echter in zijn karakter (wolfhond) en als je hem lekker z'n gang laat gaan staat ie binnen no-time naast je voor een aai...

Leer het te accepteren, mensen willen graag overal mee knuffelen en wat het dier daar van vindt wordt vaak weinig rekening mee gehouden. En mensen die beweren dat je hond zich zo gedraagt omdat je hem slaat hebben er simpelweg geen verstand van...

Ja ik heb er ook een hekel aan dat mensen hem willen pleasen. Ik vraag direct hem te negeren en dan komt hij vanzelf wel een keer langs voor een aai maar toch zie ik dan vanuit mijn ooghoeken dat mensen hem willen lokken/aaien/recht op zijn gezicht afgaan.
Ik geniet er ook enorm van om met hem bezig te zijn met jachttraining, hij heeft hier zo enorm veel plezier van en werkt dan ook echt hard. Hij is ook erg gehecht aan ons.
En de momenten dat hij zelf komt om te knuffelen kan ik ook enorm van genieten, ik zal hem nooit dwingen.
Het is gewoon dat hij een blik op kan zetten alsof je hem vermoord en dan die opmerking erbij....
Mijn pa (heeft de dekreu) zegt ook dat dit een beetje in de lijn zit en dat ik het me niet moet aantrekken.

Ik ga ervanuit dat hij goed ziet. Hij is 16maand en kan een vallende dummy/eend tot op 80meter perfect markeren (= zien waar hij valt, onthouden en in een rechte streep erop af)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:53

Ik ken een blinde hond die dat ook kan,en zelfs hindernissen neemt.Geen idee hoe hij het doet.Diertje is blind geboren en heeft zelfs geen ogen.De dummy's zoeken ze net zo goed op gehoor en geur.Je hebt ook nog een verschil tussen slecht zien en volledig blind hè waarbij slecht zien soms nog moeilijker is omdat ze dan beelden binnen krijgen die ze niet kunnen vertalen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:01

Kan heel goed ook gewoon karakter zijn inderdaad. Onze toller houd ook niet van aaien. Hij komt wel naar je toe en lebbert graag je handen af maar echt aaien vind hij niets.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:04

maak je er geen zorgen over. ik denk inderdaad dat het een stuk karakter is. we hebben een cruising rotweiler en Labrador. de hond knuffeld alleen met mij en soms me tmijn vriend. ze slaapt bij ons in bed en mag op de bank. vrienden van ons spelt ze wel mee met e bal enzo maar knuffelen vind ze maar niks. ze loopt dan actief weg en maakt er een spel van. ook bij feesten enzo vind ze knuffelen maar nisk met vreemden. ik ben de enige die haar dan kan aanraken. ze wordt niet agressief maar ontloopt iedereen simple weg met een speeltje in haar mond. denk dat het een stuk karakter is maar niet. gewoon geniet van de momenten die hij je aanbiedt.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:04

Behalve dat wat hierboven al is gezegd dat honden een stuk minder knuffelig zijn als wij mensen denken en willen is het van boven benaderen ook heel heftig voor de meeste honden.
Je kan proberen om je hond van onder te benaderen,

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:13

Ik ken wel meer honden die het niet altijd prettig vinden om geaait te worden als ze daar zelf niet het initatief voor nemen, ik vind dat opzich niet vreemd.Zeker ook inderdaad van iemand die zit en dan voorover buigt ed om erbij te kunnen, en de hond dan van bovenaf een beetje insluit. Dat je hond dan heel beledigd kijkt vind ik niet zo vreemd, die van ons kijkt ook wel eens alsof haar groot onrecht wordt aangedaan als ik de bal niet wil gooien ofzo, ze vinden zichzelf gauw heel zielig.
Onze hond vind aaien trouwens wel prima maar gewoon tegen de baas aanliggen is volgens mij toch wel beter, dat zoekt ze ook veel meer zelf op.
Volgens mij is het met aanraken prettig vinden eigenlijk altijd een beetje zo dat je een hond wel kan trainen om het te tolereren dat ie wordt aangeraakt tegen zijn zin, maar dat het heel moeilijk is een hond echt te leren het prettig te vinden als je er druk op zet om de hond het te leren. Als je hond gewoon normaal maar wat schuw is werkt geduld vaak beter als je gewoon meer wacht tot de hond het zelf opzoekt dan vinden ze het sneller prettig imo.

Dat je dingen ver weg goed kan zien betekend natuurlijk niet per definitie dat je dingen van dichtbij ook goed kan zien.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 17:16

DarkoFoitzik schreef:
maak je er geen zorgen over. ik denk inderdaad dat het een stuk karakter is. we hebben een cruising rotweiler en Labrador. de hond knuffeld alleen met mij en soms me tmijn vriend. ze slaapt bij ons in bed en mag op de bank. vrienden van ons spelt ze wel mee met e bal enzo maar knuffelen vind ze maar niks. ze loopt dan actief weg en maakt er een spel van. ook bij feesten enzo vind ze knuffelen maar nisk met vreemden. ik ben de enige die haar dan kan aanraken. ze wordt niet agressief maar ontloopt iedereen simple weg met een speeltje in haar mond. denk dat het een stuk karakter is maar niet. gewoon geniet van de momenten die hij je aanbiedt.

Hier omschrijf je bijna letterlijk onze hond. Ben wel gerustgesteld dat ik niet gek word.
Van onderen benaderen doen we altijd en dan naar achter zijn oren, daar kan hij echt van genieten.

Over het zicht: als de hond bij markeren zijn neus of oren gebruikt krijg je meestal direct een 0 op wedstrijd. Dus met veraf zit het goed. Dichtbij ben ik ook vrij zeker dat bij goed ziet, hij kan super goed focussen op de kleinste dingen en deinst nergens voor terug behalve die hand die op hem afkomt.

Het zit, zoals jullie gelukkig met me eens zijn, dan echt in zijn karakter.