Egel aanschaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Egel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:59

Hoi Bokkers!

Ik overweeg om over een aantal maanden een egeltje aan te schaffen. Het zijn niet hele gangbare huisdieren zoals konijnen en cavia's.

Maar er zijn vast bokkers die egeltjes hebben en mij kunnen adviseren over huisvesting, verzorging en aanschaf.

:)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:32

Andra_S

Re: Egel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:17

Als ik me niet vergis, is de egel in Nederland een beschermde diersoort en daarom is het verboden hem als huisdier te houden. Los daarvan, ik denk niet dat je het diertje er een plezier mee doet hem in gevangenschap te houden. Zorg gewoon dat je tuin egelvriendelijk is, dan heb je kans dat ze vanzelf bij je komen wonen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:28

@Queen dankjewel!

@Andra, waarom zijn er dan wel fokkers in Nederland?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:29

Andra_S schreef:
Als ik me niet vergis, is de egel in Nederland een beschermde diersoort en daarom is het verboden hem als huisdier te houden. Los daarvan, ik denk niet dat je het diertje er een plezier mee doet hem in gevangenschap te houden. Zorg gewoon dat je tuin egelvriendelijk is, dan heb je kans dat ze vanzelf bij je komen wonen :-)

Het gaat hier dan ook om Afrikaanse Witbuik Egeltjes en andere rassen die wel als huisdier gehouden mogen worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:33

mairead schreef:
Andra_S schreef:

Het gaat hier dan ook om Afrikaanse Witbuik Egeltjes en andere rassen die wel als huisdier gehouden mogen worden...

Ja! Niet die bruine egels in de tuin haha.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:36

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:19

_Dominique schreef:
@Andra, waarom zijn er dan wel fokkers in Nederland?

Geen idee…. er zijn ook hennepkwekers in Nederland, niet alles wat gebeurt is per definitie legaal. Maar 't kan best zijn dat het fokken en houden van uitheemse egels wel is toegestaan. Als jij het goed hebt uitgezocht, is het ongetwijfeld zo.

En toch… het blijven semi-wilde dieren. I.m.o. zijn ook gefokte of buitenlandse egels geen huisdieren. Doe je zo'n beestje er nou een plezier mee? Maar da's maar een mening, hoor ;-)

In ieder geval heel verstandig dat je je zo goed inleest en hem niet als impulsdier aanschaft.