Kat ziek, of ouderdom trekjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jodieee

Kat ziek, of ouderdom trekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 12:12

Beste bokkers,

Ik zit met een vraagje, gezien mijn dierenarts wisselend wat kort door de bocht kan zijn, wil ik mij ook even hier laten informeren. Over het algemeen is de kennis van de bokkers behoorlijk groot.

Mijn kater is inmiddels bijna 16 jaar oud. Dus al enigszins op leeftijd. Hij komt volledig gezond over. Hij is actief, schone oren heldere ogen, mooie winterse vacht. Maar sinds een paar weken kots hij minstens een keer per week, hij wil zijn brokken niet eten, maar voor de rest eet hij wel alles (een bakje vlees is binnen enkele tellen op), swinters eet hij altijd al liever vlees dan brokken maar hij weigert brokken nu wel meer dan gewoonlijk, en naast het kotsen maak ik mij toch een klein beetje zorgen.
Ik weet niet goed of dit simpelweg ouderdom kan zijn, of dat ik mij echt zorgen moet gaan maken. Vooral omdat hij zich verder heel gezond gedraagd en in het verleden als hij echt wat had een zweer of dergelijks dan toonde hij dit ook sterk in zijn gedrag (sloom worden, lelijke vacht, verstoppen).

De kat heeft daarbij een hekel aan naar de dierenarts gaan, raak er heel erg in de stress van dus dit probeer ik hem ook zo min mogelijk aan te doen.

Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven :)

Fearn

Re: Kat ziek, of ouderdom trekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:14

Over wat braken zou ik mij niet zo snel zorgen maken.. onze kat kotst zo nu en dan ook wel eens, kan zijn dat hij gras heeft gegeten of de brokjes liggen hem niet lekker op de maag. Misschien eens andere brokjes proberen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:18

Het kan ouderdom zijn, maar ook iets simpels.. :j
Persoonlijk zou ik dus wél naar de DA gaan en zijn gebit eens na laten kijken.
Ondertussen kunnen ze bloed afnemen voor onderzoek, waarbij je specifiek zou kunnen vragen of ze de alvleesklier ook mee willen testen.
Dan weet je in ieder geval of er afwijkingen zijn, of niet.. of dat hij gewoon last heeft van zijn bekkie..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:47

Hoe is z'n drinkgedrag? Vaker braken en meer drinken kan bijvoorbeeld op een nierprobleem duiden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:52

Hoe is zijn gebit? En idd zijn drinkgedrag. Stinkt hij erg uit zijn bekje?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:58

Is het verder een rare eter? Niet eetbare voorwerpen toch op willen eten bijvoorbeeld?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:12

ben je recent overgestapt op ander voer? of andere smaak? ander merk? en zijn de tanden inorde? is de ontlasting verder normaal? edit: andere tussendoortjes/extra'tjes?

wij hadden ook zo een stresskip kat alleen toen ze ook ging spugen en ziek werd (verklevingen/tumoren in de darmen) ging ze als een mak lammetje mee naar de dierenarts en met inslapen helemaal, alsof ze het goed vond ofzo... gek! maar hopelijk duurt dat bij jou nog een flinke poos!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:32

Kotst hij onverteerd voedsel uit?
Zie je wormpjes in de kots of andere herkenbare dingen?
Of misschien zit er een haarbal dwars?

Geen hard, maar wel zacht voer willen eten duidt vaak op last van het gebit of de keel.
Misschien zit er iets in zijn keeltje wat ook het braakreflex prikkelt?