Hond wel of niet in laten slapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Hond wel of niet in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:55

Ik zit met een dilemma...
Wij hebben een 12 jarige labrador kruising, die in zijn koppie nog pup is, maar lichamelijk begint af te takelen.

Als je hem vraagt of hij meegaat naar buiten, stuitert hij alle kanten op.. rent vol enthousiasme achter een bal aan... is echt ontzettend speels en actief. Laatst kwamen we iemand tegen tijdens een wandeling die zei: "och, wat een enthousiast ding!! Nog jong zeker?"

Wij merken alleen wel dat hij begint af te takelen. Een paar maanden geleden heeft hij een blaasontsteking gehad en hij drinkt echt veeeeeeeel. Als je de bak blijft vullen, gaat hij door tot een bak of 6. Vervolgens kan hij het niet goed meer ophouden, waardoor hij heel vaak ongelukjes in huis had. Wij hebben hem daarom enigszins op drink rantsoen gezet.
Zijn brokkenbak is altijd gevuld, maar hij eet niet heel veel... hij wordt wat mager en heeft het vaak koud (incl rillen) en ligt dan tegen de houtkachel aan. Dat hij nog geen brandwonden heeft, daar verbaas ik me wel eens over...

Ik kan hem dus geen 3 of 4 uur alleen laten, want als ik thuis kom kan ik dweilen en met een beetje pech ook drollen ruimen. Ik heb het kdee dat hij het gewoon niet meer zo goed op kan houden. Ik merk aan hem dat hij dit niet fijn vind (hij is nu al 2x weggelopen (zodra je de deur open doet, glipt hij tussen je benen door naar buiten)) waarvan hij 1x door de dierenambu is gevangen. Wij hebben hem toen 2 uur lang gezocht, maar hij was gewoon de grote weg overgestoken naar de andere kant van het dorp...
Dit gebeurt volgens mij omdat hij "bang" is dat hij op zn kop krijgt. En eerlijk is eerlijk, als ik thuiskom en ik kan wéér de dweil pakken, ben ik niet altijd even vrolijk...

Wat zouden jullie doen?

MarlindeRooz

Re: Hond wel of niet in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:58

Wat zegt de dierenarts? Ik zou hem eerst eens na laten kijken want misschien is het makkelijk op te lossen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:58

ik zou eerst een bloedonderzoek laten doen : nieren en schildklier en evt suikerziekte...

eest maar eens kijken waar dat vele drinken vandaan komt,want wat ie opdrinkt komt er ook uit...

mijn argentijn dronk ook liters ,die bleek een veel te hoge schildklierwerking te hebben met tabletjes ging dat drinken zo goed als over...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:59

Ik zou een bloedonderzoek doen en goed kijken naar het voer dat je nu voert. Dus, wat voer je?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:00

Meer uitlaten of een oppas zoeken als je weg moet.

Zou het dieptriest vinden als mijn oude dier uit angst zou weglopen :n

Wil je niet meer voor hem zorgen, laat hem dan inslapen...dit is echt zielig ;(

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:01

Ik zou ook even een bloedonderzoek laten doen.
Want wie weet worden zijn nieren gewoon wat slechter en is het 'opgelost' met een simpel nierdiëet..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 26-01-16 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:02

Wat zegt de da?

Wij hebben (deels) om de zelfde
reden onze oude hond laten inslapen.
Geestelijk nog helemaal goed, maar lichamelijk op (incontinent, niet meer op gewicht te krijgen en zware artrose).

Iedereen vond dat ze nog niet klaar was en hardstikke fit, maar wij vonden het klaar en hebben voor haar gekozen.

Liever iets te vroeg, dan te laat en dat ze veel pijn en last hebben.

Uiteindelijk zijn jullie de gene die de keuze moeten maken, heel veel sterkte.
Het is niet makkelijk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:03

Om te beginnen nooit boos worden als hij wat in huis heeft gedaan. Daarmee versterk je zijn gevoel dat het niet goed is. Is het ook niet, maar als hij er niets aan kan doen is het wel heel sneu als hij zich zo voelt.

En verder denk ook ik dat eeb goed lichamelijk onderzoek bij de DA geen kwaad kan. Ik kan niet beoordelen waarom hij zoveel drinkt, alleen maar gissen. :)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:04

Hier hetzelfde verhaal met een hond van 12 jaar en gewoon naar de DA geweest. Urine onderzocht en bloed geprikt, nierproblemen.
Nierdieet meegekregen en goed opletten dat ze niet van alles verkeerd binnen krijgt, ze steelt als de raven namelijk.
Ze heeft nu ruim een week niets meer in huis gedaan en niet meer gespuugd.
Je kunt het echt niet maken je hond op rantsoen te zetten met drinken als je niet weet wat hem mankeert! En zeker niet dat hij dat allemaal maar op moet houden, hoe zou jij je zelf voelen als jij die klachten had?

Kuggur

Bij dit soort topics is het antwoord naar mijn mening bijna altijd hetzelfde; als je je dit afvraagt is het tijd om er een einde aan te maken.

Vayo

Ik zou eens na laten kijken waarom hij zoveel drinkt bij de DA. Misschien iets met zijn nieren? Wie weet kan je met simpele medicijnen of voeding een groot verschil maken.

Ik vind het vrij sneu om hem in te laten slapen, omdat hij wat minder makkelijk zijn ontlasting en plas op kan houden.
Kun je hem niet op tijd voeren zodat je hem meerdere keren uit kan laten voor je weg gaat? Voor het plassen zou ik eens overleggen met de DA.

Is er niet iemand die hem op de dagen dat je 3/4 uur weg bent even uit wilt laten?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:05

Shirley schreef:
Meer uitlaten of een oppas zoeken als je weg moet.

Zou het dieptriest vinden als mijn oude dier uit angst zou weglopen :n

Wil je niet meer voor hem zorgen, laat hem dan inslapen...dit is echt zielig ;(

Het is niet een kwestie van "niet meer voor hem willen zorgen".
Hij wordt zoveel mogelijk uitgelaten.
Uitlaatservice hebben we aan gedacht, maar hij is onvoorspelbaar met andere reuen sinds hij een keer is aangevallen en hij is agressief naar kinderen. Die verantwoordelijkheid wil ik niet bij een ander neerleggen dan mezelf.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:06

Kuggur schreef:
Bij dit soort topics is het antwoord naar mijn mening bijna altijd hetzelfde; als je je dit afvraagt is het tijd om er een einde aan te maken.

Persoonlijk heb ik er erg veel moeite mee om een hond in te laten slapen die nog zo vol levenslust zit....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:07

Liezel1 schreef:
Kuggur schreef:

Persoonlijk heb ik er erg veel moeite mee om een hond in te laten slapen die nog zo vol levenslust zit....

En je hebt er niet aan gedacht om naar de DA te gaan? Behalve dan voor een spuitje?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:08

Wat je echt moet doen is m na laten kijken op een blaasontsteking die is blijven hangen,door een resistente bacterie en een driedubbele kuur eroverheen zetten, als dat t niet is snap ik je besluit om in te laten slapen., heb een lab van 16 nu die nu echt incontinent begint te raken, maar al een paar keer goed en langdurig geholpen is met een extra lange kuur

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:08

Wat voer je nu?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:09

Palmera schreef:
Om te beginnen nooit boos worden als hij wat in huis heeft gedaan. Daarmee versterk je zijn gevoel dat het niet goed is. Is het ook niet, maar als hij er niets aan kan doen is het wel heel sneu als hij zich zo voelt.

En verder denk ook ik dat eeb goed lichamelijk onderzoek bij de DA geen kwaad kan. Ik kan niet beoordelen waarom hij zoveel drinkt, alleen maar gissen. :)

Je hebt gelijk, ik word niet boos op hem... maar ik wil nog wel eens mn handtas was lomper/hardhandiger neerzetten dan normaal (oid) in djt soort gevallen. En dat merkt hij meteen....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:09

Vaak als je erover nadenkt, weet je eigenlijk het antwoord al. :(

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:11

Margee schreef:
En je hebt er niet aan gedacht om naar de DA te gaan? Behalve dan voor een spuitje?

Jawel. Hij heeft enkele maanden geleden een blaasontsteking gehad en daarvan is hij genezen. Geen ontstekingswaarden etc meer na die tijd. Maar het moeite hebben met ophouden is gebleven...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:12

Doet een van mijn honden ook, ´s nachts een plasje of een poepje. Ze krijgt al plaspillen waardoor ze niet meer zo goed kan ophouden. Ze is gewoon niet meer 100% goed. Ze krijgt niet op haar kop, want dan krijgt ze er stress bij. Het is zoals het is.
Het hoort bij ouder worden.
Ik zou als ik jou was niet meer boos worden als hij het niet meer op kan houden. HIj kan er immers ook niets aan doen. Veel mensen moeten ook veel vaker naar de wc als ze ouder worden. Dus waarom honden niet ook? Leg in ieder geval ergens een krant neer. Misschien dat hij het bij voorkeur daarop gaat doen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:13

Mizora schreef:
Wat voer je nu?

Helaas huismerk brokken.
Hij heeft een tijd vers vlees gekregen, maar daarvan ging hij braken...
3 soorten merkbrokken geprobeerd, waaronder carocroc en een brok met hoog vleesgehalte en weinig/geen granen. Resultaat jeuk en afvallen.
Deze brok is de enige waarvan hij niet vel over been raakt en die hij gewoon eet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:15

Acana Senior dan? Of Acana Wild prairie?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:19

Is het mogelijk om een stukje tuin of dakterras af te zetten waar hij permanent kan komen en daar eventueel graszoden neer te leggen (ik weet niet of hij in principe graszindelijk was?).

Lastig met dat voer, want dat veroorzaakt waarschijnlijk wel een flink deel van je problemen. Ze drinken daarop veel en moeten veel poepen. Royal canin digestive geprobeerd?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:20

Een hond die geen pijn heeft en vol levenslust zit zou ik niet in laten slapen..

Ik zou inderdaad eerst naar de DA gaan en kijken wat die zegt.
Misschien is een soort luier o.i.d een optie, of komt hij met andere ideeën.

Met een oudere hond die ook nog eens gevoelig is wat betreft eten zou ik niet nog eens van brok gaan wisselen. Er zijn wel meer honden die op huisbrok leven en die drinken ook geen 6 bakken water leeg, dus dat ze daar zòveel dorst van krijgen is overdreven. Waarom hij wel zo'n dorst heeft, dat kan de DA misschien beantwoorden.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:24

Wellicht een raar idee en ook geen idee of het werkt, maar is een soort van kattenbak idee niet wat? Gewoon een grote bak met daarin iets van grond/korrels (geen idee precies wat ze fijn zouden vinden). Dat hij daar dan zijn behoefte op kan doen wanneer jij niet thuis bent, dat lijkt mij al een stuk fijner om die dagelijks schoon te maken dan overal te moeten dweilen? :)