Kat eet slecht.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Kat eet slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:23

N.b. DA is al 2X bezocht, volgende afspraak staat voor woensdag gepland. Maar ik hoor graag tips en tricks.
Ruim twee weken geleden werd mijn kat ziek: koorts, sloom, amper eten.
Afspraak met DA was snel gemaakt. Geen afwijkende dingen te vinden. Koortsremmer (injectie) en metacam mee voor de komende dagen.

De kat knapte snel op, maar het eten wilde niet echt. Kleine hapjes, alhoewel ogenschijnlijke trek. Enthousiast op eten reageren,en vervolgens weglopen.
Na een paar dagen ben ik andere soorten eten gaan aanbieden met zeer wisselend succes. Soms at ze met smaak, de volgende dag weer niet.
Zacht/nat voer blieft ze sowieso niet graag (altijd al). Vers is ook geen succes.
Na ruim een week wederom DA bezocht. Zij vermoedde een virus o.i.d. Bloedonderzoek leek haar nog niet nodig. Wel metacam mee voor 7 dagen.
Op het moment scoor ik zoveel mogelijk verschillende proefzakjes, omdat een nieuw smaakje voor even interessant is.Meestal lukt het om haar halve portie te laten eten.
Ze drinkt goed, niet teveel. Goed gebruik kattenbak. Ze oogt fit en heeft geen koorts. Qua gedrag is ze iets aanhaliger, maar verder normaal. Ze is ongeveer 13 jaar.

Wie heeft een (gouden) tip?

Leffroi

Re: Kat eet slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:25

Bloedonderzoek. Had direct al gedaan moeten worden. Een kat die niet eet is ziek en als ze zo weinig blijft eten wordt ze alleen maar zieker. Ik zou er een bloedonderzoek aan wagen, al is het alleen maar om uit te sluiten dat ze geen last heeft van de nieren en lever bijv. Meestal is dat een geriatrisch profiel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:27

Mee eens, bij katten merk je vaak een vicieuze cirkel op met betrekking tot eten. Minder eten zorgt voor nog minder eten waardoor ze ook weer minder trek hebben om te gaan eten.

Ik zou ook zeker een bloedonderzoek laten uitvoeren om daarin alles uit te sluiten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:34

Absoluut een bloedonderzoek uit laten voeren.

Daarnaast zijn er meerdere ervaringen van katten die metacam kregen en daarna acuut nierfalen opliepen... gezien haar leeftijd en het feit dat ze misschien misselijk lijkt te zijn zou ik nierfalen al niet uitsluiten..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:37

Dat laat ik deze week inderdaad doen .
Metacam ben ik gisteren mee gestopt omdat ik geen verschil zag.
Zijn er nog tips qua voer?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:39

Wel schrikken dat metacam een averechts effect kan hebben.

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:22

Je zou het voer een beetje kunnen opwarmen, een beetje lauw water er door kunnen doen, of sap van iets wat lekker en sterk ruikt.
Of misschien even wat anders klaar maken beetje vis oid..

En anders beetje A/D voeding van Hills kopen en als het echt moet dwang voeren

Zijn de tanden/keel gecheckt dat ze geen pijn heeft waardoor ze niet eet?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 23:02

Opwarmen kan ik proberen. Vis en nat voer wordt niet gewaardeerd op dit moment.(was al niet favoriet)
Tanden, mond zijn gecheckt, maar nogal globaal. Dat ga ik ook navragen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 18:56

Vandaag bloed afgenomen voor uitgebreid onderzoek. Beeld is a- typisch, ook voor nierfalen.
Ze heeft wel hongeropwekkend middel gekregen, evenals iets tegen misselijkheid. Resultaat, helaas, een onrustige, jammerige kat, die nog steeds slecht eet.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:04

Dan gok ik dat ze cerenia heeft gehad. Daar zou ze na een uur ongeveer wel van moeten gaan eten. Anders toch maar beginnen met wat dwangvoeren. Heb je ook wat eten mee gekregen? Anders even van die blikjes A/D ophalen. Dat kan je mengen met wat water en is via een spuit erg simpel te geven. Het gaat er om dát ze weergaateten en niet wat. Als ze weer goed gaat eten kan je overstappen op een nierdieet. Wat zijn de vervolgstappen?

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:12

Mijn kat eet nu ook al 3 dagen niet. Is ook wel iets minder speels dan normaal (2 jaar oud) maar oogt verder niet ziek ofzo. Omdat mijn kat een echt buitenkatje is kan ik ook niet controleren of ze poept en het kan heel misschien ook zijn dat buren haar iets voeren ofzo.
Mijn ouders denken dat het gewoon een maaggriepje is en vinden het nog niet nodig om naar de dierenarts te gaan. Denken jullie van wel?

Ik volg ook even.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 21:13

Ze heeft Mirtazapine en Emeprid toegediend gekregen. Vrijdag uitslag van de bloedtest. Op basis daarvan, verdere stappen.
Ze eet wel wat, voldoende zodat dwangvoederen nog niet nodig is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:19

xLeonietje schreef:
Mijn kat eet nu ook al 3 dagen niet. Is ook wel iets minder speels dan normaal (2 jaar oud) maar oogt verder niet ziek ofzo. Omdat mijn kat een echt buitenkatje is kan ik ook niet controleren of ze poept en het kan heel misschien ook zijn dat buren haar iets voeren ofzo.
Mijn ouders denken dat het gewoon een maaggriepje is en vinden het nog niet nodig om naar de dierenarts te gaan. Denken jullie van wel?

Ik volg ook even.

Een kat die niet eet is niet goed. Wil ze de lekkere dingen wel eten? Als de kat in gedrag ook anders is dan normaal (dus idd minder speels, slomer, teruggetrokken) dan zou ik zeker naar de dierenarts gaan. Een buikgriepje bestaat in feite niet bij een kat. Ze hebben allemaal wel eens een dag dat ze misschien niet lekker zijn, maar een kat die niet eet laat ik altijd langs komen. Tot nu toe nooit voor niets geweest.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 23:28

Nu de Emeprid (tegen misselijkheid) is uitgewerkt, is ze rustiger. Het leek alsof ze daardoor juist misselijk werd. (Maar niet gespuugd) .
Ik ga dat dus maar niet meer toedienen.
Ze eet in muizenhapjes :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 19:37

Uitslag bloedonderzoek is goed. Hele lichte ontstekingswaarde.
Nieren en lever gelukkig prima.
Misschien toch een ontsteking ergens gehad).
Eten gaat ook weer redelijk.
Voorlopig even aanzien of ze verder opknapt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 19:38

Leonie , hoe gaat het met jullie kat?

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:59

senna21 schreef:
Uitslag bloedonderzoek is goed. Hele lichte ontstekingswaarde.
Nieren en lever gelukkig prima.
Misschien toch een ontsteking ergens gehad).
Eten gaat ook weer redelijk.
Voorlopig even aanzien of ze verder opknapt.

Is er al naar het gebit gekeken? onze kat had een paar rotte kiezen en ontstoken tandvlees en at daarom ook slechter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:04

Houd het in de gaten, leververvetting hebben katten snel te pakken. Zijn jullie katten geent, zo nee en zijn ze nog gezond direct laten doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 20:06

Gebit is 2x gecheckt. Mocht het moeizaam blijven, is dat zeker een punt van aandacht. (Dan check met een roesje)
Bedankt voor het meedenken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:07

senna21 schreef:
Gebit is 2x gecheckt. Mocht het moeizaam blijven, is dat zeker een punt van aandacht. (Dan check met een roesje)

Is de kat geent??

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:31

Onze kat had, nadat hij in elkaar getrapt, over het hek gegooid was door iemand en in de kou en regen een nacht buiten had gelegen %), na een paar weken nog steeds geen trek in eten.
Wij moesten hem dwangvoederen, maar hij bleef maar niet zelf willen eten.
Uiteindelijk hebben wij hem weer aan de gang gekregen met slagroom.
Eerst een schoteltje slagroom en later overgaan op een schoteltje met een beetje slagroom en wat ander voer.
Misschien dat dat een idee is?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 23:05

bigone schreef:
senna21 schreef:

Is de kat geent??

Yep, maar mocht dat niet het geval zijn geweest, had ik gewacht totdat haar weerstand weer wat op peil is.

Volgens mij heeft ze de uitslag ook gezien of ze beseft wat nodig is om een volgend bezoek aan de DA uit te stellen :). Ze begint nu echt weer beter te eten. *\o/*

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:57

Gelukkig! Hopelijk blijft ze eten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 20:30

Poezebeest lijkt weer helemaal back on track.
Moet nu wel weer even wennen dat het met de verwennerij ietsje minder wordt :P
DA had het dus toch goed ingeschat vanaf het begin.
(Mag ook wel eens gezegd worden !)

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:38

Super fijn dat hij weer eet!
Gelukkig toch niks (heel) ernstigs dan.

Die van mij eet ook weer, was denk ik gewoon een buurvrouw oid. die de poes verwende. :)