Leeftijd kinderen en pup?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Leeftijd kinderen en pup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 11:49

Tot wat voor leeftijd zouden jullie wachten met jonge kinderen, om een pup in huis te nemen?
Wij hebben nu zo'n anderhalf jaar geen hond meer, mijn zoontje was toen 2 maanden, dus niet de beste leeftijd om een nieuwe hond in huis te nemen.
Maar ik mis het enorm.
Mijn jongste is nu anderhalf en ik heb mn handen vol aan hem :D
Ik zat zelf te denken om te wachten tot de jongste 4 is, of is dat nog vrij vroeg?
Mijn dochter is nu 5 en vrij makkelijk, luisterd goed. Maar ieder kind is natuurlijk anders.

Van

Re: Leeftijd kinderen en pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:53

dat ligt geheel aan jezelf en wat jou het fijnst lijkt
mijn zoontje is nu 13 maand en er komt dit jaar een pup bij(naast de 2 volwassen honden die we al hebben)

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:56

Wij hebben onze pup opgehaald toen de kinderen 4,5 waren en dat is eigenlijk altijd heel goed gegaan. Ze groeien samen op en zijn dol op elkaar. En de kinderen waren oud genoeg om ze te kunnen leren wanneer ze de hond met rust moeten laten (in haar mand, tijdens het eten etc). Ook worden ze op die leeftijd niet zo makkelijk meer omver gerend door een enthousiaste jonge hond. Wij hebben trouwens een Wetterhoun x Labrador.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:06

Ligt echt heel erg aan jezelf en wat je zelf handig vind.
Onze pup (zie onderschrift) kwam toen ik 7,5 maand zwanger was.
Bewust gedaan omdat ik op dat moment thuis zat en tijd had voor een pup de eerste weken.
Nu groeien ze mooi samen op en buffel respecteert dat ie op de 2e plek komt en is super lief met de kleine.
Je bent er wel druk mee. Maar volgens blijft dat toch wel.

Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb. Nou heb ik ook wel een hele makkelijke hond

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:24

Onze oude hond ging dood toen mijn 2 kinderen 3,5 jaar en 9 maand oud waren.. We hadden binnen een paar dagen een pup in huis. Ging prima. Kind nummer 3 was een half jaar toen we een tweede hond, weer een pup, ophaalden. Kind 1 en 2 waren toen bijna 7 en net 4 jaar. Bij de laatste pup en baby was dat wel grappig want ze hadden ieder een omgekeerd ritme. Als de een sliep was de ander wakker. Was heel praktisch. Het waren wel honden van een redelijk formaat: collies.
Het is maar hoe jezelf hier mee omgaat en duidelijke regels naar de kinderen: niet de hond storen als hij eet of in de mand ligt te slapen. Bij mij gingen ze vaak ook gezellig mee wandelen met de hond.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:36

Mijn persoonlijke filosofie: ofwel jong genoeg zodat ze zich nog niet willen "bemoeien" met de pup, ofwel oud genoeg om te snappen wat wel en niet kan. Tot een maand of 18, en vanaf een jaar of 5/6? Beetje afhankelijk van het ras natuurlijk. Wij hebben een zwak voor mastiff-achtigen, de kans dat een malteserpup een kleuter omver springt is beduidend kleiner :D
En er hangt ook heel veel af van hoe je kinderen zelf zijn. Mijn 7-jarig neefje is een ongeleid projectiel dat rekening houden met zijn omgeving moeilijk vindt, daar een jonge hond bij gooien is vragen om problemen :D Bij mijn nichtjes had dat wellicht vanaf een jaar of 4 al wel gekund. Onze eigen dochter is nu 13 maanden, en tot hiertoe een heel rustig kind. Gaat prima met onze 3-jarige duitse dog, en ook een pup zou in principe heel goed kunnen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 17:54

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik zie dat er best veel mensen zijn die met jongere kinderen een pup in huis nemen.
Met mijn zoontje is het voorlopig nog geen optie helaas. We moeten eerst kijken hoe hij zich ontwikkeld en we hebben het nu te druk met ziekenhuizen en therapieën, maar ik heb goede hoop dat dat allemaal wat rustiger wordt als hij ouder wordt.

Maar ik ben nu weer (ongepland ) zwanger, en ik was eigenlijk bang dat ik mijn pup wens weer een paar jaar op moest schuiven. Maar misschien is het best te doen dan als de jongste nog wat jonger is.

We willen trouwens waarschijnlijk een labrador, een nuchtere, zachtaardige hond die wel actief met mij aan de gang wil.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:02

Onze zoon was bijna 3 en onze dochter ruim 5 toen we een pup kregen. Zou ik echt nooit weer doen :') Mijn dochter snapte het wel wat maar de jongste echt niet en ik had er veel meer werk aan de kinderen op te voeden hoe ze met de hond moesten omgaan (en dus constant bij zijn) dan de pup opvoeden.
Ik had echt spijt dat we niet een paar jaar gewacht hadden :+
Nu, zoon ruim 5 en dochter 8 gaat het al een stuk beter. Hoewel mijn dochter gevoelsmatig veel beter weet wat de hond wel en niet fijn vindt dan mijn zoontje. Moet ik dus nog steeds heel alert bij zijn. Sowieso natuurlijk met kinderen en honden.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:56

Let wel op dat labrador geen garantie is op een rustige hond. De 7 jarige lab van mij vader is vele malen drukker dan mijn jonge kruising

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 00:08

Ik hoef geen rustige hond, ik ben zelf vrij actief. Ik zoek een zachtaardige en nuchtere hond.
Volgens mij moet dat wel passen met een labje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:33

Ligt er maar net aan hoe je zelf bent als opvoeder van zowel kind als pup.

Mijn moeder heeft altijd jonge honden gehad. Mijn broer was baby toen ze drie pups kreeg van haar eigen hond waar er twee van zijn gebleven. En toen ik net op de kleuterschool was werd er weer een nest geboren waarvan er uiteindelijk één pup is gebleven.

Maar zowel kleine kinderen als pups hebben veel aandacht en opvoeding nodig, dat moet jij als moeder kunnen en willen geven. Als je het goed doet heb je er een geweldige vriend voor het leven bij als je het niet goed doet heb je één van die vele honden van net iets meer dan een half jaar oud die te koop staan op Marktplaats.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:51

Suze_ hier op bokt heeft een peuter en een pup. PB haar anders eens!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:46

Bedankt voor alle reacties. Ik ga me maar niet op een bepaalde leeftijd instellen. En kijk hoe de situatie straks is. Hoe mijn zoon zich ontwikkeld en wat voor karakter ons nieuwe kindje straks heeft.