Eetbaar caviahuis maken, waarmee plakken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Eetbaar caviahuis maken, waarmee plakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 11:37

Hee!

Omdat je altijd een klap geld kwijt bent aan huisjes en ik tijd zat heb bedacht ik dat ik het net zo goed zelf kan maken. Vorig jaar had ik zo'n huisje voor mijn cavia's:

Afbeelding

Heel leuk, want ze zijn er lekker mee bezig en doen er best lang mee. Echter kregen ze mijt en karton kun je niet uitwassen, dus toen moest hij weg.

Ik heb karton genoeg, hooi uiteraard ook en gedroogde wortel (of andere groente/fruit) is te koop of kun je zelf maken. Maar waarmee plak ik het op het huisje? Stroop, jam en soortgelijke dingen zitten vol met suiker en lijken mij niet gezond..

Ik ben dus op zoek naar iets om te kopen/maken waarmee ik het op kan plakken. Het is dus belangrijk dat het niet heel ongezond is en dat het droogt zodat het aardig goed vast zit, dan kunnen ze er echt aan knagen.

Verder kwam ik tegen dat je wortels kunt drogen door de stukjes in een open oven te leggen op 50 graden zodat het water wat erin zit goed kan verdampen. Ik ben benieuwd of iemand dit wel eens heeft geprobeerd, ik ben namelijk bang dat het de halve dag in de oven ligt want dan moet dat ding wel heel lang aan.

Mocht je verder nog leuke ideeën hebben voor huisjes/soorten groente en fruit is dat natuurlijk welkom!

Alvast bedankt, ook namens mijn hongerige cavia's :D

Jildau

Re: Eetbaar caviahuis maken, waarmee plakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:43

Ik volg! Heb precies dit huisje maar hij ziet er al niet meer zo uit als op jouw plaatje zeg maar. :D

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:46

Leuk idee! Ik volg even, voor het geval er iemand met handige tips komt! Ik probeer mijn caafjes ook altijd van alles te geven waar ze lang mee kunnen doen, hooi in wc rolletjes, groente in theedoosjes E.d. Erg leuk! Maar als je wortels in plakjes snijdt en ergens te drogen legt, op de vensterbank in de zon bijvoorbeeld, gaat alle vocht er misschien ook wel uit? Zoals ik wel s met stukjes brood doe.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:48

misschien plakken met tylose?
http://www.bakgoed.nl/tylose-poeder.html

daar kun je met water een eetbare lijm voor mensen mee maken voor bij taarten ofcupcakes.
is gemaakt van: natriumcarboxymethylcellulose
cellulose die rechtstreeks is verkregen uit plantaardige vezels en die gedeeltelijk is veretherd met natriumcarboxymethylgroepen;als verdikkingsmiddel toegestaan in o.a.ijs en geur-en smaakstoffen(NL)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 11:56

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:58

Honing?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 12:06

Honing bestaat voor 60-80% uit suiker dus dat vind ik wat veel :P Dat is bv. 3 keer zoveel dan jam, stroop is ongeveer hetzelfde als honing.

Ik twijfel over jam, maar ik heb een cavia die echt moddervet is dus ik wil echt oppassen met suiker voordat ze nog dikker wordt.. Ze weegt nu al 1750 gram, heeft in de 1800 gezeten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:08

Deze huisjes zijn ook niet gelijmd maar geperst. Ik denk niet dat je er zelf mee moet gaan rommelen.

Of je moet iets anders leuks voor de maken.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:12

Misschien proberen een soort huisje te knopen met fijn hooi? :) en dan de gedroogde wortels er tussen stoppen

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:13

en als j nu eens een huisje vlecht met eetbare gezonde takken, en tussen de spleetjes ook wat gezond eten verwerkt? :)

nu weet ik niet of cavia's takken mogen eten, ik ken eigenlijk niks van cavia's :P

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:17

Mengsel van bloem en water en dan in de oven laten bakken? Weet alleen niet of dat handig is als je zo'n huisje maken wilt :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:18

melody7 schreef:
Honing bestaat voor 60-80% uit suiker dus dat vind ik wat veel :P Dat is bv. 3 keer zoveel dan jam, stroop is ongeveer hetzelfde als honing.

Ik twijfel over jam, maar ik heb een cavia die echt moddervet is dus ik wil echt oppassen met suiker voordat ze nog dikker wordt.. Ze weegt nu al 1750 gram, heeft in de 1800 gezeten.

Dan moet je de honing wel serieus dik willen smeren als je dat teveel suiker vind. Wortel bevat ook suiker he? in gras zit ook suiker, dus in hooi ook.
Als je de honing verwarmd word hij heel dun. Als je dan met een kwastje alles erop smeert in een dunne laag is dat echt niet erg.
Thea_Ste schreef:
en als j nu eens een huisje vlecht met eetbare gezonde takken, en tussen de spleetjes ook wat gezond eten verwerkt? :)

nu weet ik niet of cavia's takken mogen eten, ik ken eigenlijk niks van cavia's :P

Wilgentakken :)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:26

Water + bloem en gewoon laten drogen. Dat wordt ook hard en is veilig :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 12:44

KimD, waarom zou jij het niet doen? Ik wil zeker weten dat ik niet iets maak wat heel ongezond is, maar mits ik dat zeker weet vind ik het wel leuk om het zelf te maken..

Vlechten gaat niet lukken omdat ik dan teveel last krijg van mijn handen, dan kan het gerust maanden duren voor ik één huisje af heb.

Water en bloem klinkt goed, bedankt Hikarii en Najoveh! Ik heb wat op een stukje karton gedaan met wat hooi om te proberen hoe dat blijft zitten.

Kiwiwitje, ik ben van mening dat hoe minder suiker hoe beter is. Hooi worden ze niet dik van, dat mogen ze onbeperkt en wortel krijgen ze ook vrijwel elke avond wat. (samen met bv. paprika, andijvie, appel, witlof etc. voor vitamine C) Daar zit maar 5% suiker in.

Ik ga wel eens kijken of ik ergens wilgentakken kan vinden, dat kan ik natuurlijk ook los in de kooi leggen om te knagen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:48

eiwit?
voor bloem zou ik persoonlijk ook niet staan springen...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:01

melody7 schreef:
KimD, waarom zou jij het niet doen? Ik wil zeker weten dat ik niet iets maak wat heel ongezond is, maar mits ik dat zeker weet vind ik het wel leuk om het zelf te maken..

Vlechten gaat niet lukken omdat ik dan teveel last krijg van mijn handen, dan kan het gerust maanden duren voor ik één huisje af heb.

Water en bloem klinkt goed, bedankt Hikarii en Najoveh! Ik heb wat op een stukje karton gedaan met wat hooi om te proberen hoe dat blijft zitten.

Kiwiwitje, ik ben van mening dat hoe minder suiker hoe beter is. Hooi worden ze niet dik van, dat mogen ze onbeperkt en wortel krijgen ze ook vrijwel elke avond wat. (samen met bv. paprika, andijvie, appel, witlof etc. voor vitamine C) Daar zit maar 5% suiker in.

Ik ga wel eens kijken of ik ergens wilgentakken kan vinden, dat kan ik natuurlijk ook los in de kooi leggen om te knagen.

Uiteraard is zo min mogelijk suiker het beste
Maar paprika bevat zo'n 3,5 gram per 100 gram, Andijvie en witlof geen, wortel 5,9 gram en appel 20 gram per 100 gram. Dan is appel ook niet zo'n gezonde keuze.
Je maakt iets als snack een snack mag ook best wat ongezonder zijn hoor.
Dan kun je nog kiezen voor agave. Dit bevat zeker ook suiker, maar hier hebben ze meer aan dan honing. Honing is een snelle suiker wat een snelle stijging van de suikerspiegel mee brengt. Dat heeft agave niet bij agave komt de reactie op suiker, net als bij fruit gelijkmatig

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:12

Wat is er mis met bloem? Ik zit bij Albert Heijn naar alle ingrediënten te kijken maar zie zo niet iets opvallends..

Agave had ik nog nooit van gehoord, weet jij of jam snelle of langzame suikers heeft? Agave heeft 75% suiker, deze 28 %. Ik neem aan dat dat ook langzame is omdat het van fruit is, maar ik weet het niet zeker. http://www.ah.nl/producten/product/wi10 ... -aardbeien

Appel krijgen ze maximaal om de dag, eentje gedeeld door 8 (al weet ik natuurlijk niet hoeveel ze precies eten omdat ze per 6 en 2 zitten)
Andijvie, paprika en komkommer krijgen ze elke dag, die eerste 2 zijn vitamine C bommen en komkommer is vooral water. Wortel krijgen ze nu ook bijna dagelijks, witlof en nog wat groenten en fruit krijgen ze zo nu en dan een keer als afwisseling erbij.

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:19

kan je er niet kleine gaatjes in maken waarmee je ze ophangt? als je ze dan los ophangt bungelt het heen en weer en moeten ze moeite doen om het op te eten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:22

petitparis schreef:
eiwit?
voor bloem zou ik persoonlijk ook niet staan springen...

Oppassen met zetmeel inderdaad!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:29

melody7 schreef:
Wat is er mis met bloem? Ik zit bij Albert Heijn naar alle ingrediënten te kijken maar zie zo niet iets opvallends..

Agave had ik nog nooit van gehoord, weet jij of jam snelle of langzame suikers heeft? Agave heeft 75% suiker, deze 28 %. Ik neem aan dat dat ook langzame is omdat het van fruit is, maar ik weet het niet zeker. http://www.ah.nl/producten/product/wi10 ... -aardbeien

Appel krijgen ze maximaal om de dag, eentje gedeeld door 8 (al weet ik natuurlijk niet hoeveel ze precies eten omdat ze per 6 en 2 zitten)
Andijvie, paprika en komkommer krijgen ze elke dag, die eerste 2 zijn vitamine C bommen en komkommer is vooral water. Wortel krijgen ze nu ook bijna dagelijks, witlof en nog wat groenten en fruit krijgen ze zo nu en dan een keer als afwisseling erbij.

Bij jam word gewone kristalsuiker gebruikt. Dat is een snelle suiker.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 16:51

Ik heb dit gevonden over zetmeel: http://www.caviadokter.com/Spijsverteri ... emen.shtml
Als ze 10-15 gram per dag mogen moet het denk ik kunnen, ze krijgen onbeperkt weidehooi en +/- 30 gram brokjes per cavia per dag. Ik voer Science Selective maar kan nergens vinden of daar zetmeel in zit.. Brood etc. krijgen ze misschien 2x per jaar, dus dat is het probleem niet.

Jam is dus een soort Mac Donalds voor cavia's, dan ga ik ze dat niet geven nee.

Ik kan het wel ophangen maar het gaat me juist om het vast maken, dan zijn ze er meer mee bezig.

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:22

En er als een soort knoop op naaien is denk ik ook niet strak genoeg?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:51

Het is gelukt en ze zijn er blij mee! :D Heb echt maar 4 theelepels bloem per huisje gebruikt, dus dat moet geen probleem zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij de tweede zit de voorkant er wel heel slecht in, maar ik maak er nog wel een keer een met gedroogde wortel voor ze.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:11

Wat ontzettend grappig! Leuke foto's, je hebt een gezellig stel caafjes zitten!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:15

Zoooooo...dat valt in de smaak, zo te zien!
Dan heb je eer van je werk, echt leuk :j